LG RD-JT31 - Projektor

Permalänk
Medlem

LG RD-JT31 - Projektor

http://www.lgenordic.com/cgi-bin/index.cgi?url=http%3A//www.l...

Efter en artikel i DMZ, stog det lite om hur de mäter ANSI lumen, men inte vad som var bra och vad som var bättre. Denna LG-projektor har en ANSI lumen på 1100, men det säger mig tyvärr ingenting. Vad tror ni om denna f.ö.? Duger den att användas till hemmet och titta på DVD m.m. på?

Visa signatur

- "Sometimes you make the right decision,
sometimes you make the decision right."
/Dr. Phil

Permalänk
Medlem

Ju högre ANSI desto bättre, det verkar som projektorerna i de lägre prisklasserna håller runt 1000 ANSI lumen eller sämre...du borde kanske hitta nått på dvdforum.nu

Permalänk
Medlem

"Ju högre ANSI desto bättre" Vill inte hålla med dig där! 600-700 räcker gott till hemmabion! är inte bara ansin som gör bilden utan LCD panelerna som sitter i projen. alltså hur många pixlar dom har. projar med jätte hög ansi är gjorda för presentation i ljusa kontorskomplex.

kolla in panasonics projetorer grymt mycket hemmabio för penagrna!
http://www.panasonic.se/index.asp?nav=nav%2Fnav%5Fcat%2Easp&c...

Permalänk
Medlem

Så LG'n jag länkade till duger alldeles utmärkt alltså?

Visa signatur

- "Sometimes you make the right decision,
sometimes you make the decision right."
/Dr. Phil

Permalänk
Medlem

För det första var det inte en lcd utan en Dlp projektor det rörde sig om.
Givetvis betyder inte ANSI allt, men frågan var vad som var bättre och vad som var sämre när det gäller ANSI.

ANSIN beskriver som sagt ljusstyrkan, och är som sagt viktigast att tänka på om du tänker använda projektorn i dagsljus.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lavve
Så LG'n jag länkade till duger alldeles utmärkt alltså?

Det första jag skulle kolla när det gäller DLP projektorer är hurvida du är känslig mot rgb flimret. Det visar sig som regnbågar på duken. Förutom att det kan vara störande, så får en del personer ont i huvudet mm. Andra personer märker inte alls av flimret....Det är hastigheten på färghjulet som avgör hur mycket rgb-flimmer du får. Ju snabbare färghjul deto bättre, men oxo dyrare.

Just den projektorn du är intrtesserad av ska ha en ny typ av färgtrumma som eliminerar flimret, men jag har aldrig sett den live så jag vet inte hur det fungerar.

Men som sagt sök på www.dvdforum.nu så hittar du fördelar och nackdelar med olika projektortyper och modeller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_cobra
Det första jag skulle kolla när det gäller DLP projektorer är hurvida du är känslig mot rgb flimret. Det visar sig som regnbågar på duken. Förutom att det kan vara störande, så får en del personer ont i huvudet mm. Andra personer märker inte alls av flimret....Det är hastigheten på färghjulet som avgör hur mycket rgb-flimmer du får. Ju snabbare färghjul deto bättre, men oxo dyrare.

Just den projektorn du är intrtesserad av ska ha en ny typ av färgtrumma som eliminerar flimret, men jag har aldrig sett den live så jag vet inte hur det fungerar.

Men som sagt sök på www.dvdforum.nu så hittar du fördelar och nackdelar med olika projektortyper och modeller.

Tack för ett informativt svar. Ska ta och titta in på dvdforum och plugga lite om projektorer :).

Återkommer om det är nåt jag inte förstår.

Visa signatur

- "Sometimes you make the right decision,
sometimes you make the decision right."
/Dr. Phil

Permalänk
Medlem

Du kan ju skriva vad du kommer fram till, även jag är intresserad av en billigare projektor.

Permalänk

Det finns en recension av lg jt-33 på www.bigscreen.se.
Som jag fattar det så är det nästan samma projje.
Epsom emp30 säljer dem på dustin för 7500:-
finns recension av den på www.smartson.com

Permalänk
Medlem

Tror nog att jag skippar projektorn. Ett tag till iaf. Har funderingar på att införskaffa mig en storbilds-TV istället. Bakprojektions eller nåt annat i 40"-52"-storlek.

Ska ju snart flytta, så vi får se vad som händer då istället.

Visa signatur

- "Sometimes you make the right decision,
sometimes you make the decision right."
/Dr. Phil