Ny Halflife2-dator.

Permalänk
Medlem

Ny Halflife2-dator.

Halloy allt folk.

Har nu följt era diskussioner under en längre tid och har lärt mig en massa nya saker...

Nu hade jag tänkt mig att köpa en ny dator för att kunna spela dagens och även morgondagens spel... men framförallt ha en dator som kan lira Halflife2 och Doom3 schyst.

Planen var att köpa följande:

Processor: Har inte en aning... AMD, Intel...?? Har AMD idag... låter för j*vla mycket... Mhz... vad räknas som mycket/lite idag?

Moderkort: Helt lost där också... behöver inte ha inbyggda ljudkort och sånt... nätverkskort kan vara bra...

Minnen: Samma här... behöver hjälp... hade tänkt mig 512mb, räcker det?

Låda: tittade på en "Antec SONATA Silent Piano-Black 380W ATX" på datorbutiken. Kommentarer?

GFX-kort: Lutar åt ett "Club 3D Radeon 9800Pro 128Mb DDR TV-out DVI Retail AGP" (också på datorbutiken.com)

Diskar, skärm och cd/dvd-spelare ska inte köpas nytt.

Jag har inte tänkt att betala mer än absolut max 9000 kr för det här...

Så ngn som kan hjälpa en vilsen datorköpare att sätta ihop en dator så jag kan spela Halflife 2? Datorbutiken och Komplett verkar vara två bra butiker att köpa ifrån... men det kanske finns andra också...

Tack så mycket.

Permalänk
Medlem

Antar att du inte ska överklocka?

Sen några småsaker:
* En cpu låter vanligtvis inte specielt mycket.
* Intel blir ju lika varma som amd cpu:s.
* Att datorn lever om har är vanligtvis beroende på fläktarna man monterat in.
* 512 räcker nu, men inom ett år bör man säkert ha lite mer. Men det är ju enkelt att komplettera senare.
* För fler butiker, kolla: http://godmode.campus.luth.se/
* Blir vanligtvis lite billigare att köpa ett amd system.
* Intel är prestanda kungen som gäller idag.
* En Pentium 4 , 2.6 GHz (800) med minnen, moderkort och ett radeon 9800 pro samt låda borde väl lätt gå inom budgett. Eller kanske inte, vid en närmare koll blir det hårt, det är dock i närheten av budgett.
* Annars så är de flesta nöja med en barton 2500+ som de klockar lite, moderkort, minnen, 9800 pro och chassi.

Permalänk
Medlem

Semjonov: Ok... Självklart låter inte CPU:er speciellt mycket... ;D

Nej... jag hade inte tänkt överklocka, men det är inte helt omöjligt...

Om jag väljer en barton 2500+, vilket mobo är att föredra?

Om jag väljer en Intel 2,6... vilket mobo? Är det 800mhz man ska välja idag om man väljer Intel-cpu?

"Intel Pentium 4 Northwood 2.6GHz -C Hyperthreading 512Kb 800MHz Boxed (with cpu-cooler!) Socket 478" kanske vore ngt eller ska man köpa utan fläkt och köpa den separat?

Permalänk
Medlem

Om pengar inte är ett problem, välj en intel.
Om pengar är lite begränsat ta en amd.

Sen då du valt vad du vill bygga på så kan man börja fundera på moderkort etc.

Jo, den där 2.6C kan du ta, 800Mhz är det som gäller för p4.

Permalänk
Medlem

Om man spanar in Datorbutikens uppgraderingspaket så fastnar jag för två...

INTEL: db upgrade kit #18 Intel P4 2.4GHz/512Mb/EPoX 4PEAD

Ingående komponenter:
EPoX EP-4PEAD i845PE 5PCI 1AGP 2DDR-DIMM USB2.0 Audio Socket478 ATX
Intel Pentium 4 Northwood 2.4GHz 512Kb 533MHz Boxed (with cpu-cooler!) Socket 478
2st TwinMOS Original 256Mb DDR-DIMM PC2700/DDR333 184pin 333MHz CAS2.5 (AMD OK)

Pris: 3464:-

AMD: db upgrade kit #23 AMD XP2500+ Barton/512Mb DDR TwinMOS-Winbond/Abit NF7-S rev 2.0

Ingående komponenter:
Abit NF7-S rev 2.0 !!! nForce2 5PCI 1AGP8x 3DDR-DIMM ATA133 LAN Firewire USB 2.0 6CH-Audio SocketA ATX
AMD Athlon XP2500+ Barton 1833MHz/1.83GHz 128/512Kb 333MHz 0.13 bulk SocketA
Spire FalconRock II 25dBA SocketA (max XP3000+)
2st TwinMOS-Winbond Original 256Mb DDR-DIMM PC3200/DDR400 184pin 400MHz CAS2.5 (AMD OK)

Pris: 3479:-

Rent prestandamässigt, vilket är snabbast?
Ljudmässigt, vilket är tystast?

Tack för att du/ni tar er tid...

Permalänk
Medlem

av de skulle jag tagit AMD systemet, men jag skulle inte tagit något utav dem utan istället:

P4 2.6C
Abit IC7
2x256 Twinmos PC3500 (PC3200) om du inte ska klocka.

Vad har du för grafikkort btw?

Permalänk
Medlem

ca[[pp grejor ser bra ut, om du inte tar det billigare xp2500+ så kör med hans grejor. Kom dock ihåg att det absolut viktigaste för HL2 är ett bra dx9 grafikkort (Som inte är gjort av nvidia, fast deras dx9 prestanda är ju inte direkt bra så dom kan man ju inte räkna egentligen...lol), har du ngt annat än ett 9700,9800 eller ngt sånt bör du fundera på att köpa ett nytt kort.

Permalänk
Medlem

Gfx-ska jag köpa nu i veckan... har inte bestämt mig till 100%, men det blir antingen ett:

Club 3D Radeon 9800Pro 128Mb DDR TV-out DVI Retail AGP

eller ett

Hercules 3D Prophet 9800Pro 128Mb DDR TV-out DVI Retail AGP

Lutar åt det billigare Club-kortet... har förstått att Hercules är bättre i
överklockningssynpunkt.. men det är inte intressant...

Ca[[pp:
Är det de här minnena du menar
TwinMOS Original 256Mb DDR-DIMM PC3200/DDR400 184pin 400MHz CAS2.5 (AMD OK) ??

Permalänk
Medlem

ja PC3200 minnena funkar bra om du INTE ska klocka datorn... ska du göra det däremot ska du köpa ett par Twinmos PC3500 eller PC3700 minnen. Men de kostar lite mer.