Billig och bra 28"-TV

Permalänk

Billig och bra 28"-TV

Jag hade tänkt köpa en 28"-TV nu när jag flyttat, men tyvärr har jag ingen aning om vad man kan förvänta mig för de pengarna jag tänkt spendera.

Jag hade tänkt lägga ut runt 3000 kronor, om det nu verkar vettigt. Jag hade inte tänkt mig en widescreen-tv, om det inte finns någon bra i den prisklassen.

Vilka tillverkare ska jag tänka på, eller har ni kanske något tips på en modell man ska köpa?

Permalänk
Medlem

hmmm finns nån billig nu hos elgiganten en Thomson 28tumare för 2490kr... annars även onoff 2995... fast nackdelen den på elgiganten har bara 1 scartkontakt.... samt hade lite mörk bild när man kollade på den i affären. men de kunde man ställa in.... jag fick prova och jag tänker nog slå till på en sån eftersom jag själv ska flytta snart oxå.... BBB och 28tums sterio tv

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk

Philips brukar ha någon modell för runt 3K, men jag hittar ingen just nu. Den Thomson-TV som nämndes tidigare är nog rätt okay. Undvik allt som är tillverkat i Korea bara. Samt Technica, de är inte heller särskilt bra.

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyligen en PANASONIC TX28LK1 för 2990:- på Elgiganten, för att ha som sovrumsTV och den är faktisk rätt bra bild på.

Annars har du ju Philips 28PT4406 som brukar säljas för 2990:- på rea hos både Elgiganten och ON-OFF.

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sOFFe
Jag köpte nyligen en PANASONIC TX28LK1 för 2990:- på Elgiganten, för att ha som sovrumsTV och den är faktisk rätt bra bild på.

Annars har du ju Philips 28PT4406 som brukar säljas för 2990:- på rea hos både Elgiganten och ON-OFF.

yes

Visa signatur

| Epox 8k5a2+ | Amd 2200+@1807 mhz | 512 Mb DDR (corsair) | Radeon 9800pro (HiS IceQ) | Audigy 2 ZS

Permalänk

Ok, det gäller alltså att satsa på att köpa en tv när det är rea? Sen har det inte någon direkt betydelse vad det är för modell?

Permalänk
Medlem

Såg just att Philipsen finns för 2790:- just nu!

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sOFFe
Såg just att Philipsen finns för 2790:- just nu!

Vart?

Edit: Jag var lite för snabb. Jag hittade i alla fall Tv:n på el-giganten i stan, den fanns till och med inne.
Och den här Tv:n är bra, för det priset? Det lutar åt att jag köper den, ifall ingen har dålig kritik. Bah, hoppas de har hemkörning, för jag tänker då inte ta den på cykeln.

Permalänk
Medlem

de finns tydligen vissa 28tums tv med en knapp på fjärren så man kan anpassa den för widescreen typ dvd filmer...

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Allvarligt talat en TV för 3 lax är billig, men inte bra. Man får vad man betalar för. Det gäller både Thomson och Philips 28PT4406. Bilden är rackig, ont om scartar, saknar S-video (lagom kul när man ska koppla datorn till TVn) o.s.v.

Baalzamon: Undvika allt som är tillverkat i Korea?! Bullshit! Om du köper en 28" för 3k ska du vara jävligt glad om den är tillverkad i Korea. Standard för det priset är att den är ihopmonterad av kinesiska barnarbetare (av årsgång 1998 eller senare) eller ännu värre av italienare (inget ont om Italien, men elektronik som är tillverkad där håller generellt sätt usel klass).

Men nä Technica är inte bra grejer det heller.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frallan
Allvarligt talat en TV för 3 lax är billig, men inte bra. Man får vad man betalar för. Det gäller både Thomson och Philips 28PT4406. Bilden är rackig, ont om scartar, saknar S-video (lagom kul när man ska koppla datorn till TVn) o.s.v.

Baalzamon: Undvika allt som är tillverkat i Korea?! Bullshit! Om du köper en 28" för 3k ska du vara jävligt glad om den är tillverkad i Korea. Standard för det priset är att den är ihopmonterad av kinesiska barnarbetare (av årsgång 1998 eller senare) eller ännu värre av italienare (inget ont om Italien, men elektronik som är tillverkad där håller generellt sätt usel klass).

Men nä Technica är inte bra grejer det heller.

Tror knappast att Philipsen för 3K är tillverkad i Kina, och inte Thomsonapparaten heller. Hur som helst brukar det mesta som tillverkas i Korea vara av rätt kass kvalitet, men det brukar saker tillverkade i Kina också vara. Det enda jag känner till om Italiensk TV är Seleco, och det är betydligt bättre saker än Daewoo/LG/Samsung.

Permalänk
Medlem

Ingen räknar väl med att få en värstingTV för 3000:- heller?

Och jag skulle hellre köpa en 28" för 3k än att vara utan TV......alla har inte råd att köpa en 52" plasma för 180.000:-, eller väljer att lägga pengarna på något annat.....

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk
Medlem

Jojo, visst vill inte alla lägga ned 5k för en hygglig 28", men att leva under föreställningen att en TV för 3k kan vara bra är fel.... och den bästa 42" plasman (Hitachis) ligger på runt 50 bananer.

Kasst i Korea? Samsung är t.ex. generellt sett inte alls skräp, tvärtom.

Att en TV säljs under ett märke säger ingenting om var den tillverkas. Philips tillverkar bara sina bättre saker i Holland (Matchline plus lite annat, serienummer som börjar med QG=Tillverkad i Holland). Sämre saker tillverkas lite varstans, t.ex. i östeuropa, Kina m.m.

Italiensktillverkade tvapparater är t.ex. Tandberg, plus att ett antal större märken tillverkar prylar i Italien, men det är då deras sämre prylar.

Permalänk

I vilket fall som helst var Philips 28PT4406 slutsåld i stan, vilket gör att jag får leta efter något annat.

Vad rekommenderar du då Frallan? Du verkar ha koll på vad som är värt att lägga pengar på. Jag skulle kunna lägga till en slant extra, det är bara det att jag är snål.

Kan tillägga att Philipsen faktiskt hade en S-Video-kontakt, vilket jag vill ha om jag köper en TV.

Permalänk
Medlem

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/...

En sådan köpte jag, men just mitt ex var skadat så jag bytte. Dock fin bild, bra kontrast, skärpa o ljusstyrka.

Visa signatur

Give a man a fire and he'll be warm for a night. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av khendon
http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/...

En sådan köpte jag, men just mitt ex var skadat så jag bytte. Dock fin bild, bra kontrast, skärpa o ljusstyrka.

du skulle lagt på 200kr till o tagit luxorn....
den har nån liten mer funktion.... men annars är samsungen en väldigt bra tv...
jag ska köpa en 28tums tv för 500spänn...:D

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Även "dåliga" tvapparater fungerar utmärkt att se på tv med, är inte så kinkigt, det är ju knappast något man sitter och läser liten text på.

Ingångar kan dock vara värt en slant extra om man har behov av sånt.

Visa signatur

Hey babe, I've got a black belt in Kama Sutra.

Permalänk
Medlem

Vad jag rekommenderar? Tja, hur vore det med en Philips Pixel Plus 32" för runt 16 lax? ....ok alla är inte som jag....

Allvarligt talat det viktiga är rätt anslutningar (4406:an har iofs inte S-video-kontakt, men den tar S-video via ena Scarten, så det är lugnt), och sen bilden. Sen brukar det kännas rätt att ha ett känt märke, och att inte välja den billigaste modellen utan att gå ett snäpp upp. De billigaste är ofta halvdant tillverkade. Lägger du runt 4 för en 28" får du nåt bättre, men titta på bilden och se vilken som ser bäst ut. Och ska du koppla burken till TVn se till att den tar S-video, antingen genom en S-videokontakt eller via scarten.

Annars kan du ju hitta billiga 28" Wide, t.ex. Philips 28 PW 5407 som brukar finnas för runt 4, men det beror ju på vad man tittar på: Analoga TV-utsändningar kör 4:3, mycket dvd= Wide är givet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frallan
Jojo, visst vill inte alla lägga ned 5k för en hygglig 28", men att leva under föreställningen att en TV för 3k kan vara bra är fel.... och den bästa 42" plasman (Hitachis) ligger på runt 50 bananer.

Kasst i Korea? Samsung är t.ex. generellt sett inte alls skräp, tvärtom.

Att en TV säljs under ett märke säger ingenting om var den tillverkas. Philips tillverkar bara sina bättre saker i Holland (Matchline plus lite annat, serienummer som börjar med QG=Tillverkad i Holland). Sämre saker tillverkas lite varstans, t.ex. i östeuropa, Kina m.m.

Italiensktillverkade tvapparater är t.ex. Tandberg, plus att ett antal större märken tillverkar prylar i Italien, men det är då deras sämre prylar.

Tandberg gör inget själva, det är Seleco som tillverkar apparaterna åt dem, och det är inte särskilt dåliga grejer. Håller minst lika hög kvalitet som samsung i alla fall.

Vilka av philips TV-apparater tillverkas i kina eller östeuropa? Jag har då aldrig sett någon. Däremot har de fabriker i diverse länder i västeuropa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baalzamon
Tror knappast att Philipsen för 3K är tillverkad i Kina, och inte Thomsonapparaten heller. Hur som helst brukar det mesta som tillverkas i Korea vara av rätt kass kvalitet, men det brukar saker tillverkade i Kina också vara. Det enda jag känner till om Italiensk TV är Seleco, och det är betydligt bättre saker än Daewoo/LG/Samsung.

LG gör bra grejer.

Permalänk
Medlem

Baalzamon är inte på jobbet nu, men har för mig att Philips har fabriker i Tjeckien, och jag vet att dom tillverkar TV-apparater i Ungern och i Indien (om de indiska Tv-apparaterna säljs i Sverige vet jag däremot inte, blir väl lite dyrt med frakten). Att tillverka billiga prylar i större delen västeuropa går inte speciellt bra, arbetskostnaderna är för höga, så i stort ett alla elektroniktillverkare lägger en del av sin tillverkning utanför västeuropa.

Tandberg gör saker själva, däremot har Tandberg ingenting att göra med Tandberg.... dvs Tandberg-tv har inget att göra med ljud-Tandberg.

Jag har sålt Tandberg-tv, och nej, det är inte bra grejer. Favoriten var några 28" som var svarta från början, men som sen sprayats silver. På flera apparater hade dom lyckats spraya delar av bildrutan silver också.... Kvalitetstecken? Bilden var kass, med ett riktigt grått bildrör (bildrör ska vara så mörka som möjligt, ett grått rör ger ingen riktig svärta).

Sen skulle jag väl säga att koreanerna bara blir vassare och vassare. Visst kan både Samsung och LG misslyckas med vissa modeller, eller på vissa områden (Samsungs DV-kameror är väl sådär...), men deras prylar brukar vara prisvärda.

Permalänk

Ok, upp en prisnivå då. Kan det här vara något, eller är jag ute och cyklar igen?

http://www.netonnet.se/item.asp?iid=49814

Permalänk
Medlem

Har aldrig sett den TVn i verkliga livet, men den lär vara helt ok.

Här är 5407:an på pricerunner, det är en typisk kampanjprodukt, så den kommer du säkert kunna hitta en bit under 4: http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/vision/tv/82406/pr...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frallan
Baalzamon är inte på jobbet nu, men har för mig att Philips har fabriker i Tjeckien, och jag vet att dom tillverkar TV-apparater i Ungern och i Indien (om de indiska Tv-apparaterna säljs i Sverige vet jag däremot inte, blir väl lite dyrt med frakten). Att tillverka billiga prylar i större delen västeuropa går inte speciellt bra, arbetskostnaderna är för höga, så i stort ett alla elektroniktillverkare lägger en del av sin tillverkning utanför västeuropa.

Tandberg gör saker själva, däremot har Tandberg ingenting att göra med Tandberg.... dvs Tandberg-tv har inget att göra med ljud-Tandberg.

Jag har sålt Tandberg-tv, och nej, det är inte bra grejer. Favoriten var några 28" som var svarta från början, men som sen sprayats silver. På flera apparater hade dom lyckats spraya delar av bildrutan silver också.... Kvalitetstecken? Bilden var kass, med ett riktigt grått bildrör (bildrör ska vara så mörka som möjligt, ett grått rör ger ingen riktig svärta).

Sen skulle jag väl säga att koreanerna bara blir vassare och vassare. Visst kan både Samsung och LG misslyckas med vissa modeller, eller på vissa områden (Samsungs DV-kameror är väl sådär...), men deras prylar brukar vara prisvärda.

Det måste vara någon Tandbergmodell jag inte har stött på, alla jag har sett har varit förklädda Seleco. Däremot har jag sett vissa Luma bland annat, som varit tillverkade av Vestel, och de har varit sprayade silver. Det är väl en sak att de sprayar apparaten, men färgen slits otroligt fort på fjärrkontrollerna... där håller jag med om att vi pratar låg kvalitet.

Vad gäller Samsung och LG så håller jag med om att de blir bättre och bättre. Eftersom jag i första hand reparerar, så har jag inte sett någon apparat nyare än två-tre år. De apparaterna har åtminstone fortfarande ett litet steg kvar innan de når upp i en kvalitetsstandard som jag skulle stå ut med att ha hemma. Men då syftar jag främst på byggkvalitet och känsla, bilden kanske är okay. Men som sagt, de blir bättre och bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a
du skulle lagt på 200kr till o tagit luxorn....
den har nån liten mer funktion.... men annars är samsungen en väldigt bra tv...
jag ska köpa en 28tums tv för 500spänn...:D

Lade till 1500 o köpte en samsung ws i stället när den första var kass

Visa signatur

Give a man a fire and he'll be warm for a night. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.

Permalänk
Medlem

jag skulle vilja ha en 33" 4:3 tv. Dom är faan gigantiska, men dom verkar inte tillverkas längre. En 32" wide blir ju som en 28" i höjd. Fast blir ju nice som tusan då man kör dvd-film i widescreen.

Permalänk
Medlem

De Tandberg jag har pysslat med vet jag bara har varit tillverkade i Italien, plus att företaget som gör dom är italienskt, om de är Seleco som gjort dom har jag ingen aning om.

Har sålt Luma också, men dom har varit tillverkade i samma kinesiska fabrik som Mark, men ingen har varit så pass "state of the art" att dom varit silverfärgade....

Skulle antagligen inte heller ha rekommenderat Samsung för 2-3 år sedan, men dom har blivit rejält mycket bättre. Samsungs TV brukar vara helt ok när det gäller det mesta, men tycker iofs att skärpan är lite sisådär på de flesta modellerna, men alla apparater i de prisläget brukar ha något problem (färger, geometri o.s.v.)

Nä, 33" har jag inte sett på ett tag. För ett antal år sen så var det grymt. På jobbet har jag haft att göra lite med gamla Luma 33:or. Känns lite som bakprojektion, stort visst, men bilden på dom är, hmmm mindre bra...

Permalänk
Hedersmedlem

Går också i köptankar ang. ny tv. Jag funderar på om det skulle vara trevligt med platt bildyta.

Vad tycker ni om följande tro?

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frallan
Har sålt Luma också, men dom har varit tillverkade i samma kinesiska fabrik som Mark, men ingen har varit så pass "state of the art" att dom varit silverfärgade....

Luma och Mark har varit som systermodeller under mycket lång tid, det enda som har skillt är namnet utanpå. Fram till för några år sedan var det koreanska Daewoo som tillverkade dem, nu är det Vestel, som har sina fabriker i Tukiet. Dessa apparater är lite lågbudget, men bättre än en del annat som finns att köpa. Sämre kan man faktiskt få för sina pengar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Går också i köptankar ang. ny tv. Jag funderar på om det skulle vara trevligt med platt bildyta.

Vad tycker ni om följande tro?

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/...

Säkert helt okay.