Ny dator, shuttel, hjälp? :)

Permalänk
Medlem

Ny dator, shuttel, hjälp? :)

Hej, imorn tänker jag beställa lite dator delat, hade först tänkt att köra vattenkylning men mina pengar räkte inte till kom jag fram till så jag tänker fråga igenom om dom här delarna(som jag har råd med) fungerar ihop, och då syftar jag speciellt på cpu kylaren.

från datorbutiken.com

Shuttle SN45G 2599.00 Kr
AMD Athlon XP2500+ Barton 899.00 Kr
TwinMOS-Winbond Original 512Mb DDR-DIMM PC3200/DDR400 184pin 400MHz CAS2.5 (AMD OK) 1179.00 Kr
2x Papst 8412N2GL-215 80x80x25 12dBA 199.00 Kr

Totalt inkl moms 5075.00 Kr

från overclockers.se

Zalman ZM80C-HP VGA kylare 325 Kr

från gtek.se

SLK-947U 649 Kr
Sunbeam Rheobus 20W x 4, 395
80mm Counter-Strike 95 Kr
Arctic Silver III kylpasta 95 Kr
2x Sunbeam tumskruvar 4-pack 50 Kr

Totalt: 1284 Kr

[u]Allt totalt: 6684 Kr[/u]

Passar SLK-947U på moderkortet utan problem?
även andra synpunkter är bra

och anledningen varför jag vill köpa Rheobus är att jag inte orkar bygga en sådan. Jag är en väldigt lat person, orkar inte ens bygga ihop min halvfärdiga LCD

Vet att det blir mycket i frakt men

Undrar även om någon vet vart jag kan köpa en 40 till 60 adapter? skulle även kunna vara 40 till 80?
Har letat överallt men hittar bara affärer i usa

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Medlem

Har jag missuppfattat det om jag tror att du vill använda en SLK-947U till en Shuttle SN45G?

Visa signatur

"Människan kan uppenbarligen inte stava rätt."

Permalänk
Medlem

det följer väl med heatpipe-kylning till processorn i shuttle-lådorna?

Visa signatur

kosmonist javisst

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur
Permalänk

jag kan ju säga att det följer med en specialdesignad cpu fläkt till detta chassi och sen kan jag fortsätta med att fråga varför du ska köpa en zalman fläns när det redan sitter en passiv fläns på nordbryggan, tror till och med att det sitter på sydbryggan... min kompis köpte en Shuttle idag...

Visa signatur

T-bird 1.4@1.533 | G-force 2 t / pro 64mb 250/400@335/481 | Seagate Barracuda IV 40.0Gb 7200rpm | 256ddr pc2100 Kingston | Lite annat smått och gott

Permalänk
Hedersmedlem

Det sitter både passiv fläns på nord och sydbryggan, du har en medföljande heatpipekylare som fungerar tillfredsställande och som kyls av samma fläkt som drar ut luft. Jag tror inte att du kommer att få plats med stora kylare i denna mycket lilla lådan.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem

Zalman ZM80C-HP får inte plats i lådan. Du är i sådana fall tvungen att såga ett hål i chassit eftersom flänsen sticker ut någon centimeter utanför sidan.

Permalänk
Medlem

kent vad snackar du om? Jag har inte beställt någon kylning till nordbryggan, det är en passiv kylare till GPU:n.

Kalle, det hade jag tänkt. Lite får man ju låv och såga lite?

Jag tror faktist att SLK:n får plats men ska kolla upp den yttligare nu för att ni inte säger att den går det, någon som VET att den inte får plats? rätt svårt att se på bilderna.

edit, här e lite bilder på en annan killes shuttel, jag tycker det ser ut som om en SLK skulel passa eller vad tror ni? http://forums.sudhian.com/messageview.cfm?catid=46&threadid=4...

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isen
kent vad snackar du om? Jag har inte beställt någon kylning till nordbryggan, det är en passiv kylare till GPU:n.

Kalle, det hade jag tänkt. Lite får man ju låv och såga lite?

Jag tror faktist att SLK:n får plats men ska kolla upp den yttligare nu för att ni inte säger att den går det, någon som VET att den inte får plats? rätt svårt att se på bilderna.

edit, här e lite bilder på en annan killes shuttel, jag tycker det ser ut som om en SLK skulel passa eller vad tror ni? http://forums.sudhian.com/messageview.cfm?catid=46&threadid=4...

Tja, han är tom reggad här på forumet

Permalänk
Medlem

tja, mjo vet det, har pratat med han, men jag tog bara hans tråd för att jag just var inne på den

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Medlem

40->80 adapters kommer kanske jag sälja snart om tillräckligt många är intresserade (i plexi)

Måste bara få skruvarna jag beställt och sen ta lite kort o så

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs http://forum.sweclockers.com/regler.html#6 (6 rader i singaturen är ej tillåtet)

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan kontrollerar om min SLK800 passar i min SN45G om jag får möjlighet närmare mot helgen, jag tror dock att det blir väl tight med fläkt monterad ovanpå.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem

ok, bara inte någon kondesator eller dylikt är vägen. Olit, vet du om någon kondisator sitter väldigt nära som kan vara ikvägen?

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Hedersmedlem

Min SN45G står just nu som server, men jag ska försöka komma åt den så att jag kan kontrollera under veckan, dock tror jag att det kan bli besvärligt.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem

Isen, jag tror inte zm80C-HP kylaren får plats pga skruvarna som sitter uppåt där man kan fästa fläkten. De kommer att slå i CD hållaren. Ta en zm80A-Hp, den får plats och har stärre yta. (1200cm2 vs. 1300cm2)

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk

Bara du är väl medveten om att om du ska ha de där två 80mm fläktarna kan du inte ha en CD eller DVD enhet isatt.

/ SKURT

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

Okej, så du Eson tror att den kommer stöta i CD caset? hmm, det borde väl gå att modda utan några större problem?

Men SLK:n på moderkortet borde väl inte bli några problem att den söter i något? eller vad tror ni?

http://hardocp.com/image.html?image=MTA1ODQxMzE2NnAzRHNZNnFnQ...
http://hardocp.com/image.html?image=MTA1ODQxMzE2NnAzRHNZNnFnQ...

^^ moderkortet.
ser lite tajt mellan nordbrigen och den eventuella flänsen men det bort gå? för flänsen går ju upp så det borde ju inte vara några problem vad jag kan se med moderkortet. Eller nordbyggs fästet ser lite exakt ut? hmmm

GBG-SKURT, det borde väl gå, har sett flera som har en 80mm i toppen, om det inte går att ha en 80mm i toppen så får jag väl sätte den på något annat ställe, ena tänkte jag iaf sätte där ICE kylaren skulla ha varit.

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux