Vilket är det bästa sättet att betala mobil telefoni?

Permalänk

Vilket är det bästa sättet att betala mobil telefoni?

För närvarande använder jag Telia Refill i min lilla telefon, men jag har en känsla av att det inte är det aldra billigaste.

Vad finns det för bra alternativ (förutom andra kontantkort, med så när som samma priser)? Det har ju dykt upp en hel del mer eller mindre skumma abbonemang på sistone.

Visa signatur

Varför går inte allt i livet att köra med -f?

Permalänk

Det beror ju mycket på dina ringvanor. Ringer du mycket så lär ju knappast kontantkort vara ett bra alternativ, men det beror liksom på. Säg att du mest håller dig till att ringa på kväller och helger och merparten av polarna har samma operatör som du eller att du ringer till fasta telefoner blir det ju inte dyrt. 50 öre i minuten är det med Comviq kontant i alla fall.

Finns en grej på pricerunner där du kan fylla i dina mobilvanor och så kommer den fram till vad som är bäst för dig...
Hur mycket du har ringt (i tid) kan du antagligen se på din telefon, dock så missar man ju det där med vilken tid samtalen sker. Men håll koll på hur länge sen du laddade kortet och med hur mycket det var. Med Comviq kan man i alla fall se saldo och hur långt kortet är giltigt, dvs man kan räkna ut hur länge sen det var man fyllde på.
Måste finnas något liknande för Telia med.

Sen ska du tänka på att det är lättare att det blir mer samtalstid när man har abbonemang... Pengarna tar aldrig slut...

Själv skulle jag helt klart hålla mig kvar vid kontantkort om jag var du. Det du däremot kan göra att byta operatör, eller har merparten av de du ringer också Telia?

Sen kanske du lockas av att få en billigare telefon om du tecknar abbonemang i samma veva... Idag är det dock inte alls särskilt rabatterat. Tänk också på att det gäller att köpa en lite dyrare mobil för att de ska bli mer prisvärt, med en lur för en krona plus abb. så blir antagligen rabatten betydligt mindre.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Eftersom jag kränger mobiler så kanske jag kan hjälpa till litegrann.

Telia Refill är dyrt 6,00/0,80 är inte billigt, och dyrare blir det om du ringer till Comviq/Vodaphone-lurar. Comviqs kort ligger på 5,50/0,55 och är väl lite billigare, men har igen så är det bra mycket dyrare om du ringer utanför Comviqs nät.

Priserna med abbonemang blir däremot brutalt lägre, Telia kör t.ex. 3,90/0,30 (+50 kr i månaden, eller 150 om du köper en lur billigt) och Comviq 4,00/0,24 (+79 i månaden). Finns ju många fler abbonemangsformer, kolla på hemsidorna.

Idag är det bra subventioner om du tecknar abbonemang, runt 1800:- med 18 månaders Comviq, mer med Telia (men med Telia får du betala en högre månadsavgift). Sen så är förstås kontantkortstelefoner subventionerade också, Comviq med runt 800:-, Telia kör runt 500:-.

Ringer du mycket, kör abbonemang, ringer du lite=kontantkort.

Permalänk

Vad finns det för olika roliga abbonemang att välja på då?
Finns det något med förmånliga SMS-priser?

Visa signatur

Varför går inte allt i livet att köra med -f?

Permalänk
Medlem

Kika in på www.comviq.se och www.telia.se så har du alla deras priser och kan jämföra själv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frallan
Kika in på www.comviq.se och www.telia.se så har du alla deras priser och kan jämföra själv.

Det finns väl fler mobiltelefonileverantörer än Telia och Skumviq?

Visa signatur

Varför går inte allt i livet att köra med -f?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IngeNaning
Telia och Skumviq

Felia och Comviq

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Nej, Telia och Fele 2.

Comviq är och förblir sämst.
Telia har oslagbar täckning.
Vodafone nafsar Telia i häcken och är ett alternativ att tänka på, liksom Telia.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Tycker Telia är absolut sämst att ha att göa med både som konsument och åf.

Vodafone tycker jag har bäst kundservice följt av Comviq, detta är något jag tycker är väldigt viktigt. Dom svarar snabbt och kan alltid hjälpa dig.

Dock så har ju Telia oslagbar täckning, vilket kan vara bra, speciellt under älgjakten

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_cobra
Tycker Telia är absolut sämst att ha att göa med både som konsument och åf.

mailar man telias kundtjänst tar det inte lång tid innan de svarar, mycket bra svar får man också.

Använder själv Telia Refill Bas, tidigare vanliga Telia Refill Original

många har faktiskt missat att Telia har två refillkort.

med bas kostar det 4,90kr att ringa dagtid
och 50öre kvällar/helger

öppningsavgiften ligger på 90öre

sms kostar endast 1kr om man är under 25

och reggar man sitt kort får man 200spänn till att ringa för

Go Teliamobile!

//anno

Edit: kan tillägga att det är helt gratis att byta till Bas från original

Visa signatur

//anno

Permalänk
Medlem

Djuice har la kommit me flat rate på 1,75 har jag för mig...

Permalänk
Medlem

Kör med tele2 flatrate , vet ej om dom fortfarande har kvar det men det kostar bara 75öre i minuten dygnet runt.

Permalänk
Medlem

Tele2 har inga som helst privatabbonemang längre. Närmaste abbonemnag är Comviq Max (200 i månaden, 0,99 minuten dygnet runt).

Permalänk
Medlem

Jag har ett sense mobilabonnemang utan fasta avgifter. Men det verkar som det inte går att nyteckna abonnemanget utan månadskostnad längre för alla sense abonnemangen har månadskostnad numera (19 kr/mån eller mer), vilket är synd...

Men annars har det funkat bra. Man ringer via telias nät och det funkar även utomlands.

www.sense.se