Dell HemPC, kommentarer?

Permalänk
Medlem

Dell HemPC, kommentarer?

Fick ett erbjudande att köpa följande Dell-system, vad tycks?

MODELL: Dell Dimension 8300
PROCESSOR: Intel Pentium® 4 – 3,0 GHz (800Mhz)
BILDSKÄRM: Dell 17” TFT (1703FP), TCO ’95
RAM-MINNE: 1024 MB DDR - SDRAM (2x512MB)
HÅRDDISK: 200 GB EIDE (7200RPM)
OPTISK ENHET: 16xDVD
OPTISK ENHET: DVD+RW (”läser och bränner DVD och CD”)
GRAFIKKORT: 128MB ATI 9800pro 8x AGP med DVI och TV-out
LJUDKORT: SoundBlaster® Audigy II
MULTIMEDIA: Dell Movie Essential
HÖGTALARE: Altec Lansing ADA 995 THX Cert 5 st högtalare med subwoofer
MODEM: Internt V.92 Data/Fax K56 PCI
NÄTVERKSKORT: Integrated 10/100Mbit + Dell True Mobile 1180(USB 802.11b) samt Dell True Mobile 2300 Basstation (802.11b/g)
OPERATIVSYSTEM: Microsoft® Windows® XP Professional, Svensk
PROGRAMVARA: Microsoft® Office 2003 Professional Extra (HemPC), svensk
TANGENTBORD: Dell Multimedia tangentbord
MUS: Microsoft IntelliMouse®
VIRUSSKYDD: Norton Antivirus 3 års live update (bipackas)
UTBILDNINGSPAKET: Data Power ECDL/MOUS
ÅSKSKYDD: Ja, överspänningsskydd för el och telenät
GARANTI: 36 månader hämta/lämna

Bruttolöneavdrag: 852 kr/mån

Tycker själv att systemet är väldigt lockande, egentligen bara DVD-brännaren som känns lite "ute"... hade såklart velat ha en DVD+-RW...

Sedan kan man välja mellan följande skärmar om man inte vill ha den som följer med:
21" Trinitron (P1130) 42 kr/mån extra
19" TFT (1901FP) 65 kr/mån extra
20" TFT (2000FP) 146 kr/mån extra
Ingen skärm: -114 kr/mån

Är inte säker på val av skärm, men det lutar åt en 21" Trinitron.

Vad tycker ni? Kommentarer tack!!

Mvh

Permalänk
Medlem

Hoppas du är införstådd med att överklockning är att glömma (pga Dells "lästa" BIOS).

Som ganska nybliven Hem-PC ägare känner jag mig lite tveksam till Dells DVD-brännare....precis som du säger.

Generellt är systemet säkerligen snabbt och bra i alla lägen...speciellt gillar jag ADA 995 - mycket bra ljudsystem.

Finns väl inte mycket mer att säga - köp!

Om du väljer 21" skärmen - är du medveten att du betalar ca 630 kr vid 30% marginalskatt och 450 kr vid 50% marginalskatt!?

Låter lite dyrt....

Min "sign dator" pröjsar jag 330 kr i månaden för......ganska likvärdiga i mina ögen förutom ljudkort och högtalare. Fast då bidrar jag med över 50% i marginalskatt till statens skatteintäkter.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Avstängd

Så väl ändå helt okej ut, men glöm inte att de har lite konstiga saker i sina burkar. Moderkortet och lådan följer inte ATX-standard och jag lyckades inte heller installera en ny hårddisk av märket Seagate på den nya moderkortet trots några timmar felsökning och även prat med Dells support.

Annars är jag kanonnöjd med min Dell.

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk
Medlem

Har det "paketet" som erbjuds till dig och det kan du se på min sign.
Bara bytte 15" TFT till 20" TFT, 240 x 2 S-ATA RAID 0 med Promise FastTrak TX2 kort. Totalkostnad ca: 868/mån Brutto.

Det som jag inte tyckta om:

1. Ljudkortet nerbantad, saknar AC3 decoder inställning som man kan ändra på i Audio HQ inställningar. Har tesat med nyaste drivrutin och finns inte där heller. Tror väl dom tagit bort den funktionen eller är det nåt annat. Kontakteran är inte av guld, utan vanliga färgmarkerade som finns i "vanlig ljudkort" och är inte som finns i butik som säljs. ( om det nu spelar roll för dig)
2. FastTrak TX2 kortet är också nerbantad, har ingen IDE3 för vanlig HDD, men spelar ingen roll faktiskt. Moderkortet har 2 S-ATA och 1 IDE. Använde IDE och kopplade in min gamla HDD på 80 GB. Funkar utmärkt, har inte testat S-ATA ännu som finns på moderkortet.
3. Högtalarna ger ett högt ljud vid inloggning i windows och vid nedstängning, går inte stänga av ljudet. Ett brusande hörs från högtalarna hela tiden, även mutar den och sänker ljduet till noll. Men detta är högtalarnas fel och inte ljudkortet och det är välkänd problem, som "alla" har problem med.
4. Grafikortet: Fick problem första dan, TV-Ut gav en mucket mörk bild, men fick nytt kort bara efter 2 dagar. (nämds i en tråd som jag skapats, du kan söka o läs om problemen som jag fått med Dell datorn)
5. Chassit: tycker inte om den alls, det är trångt, svårt få ut grafikortet. Spärren som håller fast PCU korten är helt kass enligt mig. En spärr och en skruv håller fast alla PCI/AGP korten. Varje gång jag byter S-Video sladd så känns direkt att grafikortet sitter inte stabil som den ska göra, utan "lite skakig" sitter den.
6. Moderkortet - Har ingen aning vilken av Intel model det är. Har försökt att reda på det, men inte lyckats. Står bara Dell och inte Intel och inga beteckning alls på den. Om nån som vet är jag tacksam för det?
7. DVD+RW - Det är en Nec 1100 och funkar utmärkt än så länge. Har testat med Traxdata DVD+R/DVD+RW och MMore DVD+R/RW. Inga probs, bränner felfritt och en full skiva bränns på ca: 20-25 min (+RW) och +R ca: 15-17 min (om jag inte kommer ihåg fel, bara bränt 2 skivor), känns som snabbare med Traxdata DVDs. Det är 4x skivor som testats med och +RW 2.4.
8. Dell 2000FP - Det var denna som jag ville åt mest och fick mig ta Dell HemPC. Inget negativt, utan utmärkt bra skärm!

Sista:

Bästa med Dells HemPC är att man får 3års garanti på datorn och om nåt går sönder så byter dom ut det direkt. ( 2 dagar leverans till dörr om man väljer installera själv och 10-12 dagar om lämnar in datorn för "fixa felen")

Njaa..det var nog allt tror jag. Hoppas det klarnar upp lite för dig att välja JA/NEJ till paketet?

Edit:

Glömde nämna, de fel som jag nämnts finns att läsa i Dells forum, bara surfa dit och scrolla igenom alla sektioner.
Glömde bort det här också om du är intresserad:

3DMark03

PCMark2002

3DMark2001

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Fick samma erbjudande. Bestämde mig dock för att skita i det eftersom min nuvarande dator räcker till mina behov.

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar...

Tror nog jag ska slå till... är dock lite kluven om jag ska välja 21" Trinitron eller
19" TFT... vad tycker ni? Kommentarer?

Såg att man även fick wireless-utrustning med i paket, ngn som använder sig av det och kan berätta om sina erfarenheter?

XPerion: Vad är ett "Promise FastTrak TX2" för ngt kort? SATA eller?

Mvh

Permalänk
Hedersmedlem

Personligen så skulle jag nog välja en 21". Behöver du det extra utrymmet som en 19" TFT ger så är det lika bra att välja en sådan, men om jag vore i ditt ställe och hade plats för en 21", så skulle jag slagit till på 21" direkt.

Permalänk
Medlem

Modell: Presario
Processor: 3,2 GHz Intel Pentium 4 med Hyperthreading
Chipset: Intel 865PE
Cacheminne (L2): 512 kB integrerat
Internminne: 1024 MB DDR SDRAM (400 MHz)
Hårddisk: 250 GB (7200 rpm)
Diskettenhet: nej
DVD: DVD 16x max
Extra lagring: DVD+R/+RW (4x / 2,4x / 16x / 10x / 40x max)
Grafikkort: NVIDIA GeForce FX5900 Ultra, 8x AGP
Grafikminne: 256 MB DDR SDRAM
TV-tuner: Ja, separat PCI-kort med hårddiskinspelningsmöjlighet
Ljudkort: Creative Labs SoundBlaster Audigy 2
Högtalare: Logitech Z-640, 5 högt + 1 subwoofer
Nätverkskort: 10/100 Mbit/s Ethernet via RJ45 kontakt (Integrerat)
Webbkamera Ja
Modem 56 / 14,4 kbit/s data/fax, ITU V.92 (PCI-kort)
Kortplatser: 1 ledig PCI, 4 upptagna PCI, 1 upptagen AGP, minneskortläsare för SD-kort, Compact Flash mm (6-i-1).
Lagringsplatser: 1 ledig 3,5" (intern)
Gränssnitt: 2 st IEEE 1394 ("Firewire"), 6 st USB 2.0, 1 st RJ45, modem (RJ-11), 1 st seriell, 1 st parallell, DVI, VGA mfl.
TV-anslutning: S-Video, kabel medföljer ej
Tangentbord: Svenskt Windows med snabbknappar
Mus: Compaq scrollmus (med rullhjul)
Format: (H x B x D) cm Stor tornmodell (44,8 x 16,8 x 42,7)
Färg: Svart-silver
Operativsystem: MS Windows XP Home, Svensk
Garanti: 3-år

19" TFT

MegaWorks THX 5.1 550 är högtalarsystem.

Allt för endast 760 kr i månaden brutto.

//Kabben

Visa signatur

Stationär: Corsair Obsidian 250D, ASRock FM2A88X-ITX+, AMD A-Series A10-7850K 4,3 GHz, SanDisk Extreme II SSD 240GB, Corsair Vengeance Pro Red DDR3 2400MHz CL11 2x8GB, Seasonic X-400 Fanless, Corsair Hydro H100i

//Kabben

Permalänk
Medlem

Compaq... nej tack... ;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anvil
Tack för alla svar...

Tror nog jag ska slå till... är dock lite kluven om jag ska välja 21" Trinitron eller
19" TFT... vad tycker ni? Kommentarer?

Såg att man även fick wireless-utrustning med i paket, ngn som använder sig av det och kan berätta om sina erfarenheter?

XPerion: Vad är ett "Promise FastTrak TX2" för ngt kort? SATA eller?

Mvh

Yup, det är en S-ATA contollerkort med RAID, som du kan se i min sign är mina diskar i RAID 0 med 2 x 120 S-ATA Seagate hårddiskar. Kan säga det är hyffsat snabbt, fick ca: 44 500 i SiSoft Sandra. Men i ditt paket, tror jag inte det medföljer det kortet, eftersom det stod 200 GB EIDE, så småningom är det vanliga IDE HDD du får med där.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

XPerion: kan du berätta mer om det där problemet du har med högtalarna (det störande ljudet.... )

Vilken skärm kör du med TFT eller CRT?

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anvil
XPerion: kan du berätta mer om det där problemet du har med högtalarna (det störande ljudet.... )

Vilken skärm kör du med TFT eller CRT?

Mvh

Det störande ljudet är det inget att göra något åt, utan det är helt och hållet fel på högtalarna. Så fort man sätter på den, så hörs "brusande ljud" från högtalarna..njaa samma som om man sätter högtalarna på högt ljud, om du vet vad jag menar? Många i Dells forum störs av det "höga ljudet", men för mig spelar det ingen roll, eftersom jag har den aldrig på ändå. Kör via ljudkort -> stärkare med digital kabel och högtalarna är hmm..."prydnad i hemmet".
Sen är det höga ljudet vid inloogning till windows, spelar ingen roll om du har ljudet på lägsta nivå, så hörs det jättehögt vid inloggning till win. (alla som startat upp en dator, vet vilket ljud jag syftar på) Går bara inte sänka ljudet, utan man får stå ut med vid varje uppstart och avstängning, inget som stör mig precis, eftersom det handlar bara om 1 gång vid uppstart och 1 gång vid avstängning.

Du kan se på min sign att jag använder Dell 2000FP TFT/LCD 20", som sagt är en Benq FP2081 och kan hittas här:

BenQ FP2081

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Xperion: Ok... tack för ditt svar... verkligen till hjälp... är du nöjd med din skärm? spelar du med den?

Vet du om 19" som erbjuds också är en BenQ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anvil
Xperion: Ok... tack för ditt svar... verkligen till hjälp... är du nöjd med din skärm? spelar du med den?

Vet du om 19" som erbjuds också är en BenQ?

1. Nej, jag spelar inte alls på datorspel, kan hända men läng sen det. Har inte testat med spela PC spel på den nya datorn ännu, har ändå inget spel att testa med, så tyvärr kan inte ge några kommentarer hur det fungerar i spel min skärm. Men kan säga att 2000FP är den bästa utav alla Dell TFT skärmar som har minsta effekt utav ghosting, det har många andra berömt och berättat om skärmen.

2. Dell 1901FP är varken från Samsung eller BenQ denna gång, utan nog otroligt är den från LiteOn!

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Ok... LiteOn... hmm... det är inget vidare eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XPerion

Sista:

Bästa med Dells HemPC är att man får 3års garanti på datorn och om nåt går sönder så byter dom ut det direkt. ( 2 dagar leverans till dörr om man väljer installera själv och 10-12 dagar om lämnar in datorn för "fixa felen")

Köpte hem pc för 4 år sedan(när alla andra gjorde det) Och åskan slog ner i skärmen och modemet, ringer till supporten, Kö på några timmar.
Efter vi sagt vad som hänt berättade dom att vi skulle få bekosta allt själv eftersom åskan var orsaken. Hade vi bara skickat dit den och sagt att den var trasig. Så hade dom lagat den gratis.

Dom tog 700kr för ett nytt modem, dom bytte också en säkring i skärmen. allt som allt kostade det 2000:- det fick jag stå för själv.

Efter det var det massa Krångel med modemet. Blev så förbannad på deras support, vänta 2-3 för att komma fram

Dom har förmodligen bättrat sig, har inte pratat med deras support sedan dess.:)