Ny-gammal processor ...

Permalänk
Medlem

Ny-gammal processor ...

Hej hej..

Jag har skrivit flera trådar angående detta med att min dator har pajjat. En fläkt kortslöt moderkortet, och datorn dog. Endast fläktar snurrar när jag startar datorn.

Jag har köpt ett nytt moderkort, som tydligen inte fungerar bättre än det gamla. Har provat byta hårddisk, ta ut grafikkort, flytta minnen etc, utan framgång. Har dock inte provat byta processor än, vilket jag börjar tro är problemet.

Jag vill därför köpa en annan processor att prova med. Om det visar sig funka med den på det gamla moderkortet, vill ja ju skicka tillbaka det nya moderkortet. Men detta kan inte vänta hur länge som helst... ja måste ju returnera moderkortet så snabbt som möjligt...

Så min fråga:

Har någon en AMDAthlon-processor till salu? typ XP 1600+ och uppåt. Eller vet någon ett bra ställe man kan hitta beggagnade eller nya procesorer billigt. Vill ju helst inte ge mkt mer än 300kr :/, då man ex. kan få en NY Barton 2500+ för 680kr exkl moms.

Mycket tacksam för svar.

Visa signatur

Abit IC7-MAX3 : Intel P4-C 3,0 @ 3,7: Corsair TWINX1024 3200LL @ 2-2-6-2 : Powercolor 9800 pro @ 445 / 400 : 2x Maxtor sata 120GB : WD raptor 36GB : Lian-Li PC65 : Antec True Power 380W

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Aa..tack för länken, men en Duron 1300 är inget av intresse egentligen :(, då den presterar för dåligt.
Det enda jag kan ha den till ära tt prova om det verkligen är processorn som gått sönder. Men föra tt göra detta vill jag inte betala 400 kr med frakt o allt.

Visa signatur

Abit IC7-MAX3 : Intel P4-C 3,0 @ 3,7: Corsair TWINX1024 3200LL @ 2-2-6-2 : Powercolor 9800 pro @ 445 / 400 : 2x Maxtor sata 120GB : WD raptor 36GB : Lian-Li PC65 : Antec True Power 380W

Permalänk
Medlem

Det billigaste du kan hitta är den här:
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=XP2000T
men om du är beredd att lägga ut 20:- mer (:P) så köp den här istället:
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=XP2200

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Varför inte höra efter vad en lokal datorhandlare tar för en felsökning istället? Blir dyrt i längden att hela tiden köpa nya grejer om det sen visar sig att det var minnet som pajade.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

ja :/ ...

Det kanske är bäst.

Jag skickade mail till Soltek igår och har nu fåt svar. Dom tror att det är minnet..

Mitt meddelande:

Soltek SL-NV400-64, nvidia Nforce2 400 series

Hi there.

I got my new mainboard sent home today,the model written above.

Though, I get problem while booting. I doubt there's something wrong with
the mainboard itself, but I would like to know what is wrong.

A few seconds after power on, there's long beeps with harddrive activity
between those long beeps. All fans are running properly, but I dont get any
display-picture on my monitor. I've tried both change harddrive, removing
memory-modules ... but with no prosperity.

What can possibly be wrong ? .. are my processor broken ?

Thank you.

Deras svar:

Dear customer:

Thank you for contacting Soltek.
According to your description, there are some problem with your memory modules.
Please take off the memory modules from motherboard
then reinstall them to see if the problem is fixed. Attached is "BIOS beep sound
core" for your reference.

Visa signatur

Abit IC7-MAX3 : Intel P4-C 3,0 @ 3,7: Corsair TWINX1024 3200LL @ 2-2-6-2 : Powercolor 9800 pro @ 445 / 400 : 2x Maxtor sata 120GB : WD raptor 36GB : Lian-Li PC65 : Antec True Power 380W