Permalänk
Medlem

Oscilloskop...

Det verkar ju finnas en del med elektriskt kunnande här på forumet, så ni kanske kan svara på några frågor..

Vad har man ett Oscilloskop till?

Har ett:

"Good Will Test Instruments"
75mm Oscilloscop
Modell: GOS-3310

Bara nyfiken... funderar på nåt roligt att göra med det,
Några förslag?

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe | C2D E8500 3.16GHz | 4GB OCZ Reaper PC2-8500 1066MHz | Sapphire 4870 512MB | Chieftec Mesh Big Tower

Permalänk
Medlem

Man har det till att mäta spänningar och kurvor. Men är det inte 75MHz? 75mm låter konstigt i mina öron.

Man kan ge det till mig. Det är ett förslag.
Vill man vara riktigt ball kopplar man det på utgången på ljudkortet så rör sig kurvan i takt till musiken.
Eller så använder man det som mätintrument när man bygger sina elektroniska prylar/moddar.

Permalänk
Medlem

Det står 75mm på lådan, men det är bara 10Mhz.
tror det kommer från nån slags skola lr nåt, finns "arbetsblad" med på svenska medan instruktionsboken står på engelska, till och med snälla nog att skicka med extra säkringar...

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe | C2D E8500 3.16GHz | 4GB OCZ Reaper PC2-8500 1066MHz | Sapphire 4870 512MB | Chieftec Mesh Big Tower

Permalänk

Jag använder oscilloscope varje dag på jobbet, när jag lagar TV-apprater. Ett ovärderligt instrument, men jag vet inte riktigt vad du som privatperson skall ha det till.

Permalänk
Medlem

Då kanske jag kunde använda det till min egen tv
Bilden är "Gulaktig" och försöker man stänga av den med fjärren så börjar den bara blinka, min tv har ett eget liv...

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe | C2D E8500 3.16GHz | 4GB OCZ Reaper PC2-8500 1066MHz | Sapphire 4870 512MB | Chieftec Mesh Big Tower

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baalzamon
Jag använder oscilloscope varje dag på jobbet, när jag lagar TV-apprater. Ett ovärderligt instrument, men jag vet inte riktigt vad du som privatperson skall ha det till.

då kanske du kan förklara vad det är för nåt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bern
Det står 75mm på lådan, men det är bara 10Mhz.
tror det kommer från nån slags skola lr nåt, finns "arbetsblad" med på svenska medan instruktionsboken står på engelska, till och med snälla nog att skicka med extra säkringar...

Det kanske är måttet på bildröret då? Jag har aldrig sett att man anger detta på osciloskop så dock.

Laga TV-apparater bör man väl ha en viss kännedom för att klara och gärna ett kopplingsschema åxå. "En hand på ryggen" är en annan bra princip man bör använda sig av.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av morotsmos
då kanske du kan förklara vad det är för nåt?

Det är helt enkelt en apparat där man på den lilla skärmen kan se hur spänningens vågform ser ut.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Laga TV-apparater bör man väl ha en viss kännedom för att klara och gärna ett kopplingsschema åxå. "En hand på ryggen" är en annan bra princip man bör använda sig av.

En hand på ryggen? Hur mycket tror du man kan få gjort om man hela tiden har en hand på ryggen? Det kanske ökar säkerheten, men för en som professionellt arbetar med att reparera TV är det rent löjligt, för att inte säga skrattretande.

Permalänk
Medlem

Jag avsåg givetvis att tipsa om "en hand på ryggen" då jag antong att morotsmos inte är så erfaren vad gäller att pilla i TV-apparater.

Är man van att pilla i TV-apparater vet man oftast var man inte bör ta, eller kollar innan man sätter fingrarna nånstans. Man har ju även gärna en skyddstrafo.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bern
Då kanske jag kunde använda det till min egen tv
Bilden är "Gulaktig" och försöker man stänga av den med fjärren så börjar den bara blinka, min tv har ett eget liv...

Utan att vara taskig, men du kommer dock inte ha någon nytta av oscilloskopet när du ska försöka laga tvn. Det kräver att man kan lite el innan om man ska göra det. Och eftersom du inte ens visste vad man har oscilloskopet till, så tror jag dina kundskaper inte räcker till för att begripa hur man använder den.. Om du inte tänker börja plugga el på skola/självstudier, så finns det ingen större användning för en oscilloskop. Du kan dock testa och mätta olicka signaler, men det tröttnar man snabbt på.. Så för en vanlig person som inte har läst el på något sätt, så är oscilloskop ett redskap som man inte har någon användning för.
Ska du fixa tv så köp dig en billig multimeter istället, de är mycket enklare och ger ett tydligare svar för en ovan.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Haha, Jag tror att alla tog det där lite allvarligt, Inte fan kommer jag pilla upp min tv och börja pilla med ett oscilloskop...

3årig Bygg linje med inriktning "Mark\Ledning", Jobbat 2år som trädgårds anläggare & nu i 6mån med Att bygga Aluminium dörrar och partier.
Kvalificerar nog inte mig för sånt.

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe | C2D E8500 3.16GHz | 4GB OCZ Reaper PC2-8500 1066MHz | Sapphire 4870 512MB | Chieftec Mesh Big Tower

Permalänk
Medlem

Är det en kanal eller två ?

Om det är tvåkanals eller kan trigga X via A så kan man göra som i detta klipp om man vill YouTube - Youscope (oscilloscope demo)

/EDIT Hoppsan missade tidernas trådlyft... !

missade att tråden var mycket gammal
Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Är det en kanal eller två ?

Om det är tvåkanals eller kan trigga X via A så kan man göra som i detta klipp om man vill YouTube - Youscope (oscilloscope demo)

/EDIT Hoppsan missade tidernas trådlyft... !

Hahah, sju år kan ju vara rekord

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Blivit med ociloskop..

Hej Idag hittade jag ett GW gos-3310 osciloskop på kommunens återvinnings central. har bara vagt humm om vad och hur det används men det kan bli skoj, kanske kan ta elektronik pulandet till en annan nivå.. men jag har ingen manual med. skulle någon kunna kopiera /scanna eller visa en länk med manualen?

eller vad behöver man för komponenter och program för att göra det med datorn och kanske då i fler kanaler?
kör w7 på gammal Asus r6 med kass usb. använder pcmcia 4x usb istället..