Köpa bärbar, svårt !

Permalänk
Medlem

Köpa bärbar, svårt !

Jag står i begrepp att sälja min stationära dator för att lämna plats för en notebook. Men men, det är svårt att välja, IBM har alltid tidigare varit det självklara valet pga kvalitén, men så har de ju också ett pris som heter duga, det jag är ute efter är inte lättaste eller minsta eller absolut snabbaste datorn, utan en som håller att tas med och som inte blir racklig efter ett par år. Skulle vara trevlig att höra vad ni som själva har / anväder bärbara tycker om just din dator och hur den hållit. Märken som jag funderat över är IBM, Dell och HP, vad skulle nu rekomendera ? Priset får ligga mellan 10-20 000 Kr.

Saker som att det är kraftigt grafikkort eller att den är jättesnabb spelar mindre roll, bättre om den klarar en stund på batteriet och inte blir kokhet att ha i knäet osv.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Tycker denna verkar prisvärd; http://www.inwarehouse.se/pb.asp?src=1&sku=k594460

Skärmen är kanske är i minsta laget men i övrigt så är den rätt bra utrustad. Tyvärr så envisas IBM fortfarande med att inte ha någon Windows-tangent på sina tbord dock.

Duedate

Permalänk
Medlem

Batteritid och hållbarhet?

Om du kan dumpa fördomarna så är en iBook ett fantastisk alternativ. Du ahr inte samma snärtighet när du öppnar fönster i osX som i windows men det finns mer kraft bakom skalet än vad du tror. Dessutom har du ju en hög stabilitet i opertivsystemet.

Visa signatur

"I read these books, any books, to develop my command and knowledge in the english language. I read to further my education, miss Kenton"

Permalänk
Medlem

Om du inte är ute efter en notebook att lira med skulle jag nog rekommendera en Dell Inspiron 500m, som har ett integrerat Intel grafikkort och har centrino teknik som ger avsevärt bättre batteriprestanda.

Den är rätt liten och lätt. Bara att konfigurera den som du vill. Värt att kolla på kanske.

4 polare kör dell, dom är nöjda och därför rekommenderar jag Dell, själv kör jag Acer just nu dock.

Permalänk
Medlem

Precis som Bjarte så skulle jag rekommendera dig att ta en titt på iBook.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

Mac är inget alternativ för mig.

Kollade lite på denna på Dustin
http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=shopping/ProductDetai...
En IBM R40, priset var inte speciellt mycket högre än en Dell Inspirion confad på samma vis, frågan är hur kvalitén är på IBMs R40 serie, har inte haft möjlighet o klämma på en sådan, men alla gamla IBM bärbara jag sett har varit riktigt fräscha även efter hårt bruk, hur ser en Dell ut efter några år, och hur är R40 när den hängt med ett tag ? Någon som känner till IBM återförsäljare som demar sina produkter ? Hörde någonstans ifrån att R serien från IBM håller lägre kvalitét än IBMs andra bärbara, kanske givet med tanke på priset. Erfarenheter ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Tänkte också köpa en IBM R40, men den föll på att den bara har 1 års garanti, och tilläggsgarantin var dyr.

Visa signatur

Common sense isn't that common.

Permalänk
Medlem

Ok.. Jo garanti spelar ju ganska stor roll eftersom det knappast aldrig lönar sig att reparera en trasig bärbar. Lite därför som kvalitén är interessant också.. Kul om datorn håller längre än efter att garantin är slut Har sett väldigt många trasiga notebooks, men av de trasiga IBM ja sett så är det oftast tappade eller överkörda datorer.. Mao giltig felorsak Har någon här erfarenheter av hur HPs bärbara datorer är kvalitétsmässigt ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem

Köp en dator med Intel Centrino teknik.

Skulle föreslå en Dell Inspirion 500m eller Dell Latitude X300. Men om du vill gejma så kanske en dator med bättre grafikkort vore nått, typ Dell Inspirion 8600.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Ja jämförde en Dell inspirion med IBM tp R40 och liknande konfig och eftersom Dell:en knappast va mer än nån tusenlapp eller två billigare så känns det inte så interessant. IBM har ju trots allt alltid varit mycket bra på bärbara och sålänge den inte är 5000 kr dyrare så väljer ja nog en sån framför en Dell, if u get me. Men sen var det ju det med garantin.. Hur lång är den på Dell ?

Jag ska inte spela nått vidare på datorn, batteritid och kvalitet väger mycket tyngre än vikten och prestandan. Det gör inget om datorn är lite tung, bara den håller och går köra en stund på batteri, enligt Dustins hemsida så har ju IBM R40 en batteritid på upp till 5,9 timmar, verkar helt ok. Sen väljer jag självklart en dator med processor osv anpassad för mobilt bruk, jag köper ju faktiskt en bärbar för att bära, desktop har jag ju redan

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem

Man får välja:

Service
1 års hämtservice. Standard för denna modell (- 3 781 kr)
3 års hämtservice (- 1 063 kr)
3 års på-platsen-service, nästa arbetsdag. Rekommenderad av Dell

Complete Care
Complete Care försäkrar ditt system mot oförutsedda händelser. Skulle olyckan vara framme blir ditt system reparerat eller ersatt. Complete Care har en täckning worldwide.

Ingår ej
1 års Complete Care. Rekommenderad av Dell (+1 238 kr)
3 års CompleteCare. Kräver 3 års service (+1 988 kr)

Maxad service är nog att fördra för att laga laptops går knappt annars (dyyyrt).

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Har en kompis som har en HP Omnibok 6000, den är ca 2 år gammal, han har haft den sedan ny. Han har skickat in den 1 gång på service för någon småsak (minns inte vad). Vet dock inte hur det står till med kvaliten efter samgåendet med Compac. Håll dig dock borta från Omnibook XE, de lär vara dåliga.

Visa signatur

Common sense isn't that common.

Permalänk
Medlem

Nej såna garantier är lätt värda sina tusenlappar.. Är detta något liknande för IBM ?
http://www.dustin.se/shopping/ProductDetail.asp?PID=501003170...
eller är det kanske bara vanlig garanti vid tillverkningsfel eller likn. , Complete care verkar ju mer vara 'drulleförsäkring' i mina ögon ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle dock rekommendera att läsa avtalen för dessa garantipaket samt din egen (hem)försäkring.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Mm får ta och kolla lite på det, ska inte vara sämre än att ge andra märken iaf en liten chans heller.. Farsan kör compaq som faktiskt är rätt fräsch, även en bekant till mig, men som många säkert förstår så behöver jag nog en bra övertalning innan jag köper compaq Men men.. lönar sig säkert att kolla runt lite också. Det är iaf trevligt med folk som kan agera lite bollplank med idéer och erfarenheter, har ju förstått det nu att det är betydligt mycket knepigare att köpa bärbar än stationär.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Thaz; På den sidan jag postade i tidigare inlägg så finner du denna extra försäkring för 750:-

http://www.inwarehouse.se/pb.asp?src=4&sku=e620235

Duedate

Permalänk
Hedersmedlem

+ Moms.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Duedate
Thaz; På den sidan jag postade i tidigare inlägg så finner du denna extra försäkring för 750:-

http://www.inwarehouse.se/pb.asp?src=4&sku=e620235

Duedate

Nu talade jag om IBM:s egna tilläggsförsäkring, som kostar 181€ (~1600kr) för den billigaste 3 års garantin.

Visa signatur

Common sense isn't that common.

Permalänk
Medlem

hmm har en Bärbar dator av märket Hp OmniBook 4150 följande spec
p2 300mhz 96mb ram 6gb hd 4mb grafik den har funkat mycket bra för mig så jag kan varmt rekommendera hp omnibook fast då nån nyare modell
varför jag kör på p2 300mhz förut är för att jag inte behöver mera sen räcker batteriet i ca 3tim.... fortfarande ganska bra batteri....
skulle satsat på en HP om du ska ha en ny...

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Nej nu måste jag ju säga att av alla bärbara som jag säljer så är IBM överlägsna! Kan du tänka dig kring 20papp så är en T40 en liten Rolls Royce! Tunn och med riktigt bra utrustning. Sen har IBM lite egna specialfunktioner som gör att den hamnar som "Top of the Line"
Bla Rapid Restore som fungerar på så sätt att slutar datorn fungera så startar man datorn, håller inne en knapp och sen får man efter 10 min den dator som valde att spara för 10dagar sedan. alltså man gör en ghost på en särskild partition som man närsomhelst kan boota upp igen. Sen finns det olika Nätverksprofiler, så reser man mkt och kopplar upp sig på olika ställen så väljer man bara uppkopplingprofil. Hem, arbete, arlanda?

Så jag slår ett slag för IBM.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dynamike
Nej nu måste jag ju säga att av alla bärbara som jag säljer så är IBM överlägsna! Kan du tänka dig kring 20papp så är en T40 en liten Rolls Royce! Tunn och med riktigt bra utrustning. Sen har IBM lite egna specialfunktioner som gör att den hamnar som "Top of the Line"
Bla Rapid Restore som fungerar på så sätt att slutar datorn fungera så startar man datorn, håller inne en knapp och sen får man efter 10 min den dator som valde att spara för 10dagar sedan. alltså man gör en ghost på en särskild partition som man närsomhelst kan boota upp igen. Sen finns det olika Nätverksprofiler, så reser man mkt och kopplar upp sig på olika ställen så väljer man bara uppkopplingprofil. Hem, arbete, arlanda?

Så jag slår ett slag för IBM.

Nätverksprofiler låter ju riktigt bra!

Permalänk
Medlem

jag har själv en IBM R40, och måste säga att den är helt underbar! batteritid på 4 timmar, och ibland till och med mer. Den klara spel som t.ex vice city och SOF2 utan några problem. program som photoshop 7, flash och sketchup flyter fint. Det är inte heller några problem att titta film på den, och den ha självklart tv-ut.

Finns inget att klaga på riktigt

min r40: p4 2ghz, 512mb ram, radeon 9000 mobility, dvdrom, trådlöst nätverk,

Permalänk
Medlem

Ja, IBM´s bärbara ska vara av bra kvalite. Dell`s är inte dåliga de heller men min mors fujitsu-siemens är av en rent usel byggkvalité den har varit inne på reparationen femtielva gånger och touchscreenen har aldrig fungerat

Visa signatur

"I read these books, any books, to develop my command and knowledge in the english language. I read to further my education, miss Kenton"

Permalänk
Visa signatur

AMD XP 2600+@2200 MHz - 1024 MB RAM - Club3D 9800np(Samsung)@Pro [405/355] - Maxtor 120 GIG - Lanboy - Tagan 480 w - LG MultiDVD 4x

Permalänk
Medlem

Att de har helt olika användningsområden.

Permalänk
Medlem

Att de är av, enligt min erfarenhet taskig byggkvalite

Visa signatur

"I read these books, any books, to develop my command and knowledge in the english language. I read to further my education, miss Kenton"

Permalänk
Medlem

Har en Network, den har bra batteritid och skärm. Sen finns allt man kan behöva iformav tv-uo, firewire mm. Kvallen är lite si och så. hdd:n gick sönder, tangentbodet började glappa och batteriet ville inte sitta fast. Jag lämnade in det det kom en bud kille och hämta den. Han drog den i backen det förökte dom sen skylla på mig, men det fixade sig efter mycket snack med chefen. Efter att dom bytt typ allt på den ( hdd, skärm, tgb, skal, batteri) så funkar den nu perfa.
Det bästa med den är: batteri tid ca 4 timmar och ljudnivån, den är TYST. men det var ju kvallen då....

Visa signatur

A legacy of pride, A future of promise
gusvo085.mine.nu