Ang www.styggapojken.com och öppet köp

Permalänk
Hedersmedlem

Ang www.styggapojken.com och öppet köp

Var inne igår i deras butik och skulle handla lite. En Zalman 7000cu cpu-fläns, en NB47J nordbryggefläns och en musmatta func 1030. Frågar om jag får lämna tillbaka flänsen om den inte passar. Tillägger givetvis att jag inte kommer att smeta pasta på den utan bara "kolla" mot moderkortet. Svaret blev att det går inte då butiken inte tillämpar öppet köp. Jaha tänkte jag. Undrar hur de gör för att inte täckas av konsumentköplagen? Bad sen att titta på musmattan men det gick inte då den var inplastad och jag fick bara frågan om jag skulle ha den eller ej med en allmänt besvärad attityd. Brukade handla en del i den butiken och har alltid gillat personalen men det är slut med det nu. Ni som ska handla där råder jag att kolla så att öppet köp tillämpas. Även om de inte kan komma ifrån det så är det ju jobbigt att behöva bråka om det. Jaja blev bara lite irriterad!

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Jag blev också lite irriterad nu faktiskt. Dock av en helt annan anledning.

Nämligen den att du inte har en susning om vad som står i konsumentköplagen och rackar ner på en affär med felaktig fakta.

Jag vill att du läser konsumentköplagen 100 gånger i rad nu innan du svarar i denna tråden.

Seså, duktig ponke.

Visa signatur

I was sent by god to save the world from ignorance. My first stop is sweclockers.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av askeladden
Jag blev också lite irriterad nu faktiskt. Dock av en helt annan anledning.

Nämligen den att du inte har en susning om vad som står i konsumentköplagen och rackar ner på en affär med felaktig fakta.

Jag vill att du läser konsumentköplagen 100 gånger i rad nu innan du svarar i denna tråden.

Seså, duktig ponke.

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCatego...

Något mer du blev irriterad över? Gör mig en tjänst och åk ut på väldigt djupt vatten....Dra sen bottenpluggen!

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Hedersmedlem

Grejen är den att de själva inte visste om flänsen passade på mitt moderkort och att jag därför bad om öppet köp. Hade jag inte specifierat mig hade jag inte haft rätt att lämna tillbaka flänsen det är sant men nu är det så att jag köpte flänsen till _MITT_ moderkort. Om den då inte passar så har jag all rätt i världen att lämna tillbaka den för då är det ju fel på varan. Eller har jag fel? Men jag blev inte erbjuden tillgodokvitto heller. Är det något jag missat anser du askeladden? Tycker du inte själv att de kunde erbjudit någon sorts kompromiss så att jag kunde kolla om flänsen passade?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Läs här i stället:

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCatego...

"Det finns ingen lag som ger dig rätt till öppet köp när du handlar i butiker."

Permalänk

Har de erbjudit dig öppet köp så ska du ha det.

Jag reagerade på att du sa att de var tvungna enligt KKL.

Öppet köp är helt frivilligt från butikens sida nämligen.

Visa signatur

I was sent by god to save the world from ignorance. My first stop is sweclockers.

Permalänk
Medlem

Haha

Det här var ju en kul tråd!

Du läser bara sånt du själv vill stallion

Som sagt, butiken har _inget_ krav på öppet köp, så där snöt du dig

Visa signatur

In a world in which we are all slaves to the laws of gravity, I'm proud to be counted as one of the freedom fighters.
http://www.fallskarm.com

Permalänk
Medlem

Det kvittar ganska stenhårt om dem bryter mot lagen eller inte, butiken är likförbannat idioter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asha'man
Haha

Det här var ju en kul tråd!

Du läser bara sånt du själv vill stallion

Som sagt, butiken har _inget_ krav på öppet köp, så där snöt du dig

Hehe, ja där snöt han sig, det blir nog han själv som får ta båten ut och dra i pluggen

Permalänk
Hedersmedlem

Nej men om de säljer en vara som jag säger att jag ska ha på ett visst moderkort och den sen inte passar där har jag då fått vad jag betalat för?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att det är en bra affär och kommer forstätta köpa av dom!

Visa signatur

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Nej men om de säljer en vara som jag säger att jag ska ha på ett visst moderkort och den sen inte passar där har jag då fått vad jag betalat för?

Det framgick inte av ditt första inlägg. Har säljaren uttryckligen lovat att den passar på det moderkortet kanske andra regler gäller. Men då är det ord mot ord, och bara en idiot till säljare skulle lova att den passar till ett moderkort han inte känner till.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av askeladden
Har de erbjudit dig öppet köp så ska du ha det.

Jag reagerade på att du sa att de var tvungna enligt KKL.

Öppet köp är helt frivilligt från butikens sida nämligen.

De har _INTE_ erbjudit öppet köp. Det jag menar är att eftersom de själva inte vet om den passar och ber om det borde de göra det. Om den sen då inte passar på det jag sagt att den ska användas till har jag enligt konsumentköplagen rätt att lämna tillbaka den.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baalzamon
Det framgick inte av ditt första inlägg. Har säljaren uttryckligen lovat att den passar på det moderkortet kanske andra regler gäller. Men då är det ord mot ord, och bara en idiot till säljare skulle lova att den passar till ett moderkort han inte känner till.

Jag skriver att jag frågar "får jag lämna tillbaka flänsen om den inte passar"? Vad är det som inte framgår? Hur skulle jag formulerat för att det skulle vara tydligt?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baalzamon
Läs här i stället:

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCatego...

"Det finns ingen lag som ger dig rätt till öppet köp när du handlar i butiker."

"Det är alltså inte självklart att du kan återlämna en vara och få pengarna tillbaka om du ångrar ett köp"

Jag har aldrig sagt att jag skulle ångra mig utan bett att få lämna tillbaka om den inte passar till jag skulle köpa den till som jag klart upplyst om.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Nej men om de säljer en vara som jag säger att jag ska ha på ett visst moderkort och den sen inte passar där har jag då fått vad jag betalat för?

Om de garanterat dig att den ska passa kanske du har rätt att byta, men det framgår inget sådant i det du skrev.
Edit: Någon hann före :-|

Om du gått hem med den, öppnat kartongen försiktigt och kollat om den passade försiktigt, upptäckt att den inte passat och repaketerat den försiktigt, då hade de troligen inte nekat dig att lämna tillbaka den(förutsatt att du inte säger att du faktist har använt den). Men om du själv säger att du faktist SKA öppna den, så har de all rätt i världen att neka dig.

Sen att det är dålig service från butikens sida må vara sant.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaViruz
Om de garanterat dig att den ska passa kanske du har rätt att byta, men det framgår inget sådant i det du skrev.
Edit: Någon hann före :-|

Om du gått hem med den, öppnat kartongen försiktigt och kollat om den passade försiktigt, upptäckt att den inte passat och repaketerat den försiktigt, då hade de troligen inte nekat dig att lämna tillbaka den(förutsatt att du inte säger att du faktist har använt den). Men om du själv säger att du faktist SKA öppna den, så har de all rätt i världen att neka dig.

Sen att det är dålig service från butikens sida må vara sant.

Grejen är att jag ville vara ärlig och göra det på rätt sätt. Förklarade som det var och undrade om de visste. Resten av vad som hände står i tråden. Jaja... Personligen tycker jag det var kass av dem och kommer inte att handla där mer. Cheers sweclockers...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Alla kloka individer kan ni svara på detta! Om jag köper en socket A kylare men den passar inte på mitt socket A moderkort har jag fått rätt kylare då? & har jag rätt att häva köpet då även om affären inte tillämpar öppet köp..... det är väl den frågan ilstallione vill ställa!!

& stygga pojken nekade då till det & vill uppenbarligen inte ta sitt ansvar för produkter de säljer.
Man bör kanske då ifrågasätta deras kompetens, dom säljer en produkt men dom vet inte om den är användbar!?

Tycker att alla läser detta istället -> http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCatego...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Alla kloka individer kan ni svara på detta! Om jag köper en socket A kylare men den passar inte på mitt socket A moderkort har jag fått rätt kylare då? & har jag rätt att häva köpet då även om affären inte tillämpar öppet köp..... det är väl den frågan ilstallione vill ställa!!

& stygga pojken nekade då till det & vill uppenbarligen inte ta sitt ansvar för produkter de säljer.
Man bör kanske då ifrågasätta deras kompetens, dom säljer en produkt men dom vet inte om den är användbar!?

Tycker att alla läser detta istället -> http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCatego...

Enda andledningen till att den inte skulle passa torde vara att något sitter i vägen, oftast kondingar. Då är frågan, är det moderkortet eller kylaren som det är fel på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baalzamon
Enda andledningen till att den inte skulle passa torde vara att något sitter i vägen, oftast kondingar. Då är frågan, är det moderkortet eller kylaren som det är fel på?

Om moderkortet är från 2001 & kylaren från 2002 så torde kylaren vara felaktig!
Finns säkert en standard som beskriver hur stort utrymme det skall finnas runt socketen!

Men det som är intressant är det kunden eller butiken som bör ha kännedom om detta?
Om butiken inte klarar av att veta om kylaren passar till ett moderkort skall kunden eller butiken ta ansvaret för att kylaren passar eller inte?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCatego...

Något mer du blev irriterad över? Gör mig en tjänst och åk ut på väldigt djupt vatten....Dra sen bottenpluggen!

lite kunskap att backa upp din attityd med vore inte fel.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killah2
lite kunskap att backa upp din attityd med vore inte fel.

Men killah..Nu får du vä ändå ge dig? Vem var det som drog ner nivån på diskussionen? Kolla vad askeladden skrev till mig.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Jo men jag hade ju rätt också

Visa signatur

I was sent by god to save the world from ignorance. My first stop is sweclockers.

Permalänk
Hedersmedlem

Om vi säger såhär istället då...

Kalle knallar in till lokala däckhandeln och vill ha fyra däck och fälg till sin Volvo. Köper dem, stuvar in dem i bilen och åker glad i hågen. Väl hemma upptäcker han att när han ska montera dem att det är fel bultmönster och att fälgarna inte passar på bilen. Borde han få lämna tillbaka dem?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av askeladden
Jo men jag hade ju rätt också

Nja det är väl inte så säkert? I vilket fall så drog du ju ner diskussionen på sandlådenivå när du skrev "Jag vill att du läser konsumentköplagen 100 gånger i rad nu innan du svarar i denna tråden.

Seså, duktig ponke". Det var väl inte så moget ändå?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Nja det är väl inte så säkert? I vilket fall så drog du ju ner diskussionen på sandlådenivå när du skrev "Jag vill att du läser konsumentköplagen 100 gånger i rad nu innan du svarar i denna tråden.

Seså, duktig ponke". Det var väl inte så moget ändå?

Och hade du varit mogen hade inte du taggat upp det heller.
För ....Dra sen bottenpluggen! är väl inte heller så moget?

Nej, ni är lika goda kålsupare båda 2, så det så.
Sluta tjafsa nu...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Och hade du varit mogen hade inte du taggat upp det heller.
För ....Dra sen bottenpluggen! är väl inte heller så moget?

Nej, ni är lika goda kålsupare båda 2, så det så.
Sluta tjafsa nu...

Men är det konstigt? Först ifrågasätter han min kunskap i konsumentköpslagen. Sen idiotförklarar han mig genom att uppmana mig att läsa densamma 100ggr innan jag svarar igen...I min egen tråd! Hur personliga får angreppen då bli innan man har rätt till försvar? Kan väl hålla med om att jag inte borde följt med ner till apstadie-nivån tråden drogs ner på men blev ordentligt irriterad. Hade det inte varit bättre av askeladden att fråga om något var oklart? Uppenbarligen så byggde han sitt inlägg på egna slutsatser och inte fakta. Jaja! Meningen med tråden var att tala om att kolla så att ni verkligen får lämna tillbaka det ni handlar om det rör sig om specialgrejor som eventuellt inte fungerar ihop med det ni har. Att jag sen styrkte det med hur butiken behandlat det var mitt stora misstag. Återigen har det tyvärr bevisats att stämningen här på sweclockers är långt ifrån lika vänlig och förstående som den en gång var. Det är väldigt offensivt och kritiskt och det är ofta folk blir sågade längs fotknölarna innan de ges en chans att förklara sådant som bara är lite otydligt skrivet. Jag anser fortfarande att butiken gjort fel och hänvisar igen till mitt inlägg angående Kalle som köper däcken som inte passar på hans bil. När någon svarat på det kan vi väl fortsätta diskussionen som står i topic?

Edit: Dra sen bottenpluggen var lite ironi åt namnet askeladden då jag själv har en i sådan familjen. Det är ett båtmärke...Tror och hoppas askeladden förstod det.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Re: Ang www.styggapojken.com och öppet köp

Eftersom du vägrar inse att du har fel så måste jag förklara. Viktiga ord betonar jag med caps lock.

Det du ber om här är ÖPPET KÖP. Du nämner inte att du har frågat "Passar denna fläkten på mitt moderkort eller inte?". Att ta hem fläkten, testa om den passar, och eventuellt lämna tillbaka den är ÖPPET KÖP.

ÖPPET KÖP är en dispositiv(ej tvingande) paragraf i Konsumentköplagen och alltså inget du har rätt till.

Hoppas verkligen jag slipper förklara en gång till nu.

ps.

äger själv en askeladden 635WA, så jag förstod vad du menade. Kul ordvits

ds.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Frågar om jag får lämna tillbaka flänsen om den inte passar. Tillägger givetvis att jag inte kommer att smeta pasta på den utan bara "kolla" mot moderkortet. Svaret blev att det går inte då butiken inte tillämpar öppet köp. Jaha tänkte jag. Undrar hur de gör för att inte täckas av konsumentköplagen?

Visa signatur

I was sent by god to save the world from ignorance. My first stop is sweclockers.

Permalänk
Hedersmedlem

Oavsett vad som är lagligt eller inte, om en butik inte vet om en kylfläns passar på ett givet moderkort och inte kan lämna öppet köp utifall den inte skulle passa, så skulle jag iaf undvika den butiken i fortsättningen.
Det är ofta brist på kunnig/servicevänlig personal i butiker som säljer över disk. Tråkigt tycker jag, för det är ju det enda de kan erbjuda som konkurrerar med internetbutikerna.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Ang www.styggapojken.com och öppet köp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av askeladden
Eftersom du vägrar inse att du har fel så måste jag förklara. Viktiga ord betonar jag med caps lock.

Det du ber om här är ÖPPET KÖP. Du nämner inte att du har frågat "Passar denna fläkten på mitt moderkort eller inte?". Att ta hem fläkten, testa om den passar, och eventuellt lämna tillbaka den är ÖPPET KÖP.

ÖPPET KÖP är en dispositiv(ej tvingande) paragraf i Konsumentköplagen och alltså inget du har rätt till.

Hoppas verkligen jag slipper förklara en gång till nu.

ps.

äger själv en askeladden 635WA, så jag förstod vad du menade. Kul ordvits

ds.

Men askeladden...Varför ber jag om öppet köp? Hade personalen vetat om produkten de säljer som Fläkt till P4 socket 478 (http://www.styggapojken.com/?product_id=78839&category_id=141...) passat så hade det inte varit några problem. Ok...det är inte öppet köp det är frågan om utan "fel på varan" (http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCatego...) då det inte står något om eventuella problem med vissa moderkort förutsätter jag som konsument att den fungerar med det som den beskrivs fungera med, nämligen "Zalman CNPS7000-CU, Sockel-478". Jag hade inte behövt säga någonting. Jag hade kunnat prova att montera med kylpasta och hade den då visat sig inte passa på mitt moderkort hade jag fått pengarna tillbaka om jag så velat. De hade även fått betala resa till och från butiken. De upplyste aldrig mig om att det kanske skulle bli problem. Jag var korkad nog att fråga. Och ännu mer korkad att berätta om det här...Och i mitt tredje inlägg står det att "Grejen är den att de själva inte visste om flänsen passade på mitt moderkort "

edit: askeladden...Tycker du att de har handlat korrekt? Om inte undrar jag vad det är du argumenterar om.

edit två: På kvittot står tydligt att öppet köp ej tillämpas men samtidigt inget om att flänsen inte passar vissa moderkort. Den är endast specifierad som "Zalman CNPS7000-CU, Sockel-478". Alltså har du rätt. Det är inte öppet köp. Men jag har rätt att lämna tillbaka flänsen om den inte passar på mitt moderkort då den i det fallet inte skulle fylla den funktion den sålts för.

Agree?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.