har 45000... hur skall jag förvalta dessa?

Permalänk
Medlem

har 45000... hur skall jag förvalta dessa?

Hej
Jag har sparat ihop 45000kr under senaste året och skall nu in i lumpen i 10 månader.. jag kommer inte behöva dessa pengar under ett år dvs.. pengarna ligger för närvarande på ett konto som ger 2.25%. Finns det något sparkonto som ger bättre ränta? skall jag köpa aktier? jag är inte så insatt i aktier men det kanske vore ett bra alternativ? (isf i något relativt säkert företag).. kanske ericsson som ligger så pass långt nere...?
edit: finns det något mer "lämpligt" forum att diskutera dessa frågor i?

Visa signatur

I7 920 | Corsair H50 | ASUS P6T WS PROFESSIONAL |12GB (6x2048MB) 1600MHz XMS3 | Sapphire Radeon HD6950 2xDVI 2GB | 80gb intel 25x SSD| Fractal Design Refine R5 | Corsair tx650w

Permalänk
Medlem

Akter, nej. Fonder, ja om du ska spara under lång tid, ett år räcker inte. Det finns E-sparkonto på FSB vet jag, men då kan du inte komma åt pengarna på en automat.

Permalänk

Skaffa en kapitalförsäkring hos www.akelius.se, då kan du handla med aktier utan att betala reavinstskatt. Du kan heller ej kvitta förluster mot vinster om du nu skulle gå back... men det gör du väl inte?

Aktiehandeln sker via e-trade, www.e-trade.com.

Vi har haft den största börskraschen sedan 1920 nu i och med IT-bubblan.
Statistiskt sett så återhämtar sig börsen starkt efter en sådan urblåsning, dvs. uppsidan är stor. Jag har gjort +80% på mitt kapital i år.

Aktiv förvaltning rekomenderas, följ börsen så du kan sälja om det skulle braka iväg neråt!

Permalänk

Kapitalism bör ju aldrig stödjas, rekommenderar madrassen. Pengarna växer iofs inte men du stöder ju inte utsugar svinen heller

Permalänk

Jag är kapitalist och materialist!

Permalänk
Medlem

Akelius erbjuder valdigt hog ranta for langtidsinsattningar, 3-4 ar. Helt klart vart det om du inte har ett omedelbart behov av ditt kapital.

Permalänk
Medlem

finance a revolution.

Visa signatur

12:50. Press Return

Permalänk
Medlem

Ica-banken har väl 4% ränta. Nästan det dubbla på vad du får hos FSB.

Permalänk
Medlem

Trode du skulle köpa en dator för 45000kr

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isen
Trode du skulle köpa en dator för 45000kr

Hehe, det trodde jag med.

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Medlem

nej icabanken har 2.25% (använder detta)..
Jag kan inte avhålla pengarna i mer än ett år då jag skall börja studera samt få en egen lägenhet snart : /

Visa signatur

I7 920 | Corsair H50 | ASUS P6T WS PROFESSIONAL |12GB (6x2048MB) 1600MHz XMS3 | Sapphire Radeon HD6950 2xDVI 2GB | 80gb intel 25x SSD| Fractal Design Refine R5 | Corsair tx650w

Permalänk
Medlem

det här med Akelius verkar intressant.. men är det inte lönt att satsa på det om man kommer behöva pengar om ett år? det är inte så att jag kommer behöva alla pengar direkt.. men jag kommer ta från pengarna för att betala hyra osv..

Visa signatur

I7 920 | Corsair H50 | ASUS P6T WS PROFESSIONAL |12GB (6x2048MB) 1600MHz XMS3 | Sapphire Radeon HD6950 2xDVI 2GB | 80gb intel 25x SSD| Fractal Design Refine R5 | Corsair tx650w

Permalänk

köp ericson B för 10k....
ligger hyfsat lågt nu (jag köpte för 3.60kr...) och den kommer förmodligen att gå upp.
dock försök var beredd att kanske spara dom ett år till då vinsten kanske kommer att öka ännu mer.
OBS tänk alltid på att aktier är både riskkapital och relativt långsiktiga investeringar.
satsa ALDRIG alla pengarna, definitivt inte på en aktie.
när kommer du att behöva pengarna??
du kommer ju att få ytterligare pengar med lumpen...

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk
Medlem

grejjen är att jag sparat dessa pengar för att de skall hjälpa mig när jag skall studera senare efter lumpen.. jag kommer flytta hemifrån snart också med en hyra på 4000 i månaden så pengarna kommer behövas..

Visa signatur

I7 920 | Corsair H50 | ASUS P6T WS PROFESSIONAL |12GB (6x2048MB) 1600MHz XMS3 | Sapphire Radeon HD6950 2xDVI 2GB | 80gb intel 25x SSD| Fractal Design Refine R5 | Corsair tx650w

Permalänk

köp en dator åt mig eftersom jag "råkat" pajja skiten

Visa signatur

- Pappadel: Corsair CX500M - Mammakort: ASRock Z87 Pro3
- Korttidsminne: Crucial Ballistix Tactical 8GB DDR3 CL8 - Tänkarhjärna: Intel i7-4790K
- Sekort: Zotac GTX670 2GB - Långtidsminne: Samsung 840 250GB Basic.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frustrerad
Skaffa en kapitalförsäkring hos www.akelius.se, då kan du handla med aktier utan att betala reavinstskatt. Du kan heller ej kvitta förluster mot vinster om du nu skulle gå back... men det gör du väl inte?

Aktiehandeln sker via e-trade, www.e-trade.com.

Vi har haft den största börskraschen sedan 1920 nu i och med IT-bubblan.
Statistiskt sett så återhämtar sig börsen starkt efter en sådan urblåsning, dvs. uppsidan är stor. Jag har gjort +80% på mitt kapital i år.

Aktiv förvaltning rekomenderas, följ börsen så du kan sälja om det skulle braka iväg neråt!

Vad menar du med det där första? Kan inte kvitta förluster mot vinster? Måste man betala om man förlorat pengar eller?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Robur penningmarknadsfond har rätt bra avkastning och är "riskfritt".

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk
Medlem

Med en såpass kort tidshorisont är placering i aktier/aktiefonder en ganska riskfylld affär. Om detta är dina enda sparpengar skulle jag inte rekommendera att kasta in allt på börsen. Speciellt inte i något enstaka aktieslag.
"Säker aktie" och Ericsson är dessutom två extra inkompatibla ord. Finns inga säkra kort på börsen men Ericsson är en högriskaktie.

Jag skulle rekommendera att du sätter in en större del av pengarna i en kort eller lång räntefond. I en lång räntefond får du generellt sett högre avkastning, men risken är högre än om du väljer en kort räntefond. (När räntan går upp så minskar andelarna i värde och vice versa.) En kort räntefond är i stort sett helt riskfri.
3-månadersräntan ligger på 2,69 % och 5-årsräntan ligger på 3,85 % för närvarande (http://www.svt.se/texttv/233.html), så där är viss vägledning angående ungefär vilken avkastning du kan förvänta dig i en kort resp. lång räntefond.
Du kan alltid köpa och sälja fondandelarna när du vill.

En del av pengarna skulle du eventuellt kunna placera i en bred aktiefond, men inte allt tycker jag.

Här kan du söka på fonder. Välj t.ex. kategori "Sverige lång räntefond" eller "Sverige kort räntef".
http://info.avanza.se/dsr/fonder/fondlista.jsp

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Vad menar du med det där första? Kan inte kvitta förluster mot vinster? Måste man betala om man förlorat pengar eller?

Nej!!!

Med en kapitalförsäkring betalar man ingen reavinstskatt. Istället betalar du en årlig avkastningsskatt på det totala värdet i din kapitalförsäkring den 1 januari. Avkastningsskatten är 27% av statslåneräntan. För tillfället är avkastningsskatten cirka 1,2 procent. Ex. Om din kapitalförsäkring är värd 100 000 kr 1/1 2003 ska du i deklarationen 2004 betala 1200 kr i skatt. (saxat från strindbergs AI på bs - http://www.geocities.com/strindbergshemsida//kapitalforsakrin...).

Om du säljer aktier och gör en vinst så skall denna vinst beskattas, har du samtidigt gjort en förlust, så blir din totala vinst för året mindre. Alltså betalar du mindre i reavinstskatt.

Har du en kapitalförsäkring så kan du inte kvitta vinster/förluster i denna mot förluster/vinster utanför kapitalförsäkringen.

Fördelen med kapitalförs. är ju att om du får en fin vinst så skall inte bosse ringmuskel få ta en tredjedel av den.

läs mer på www.akelius.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frustrerad

Aktiv förvaltning rekomenderas, följ börsen så du kan sälja om det skulle braka iväg neråt!

Heh.. grabben säger att han inte är insatt i aktier, och ska dessutom rycka in i lumpen, och du rekommenderar en aktiv förvaltning?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raol
Heh.. grabben säger att han inte är insatt i aktier, och ska dessutom rycka in i lumpen, och du rekommenderar en aktiv förvaltning?

Ja precis.. rekomenderas... inget tvång utan man får välja själv du vet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kim
grejjen är att jag sparat dessa pengar för att de skall hjälpa mig när jag skall studera senare efter lumpen.. jag kommer flytta hemifrån snart också med en hyra på 4000 i månaden så pengarna kommer behövas..

Mitt tips: Leta upp bästa sparkontot, vänta på ersättningen för lumpen(den ligger väl på runt 30k för en ganska normallång tjänst?), använda dessa till handpenningen för en bostadsrätt, fixa ett lån(genom dina föräldrar), bo billigare och var glad.

Permalänk
Medlem

Köp statsräntepapper via riksgälden. Säker placering med ok avkastning. Varför betala nåra fondmuppar för att investera pengarna på penningmarknaden åt dig när du kan göra det själv gratis till samma avkastning?

All forskning visar att för privatsparare är aktiv förvaltning det sämsta beslut man kan ta. Folk som köper och säljer mycket går i snitt alltid sämre än den klassiska buy and hold-strategin. Skulle aldrig fundera på aktier för placeringar kortare än två-tre år, såvida du inte har tillgång till insiderinformation om något företag (och då menar jag inte att någon på nåt daytraderforum på nätet sagt att den och den aktien är undervärderad, utan "riktig" inside).

Visa signatur

Do I come into your bedroom and tell you how to blow your boyfriend?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frustrerad
Ja precis.. rekomenderas... inget tvång utan man får välja själv du vet.

Men nu menade han ju att det kanske var en dum rekommendation.

Jag skulle aldrig vilja ha nåt med aktier eller fonder att göra iallafall. Men det är kanske för att jag vet mindre än inget om det typ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosa Rebell
köp ericson B för 10k....
ligger hyfsat lågt nu (jag köpte för 3.60kr...) och den kommer förmodligen att gå upp.
dock försök var beredd att kanske spara dom ett år till då vinsten kanske kommer att öka ännu mer.
OBS tänk alltid på att aktier är både riskkapital och relativt långsiktiga investeringar.
satsa ALDRIG alla pengarna, definitivt inte på en aktie.
när kommer du att behöva pengarna??
du kommer ju att få ytterligare pengar med lumpen...

En kompis till min kusins far(långsökt kanske) lånade 200.000kr och köpte ericsson aktier frö alla pengarna när dom låg på 200kr st..Jag gråter nästan men jag måste ge i från mig ett skratt. haahaaaha;(
Så satsa inte alla pengar men kanske 10.000 i ericsson dom bör ju btw jävligt bättre mobiler än nokia och dom flesta så det borde konsumenterna för stå och då går dom upp;) 130% i år va har do gått upp?
Du skulle ha satsat alla pengar på "Oxygen" aktien i början av året(om du hade pengarna då) så skulle du ha 7x beloppet nu;)

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/