Dedikerad cs server i linux eller *bsd

Permalänk
Medlem

Dedikerad cs server i linux eller *bsd

Jag har sökt utan att hitta, därför frågar jag er nu.

Jag ska på LAN om en vecka (litet lan) och ska fixa en dedikerad cs server.
Datorn som kommer användas är en P2 350 MHz, 128 (eller 64) MB ram, och relativt liten hårddisk, ca 2 GB.

Vilken linux dist, alternativit bsd dist (?) börjag välja för denna datorn?
Var hittar jag guider hur jag installerar den disten och hur installerar jag HL+CS på den?

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekomendera debian lr slackware... Och en guide lär ju inte vara så värst svår att hitta? Sök på google.com det brukar löna sig..

Permalänk
Medlem

http://server.counter-strike.net/server.php?cmd=howto
finfint howto för 1.5 cs för linux.. (och windows )

Visa signatur

no signature.

Permalänk
Avstängd

Re: Dedikerad cs server i linux eller *bsd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aik_hugo
Jag har sökt utan att hitta, därför frågar jag er nu.

Jag ska på LAN om en vecka (litet lan) och ska fixa en dedikerad cs server.
Datorn som kommer användas är en P2 350 MHz, 128 (eller 64) MB ram, och relativt liten hårddisk, ca 2 GB.

Vilken linux dist, alternativit bsd dist (?) börjag välja för denna datorn?
Var hittar jag guider hur jag installerar den disten och hur installerar jag HL+CS på den?

jag hoppas du skojjar ?. den där datorn duger inte om ni inte skavara mer än 2 personer på servern dvs.

tro mig jag nästan allt om cs-servrar. du måste ha MINST en 1Ghz 256ram om du ska kunna spela 10 personer med LANping.

Visa signatur

Hemsida: www.galencpu.nu || http://berit.homelinux.net
Abit nf7s |twinmos pc3200 512Mb|POV GF4 ti4200|XP2500+ @ 2100Mhz
|Debian gnu/linux|

Permalänk
Medlem

knappast

skulle en sådan burk inte fungera ?

kör man dedikerad server så behöver den inte vara så stark bara den har mycket minne

Visa signatur

Sempron 3100+ GF3ti200 1024MB RAM WinXP
XP1600+ "A7V8X" 512MB ram FX5200(GF5) Debian Testing (Openbox)
Acer XP1800+ (bärbar)Debian Gnome

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dp
knappast

skulle en sådan burk inte fungera ?

kör man dedikerad server så behöver den inte vara så stark bara den har mycket minne

man kan dra den slutsatsen direkt att inte du har testat!!..!

Visa signatur

Hemsida: www.galencpu.nu || http://berit.homelinux.net
Abit nf7s |twinmos pc3200 512Mb|POV GF4 ti4200|XP2500+ @ 2100Mhz
|Debian gnu/linux|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sweclocker
man kan dra den slutsatsen direkt att inte du har testat!!..!

jag är med och arrangerar flera lan över personer 100+. och jah hostar servrar hemma.!.

dagens HLDS är helt omöjligt att spela 10 personer på om man inte har över 1Ghz och Linux. det gick för 5 år sen då kunde man köra HLDS på vilken dator som hälst.. men nu är det helt uteslutet.!

Visa signatur

Hemsida: www.galencpu.nu || http://berit.homelinux.net
Abit nf7s |twinmos pc3200 512Mb|POV GF4 ti4200|XP2500+ @ 2100Mhz
|Debian gnu/linux|

Permalänk
Avstängd

Jag har väldigt svårt att se vad i spelservern som skulla ta så mycket ram, 64MB borde vara mer än nog, någon som vet varför det krävs sånna enorma mängder ram?

Permalänk
Vila i frid

Ja 64Mb är iaf väldigt för lite.
Jag körde min server (1.5) med en p3 900Mhz och med 128Mb ram.
Det gick bra med typ _MAX_ 6 spelare.

Permalänk
Avstängd

Jag har förstått att det är för lite, men jag ser verkligen ingen anledning.
Jag menar hur många saker behöver den spara i ramminnet?
Statusen för en spelare kan knappast ta mer än 1KB

Permalänk
Medlem

Tack NoterNet

Till er som säger att det inte kommer att fungera:

Det kommer vara 4 spelare som max, 2vs2.
Det är bara ett litet kompis-lan typ.
Kommer det fungera eller inte?

Jag har nyaste slackware på cd, hur stor plats tar det när det är installerat?
Hur mycket installeras när jag installerar slackware?
Finns det något jag bör välja bort som ändå bara kommer sega ner den?

Följer gunzip och tar med?

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

njemas problemas..
Sen, han fråga inte om de kommer funka eller inte..
De e ju bara prova trial and error så lär man sig lite
Om det nu inte skulle funka Så är det bara att nån av er
tar create game och lirar så ist.. Funkar ungefär lika bra om de bara gäller 4 pers som ska gibba lite på ett LANparty..

edit: la till ett ungefär.

Visa signatur

no signature.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoterNet
njemas problemas..
Sen, han fråga inte om de kommer funka eller inte..
De e ju bara prova trial and error så lär man sig lite
Om det nu inte skulle funka Så är det bara att nån av er
tar create game och lirar så ist.. Funkar ungefär lika bra om de bara gäller 4 pers som ska gibba lite på ett LANparty..

edit: la till ett ungefär.

Jo precis, det är inte hela världen ifall det inte skulle fungera.
Det är egentligen bara slöheten i att behöva creata ett nytt game varje gång man ska spela som gör att vi vill ha en server som hela tiden har ett game running.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag körde en 1.5 på min 333mhz, 192 MB och Linux. Funkar utan problem med 8 players. TIPS: -pingboost 3 ger en del.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sunray
Jag körde en 1.5 på min 333mhz, 192 MB och Linux. Funkar utan problem med 8 players. TIPS: -pingboost 3 ger en del.

Tack för tipset, ska testa det.
Vad gör det för skillnad rent tekniskt?

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sunray
Jag körde en 1.5 på min 333mhz, 192 MB och Linux. Funkar utan problem med 8 players. TIPS: -pingboost 3 ger en del.

den va bra

Visa signatur

Hemsida: www.galencpu.nu || http://berit.homelinux.net
Abit nf7s |twinmos pc3200 512Mb|POV GF4 ti4200|XP2500+ @ 2100Mhz
|Debian gnu/linux|

Permalänk
Medlem

Re: Re: Dedikerad cs server i linux eller *bsd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sweclocker
tro mig jag nästan allt om cs-servrar.

Hm jag har svårt att tro dig. Min server:
400mhz
128 mb sdram
debian "woody"

har kört hlds med kanske 8 pers utan några problem.
Visserligen inte JÄTTELÅG ping men det funkade.

Visa signatur

[size="1"]..[/size]

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Dedikerad cs server i linux eller *bsd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av _3fps
Hm jag har svårt att tro dig. Min server:
400mhz
128 mb sdram
debian "woody"

har kört hlds med kanske 8 pers utan några problem.
Visserligen inte JÄTTELÅG ping men det funkade.

ställ in
rate 25000
sys_ticrate 10000
cl_updaterate 100
cl_cmdrate 100

i server.cfg

när du kör dom inställningarna ska ALLA på servern ha 5-10 i ping. om alla sitter på samma LAN.

inge packetloss eller choke är acceptabelt.

Till exempel de_nuke den är helt omöjligt att spela 10 personer match om man har en dator under 1Ghz. våra servrar vi använder det är 1Ghz p3. 256mb ram scsi diskar.
dom är för slöa för att kunna användas i turneringssammanhang. då är det 12 personer inne 10 spelare en spectator och en HLTV.

Visa signatur

Hemsida: www.galencpu.nu || http://berit.homelinux.net
Abit nf7s |twinmos pc3200 512Mb|POV GF4 ti4200|XP2500+ @ 2100Mhz
|Debian gnu/linux|

Permalänk

Visst "Sweclocker", men dina krav på prestanda och settings, liksom audiofilers krav på sin utrustning eller datanördars dito, ligger så långt ifrån medelanvändarens att de blir helt verklighetsfrämmande i alla fall.

Vad som sades när jag körde 1.5, och vilket stämde utmärkt med de burkar jag körde, var 8 MB RAM per spelare, samt 50 MHz CPU per spelare som tumregel. Lägg sedan till tillräckligt för att köra operativet okej. Med andra ord, 333 MHz på en *nix-burk borde gott och väl räcka till 2v2-matcher. Visst, en ping som ligger närmre 60-70 än 10 blir det väl i så fall, men det är vanligtvis ingen jäkel som bryr sig om det på ett LAN av såpass liten storlek, spelet är fortfarande helt klart spelbart.

YMMV

W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Visst "Sweclocker", men dina krav på prestanda och settings, liksom audiofilers krav på sin utrustning eller datanördars dito, ligger så långt ifrån medelanvändarens att de blir helt verklighetsfrämmande i alla fall.

Vad som sades när jag körde 1.5, och vilket stämde utmärkt med de burkar jag körde, var 8 MB RAM per spelare, samt 50 MHz CPU per spelare som tumregel. Lägg sedan till tillräckligt för att köra operativet okej. Med andra ord, 333 MHz på en *nix-burk borde gott och väl räcka till 2v2-matcher. Visst, en ping som ligger närmre 60-70 än 10 blir det väl i så fall, men det är vanligtvis ingen jäkel som bryr sig om det på ett LAN av såpass liten storlek, spelet är fortfarande helt klart spelbart.

YMMV

W

Okej, tack för informartionen.

Jo precis, när jag spelar på nätet med adsl så har jag mer än det i ping, och det stör mig inte, när det börjar komma över 150 typ, då börjar det kännas, men inte annars.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Visst "Sweclocker", men dina krav på prestanda och settings, liksom audiofilers krav på sin utrustning eller datanördars dito, ligger så långt ifrån medelanvändarens att de blir helt verklighetsfrämmande i alla fall.

Vad som sades när jag körde 1.5, och vilket stämde utmärkt med de burkar jag körde, var 8 MB RAM per spelare, samt 50 MHz CPU per spelare som tumregel. Lägg sedan till tillräckligt för att köra operativet okej. Med andra ord, 333 MHz på en *nix-burk borde gott och väl räcka till 2v2-matcher. Visst, en ping som ligger närmre 60-70 än 10 blir det väl i så fall, men det är vanligtvis ingen jäkel som bryr sig om det på ett LAN av såpass liten storlek, spelet är fortfarande helt klart spelbart.

YMMV

W

okok.. faktan är då att det är ospelbart :). och klagandet blir maximalt.

Visa signatur

Hemsida: www.galencpu.nu || http://berit.homelinux.net
Abit nf7s |twinmos pc3200 512Mb|POV GF4 ti4200|XP2500+ @ 2100Mhz
|Debian gnu/linux|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-Pale-]
Ja 64Mb är iaf väldigt för lite.
Jag körde min server (1.5) med en p3 900Mhz och med 128Mb ram.
Det gick bra med typ _MAX_ 6 spelare.

Då måste där vara nått alvarligt fel på den datorn..

Vi körde typ 20st på en Athlon 500mhz med 384MB ram... (linux slackware)
och den använde lätt inte hela CPU kraften.. vi kunde t.om ha webbserver & hlstats på den utan problem... (LAN 100mbit switchat)

Vi körde t.om så lågt som en PII 350mhz med 128MB en gång.. men då börja pingtiderna krypa upp lite vid 12 spelare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sweclocker
okok.. faktan är då att det är ospelbart :). och klagandet blir maximalt.

Du menar alltså att en ping på 70 ms i en FPS är ospelbart?

Lille gosse, vet inte hur lång tid du sysslat med den här internet-grejjen, men jag kan rakt av säga dig att 70 ms ping i spel är himmelriket jämfört med de 280-320 ms jag fick på quakeworld över modem en gång i tidernas begynnelse. Är 70 ms för mycket för dig, tja, då är du helt enkelt bortskämd. Then again, gamers, liksom audiofiler, tenderar att vara det i viss mån..

W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Du menar alltså att en ping på 70 ms i en FPS är ospelbart?

Lille gosse, vet inte hur lång tid du sysslat med den här internet-grejjen, men jag kan rakt av säga dig att 70 ms ping i spel är himmelriket jämfört med de 280-320 ms jag fick på quakeworld över modem en gång i tidernas begynnelse. Är 70 ms för mycket för dig, tja, då är du helt enkelt bortskämd. Then again, gamers, liksom audiofiler, tenderar att vara det i viss mån..

W

jag märker att du inte varit crew på ett lan där det är mycket csspelare
du skall veta vad dom gråter för minsta lilla..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Då måste där vara nått alvarligt fel på den datorn..

Vi körde typ 20st på en Athlon 500mhz med 384MB ram... (linux slackware)
och den använde lätt inte hela CPU kraften.. vi kunde t.om ha webbserver & hlstats på den utan problem... (LAN 100mbit switchat)

Vi körde t.om så lågt som en PII 350mhz med 128MB en gång.. men då börja pingtiderna krypa upp lite vid 12 spelare

Om ni fick det att fungera med en 350 så får vi väll hoppas på att jag också gör det.

Men, jag har fortfarande ett problem, tror jag.
Jag vet inte hur jag ska installera det, finns det ingen bättre guide än den som finns på slackwares hemsida (http://www.slackware.com)?

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

En seglare ber inte om medvind, han lär sig spela.
desamma borde gälla gamers..
En gamer ber inte om låg ping, han lär sig spela.

slutsats: ni är bortskämda

f.ö. på tiden då jag spelade CS (sisådär 4-5år sedan nu) så funkade en p2 400 128 ram fin fint på ett lan på runt 12pers.

Visa signatur

Vad ska man skriva här?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aik_hugo
Om ni fick det att fungera med en 350 så får vi väll hoppas på att jag också gör det.

Men, jag har fortfarande ett problem, tror jag.
Jag vet inte hur jag ska installera det, finns det ingen bättre guide än den som finns på slackwares hemsida (http://www.slackware.com)?

Boota med skivan i, följ instruktionerna. När den frågar om vilket program du vill använda för att skapa partitoner så använd inte fdisk utan det andra.

Jag rekommenderar dock Mandrake eller Redhat om du är ny på linux och bara vill ha igång datorn så snabbt och smärtfritt som möjligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazer
Boota med skivan i, följ instruktionerna. När den frågar om vilket program du vill använda för att skapa partitoner så använd inte fdisk utan det andra.

Jag rekommenderar dock Mandrake eller Redhat om du är ny på linux och bara vill ha igång datorn så snabbt och smärtfritt som möjligt

Jag är lite halvt ny på linux.
Lånade hem en bunte böcker en gång, så lite grunder har jag.

Men saken är den att hårddisken är inte så stor till den, så jag vill ha en dist som är kompakt och tar ltien plats på hårddisken.

Jag har redhat nerladdat, men vad jag vet så installerar den en massa andra program som jag inte behöver.

Hade jag haft debian så hade jag använt det, eftersom att jag har hört från många att det skulle ha enkelheten hos redhat, men stabiliteten från slackware.

Och eftersom att jag vill ha en server som inte laggar mer än nödvändigt så håller jag mig till slackware, utan X eller andra saker, bara det nödvändigaste.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Till alla som klagar på Sweclocker så vill jag bara säga att det låter som om han vet vad han pratar om. Har själv pillat lite med servrar men frammförallt spelat mycket förr.
Men ja det kanske är lite overkill för några grabbar som ska ha lite skoj på ett LAN på 4 personer.

Edit: aik_hugo, detta kanske kan vara till hjälp http://www.slackware.com/install/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loddan
Till alla som klagar på Sweclocker så vill jag bara säga att det låter som om han vet vad han pratar om. Har själv pillat lite med servrar men frammförallt spelat mycket förr.
Men ja det kanske är lite overkill för några grabbar som ska ha lite skoj på ett LAN på 4 personer.

Edit: aik_hugo, detta kanske kan vara till hjälp http://www.slackware.com/install/

Det var just den guiden som jag inte gillade, eller ja, jag skulle vilja ha en bättre.

Men nu har jag tänkt om lite, hur bra skulle mandrake fungera på en cs server?
Kräver det mer av datorn än vad red hat gör?

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD