Permalänk
Medlem

ASUS N7A8X "System failed memory test"

Fick nyligen min nya dator: AMD XP2800+ med ett "ASUS A7N8X 2.0 deluxe" morderkort och "TWINmos 512mb PC3200/DDR400" minne.

Efter att jag installerat window fungerade den ett tag men började helt plötsligt och oprovocerat att stänga av sig, den bara dör och ur högtalarna hör man "System failed memory test" sen tar det några omstarter innan den överhuvud taget startar igen. när man väl fick i gång den hade frekvensen på processorn ställts ner till "felsäkert läge". efter att den gjort så ett antal gånger provade jag att installera om windows men jag kommer inte långt får blåskärm en bit in under installationen och när jag startar om har jag samma röst och det tar som tidigare några omstarter innan den överhuvudtaget startar igen

Har provat det mesta för att få det att funka igen: bytt minne, kört minnet i alla olika hastigheter, bytt grafikkort och hårdisk, nollställt CMOS men ingenting funkar börjar fundera om det är nå fel på moderkotet.
Är det nån som har nån idé? mina har nämligen tagit slut

Permalänk

Om du lyckas komma in i Windows så kör memtest
alt göra en bootcd med memtest.

Det får inte finnas ett enda fel "Error" på minnet, Om det finns fel så byt ut den.

Permalänk
Medlem

Provade köra memtest och minnet verkade ok. kan det vara att mitt nätagg bara är på 300W?

Permalänk

300W skall väl ändå vara tillräckligt??? Eller du kanske menade att nätagget var sönder?

Permalänk
Medlem

Testa att sätta minnena till "auto" i bios och se om det blir någon skillnad

Permalänk
Medlem

Tror inte nätagget är trasigt iaf är en helt ny låda, var bara nån som sa att det kanske kunde vara för lite med 300W.
Testade ställa om till "auto" minnet gick då ner från 200 till 166mhz men får samma fel ändå.

Permalänk

Jag tror inte på idén om att det är för lite. Jag har en 300W och den har alltid fungerat, både när jag hade min AMD och nu när jag har min P4. Jag har flera hårddiskar och ett kraft-slukande Radeon 9700pro.

Jag tror att det är nått knas med moderkortet, eller så har du (vilket är mindre troligt) inte satt i minnena tillräckligt bra.

Permalänk
Medlem

Testa med att flytta minnet till en annan buss. Jag har 2 twinmos 512. Måste jag köra i auto eller mot cpun i lägre hastighet än 200 mhz för att de ska klara spel. Minnena sitter i buss 2 och 3 för om någon är i 1an är den helt hopplös, blåruta vid XP installation, omstarter hela tiden etc. Med ensamt minne kan jag köra i 200mhz om det sitter i buss 3 annars inte. db sa att det måste vara dyrare och bättre minnen som Corsair eller så för att man ska kunna köra båda i 200 mhz men jag vet inte riktigt. Jag har iaf ingen lusta att skick tillbaka något för det tar så jävla lång tid.

1a bussen var värdelös på min kompis dator med a7n8x och twinmos minnen också

Visa signatur

Barton AQXEA2500+@3200+ | Asus A7N8X Deluxe Rev 2.0 | 512Mb TwinMos 400DDR | HIS Radeon 9500Pro @ 339/309 | Maxtor 120Gb 8mb cache | Chieftec Dragon 360W

Permalänk
Medlem

Har provat köra minnet på alla 3 bussar men utan nått resultat. kan säkert vara som du säger H1rman att det ska vara lite bättre minnen, har iaf skickat mail till db säger dom det får man väl skicka tillbaka grejorna...

Permalänk
Medlem

Kolla om minnet finns med på Asus sida över godkända minnen!

Visa signatur

9700Pro rockar fett i 3dsmax och spel

Permalänk
Hedersmedlem

Har du testat att byta nätagg? Att agget är på 300W säger absolut ingenting, det finns 300W-aggar som klarar över 400W belastning och så finns det 300W-aggar som inte förtjänar att moddas om till bokstöd.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Har ett Cheiftek nätagg 300 W, 5V 25A, 3.3V 20A, 12V 13A. nån som vet om det räcker? om det nu har nån betydelse med hur mycket amperen är på. Har dock ingen möjlighet att testa med nått annat.
Minnet fans faktiskt inte med på listan. mitt var inte "winbond" utan bara "orginal" så det kan ju vara det. ska kolla med nån polare om dom har ett som finns med på listan

Permalänk
Medlem

Hejsan!
Jag har precis samma problem, har gjort allt ni sagt men det vägrar funka. Dock så är skärmen svart oavsett vad jag än gör. Så jag kan inte gå in i bios.

Är det någon som vet hur man löser detta? Har clearat CMOS, bytt minnen, kollat så att alla kablar / kort är ordentligt insatta. Allt verkar okej!

Har en amd xp2400+ med asus a7n8x moderkort.

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Amen varför dra upp en 2 år gammal tråd? Tror du trådskaparen svarar? Han kanske har slutat besöka swec. Gör en spritt ny tråd istället..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BleeNr1
Hejsan!
Jag har precis samma problem, har gjort allt ni sagt men det vägrar funka. Dock så är skärmen svart oavsett vad jag än gör. Så jag kan inte gå in i bios.

Har en amd xp2400+ med asus a7n8x moderkort.
Tacksam för svar

Kolla kondingarna på moderkortet, upptäckte förra söndagen (liknande problem som dina) att mina läckt d.v.s. Mobot kaputt.

Visa signatur

1. AMD Athlon XP 2600+@2227 | GT Silent Breeze | ASUS A7N8X | 1536MB TM PC3200 | Radeon X800XL | Raid 0 500Gb + 380Gb HD
2. AMD AthlonXP 2100+@2403 | Spire Falconrock II | Abit NF7 v1.2 | 512Mb TM PC2700 | Maxtor 80Gb | Radeon 9500

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BleeNr1
Hejsan!
Jag har precis samma problem, har gjort allt ni sagt men det vägrar funka. Dock så är skärmen svart oavsett vad jag än gör. Så jag kan inte gå in i bios.

Är det någon som vet hur man löser detta? Har clearat CMOS, bytt minnen, kollat så att alla kablar / kort är ordentligt insatta. Allt verkar okej!

Har en amd xp2400+ med asus a7n8x moderkort.

Tacksam för svar

Gör en standard felsökning, dvs starta systemet med minimalt antal komponenter som krävs för att öht få igång systemet. Funkar inte det så byt ut del efter del tills det funkar. Dock kan detta vara ganska knepigt ifall man inte har en massa grejor liggandes, eller kan låna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av robe90
Amen varför dra upp en 2 år gammal tråd? Tror du trådskaparen svarar? Han kanske har slutat besöka swec. Gör en spritt ny tråd istället..

Det är alltid bättre att skriva i en existerande tråd än att skapa en ny, om det man skiver är relevant för tråden.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Tack för de snabba svaren, jag har kollat kondingarna och allt verkade vara i sin ordning. Har ingen möjlighet och ersätta delarna för att jag har inga andra delar liggandes/kan inte låna.

Det skumma är att om det vore så att moderkortet är sönder så ska det väl överhuvudtaget inte kunna ens köra igång datorn?? Datorn startas (fläktarna snurrar igång etc) och man hör den där kvinnan säga "SYSTEM FAILED MEMORY TEST". Fast det kanske indikerar på att moderkortet är sönder?

Jag upptäckte en rätt rolig grej, när jag tog bort batteriet som är på moderkortet, i sisådär 30 min så funkar datorn ett tag, sedan fryser den sig i windows och när jag försöker boota om den så går den tillbaka till ruta ett.

//tacksam för svar!