Nec 1300 & hd problem

Permalänk
Medlem

Nec 1300 & hd problem

JAg har en nec 1300 dvd +-rw brännare.
HAr installerat firmware 1.08 och nero 6.0
Nero, brännaren och skivorna har inga problem att köra i 4x hastighet vid bränning. Men buffern på dvd brännaren tar slute hela tiden pga att hdn inte kan leverera data. Gjorde en fullständig defragmentering, och prövade igen, med ett speed test innan den bränner.. kommer upp i 3x läshastighet från hdn dvs runt 4MB/s...
Försökte iofs bränna en massa småfiler i storleken 3-10mb, men en hd skall väl ändå klara av att leverera data snabbare än så... vad kan vara fel?

Hdn är en Western digital 80Gb me 8mb cache

Tacksam för hjälp

Visa signatur

MB 13" Retina

Permalänk
Medlem

Kontrollera om du har Ultra DMA påslaget på hårddiskarna.
Det kan du kolla i enhetshanteraren.

Skulle det vara så, då tycker jag du kan prova koppla NEC'en på en egen IDE kanal istället. Har en polare som hade något liknande problem, och körde han brännaren ensam så blev det bättre.

Jag har faktiskt också en NEC 1300a med senaste firmware, och jag upplever inte dom problem som du har, även när jag har brännaren på samma IDE kanal som en hårddisk.

Lycka till!

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

jag har min dvdbrännare och en cdbrännare på en ide, och mina 2 diskar på den andra ide kanalen.. så det problemet är det nog inte... kanske helt enkelt är så att den disken pajat. men det verkar konstigt att den går sönder så att den går långsammare utan att något annat e fel...

Visa signatur

MB 13" Retina

Permalänk
Medlem

Har du kollat så DMA är aktiverad då?
Jag aktiverade min idag hadde glömmt göra detta sedans jag installerade om Windows (Min buffert buffrade som bara den)
http://m1.314.telia.com/~u31415258/utils/fixa_dma_cdburner/dm...

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Medlem

yepp, kollade nu , hade u-dma mode 2 på diskarna... måste nästan ha brakat ihop

Visa signatur

MB 13" Retina

Permalänk
Medlem

Fråga: Min nec nd1300 tar inga skivor!! Har firmware v1.08 har brännt EN cdr skiva sen bara vägrar den funkar inte med dvd heller har provat med verbatim dvd+rw och TDK dvd+r.. Vad i hela skiten är detta?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ullmark
yepp, kollade nu , hade u-dma mode 2 på diskarna... måste nästan ha brakat ihop

nja inte brakat ihop, men när XP upptäcker för många skrivfel till disken så "klockar" ( ) XP automatiskt ned den till lägre hastigheter. Min WD körde tillslut PIO-mode och jag fatta inte ett skit, men det löste jag genom att avinstallera disken i enhetshanteraren och sedan reeeeeboot Hoppas det hjälpte om du nu inte redan löst problemet?

GL!

//Roadie

Visa signatur

o0[ System I ]0o .:.Chassi.:. Fractal Design Define R5 .:. PSU.:. Corsair 850w .:. Mobbo.:. ASUS Z170 PRO GAMING .:.CPU.:. Intel Core i7 6700K .:.Minnen.:. Kingston HyperX 16GIG .:.HD:s.:. SSD Samsung 128/240gig, SSD Corsair 120gig, WD 1TB .:.GK.:. ASUS GeForce GTX 980 Ti
o0[ System II ]0o .:.AsRock Core 100HT-BD.:.