konvertera filer från Mac till Windows

Permalänk
Medlem

konvertera filer från Mac till Windows

Jag har nu övertygat mina föräldrar att gå över till PC, de har kört mac hela livet. Det största problemet är att konvertera alla gamla filer som de vill ha med sig in i PC-världen. Finns det något bra program för detta ändamål? Eller går det rent av ändå, utan konvertering?

De program som filerna är skapade i:
PageMaker, Word + andra gamla layoutprogram och ordbehandlingsprogram som man kunnat använda på mac de senaste 20 åren.

vad tror ni?
framförallt konvertering från PageMaker-filer till PC, fungerar det rakt av med PC-versionen av PageMaker?

Visa signatur

Livet är ganska bra om man ser till alternativet

Permalänk
Medlem

dra bara över dom till en annan dator så länge.. sedan drar du tillbaks dom när ni har införskaffat eran windowsburk.. vilket filsystem det är spelar ingen roll då...

Permalänk
Hedersmedlem

Word är bara och öppna filerna i, spelar ingen roll om det är MAC eller PC, word är word :).

Permalänk
Medlem

Stackars föräldrar...

Nåja, PageMaker-filer är (läs: ska inte vara, problem får man oftast ändå) inga problem att flytta mellan Mac och PC, så länge versionerna matchar.
Word-filer ska inte heller vara något problem.
Det problem som brukar kunna dyka upp är ju typsnitt och sånt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nillon
Stackars föräldrar...

Nåja, PageMaker-filer är (läs: ska inte vara, problem får man oftast ändå) inga problem att flytta mellan Mac och PC, så länge versionerna matchar.
Word-filer ska inte heller vara något problem.
Det problem som brukar kunna dyka upp är ju typsnitt och sånt.

OK, det låter ju bra. Får prova lite och se om det skiter sig någonstans, isf återkommer jag!

Visa signatur

Livet är ganska bra om man ser till alternativet

Permalänk
Medlem

Får man fråga varför de ska byta från Mac till PC?
Vill inte dra igång något datorkrig, bara lite nyfiken.

Permalänk
Avstängd

Jo, det är lite konstigt att de byter just när 10.3 har släppts.

Permalänk
Medlem

vad är det för typer av dokument kan va bra att veta?

Att byta från mac/os x till pc/windows/linux känns som ett väääldigt nedbyte, får man fråga hur du resonerar? Eller är du bara cs galning (...) ?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buster
vad är det för typer av dokument kan va bra att veta?

Att byta från mac/os x till pc/windows/linux känns som ett väääldigt nedbyte, får man fråga hur du resonerar? Eller är du bara cs galning (...) ?

Jag vet inte om det är hårdvaran som man vill åt om man går till Mac, det är nog i 9 fall av 10 bara OS X (jag syftar alltså på att du skrev Mac och PC)
Mac är i regel dyrare / prestanda än PC.

Men Mac OS X, ack vilket gudomligt OS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nillon
Får man fråga varför de ska byta från Mac till PC?
Vill inte dra igång något datorkrig, bara lite nyfiken.

Flera anledningar.

1. Jag kan PC bra, och har bra koll på vilka program som finns osv. (telefonhjälp kan vara hopplöst svårt när den i andra änden inte förklarar exakt vad han/hon sysslar med och trycker på hela tiden, speciellt när man inte kan operativsystemet i huvudet...)

2. Jag bygger dator åt dem anpassad med komponenter efter behov.

3. Billigare med samma hårdvara.

4. Jag tycker inte Macen leder utvecklingen längre, Win XP är bättre än OS x enl. min mening.

Jag själv kör PC, men har inget emot Mac egentligen. Jag gillar att det finns konkurrenter till Win. Macen har ju dessutom kommit med flera innovativa idéer genom tiderna, både mjukvaru- och hårdvarumässigt. Men just nu tycker jag de släpar efter både Win XP + hårdvarumässigt.

hoppas ni blev klokare. Man måste ju inte tycka om bara PC eller bara Mac. Jag gillar båda, fast jag skulle inte köpa en mac själv... Hade man varit nybörjare hade det nog kvittat vilken man väljer.

Visa signatur

Livet är ganska bra om man ser till alternativet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pluxor
dra bara över dom till en annan dator så länge.. sedan drar du tillbaks dom när ni har införskaffat eran windowsburk.. vilket filsystem det är spelar ingen roll då...

Filsystemet spelar visst roll... gamla "mac"filer har något som kallas resourcefork, vilket FAT32/NTFS skiter fullständigt i, och kör dom fortfarande pagemaker så kan det hända (inte så troligt dock) att dokumenten inte är exakt likadana efter flytten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Filsystemet spelar visst roll... gamla "mac"filer har något som kallas resourcefork, vilket FAT32/NTFS skiter fullständigt i, och kör dom fortfarande pagemaker så kan det hända (inte så troligt dock) att dokumenten inte är exakt likadana efter flytten.

Har resourcefork något att göra med Macens svar på filändelser? Jag brände ner en massa (Mac)exempelfiler som jag skulle testa på min PC-burk, men ingen fil har någon filändelse, så jag vet ju inte vilken filtyp det är...

Visa signatur

Livet är ganska bra om man ser till alternativet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Overkill
Har resourcefork något att göra med Macens svar på filändelser? Jag brände ner en massa (Mac)exempelfiler som jag skulle testa på min PC-burk, men ingen fil har någon filändelse, så jag vet ju inte vilken filtyp det är...

Delvis, så på fråga A svarar vi ja
Samt att filändelser är ju i själva filnamnet på PC... trodde du dom (filerna du brände dvs) skulle byta namn av sig själv?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Delvis, så på fråga A svarar vi ja
Samt att filändelser är ju i själva filnamnet på PC... trodde du dom (filerna du brände dvs) skulle byta namn av sig själv?

Nej... det trodde jag ju iofs inte (men jag tänkte inte på det när jag brände skivan). Men det är alltså med hjälp av denna hemliga fil som Macen håller reda på vilka program som hör till vilka filer?

Visa signatur

Livet är ganska bra om man ser till alternativet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Overkill
Nej... det trodde jag ju iofs inte (men jag tänkte inte på det när jag brände skivan). Men det är alltså med hjälp av denna hemliga fil som Macen håller reda på vilka program som hör till vilka filer?

ja, eller snarare tvärtom, i den forken så finns informationen "type" och "Creator" och lita annat bla iconen ifall man har en custom" icon. Type säger vad det är för typ av fil (JPEG/JFIF etc) och creator säger vilket program som skapade filen (och då är förstahandsvalet att öppna filen med om man dubbelklickar på den)

iom att alla filsystem förutom hfs/hfs+ förstör den informationen så är det inte så troligt att du kan göra annat än att sitta och chansa dig till vad det är för filer och sen manuellt lägga till filändelse

Visa signatur

något fyndigt, alt. en skrytbeskrivning på min dator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cognitive D
ja, eller snarare tvärtom, i den forken så finns informationen "type" och "Creator" och lita annat bla iconen ifall man har en custom" icon. Type säger vad det är för typ av fil (JPEG/JFIF etc) och creator säger vilket program som skapade filen (och då är förstahandsvalet att öppna filen med om man dubbelklickar på den)

iom att alla filsystem förutom hfs/hfs+ förstör den informationen så är det inte så troligt att du kan göra annat än att sitta och chansa dig till vad det är för filer och sen manuellt lägga till filändelse

OK, tack för infon!

Finns det något program till macen som går igenom forken och beroende på "type" lägger till rätt filändelse på filen?

Visa signatur

Livet är ganska bra om man ser till alternativet

Permalänk
Medlem

Övergången från Mac till PC börjar smidigt...

Lägg till rätt filändelser innan du flyttar filerna från Macen så borde det inte vara några problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nillon
Övergången från Mac till PC börjar smidigt...

Lägg till rätt filändelser innan du flyttar filerna från Macen så borde det inte vara några problem.

jo, så får man ju lösa det om man inte hittar något program som gör det åt en. Men det är ganska många filer, så det vore skönt att slippa göra det för hand.

En variant är ju att kopiera över hela mappstrukturen med filer och allt till PC efter att man tagit bort alla filer utom de som skall ha samma filändelse. Sedan kör man FlashRenamer på PC:n och lägger till den ändelse man vill ha på dessa filer. Sedan får man göra om detta för alla olika filtyper som finns i denna mappstruktur.

men ett program till Macen hade ju varit klart smidigare

Visa signatur

Livet är ganska bra om man ser till alternativet

Permalänk

Word-filer brukar ju i regel krångla om man byter från Microsoft Office 2000 till Microsoft Office XP. Microsoft är ju inga fan av standarder

Visa signatur

Varför går inte allt i livet att köra med -f?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IngeNaning
Word-filer brukar ju i regel krångla om man byter från Microsoft Office 2000 till Microsoft Office XP. Microsoft är ju inga fan av standarder

Jasså? Jag är iofs inte förvånad . Det är ju helt otroligt med tanke på att det är samma tillverkare och så pass lika system!

Visa signatur

Livet är ganska bra om man ser till alternativet

Permalänk
Medlem

Något sådant program lär du nog inte hitta.
Det blir nog till att göra allt manuellt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nillon
Något sådant program lär du nog inte hitta.
Det blir nog till att göra allt manuellt.

men det är ju ett busenkelt program! Jag kanske skall ta och skriva ett själv...fast jag sparar nog ingen tid på det har jag en känsla av...

Visa signatur

Livet är ganska bra om man ser till alternativet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nillon
Något sådant program lär du nog inte hitta.
Det blir nog till att göra allt manuellt.

Nu är jag iofs en komplett idiot när det gäller programering, men ett sådant borde ju gå att skriva i Applescript utan större problem...

borde finnas ngt att hitta ngnstans

Visa signatur

något fyndigt, alt. en skrytbeskrivning på min dator