Permalänk
Medlem

jo att man hör saker känner jag till, minns ett tandläkarbesök då dom bedövade mina båda käkmuskler för att kunna tänja på munnen och dra ut en tand långt in. det knakade hela vägen ner till tårna när tanden lossnade. Tandläkaren berättade att utan bedövningen hade jag svimmat långt innan jag dragit ur tanden.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

Lycka till.

Jag hoppas erkligen det går bra, men det är klart det går.

För att följa alla andra och beklaga sig över sina krampor kan jag säga att jag ska in i dec och operera min handled, bara lokalbedövning, men de skulle gå in med titthål.

Hatar skidor! 4 år sedan.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Vila i frid

Nä, jag börjar ana att det inte kommer att kännas någe specielt.
Men just att höra oxå. Ush!
Får man ha freestyle på sig tro?

Antar att någon anhörig inte får vara med under ingreppet.
Men kanske. Kan ju pula på flickan digitalkameran.

Aja, det visar sig.
Åker som sagt upp på onsdag. Opereras torsdag och får åka hem på fredag.

Så nästa uppdatering kanske ni får photon som så många swecare tycker om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pluxor
jag, boneZ, Helgalen, mortto, melCok (stavning), clew och lindmark är de eskilstunasweclockarna som jag känner till det ett riktig sweclockersträff

biese oxå :).. 9 st är vi allt som allt, vi kommer och våldgästar lite

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-Pale-]
Nä, jag börjar ana att det inte kommer att kännas någe specielt.
Men just att höra oxå. Ush!
Får man ha freestyle på sig tro?

Antar att någon anhörig inte får vara med under ingreppet.
Men kanske. Kan ju pula på flickan digitalkameran.

Aja, det visar sig.
Åker som sagt upp på onsdag. Opereras torsdag och får åka hem på fredag.

Så nästa uppdatering kanske ni får photon som så många swecare tycker om.

Sätt igång och ring under ingreppet, absolut ingen fara *host*

Vi vill ju ha någon att besöka, men btw, förvarna dem så att de är redo så att du inte dör iaf

Permalänk
Vila i frid

hehe.
Det är nog ingen fara med att snacka i fonen där inne.
Inte för min del iaf.
Men jag kommer nog inte att vara så pigg så att jag kan snacka i nallen när dom grötar i mig.

Bonez. Hur mång utav er som du viste går på Rekarne-el?

Permalänk
Medlem
Citat:

hehe.
Inte för min del iaf.
Men jag kommer nog inte att vara så pigg så att jag kan snacka i nallen när dom grötar i mig.

typ ingen.. mest natur och teknikare som jag känner här i alla fall

Permalänk

För en månad sedan på jobb så kom jag ned från rasten, ställde mig , tog på förkläde, fick reda på att det skulle ta ca 5-10 minuter innan vi kunde köra igång igen. Så tänkte gå och snacka med en arbetskamrat under tiden, vände mig bara åt höger så kändes det som en liten explotion bakom vänstra tinningen.
Smärtan kändes som kraftig huvudvärk och kom och försvan igen på 1-2 sekunder. Tänkte inte mer på det jick bort till min arbetskamrat och pratade med honom, kände att jag blev skitvarm där det smällde till.
Sen gick det sådär 30 minuter och under tiden jag jobbade så kliade jag mig i ansiktet på vänstra sidan, hade tappat känseln , inte till 100% men kändes typ för mjukt/lent när jag kliade mig. Blev skickad till akuten, fick sitta och vänta på läkare i 2 timmar som sedan undersökte mig på 20 minuter och skickade mig sedan till skiktröntgen av skallen för att se om det var en propp eller något liknande.
Efter detta var det ytterligare 2 timmars väntetid, fick gjort röntgen, vänta 2 timmar, bilderna blev klara. Blev inkallad till läkaren igen, han sa att han kollat på bilderna men de visde inga tecken på någon blödning i huvudet.
Efter ytterligare en undersökning av honom samt 2 personer till som undersökte mig samtidigt så säger han att det kan vara någon form av migrän.
Men menar på att man tappar väl inte känseln i halva ansiktet av migrän ?

Nu har det som sagt gått en månad efter , är väl bra nu, blir dock lite lättare varm i vänstra sidan av ansiktet vid ansträngning men annars är det fint. Kan dock tillägga att jag varken överansträngde mig eller lyfte tungt då detta inträffade.

Vet fortfarande inte vad det var som hände med mig och stör mig lite på att de inte vet vad det var, vill ju ha reda på sådant.

Men önskar dig lycka till med operationen och hoppas att du blir bättre.

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem
Citat:

hehe.
Inte för min del iaf.

Är bara jag, dom andra är ju jäkla pluggisar

Permalänk
Vila i frid

Ush, det där låter läskigt.
Själv skulle jag göra i brallan om jag tappade känseln i ansikter.
Det är som du säger. Att inte veta vad det är, är rackarns jobbigt.

Jag har t.ex gjort hur många blodprov som hällst, men där ser dom inget.
Vilket iofs antagligen är bra.

Men så har jag gjort 5st vävnadsprover. Då dom tar en liten bit utan tumören. Men där kan dom inte fastställa någe heller.

Så nu på onsdag ska dom ta en redig bit. Innan har dom bara tagit med en lång kanyl. Men nu ska dom skära upp o ta bort en bit.

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoneZ
Är bara jag, dom andra är ju jäkla pluggisar

hehe. aja, men gör inte som jag bara.
Gå ut med 1300p
Det är inte så skoj. Dels är det svårt att få jobb innom det du läser. Och det är inte lättare med dåliga betyg.
Så nu läser jag på komvux.
Eller man kan ju alltid jobba på donken, men hur skoj och givande är det?

Permalänk
Medlem

Hej -Pale-, tänkte delge dig lite av min operation som genomfördes i "vaket" tillstånd. Jag fick en Port-A-Cath inopererad, det är en dosa som sitter "inne i" bröstkorgen och är kopplad med en slang till en ven i halsen.
Jag fick lugnande medel innan operationen, vilket kändes som en två-tre stora stark. Under operationen fick jag bedövning och mera lugnande. Det var bara att säga till narkossköterskan så gav han så mycket han fick.
Jag kände ingen smärta över huvudtaget, dock så var det obehagligt då man "kände" att läkarna höll på att trycka dosan på plats, men efter ett par minuter så hade allt lugnande och smärtstillande gjort mig så groggy att det inte känndes.
Sen fick jag ligga och flumma på uppvaknandet...
Här är vad jag tycker du ska tänka på:
1. Be om lugnande/smärtstillande, även under operationen.
2. Se för helskotta till att du får med dig smärtstillande hem. Det fick inte jag utan var hänvisad till Panodil. Detta ska du inte godta, för du har ont efteråt. Inte så att det är hemskt på något sätt, men det är svårt att röra på sig, gå på toa etc.
3. Under operationen: försök att inte spänna dig, och lyssna inte för mycket på läkaren. Prata med narkossköterskan istället.
4. Kör inte bil efteråt

Visa signatur

"Debugging is twice as hard as writing the code in the first place. Therefore, if you write the code as cleverly as possible, you are, by definition, not smart enough to debug it." - Brian W. Kernighan
www.skivpris.com www.babakova.net

Permalänk

Har du varit på datortomografi?

Permalänk

För att kommentera cocakids inlägg,

Premedicineringen är praxis och förekommer alltid innan operation. Vilken sorts smärtstillande/lätt narkos du får under operation är olika beroende på opreationens omfattning. Som cocakid mkt riktigt påvisar så ÄR det viktigt att inte ha ont. Om du har ont under operationen så kommer kroppen att visa detta pga att nervsystemet påverkas av smärtimpulserna. Detta leder till en operationen blir mer komplicerad samt förstås, att du själv får ont. Narkossköterskor brukar vara väldigt pratglada så det lär inte vara några bekymmer att prata med dem.
Ang. smärtstillande postoperativt så kommer du troligen att få voltaren, tradolan och ev. morfininjektion den första dagen, kanske även den andra (beroende på hur länge du ligger). Sedan får du säkert panodil och tradolan utskrivet (funkar otroligt bra tillsammans med bra smärtstillande effekt). Om du BARA får panodil och ändå har känningar så ska som cocakid säger inte nöja dig. Dels kommer du ha ont och dels kommer såret inte läka lika bra om kroppen känner smärta hela tiden.

Hoppas allt går bra och lycka till!

Permalänk
Medlem

säger bara en sak.. hoppas jag aldrig i mitt liv kommer att bli opererad har klarat mig fint hittils

Permalänk

när var det du skulle opereras??

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk
Vila i frid

Rosa Rebell: 20/11.

Mjo, jag tänker setill att jag får vad jag behöver. Och lite till.
Första ggn jag tog vävnadsprov gjorde det någe fruktansvärt on. Även efteråt.
Andra ggn sa jag att det hade gjort jäkligt ont och att jag ville ha mer lungnande och mer smärtstillande. Vilket jag fick, o allt gick bra utan några större smärtor.

Nu när dom ska göra detta.
Öppa och skära loss en liten bit vet jag inte riktigt hur det kommer att gåtill. Hur stor snitt, vilken väg, osv...
Med tanke på att den sitter bakom bröstbenet. Lite åt vänster. Och det är ju en massa revben ivägen.
Har inte en blekaste om hur dom ska bära sig åt. Men dom har ju tydligen redan kommitfram till hur, veta det får jag väll på onsdag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cocakid
4. Kör inte bil efteråt

Påminner mig om när farsan berättade om en kompis till honom som hade njursten och gick på kraftigt smärtstillande. Vad han däremot inte visste var att dessa piller skulle köras upp i ändan. När han fick ont första gången han tuggade i sig sin dos (dom var lite sträva sa han) och satte sig i bilen och körde på motorvägen tills han började märka hur vägen försvann och gick ihop med träden omkring lite då och då...som tur var lyckades han komma på en avfart och fick hjälp...

När jag genomgick en tandoperation fick jag lugnande...kändes som att vara måttligt berusad ungefär, inte att rekommendera att köra bil eller åka buss hem...

Permalänk
Medlem

Jag lånar denna tråd för att fråga en sak. Det är viktigt att jag får veta detta!
Blodblåsa, vad händer om man låter dem vara? kommer blodet förvinna eller kommer det stanna kvar för all framtid? Jag har nämligen alltid haft hål på blodblåsor så jag vet inte vad som händer om man inte gör det.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpa
Jag lånar denna tråd för att fråga en sak. Det är viktigt att jag får veta detta!
Blodblåsa, vad händer om man låter dem vara? kommer blodet förvinna eller kommer det stanna kvar för all framtid? Jag har nämligen alltid haft hål på blodblåsor så jag vet inte vad som händer om man inte gör det.

Blodet kommer att absorberas av kroppen så småningom. Om man punkterar en blåsa så kan det bidra till en infartsväg för bakterier och annat otrevligt. Det kan dock hända att det blir infekterat om blodet för stanna för länge men det lär märkas.

Lämna dem ifred och sätt gärna ett mindre förband med alsolsprit på för att minska infektionsrisken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lunaspice
Blodet kommer att absorberas av kroppen så småningom. Om man punkterar en blåsa så kan det bidra till en infartsväg för bakterier och annat otrevligt. Det kan dock hända att det blir infekterat om blodet för stanna för länge men det lär märkas.

Lämna dem ifred och sätt gärna ett mindre förband med alsolsprit på för att minska infektionsrisken.

Asså.. det är inte som en vanlig blodblåsa. Utan det är snarare så att man ser att det är små blodkärl som är av och så har det typ runnit ut lite blod ur dem.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

På tal om blodblåsor.. hade en på foten.. Eller det trodde jag iaf..
När den suttit där i typ en månad så drog jag hål på den.. Men det var som något i den som satt fast och det gjorde förbannat ont och blödde så in åt helvete..
Plåstrade om.. men när jag tog av plåstret så var den lika stor igen.. och efter två månader så började den göra ont som fan och jag kunde knappt gå.. pulserade i hela foten när jag gick..
Så när jag var på besök hos föräldrarna så tvingade dom iväg mej till sjukhuset.. visade sej vara hemangiom..

Visa signatur

Don't jump to conclusions before the gun is loaded

Permalänk
Avstängd

nu har jag läst igenom alla 11 sidorna nu när jag fick bredband, blev spännande, är så grymt trött så jag kommer inte på något bra att säga förrutom lycka till och hoppas det går bra, jag får hålla tummarna -pale-

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Medlem

har haft en blodblåsa på min häl i flera månader (säkert ett halvår nu), den stör mig ingenting, men man är ju bra sugen att ta hål på den

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa på att det är en titthålsoperation eftersom de är lättare att genomföra och man återhämtar sig mycket snabbare eftersom det blir mycket mer begränsat...

Visa signatur

Så frälst av den farliga branten - Jag liksom föll över kanten

Permalänk
Vila i frid

oki.
Mjo jag har oxå fundrat lite. Och min teori är att dom gör ett litet hål på någon cm och sen med någon manick skär loss en bit.
Jag vet inte alls hur stor bit det rör sig om. Men det visar sig väll.

När min mor opererade hjärtat (brände av något) så gjorde dom ett pytte litet hål typ uppe under nyckelbenet och letade sig fram den vägen.

Dom är duktiga på att göra det snyggt och smidigt nu för tiden, så det kommer nog inte att vara något större ingrepp.

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lunaspice
Har du varit på datortomografi?

Japp, det har jag gjort.
Det är väll den dära "tunneln" som väsnas.
Och så sprutade dom i mig kontrast vätska.

Men jag ska göra en till sådan.
Bara för säkerhets skull. Över buken.

Permalänk
Medlem

Hur går det nu då?

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk

han e inne nu...

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk
Vila i frid

Så, nu är jag hemma.
Har opererat bort en liten bit. Typ volymen av en sockerbit.

Det läkarna tror nu är jag har Lymf cancer.
Men dom är inte hundra ännu. Med den biten dom har tagit nu, så ska dom ta fram bästa möjliga behandling. Antagligen cellgifter.

Operationen gick bra.
Det enda jag minns va att dom rakde bröstet på mig och tvättade med såndära gul smörja. Sen fick jag en spruta. Och vid nästa tillfälle låg jag i någe annat rum.

Edit: Läkaren antar att den är elakartad.
Men att det är en variant som många killar i min åkder får.
Det ska vara väldigt lätt att bota. Och det är välldigt sällsynt att folk dör utav den.