Permalänk
Medlem

ta en titt på den här...

Hallå där försök knäcka den här nöten, jag har försökt att lägga in windows xp på min nya burk men kommer bara halvvägs på installtionen. Sen så får jag den underbara bluescreen med nåt "pagefile in nonpage area blabla" sen så står det lite längre ner "beginng dump of physcial memory blabla".

Mina komponenter:
- Moderkort: Abit AI7
- Minne: 2x 256MB PC400 DDR Original Kingston PC3200 CL2 (2-2-2-6-1) (Hyper X)
- Processor: Intel Pentium 4 2,4c 800Mhz
- Grafikkort: Power Color Radeon 9600 XT 128MB
- Antec Chassi 350W Black Quiet Super Midi Tower - SLK3700BQE

Dessa saker har jag testat:
- ryckt ut alla pci-kort samt kablar där bak har endast grafikkort i samt tangentbord och mus .
- har gjort en bios uppdatering.
- tagit bort partionerna helt och hållet samt formaterat på nytt på 2 st olika hårddiskar.
- testa med 2st olika windows xp skivor samt en 2000 skiva.
- testa 2 olika grafikkort
- testat med bara en minnes sticka i åt gången

Någon som har några bra tips på hur jag ska lösa detta för jag misstänker att det något hårdvaru fel på nånting och det första jag tänker på är ram-minnet just nu. Men det är ju så jäkla konstigt att jag kan starta installtionen å komma halvvägs!

MYCKET TACKSAM FÖR HJÄLP!!!

Mvh / p3rka

PS. är lite trött nu på att halvägs lägga in windows, käns som jag gjort det 70 gånger nu

Permalänk
Medlem

Jag skulle också gissa på att det är minnet i första hand men det kan ju också vara hårddisken. Har du möjlighet kanske du skulle testa med en annan hårddisk.

Visa signatur

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones. //Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk

Gissar oxå på minnet... hårddisken har inte med det felmeddelandet att göra.

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk

lär er läsa... han hade gjort det på 2 st hårddiskar redan

testa att ta ut en minnes stick å testa båda minnena.. kanske bara 1 som är defekt

Visa signatur

nullak-nullak-nullak-nullak-nullak
--INGALUNDA SÄGER BARBRO-!!!!

Permalänk
Medlem

jag får oxå upp den där bluescreen och det beror på att datan blir överhettad

Permalänk
Medlem

Hello
Jag har läst på Abit forum om samma problem.
Jag tror att en av lösningarna var att ändra i BIOS:

Advanced Chipset Features, Game accelerator
Auto, Auto, Auto, Disable, Disable

Gå till http://forum.abit-usa.com/ och sök på GAT eller GAme Accelerator

/Stefan

Visa signatur

Intel Celeron 566 @ 953Mhz | Alpha PEP66 + silent Papst 80mm fan | Abit BX6-2 | 640Mb SDRAM PC100 | ATI 3D Ranger Pro 2x 8Mb | PCI sound card, SB128 | PCI NIC card, Realtek RTL8139 |PCI TV card, Hauppauge WinTV Go | PCI USB/Firewire card | PCI IDE contoller, Promise TX2 | Seagate Barracuda 60Gb ATA | Seagate Barracuda 80Gb ATA | CD-RW, Philips CDRW48P | DVD-RW, NEC 1300A DVD+-R/+-RW | Chassi, Enlight 7233E Midi ATX 250 watt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stefan
Hello
Jag har läst på Abit forum om samma problem.
Jag tror att en av lösningarna var att ändra i BIOS:

Advanced Chipset Features, Game accelerator
Auto, Auto, Auto, Disable, Disable

Gå till http://forum.abit-usa.com/ och sök på GAT eller GAme Accelerator

/Stefan

Tack Stefan!

Det var ett sånt svar jag behövde.
Jag ska åka och hämta datorn från butiken som felsöker utan framgång!

/Per

Permalänk
Medlem

Hej p3rka

Skriv en rad om detta hjälpte att lösa felet med din dator.
Kan vara bra att veta då jag får mitt AI7 och ev råkar ut för samma problem.

/Stefan

Visa signatur

Intel Celeron 566 @ 953Mhz | Alpha PEP66 + silent Papst 80mm fan | Abit BX6-2 | 640Mb SDRAM PC100 | ATI 3D Ranger Pro 2x 8Mb | PCI sound card, SB128 | PCI NIC card, Realtek RTL8139 |PCI TV card, Hauppauge WinTV Go | PCI USB/Firewire card | PCI IDE contoller, Promise TX2 | Seagate Barracuda 60Gb ATA | Seagate Barracuda 80Gb ATA | CD-RW, Philips CDRW48P | DVD-RW, NEC 1300A DVD+-R/+-RW | Chassi, Enlight 7233E Midi ATX 250 watt

Permalänk
Medlem

Har EXAKT samma problem. Har formaterat, och problemet kvarstod. nån enstaka gång nämndes en drivrutin till mitt graffekort, men annars inget speciellt.

Har Standard DDR PC2700 512Mb och IBM Deskstar på 120Gb
moderkort Asus P4S8X, grafikkort: Geforce 4 MX440SE. CPU: P4 2.4Ghz (533Mhz FSB så ni vet)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stefan
Hej p3rka

Skriv en rad om detta hjälpte att lösa felet med din dator.
Kan vara bra att veta då jag får mitt AI7 och ev råkar ut för samma problem.

/Stefan

Tjena Stefan att ändra GAT inställningarna hjälpte inte mig, datorn betersig mycket konstigt satte i en disk med windows inlagt på, då startade den men den startade om lite då och då samt hängde sig både med och utan blåskärm. Så jag tog bort partitionen å försökte lägg in på nytt men kommer inte längre än förr i windows installtionen.

Jag testa med en kompis minne och windows installation gick klockrent men jag testade inte om windows var stabilt.

Misstänker starkt att det är minnet som är problemet.

Burken e inne på felsökning IGEN, ska ringa på onsdag å prata med killen som ska titta på den!

/Per

Permalänk
Medlem

om ni vill testa minnet, kör memtest86. Funkar skitbra. Det hjälpte mig att övertyga en försäljare att jag visst skulle ha nytt minne!

Permalänk
Medlem

Vart hittar man memtest86 ?

Permalänk
Medlem

jag hadde samma grej på en burk här och det va minnet det va fel på så jag fick byta till ett annat....

Edit: här hittar ni memtest ..
http://www.memtest86.com/

Visa signatur

Data 00110011

Permalänk
Medlem

Tack för alla hjälp, varken jag eller butiken kom fram till någon lösning på problemet så jag lämnade tillbaks hela burken!

Mvh Per

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem innan...jag ställde ner processor hastigheten och simsalasnusk så fungerade den igen stabilare än nånsin!

Visa signatur

Dator 1:Acer Aspire 8940G, Intel Core i7, 4gb DDR3, 1tbHD, Geforce gt240m, BluRay Brännare, Windows 7 64bit.
Dator 2:Apeivia X-cruiser, Hiper 580w Nätagg, Intel Core2Duo 2,4ghz,Geforce 8800GTX 768mb, 2048mb Ram CL5, Samsung 250gb, Samsung 500gb,Windows Vista Ultimate 32bit.

Permalänk
Avstängd

Hmm.... Om du bara kommer halvvägs in i installationen av XP...

Har du inbyggt ljudkort etc. på moderkortet? prova isåfall att inaktivera ljudkortet i BIOS.

Funkar XP-installationen då så installerar du "moderkortsdrivrutinerna" & startar om... Aktivera ljudkortet! & installera drivisarna för ljudet....

Kolla även så det inte är en krock mellan ev. inbyggt grafikkort & ett insticksgrafikkort!

Lycka Till!

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips jag fått, datorn är dock tillbaka lämnad! men nu vet jag lite mer felsöknings åtgärder man köra om man stöter på liknande bekymmer...

Teks din lösning han jag aldrig prova verkade dock som rätt vettig grej att testa...

Snart blir det ett nytt försök med ett Abit kort, AV8 heter det och med en AMD 64 snurra samt ett par kingston minnen som ska fungera på det kortet iaf enligt kingstons hemsida...

Mvh Per, en inte så snabb kille på svara