Permalänk
Medlem

CD-Wow, SE VS HK

Ja, cd-wow har ju öppnat en svensk site. De har ju som sagt gratis frakter över hela världen och skickar allt ifrån England.

Hur kan då allt vara så mycket dyrare från den svenska siten jämfört med från Hongkong-siten? Allt skickas ändå från samma lager!

http://www5.cd-wow.se/gameboy_cat.php
Pris för ett gba-spel från den svanska siten: ~370 kr

http://www5.cd-wow.com.hk/gameboy_cat.php
Pris för ett gba-spel från hongkong-siten: ~300 kr (kursen ligger på strax under 1 kr för en hk-valuta).

Varför gör man detta? Jo, för att blåsa oss svenska kunder på lite extra pengar. Kostar det verkligen +70 kr för att kunna beställa varorna från en hemsida som är skriven på Svenska istället för Engelska?

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk

De kanske har dyrare driftkostnader? Vad vet jag..

Visa signatur

Nej det var inte jag som valde detta användarnamn, jag är inget sk. cky-/jackassfan.

Permalänk
Hedersmedlem

Priserna är satta efter hur varje lands prisnivåer ser ut. Marknadspriset på musik och film är betydligt mycket högre i Sverige än vad det är i Hong Kong, därför tar de olika priser. Kan man ta ett högre pris och ändå vara bland de billigaste, så varför inte? Tror ingen av er skulle givit bort pengar om ni vetat att ni ändå kunnat ta si och så mycket betalt med bibehållen kundkrets.

Det skall ju däremot sägas att det fungerar klanderfritt att beställa genom HK-sidan och få det levererat som vanligt.

My 50 cents.

Permalänk
Medlem

Är det inte så att Sverige har en massa skatter o skit på varorna då och HK har det inte? (iaf inte lika höga)

Visa signatur

"På internet är alla höger."

CITERA! Om du vill ha svar!

Permalänk
Hedersmedlem

FAQ: CD-WOW! (DVDforum.nu)

Förövrigt tror jag att tråden passar bättre i "Butiksguiden".

Permalänk
Medlem

Jag kan intyga att det fungerar utmärkt att beställa från deras HK-site.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tyvärr skickas numera saker man beställer från HK-siten från Singapore, och inte från England som förut, så har man otur åker man på tull.

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rokka
Tyvärr skickas numera saker man beställer från HK-siten från Singapore, och inte från England som förut, så har man otur åker man på tull.

Nej man skall ändå inte åka på tull.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rokka
Tyvärr skickas numera saker man beställer från HK-siten från Singapore, och inte från England som förut, så har man otur åker man på tull.

Nope eftersom dom skickar alla filmer en och en och skriver på dom att det är en skiva för 8.99, tullgränsen ligger på 9 tror jag, därför inte tullen tar ut nån avgift. Testa att beställ, kan lova till 99,9% att du inte åker på tull, jag har då aldrig gjort det och inte hört nån annan som gjort det heller.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Nope eftersom dom skickar alla filmer en och en och skriver på dom att det är en skiva för 8.99, tullgränsen ligger på 9 tror jag, därför inte tullen tar ut nån avgift. Testa att beställ, kan lova till 99,9% att du inte åker på tull, jag har då aldrig gjort det och inte hört nån annan som gjort det heller.

Aha! Är det så det är. Det förklarar ju varför de ignorerar mina paket Visste inte att det fanns en ekonomisk gräns för vad tullen befattar sig med. Har du någon källa till det? Likväl borde man dock åka på tull om man köper DVD eller spel från HK-sidan.

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Medlem

Nån direkt källa har jag inte, förutom att jag läst det på en del forum och på alla mina paket jag fått. Är en grön klisterlapp på baksidan som det står typ "Audio-Cd 8.99" på. Större grejor som boxar vet jag inte riktigt hur dom lyckas undgå frakt.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Nope eftersom dom skickar alla filmer en och en och skriver på dom att det är en skiva för 8.99, tullgränsen ligger på 9 tror jag, därför inte tullen tar ut nån avgift. Testa att beställ, kan lova till 99,9% att du inte åker på tull, jag har då aldrig gjort det och inte hört nån annan som gjort det heller.

Finns ingen £8.99 gräns för Svenska tullen.
De tar in prylar för mindre summor.
Vet i sjutton hur cd-wow klarar sig undan, men nåt sätt har de.

Permalänk
Medlem

de skickas inte från singapore men returaddressen är dit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evoke
de skickas inte från singapore men returaddressen är dit.

Senaste två gångerna jag beställt från .hk var de poststämplade i Singapore. Så jo, mina packet skickades iaf därifrån.

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Medlem

Nej jag börjar bli tveksam till att de verkligen skickas direkt från Singapore.
Och ja mina senaste ordrar har varit poststämplade i Singapore.
Men eftersom jag fått prylar på 2 dagar blir jag tveksam.
De skulle innebära att de i stort sett är budade och det är de ju inte.
Jämför med England där det tar 4-5 dagar.

Permalänk
Medlem

Deras playstation och DVD filme är dom region 2 eller PAL ?!
så att dom funkar på en ochippad maskin?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
Deras playstation och DVD filme är dom region 2 eller PAL ?!
så att dom funkar på en ochippad maskin?

Det står på specen för varje spel: Encoding: PAL

DVD film är region 0,1,2,3,4 bara läsa: Region: x .

Permalänk
Medlem

Ahh så det räcker med PAL ?

kanske inte finns regioner på PSX2 spel?

Permalänk
Medlem

Så länge de är i PAL är det inga problem.
USA och Asien har NTSC och för att spela dem
behöver du chippa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Nej jag börjar bli tveksam till att de verkligen skickas direkt från Singapore.
Och ja mina senaste ordrar har varit poststämplade i Singapore.
Men eftersom jag fått prylar på 2 dagar blir jag tveksam.
De skulle innebära att de i stort sett är budade och det är de ju inte.
Jämför med England där det tar 4-5 dagar.

Du har en poäng där, kan mycket väl vara så. Man får väl konsumera så länge det varar då, för jag misstänker att storebror Ringholm kan ha ett och annat att säga om det där

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk

Cd-wow skickar från europa och singapore och det blir ALDRIG tull.

Jag kan bekräfta från över 10 beställningar och ni kan kolla på vilka dvd forum som helst.

INGEN TULL!!!

Och den svenska tullen kolla i regel inte paket under 300 SEK. Dom har för mycket att göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jakershaker
Cd-wow skickar från europa och singapore och det blir ALDRIG tull.

Jag kan bekräfta från över 10 beställningar och ni kan kolla på vilka dvd forum som helst.

INGEN TULL!!!

Och den svenska tullen kolla i regel inte paket under 300 SEK. Dom har för mycket att göra.

Nej, vem påstår annat. Spekulerar mest i hur fasiken de kan få in varor tullfritt.
Och då snackar vi många tusen ordrar.
Själv har jag handlat 100+ gånger från dem ända sedan de lovade att jag inte skulle få
betala tull.

Att tullen inte kollar under 300:- stämmer inte.
Märks att du aldrig handlat från Play.

Permalänk
Medlem

50%OT - Jag vill inte rekommendera CD-Wow. Jag beställde två skivor därifrån och förutom att fodralen var krossade, kändes de inte riktigt äkta. Trycken var bleka och perforeringen i omslagen syntes.

Visa signatur

"Det sista kapitalisten säljer är det rep, i vilket vi skall hänga honom." - Fadern av det röda landet i öster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jakershaker
Cd-wow skickar från europa och singapore och det blir ALDRIG tull.

Jag kan bekräfta från över 10 beställningar och ni kan kolla på vilka dvd forum som helst.

INGEN TULL!!!

Och den svenska tullen kolla i regel inte paket under 300 SEK. Dom har för mycket att göra.

Lagen är ganska klar på den här punkten. Om du köper varor från Singapore så -ska- du betala tull + svensk moms på varorna. Hur cdwow gör för att deras paket inte ska fastna i tullen vet jag inte men någonting är det och förmodligen kommer det inte att vara för evigt.

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Nej, vem påstår annat. Spekulerar mest i hur fasiken de kan få in varor tullfritt.
Och då snackar vi många tusen ordrar.
Själv har jag handlat 100+ gånger från dem ända sedan de lovade att jag inte skulle få
betala tull.

Att tullen inte kollar under 300:- stämmer inte.
Märks att du aldrig handlat från Play.

Jag skrev att dom i regel inte kollar paket under 300:-'s värde...men jag vet att dom är bra på att plocka in play paket.

Om man ska beställa från ställn med tullrisk så är det bra att ej beställa över 300:- för då ökar chansen att få tull. Mer än 3 filmer / gång gör också att paketet blir extra intressant för tullen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jakershaker
Jag skrev att dom i regel inte kollar paket under 300:-'s värde...men jag vet att dom är bra på att plocka in play paket.

Om man ska beställa från ställn med tullrisk så är det bra att ej beställa över 300:- för då ökar chansen att få tull. Mer än 3 filmer / gång gör också att paketet blir extra intressant för tullen.

Hur vet du det? Har du känningar i tullen eller har du bara köpt väldigt många saker från länder utanför EU :)?

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Medlem

Jäklar va billigt det blir om man inte åker på extravgifter!

FFX-2 för 344:- istället för 549 + frakt!

Och GT4 för 333:- istället för 549 + frakt

Visa signatur

men ja!

Permalänk
Medlem

FFX-2 har jag sett för 249 på ebgames eller game

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Och det var det läge att säga först nu?

Visa signatur

,

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Gaaaaammal tråd.

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com