Permalänk
Medlem

DV-Kamera hittas inte...

Jag har lånat en DV-Kamera och försöker föra över film men det funkar inte.

Moderkortet är ett ABIT IT7Max2 med inbyggd firewire.

Enhetshanteraren visar:

Texas Instruments OHCI Compliant IEEE 1394 Host Controller

När jag sätter i kameran händer ingenting. Borde det inte komma typ "ny maksinvara har hittats..."?

Windows media Enconder hittar ingen "device" och inte heller
Ulead Video Capture. Testade nåt litet program med DVIO.exe och det bara stängs av när man ska spela in.

Behövs det någon drivrutin eller liknande.

Jag har testat i både win2k och winXp samt de 2olika firewire-portarna på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Det kommer inte upp att nu maskinvara har hittats när du sätter igång kameran. Det är som att det skulle komma upp vid inspelning via line-in med ljud...
Huruvida du ska få det hela att ornda sig är svårt o säga.
Jag har kört DVIO, Adobe Premiere, Pinnacle Sudio, alla 3 funkar prima med kameran, men har bara fångat film med det första o sista programmet. Du kan ju testa o se om det finns någon uppdaterad drivrutin till FW-kortet på ABIT's hemsida. Såvida du nu har installerat de som kom med datorn, annars kan du börja med det.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laggeman
Det kommer inte upp att nu maskinvara har hittats när du sätter igång kameran. Det är som att det skulle komma upp vid inspelning via line-in med ljud...
Huruvida du ska få det hela att ornda sig är svårt o säga.
Jag har kört DVIO, Adobe Premiere, Pinnacle Sudio, alla 3 funkar prima med kameran, men har bara fångat film med det första o sista programmet. Du kan ju testa o se om det finns någon uppdaterad drivrutin till FW-kortet på ABIT's hemsida. Såvida du nu har installerat de som kom med datorn, annars kan du börja med det.

Finns tyvärr inga nya drivrutiner och det verkar vara ett standardchip som används på många moderkort.

Jag testade Pinnacle Studio och inte heller det hittar något "capture device".

Permalänk

hmm... kameran på ?

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk

Det är inte så att kameran måste vara i nått speciellt läge för att anslutningen skall aktiveras?

Har för mig att min sony dv kamera som jag hade förut funkade så...

Visa signatur

Kamera | Nikon F80 | Sony DSC-F828 | Fler Fotografier |
Hembio | Plasma PDP-435XDE | VSX-AX5i-S | DV-868AVi-S | Chippad Xbox med HD-AV |
Dator|SS51|512Mb 2T|2.53GHz|TFT 191T|9700pro|2*120 1*300GB|

Permalänk
Medlem

Hittar inte Dv-kameran...

Hej!

Du har väl kameran påslagen och i VCR-läge? När jag gör det säger det plupp...hittat firewire maskinvara... jag använder Adobe Premiere 6.5 för att fånga...

Stella

Permalänk
Medlem

Självklart måste kameran vara i uppspelningsläge, dvs i samma läge som när du tittar på filmen. Den behöver inte vara igång, men den måste vara i Power On-läge.
Sätt först på kameran, koppla sedan in sladden, starta programmet o välj "fånga video" (eller likvärdigt).

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Inaktiv

En kamera jag hade så var man tvungen att ta det på ett vist sätt. Först in med FW och ställa kameran på playläge efter det slå på power. Sedan var man tvungen att trycka på play för att aktivera kameran så att windows kunde hitta den.

På en annan kamera var man tvungen att ställa kameran på ett speciellt edit läge för att föra över och editera filmen. På båda dessa kameror var det viktigt att man hade rätt sorts firewire kabel med sex stift (jag köpte min på Bil Tema).

Detta kanske inte hjälper men det är några tips att testa. Mitt förslag är att du bärjar med att kontrolera kabeln; för i XP skall du inte behöcva extra drivrutiner eller special program. MS-Movimaker skall duga och fungera.