Permalänk
Medlem

montera radiator utanpå huset?

Jag undrar om det är möjligt att montera sin radiator utanpå huset på vintern för lite extra kylning Eller skulle det bli en massa krångel?

Permalänk

tror du inte att det fryser sönder om det blir kallgrader

Permalänk

kallgrader

det går men du behöver ha endel glykol i vätskan

Permalänk
Avstängd

Om du har möjlighet att borra hål i fönsterkarmen är det väl inga problem, tar man bort slangarna vid senare tillfälle som flytt mm så är det bara att spackla på och måla över..

Krångel = två hål för slangarna och ett par skruvar för att hålla radiatorn, eller en tank i stället för radiator

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

om det blir riktigt kallt kanske du också måste isolera cpu'n

Visa signatur

..::Nf7 V2.0 -|- Barton 2500+ @ 2315Mhz 1.8Vcore -|- Geforce4 Ti 4200 -|- corsair twinx 512MB pc3200 2.9Vdimm -|- 47-48 grader @ full-load 39-42 @ idle -|- Vattenkylning: Maze3 -|- Black ice extreme (2x120mm fläktar) -|- dual floppy bay reservoir -|- 2x Hydor Seltz L30 pump -|- tygonslang, ½" allaround::..

Permalänk
Avstängd

du måste nog isolera vid cpu:n för det blir ju minus på vintern och sen lär det även bildas lite kondens innan minus strecket

Permalänk
Medlem

du behöver nog INTE isolera något alls. Jag har radiator utanför fönstret. Hittills har jag nog inte kommit under 5 gradigt vatten. I vintras hade jag tank när det var -20 och det var inga problem.
Inte så mycket strul, om du inte vill borra kan du hänga upp det hela med ett snöre som du fäster inne i rummet (går ju att stänga fönstret om du har smal tråd). Det strul som jag har "genomlidit" är när du ska dra slangarna genom hålen i fönsterkarmen. Men nu har jag en koppling mitt på slangen som jag använder när jag LANar (LANar väl inte länge, men förut).

Min uppfattning är att det krävs lite tid för att få igång (såklart), har du alla grejer så kanske ngra timmar. För mig strulade det lite med borrningen och så, hade dåliga borrar osv. Men När det är gjort tycker jag det är hur bra som helst. Jag tänker inte längre på det mer än att det blir väldigt tyst på kvällen och väldigt kallt på höst/vinter/vår.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

bara en fråga FLEX hehe på sommaren får du förvärmt vatten då eller tar du in den då?

Permalänk

Jag har hela waterchill paketet med hydor l30 o bip 2, Har radiatorn ute i ett förråd som håller ungefär samma temps som ute. Går vattentempen under ca 7 grader får jag mycket konens på alla metall anslutningar =/. ganska skönt när processorn ligger på 11-12 grader men illa när det blir kondens. Hadde funderingar på att isolera allring men det är nog mycket job om man skall isolera alla block och slangar

Visa signatur

Windows 7 -Asus P5Q PRO - C2Duo 2,4 - 6GB Ram - Geforce GTX460OC 1Gb

Permalänk
Medlem

Jag testade det för 2 vintrar sedan. Rekomenderar det ej.

Visa signatur

None

Permalänk
Avstängd

fan vad fult det kommer att bli! jag skulle skämmas

Visa signatur

Mja...

Permalänk
Medlem

Alltså om vattnet blir kallt blir det ju tom kondens på slangarna!? Kommer ju droppa av dem osv (om du inte isolerar dem förstås...) Det hela låter mkt krångligt...

Visa signatur

MacL3ans ljudisolering: Spela in ljudet från ett tyst rum på en bandspelare. Stoppa spelaren i datorn och spela upp på högsta volym!

Permalänk
Medlem

En värmestyrd fläkt (styrd av vattentempen) borde vara perfekt.

Det att föredra är väl att gräva ner en stor behållare i marken (alá Bladerunner) då temperaturen inte alls kan fluktuera lika mycket där. Kanske lite omständigt iofs

Permalänk
Medlem

jag har inte vattenkylning... men skulle jag ha hade jag nog satt radiatorn vid fönstret men innomhus... fönstret är ju bra mkt kallare än själva rummet menar ja..

Visa signatur

Cooler Master Centurion 5 | MSI K8N NEO4-F | AMD Athlon 64 x2 4400+ 2mb | 2048 mb Corsair Value s | Radeon X1800XT 512MB | Hiper Type-R 580W Blue | Creative X-Fi XtremeMusic | Samsung Spin Point 250gig SATA 2 | Samsung 19" Syncmaster 913V |

Permalänk
Medlem

Gräva ner som HMB säger är vettigare, mycket vettigare.

Men i vilket fall som helst så behövs både slangar, block och socket isoleras(Även baksidan av moderkortet). Behövs alltså armaflex, neoprene, dielektriskt fett eller vanlig silikonkylpasta, möjligtvis färg för kondensisolering.
Gräva ner en slinga/tank är vettigare eftersom då är vattnet även svalt på sommaren.
Kan vara vettigt att skaffa sig bra snabbkopplingar, för någon gång lär man ha behov av att koppla ur det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLEX
du behöver nog INTE isolera något alls. Jag har radiator utanför fönstret. Hittills har jag nog inte kommit under 5 gradigt vatten. I vintras hade jag tank när det var -20 och det var inga problem.
Inte så mycket strul, om du inte vill borra kan du hänga upp det hela med ett snöre som du fäster inne i rummet (går ju att stänga fönstret om du har smal tråd). Det strul som jag har "genomlidit" är när du ska dra slangarna genom hålen i fönsterkarmen. Men nu har jag en koppling mitt på slangen som jag använder när jag LANar (LANar väl inte länge, men förut).

Min uppfattning är att det krävs lite tid för att få igång (såklart), har du alla grejer så kanske ngra timmar. För mig strulade det lite med borrningen och så, hade dåliga borrar osv. Men När det är gjort tycker jag det är hur bra som helst. Jag tänker inte längre på det mer än att det blir väldigt tyst på kvällen och väldigt kallt på höst/vinter/vår.

Hej!

Har du några bilder att visa? Är intresserad att se hur du har gjort och hur det ser ut utifrån.

Dobbelson