Intel: "Varmare än solen"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_khyron
IBM G5 processor som sitter i de nya macarna är faktiskt kall den drar bara 43W vid 2Ghz om jag inte minns fel

Du kan ju kika på de där athon mobile prollarna alla köper nu, rätt nice dom också...=)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Du kan ju kika på de där athon mobile prollarna alla köper nu, rätt nice dom också...=)

Eller varför inte Via:s C3 processor. Kanske inte så snabb med den drar inte mycket.

Permalänk
Medlem

Litegrann av problematiken är att Intel o AMD hela tiden höjer klockfrekvensen automatiskt då de får mindre teknik i processorkärnorna. Det finns en gräns, ungefär likadant som det är med hårddiskar. Intel har bitit sig själv i svansen, då deras konkurrensegenskap blir deras problem. De får jobba på hårt nu med att få till en steppning av Prescott som funkar för OEM-marknaden.

Permalänk
Medlem

Reuters är laggade halvvägs till solen också. Jag vet inte hur länge jag har haft den här bilden på datorn:

http://130.236.234.123/power3.gif

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_khyron
IBM G5 processor som sitter i de nya macarna är faktiskt kall den drar bara 43W vid 2Ghz om jag inte minns fel

Det är därför det finns g5 laptops nu va? Samma problem som alla andra faktist.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord Darkness
Om inget ändras så kommer ju detta snart resultera i stora energi problem. Dels problem med att framskaffa energin som behövs till alla världens datorer, men oxo en global uppvärmning p.g.a. all värme som produceras.

//LD

Haha, knappast så att värmen som datorer prodeucerar bidrar till global uppvärmning...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xizten
Haha, knappast så att värmen som datorer prodeucerar bidrar till global uppvärmning...

Om vi ökar förbränningen av fossila bränslen för att leverar all el så borde det kunna ge den effekten. Finns en jävla massa datorer. Annars har vi ju en förhållande mellan värme och energi som borde göra att vi omöjligt kan höja temperaturen, fast nu har jag läst minimalt att naturvetenskap/fysik.

Permalänk
Medlem

va coolt, kan man köpa CPU från Intel och gfx från Nvidia sen har man en helt egen majbrasa

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Vaffö inte köra 2-4-8 ... processorer parallellt och multithreada eller klustra flera moderkort.

Det skulle vara roligt om SMP system blir vanligare än de är idag. Tyvärr är det inte lönande för varje användare att ha ett SMP system. Det är både dyrare när det gäller hårdvara (både moderkort och processorer är dyrare samt behövs ibland även ECC minnen) om man kör windows kan mjukvaran också bli dyrare, eftersom du är tvungen att ha en "professional" eller "server" version av OSet.
Det finns även andra problem, det finns inte så värst många program som är bra anpassade för SMP heller. Det gör egentligen inte så mycket, eftersom det går fortare att köra flera program samtidigt. Men ändå, många svenssons kommer ju bli måttligt irreterade när de inte får någon högre 3D Mark score när de har installerat en extra processor

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Solens yta står det. Och ytan är bara 6000 grader varm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Potatisen
Är det inte bättre att gå över till RISC-processorer med feta cacheminnen? De kräver inte lika hög klockfrekvens vilket borde leda till minskad värmeutveckling? G5 är ju ett exempel på det.

Eller har jag helt fel? Är inte helt säker på det här med processorarkitektur.

Det skulle innebära att alla spel som finns idag inte skulle fungera. Nya operativsystem skulle behöva skrivas OSV. Eftersom en RISC (Reduced instruction set ?Computer?) har just vad namnet tyder på, den har färre instruktioner som den kan arbeta med, o behöver därför mer "exakta" programvärden.

Rätta mig om jag har fel, men detta är vad jag har lärt mig i persondatorkunskap A.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IsKall
Det skulle innebära att alla spel som finns idag inte skulle fungera. Nya operativsystem skulle behöva skrivas OSV. Eftersom en RISC (Reduced instruction set ?Computer?) har just vad namnet tyder på, den har färre instruktioner som den kan arbeta med, o behöver därför mer "exakta" programvärden.

Rätta mig om jag har fel, men detta är vad jag har lärt mig i persondatorkunskap A.

Det är helt rätt, men det är nästan samma villkor för 64-bits-processorer. Nu är ju iofs Athlon64 bakåtkompatibel. Men man ska väl inte stirra sig blind på all gammal mjukvara!? De som skulle få störst problem är nog ändå Microsoft som blir tvugna att skriva om Windows. Men vad jag har läst är iallafall RISC en bättre teknologi, men att CISC idag är det som används i de flesta persondatorer (läs: allt utom Apple-burkar).

Tyvärr tror jag inte att RISC kommer introduceras på länge, länge även om det vore roligt. Jag tror att vi skulle få bättre prestanda helt enkelt.

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk
Medlem

Cato: vad har silikon med saken att göra? det är väl överhettade processorer det snackas om och inte fönstertätning eller tuttar...

Olmen: Nej, 64-biarsarkitekturen tillåter bara att större tal behandlas i ett steg. Som det ser ut idag så finns knappt behovet av så stora tal. 2^32 = 4,3 E9 med 32 bitar och 2^64 = 1,8 E19 med 64 bitar. Dvs att du kommer att behöva exakt samma klockfrekvens med en 64-bitars processor för de allra flesta program.

Vad den här snubben på Intel menar är nog att man gör fel i att bara försöka bygga ut gammal teknik istället för att satsa på ny. Kanske asynkrona processorer som inte är beroenda av någon klocka alls är framtiden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord Darkness
Om inget ändras så kommer ju detta snart resultera i stora energi problem. Dels problem med att framskaffa energin som behövs till alla världens datorer, men oxo en global uppvärmning p.g.a. all värme som produceras.

//LD

det handlar om watt per ytenhet, så du är helt ute och cyklar.

Permalänk
Medlem

RISC vs CICS-debatten är för länge sen utspelad. De båda har fördelar och de idag förekommande processorerna har närmat sig varandra. x86 är en RISC-kärna som ser ut som CISC-processor utifrån. Transmetas Crusooe är en VLIW-kärna som kan köra CISC-kod(x86).

En mycket bra genomgång varför det är meningslöst att prata om RISC vs CISC idag:

http://www.arstechnica.com/cpu/4q99/risc-cisc/rvc-1.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Äh när syntetiska diamanter har kommit ner i pris är värmeproblem ett minne blott

Hehe och var skulle värmen ta vägen nånstans? Att man flyttar värmen från cpu-kärnan på ett bra sätt betyder inte att den sedan försvinner i tomma inget. Med en sådan diamantfläns skulle tempen i chassin bli väldigt hög trotts massa fäläktar :). Syntetiska diamanter är bara en del av lösningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Hehe och var skulle värmen ta vägen nånstans? Att man flyttar värmen från cpu-kärnan på ett bra sätt betyder inte att den sedan försvinner i tomma inget. Med en sådan diamantfläns skulle tempen i chassin bli väldigt hög trotts massa fäläktar :). Syntetiska diamanter är bara en del av lösningen.

Precis, var skulle värmen ta vägen? Processorn avger precis lika mycket värme per tidsenhet oavsett vilken kylfläns du har. Ingen skillnad i chassitemp här inte..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Om vi ökar förbränningen av fossila bränslen för att leverar all el så borde det kunna ge den effekten. Finns en jävla massa datorer. Annars har vi ju en förhållande mellan värme och energi som borde göra att vi omöjligt kan höja temperaturen, fast nu har jag läst minimalt att naturvetenskap/fysik.

Men nu är det ju så att 98% (eller är det 95% kanske) av alla datorer är små strömsnåla saker som sitter i alla möjliga inbyggda system. Bilar, trafiklysen, hissar, fjärrkontrollen, mikråvågsugn... De drar knappt nån ström alls.

Även om de skulle dra mer ström så är det en försvinnande liten del av vår energikonsumtion. Det som drar ström är stora fabriker. Jag har t ex för mig att pappersbruket i Hyltebruk står för 1% av Sveriges totala konsumtion. Stålindustrin suger i sig en hel del också. En dators effekt på mindre än 300W eller säg 3000W om 10 år i den här banala framtidsutsikten är lik väl försumbar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WuNifrom
Men nu är det ju så att 98% (eller är det 95% kanske) av alla datorer är små strömsnåla saker som sitter i alla möjliga inbyggda system. Bilar, trafiklysen, hissar, fjärrkontrollen, mikråvågsugn... De drar knappt nån ström alls.

Även om de skulle dra mer ström så är det en försvinnande liten del av vår energikonsumtion. Det som drar ström är stora fabriker. Jag har t ex för mig att pappersbruket i Hyltebruk står för 1% av Sveriges totala konsumtion. Stålindustrin suger i sig en hel del också. En dators effekt på mindre än 300W eller säg 3000W om 10 år i den här banala framtidsutsikten är lik väl försumbar.

Ok, ger mig. Som sagt är jag inte så påläst inom ämnet. Men varför tjatar alla politiker på oss att vi ska spara med elen då? Sen är det hyffsat irriterande att man ska sitta med öppet fönster mitt i vintern och frysa fingrarna av sig för att få in lite kyla så man inte dör av värmen från datorn. Jag har endå ingen extrem dator.

Permalänk
Antielefant

Därför att ingen politiker med vett i skallen säger åt industrin att konsumera mindre energi. Gör du det tvingar du bara företagen att flytta till U-länderna istället. Därav anledningen att man blir skenhelig och skyller på privatpersonerna istället.

Om jag inte minns helt fel står hushållen för ~1/20 av energiförbrukningen, privata sektorn för ~3/4 och ofantliga sektorn ~1/5.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync