LGA755-moderkort på CeBit

Permalänk
Medlem

Notera BTX kontakten på gigabyte brädan

Permalänk

jepp, såg den imorse, kolla vr-zone, asusbrädan, ska läga in bilden..

ASUS P5GD2 Grantsdale-P

P5GD1 : Intel Grantsdale-P, LGA775 processors, Dual Channel DDR400, Gigabit LAN, IEEE1394, High Definition Audio
P5GD2 : Intel Grantsdale-P, LGA775 processors, Dual Channel DDR2 533, Gigabit LAN, IEEE1394, High Definition Audio

Och en bild tillett monterat system med ett Asus A8V Socket 939 som har K8T800Pro som chipset...

Permalänk
Medlem

Du har ingen info om det där 939-kortet, Thakrillo?
Undrar bara om det är AGP eller PCI-express? Det ser ju ut som AGP, men man vet ju inte.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fv02
när kommer det rätta mdoerkortet till mig?

endast pci express (inget skabbigt pci eller agp)
endast sata (vem vill ha pata idag? har man gamla hd:ar finns små adaptrar att smacka på dem ju)
endast usb & firewire på baksidan....hur många kräver egentligen skrivarport, ps2 & com..mm...är man i akut behov så finns ju adaptrar...

suck...

Vad är problemet egentligen?
Hur många USB och FireWire enheter använder du egentligen?
PS2 är ju det enda rätta, orka köpa ett USB tangentbord när det inte finns nån anedlning att göra det om man inte känner för att bränna pengar.

Vad ska du fylla alla dina fina PCI express kortar med?
Finns ju knappt enheter nog att fylla dom. Och "i framtiden" kommer du ha köpt ett nytt moderkort i alla fall så spillerill.

Citat:

Det finns SATA brännare titta i nyhetslistan så hittar du en plextor brännare.

En dvd brännare, och den är ju prisvärd
Som inte har kommigt än heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Vad är problemet egentligen?
Hur många USB och FireWire enheter använder du egentligen?
PS2 är ju det enda rätta, orka köpa ett USB tangentbord när det inte finns nån anedlning att göra det om man inte känner för att bränna pengar.

Vad ska du fylla alla dina fina PCI express kortar med?
Finns ju knappt enheter nog att fylla dom. Och "i framtiden" kommer du ha köpt ett nytt moderkort i alla fall så spillerill.

En dvd brännare, och den är ju prisvärd
Som inte har kommigt än heller.

Jag använder 5 USB portar för tillfället och mer lär det bli, COM, seriell + PS2 portarna används aldrig längre, inte gjort det sedan USB introducerades.

Och nästa generationens grafikkort använder ju nästan enbart PCI Express, så varför inte vara förberedd? Resten av PCI Express platserna har jag ingen anledningen att fylla för att jag kör med nätverkskortet som är inbyggt, och ljudkortet oxå. Om jag nu kommer använda ngt som behöver en PCI plats så får jag väl vänta lite tills det släpps i PCI express version.

Om jag vill ha en DVD eller brännare så köper jag en snygg extern sådan som jag kopplar till mina firewire eller USB portar?

Simpelt?:confused:

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Du har ingen info om det där 939-kortet, Thakrillo?
Undrar bara om det är AGP eller PCI-express? Det ser ju ut som AGP, men man vet ju inte.

nope, kolla på vr-zone står inget om det där... men det ser ju ut som det är vanliga PCi och antagligen en AGP-port, det skulle jag gissa på....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thakrillo
nope, kolla på vr-zone står inget om det där... men det ser ju ut som det är vanliga PCi och antagligen en AGP-port, det skulle jag gissa på....

Skall inhandlas omgående.
Släpp det nu då!:)

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk

hehe, k

http://event.asus.com.tw/cebit2004/products/mb/mb_index.htm

där står ingenting -än

men socket 939 släpps ju inte föränn 28 mars så det kommer la upp om några dagar..

Edit: http://event.asus.com.tw/cebit2004/products/mb/k8n_e_deluxe/o... detta måste la vara ett 250?

Edit2: Japp, d va d, NVIDIA nForce3 250Gb står d om man trycker på specs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Jag använder 5 USB portar för tillfället och mer lär det bli, COM, seriell + PS2 portarna används aldrig längre, inte gjort det sedan USB introducerades.

Och nästa generationens grafikkort använder ju nästan enbart PCI Express, så varför inte vara förberedd? Resten av PCI Express platserna har jag ingen anledningen att fylla för att jag kör med nätverkskortet som är inbyggt, och ljudkortet oxå. Om jag nu kommer använda ngt som behöver en PCI plats så får jag väl vänta lite tills det släpps i PCI express version.

Om jag vill ha en DVD eller brännare så köper jag en snygg extern sådan som jag kopplar till mina firewire eller USB portar?

Simpelt?:confused:

Jag tror ingen säger att det inte finns sätt att klara sig med alla nya standarder, det är bara det att väldigt många måste betala väldigt mycket för massa onödigt trams. Vill du ha en brännare/DVD så betalar du en massa pengar för nånn fin extern låda, själv nöjer jag mig med en vanliga PATA enhet som är billig och garanterat fungerar även utanför Windows. Jag lägger hällre pengar på sånt som faktist gör en skilnad, exempelvis bättre mobo, cpu, minne etc.

Att dom nu försöker tvinga på en SATA tycker jag är tragiskt. Det är en bristande standard utan någon avsevärd fördel över PATA (kablarna är inte ordentligt sköldade, för många SATA diskar nära varanda så kan man få datakorruption). SATA2 verkar råda bot på några av bristerna, så jag tycker gott man kunde väntat till SATA2 innan man försöker definiera en ny standard.

Parallelporten vill jag inte bli av med eftersom det är en av sakerna som man lätt kan få kontroll över, för exempelvis LCD och sådanna prylar. Seriella porten kan väl få dö, har inte hört någon på senare tid som bryr sig om den (:

Nästa generatiion grafikkort använder PCIE? Big deal så länge en stor del av användarna inte behöver nått svindyrt grafikkort för att få 3dmarks, utan helst hade velat använda våra gamla, men väl dugande, grafikkort, exempelvis mitt Radeon 9700Pro.

Grejjen jag inte gillar med nya standarder är att man förväntas betala en massa bara för att få saker som är det senaste, även om man på det hela taget får en värdelös dator jämfört med samma dator byggd med samma budget av gamla standarder/delar. Så länge det finns företag med vinstintresse (alltid) och folk som köper vad som helst som marknadsförs som "det senaste" (alltid) så kommer vi nog få vänja oss vid nya standarder var och vartannat år...

Visa signatur

Det är vetenskapligt bevisat att forskning orsakar cancer hos möss

Permalänk
Medlem

Varför ha två bios?

Visa signatur

P4 2,4b @ 2,4GHz | 1x 512 DDR PC3200 | Gainward Gf4 MX440 64MB @ 385/630

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neuz
Att dom nu försöker tvinga på en SATA tycker jag är tragiskt. Det är en bristande standard utan någon avsevärd fördel över PATA (kablarna är inte ordentligt sköldade, för många SATA diskar nära varanda så kan man få datakorruption).

Märkligt. Jag har kört med SATA i olika RAID-konfigurationer i nästan ett år nu, och hitintills aldrig upplevt några problem med datakorruption. Och jag har haft kablarna spretande åt alla möjliga håll, och även buntade tillsammans för att få undan dem.
Enda datakorruptionen jag har haft senaste året var när min stora PATA-disk råkade hamna för nära floppykabeln under en installation. Mitt eget fel. Så går det när man använder runda kablar till PATA-diskar...

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

Min åsikt är att om ngt nånsin ska förändras så måste första stegen nånsin, hellre att PATA åker ut helt om 1 år, än om 2 år. Även om det inte ger ngn prestanda fördel just nu.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

fördelen med ett "litet" företag som mac..., ingen katastrof för dem som företag om de vill byta ut eller sluta med vissa portar...se på dagens g5:a...mums

hoppas bara någon kan ha dem som förebild...chassitillverkarna & moderkortstillverkarna...

Visa signatur

weeee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fv02
fördelen med ett "litet" företag som mac..., ingen katastrof för dem som företag om de vill byta ut eller sluta med vissa portar...se på dagens g5:a...mums

hoppas bara någon kan ha dem som förebild...chassitillverkarna & moderkortstillverkarna...

Jo det är en stor fördel - men främst när det kommer till att dom kan byta processor som med G5an.

Fasst när det kommer till chassit och moderkorten inte ser någon nackdel med som det är idag på PC sidan.

Permalänk
Medlem

Har inte påstått att SATA inte funkar, givetvis funkar det helt okej med tanke på att det fortfarande säljs och används. Problemet är att standarden är väldigt dålig, sköldade kablar är inte en del av standarden, och ett av de grundläggande ATA-kommandona saknas (vilket kan leda till att vissa program som kommunicerar direkt med hårddiskarna kan få problem, dock är detta inte speciellt vanligt i Windows).

Båda dessa fel har åtgärdats i SATA2, därför tycker jag att man borde väntat tills detta är tillgängligt, så alla som tvingas över till SATA köper hårdvara byggd efter en mycket mer mogen standard. Om tillverkarna slopar PATA redan nu så får kunderna köpa hårdvara baserad på en gamal och problematisk standard som snart skall ersättas.

Ang. rundade kablar för PATA så är det bara ett problem om du kör äldre 40-poliga kablar.

Visa signatur

Det är vetenskapligt bevisat att forskning orsakar cancer hos möss

Permalänk
Medlem

UHM... parallella kablar är känsligare.
En fördel med de seriella ATA-kablarna är att de räcker långt, gillar inte de där korta stumparna till ATA-kablar.

Seriella ATA-enheter kostar mer p.g.a. låg efterfrågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kvasi
UHM... parallella kablar är känsligare.

Sant, själva SATA kabeln är inte speciellt känslig för störning (3 av de 7 ledarna är jord). Problemet är en miss vid utformningen av standarden för hur själva kontakten ser ut, vilket medför risk för datakorruption om man har många sata-hårddiskar (och därmed kontakter) nära varandra, har mobiltelefoner nära en öppen burk, har floppykablar nära själva kontakten osv.

Som jag förstått det så har vissa kabeltillverkare själv hittat sätt att undvika att störning uppstår, men det är inget krav enligt standarden.

SATA1 är ingen mogen standard, det är av den anledningen jag tycker man bör vänta till SATA2...

Visa signatur

Det är vetenskapligt bevisat att forskning orsakar cancer hos möss

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Jag använder 5 USB portar för tillfället och mer lär det bli, COM, seriell + PS2 portarna används aldrig längre, inte gjort det sedan USB introducerades.

Och nästa generationens grafikkort använder ju nästan enbart PCI Express, så varför inte vara förberedd? Resten av PCI Express platserna har jag ingen anledningen att fylla för att jag kör med nätverkskortet som är inbyggt, och ljudkortet oxå. Om jag nu kommer använda ngt som behöver en PCI plats så får jag väl vänta lite tills det släpps i PCI express version.

Om jag vill ha en DVD eller brännare så köper jag en snygg extern sådan som jag kopplar till mina firewire eller USB portar?

Simpelt?:confused:

ja själv lägger jag heldre ner pengar på annat en dator system man vill supa och knulla också inte någon som sitter och runkar framför sin 939 sockel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brevmapp
ja själv lägger jag heldre ner pengar på annat en dator system man vill supa och knulla också inte någon som sitter och runkar framför sin 939 sockel

Gosse, du siktar verkligen på att komma med det mest mogna inlägget i denna tråden eller?:rolleyes:

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brevmapp
ja själv lägger jag heldre ner pengar på annat en dator system man vill supa och knulla också inte någon som sitter och runkar framför sin 939 sockel

Supa kan jag förstå men du lägger pengar på sex? Eller är det så att du måste supa för att kunna ha sex? That's just sad.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

ASUS, CeBIT 2004: Motherboards (P5GD2 Grantsdale-P)
Här kommer lite information ang. Asus P5GD2 Grantsdale-P moderkort...

http://www.digit-life.com/news.html?102913