Permalänk
Medlem

Corsair value - Athlon 64

Tjenna,

Läst så gott som alla trådar här om minne/athlon64, visst alla rekomenderar 1gig minne för ca 3papp, dvs snabba minnen.

Själv så har jag inte tänkt att överklocka burken, fick nog av det när jag lekte runt med min gamla celeron (slipa ner processorn till kopparlagret etc. ) Tycker då jag borde kunna köra det mesta utan problem utan klockning.

Det jag undrar är om det är några här som använder 2st Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 512MB, (http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=36877&t=1014&l=...) till ett MSI K8T NEO-FIS2R?

Har sett endel på sharkyforums.com som kör denna configgen, men lika bra att höra med er också. O ja man kan kolla upp moderkortstillverkaren etc, men som sagt, vill ha billiga men ok minnen (vilka de inte brytt sig om o testa hos msi).

// Nicke

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Bra timings har INGENTING med överklockning att göra.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

ykalon: vart har han skrivit det?

Permalänk
Medlem

?!?!??!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Bra timings har INGENTING med överklockning att göra.

Var har jag skrivit det ? har jag inte nämnt någonstans vad jag kan se, frågan är om någon vet hur de funkar med moderkortet och processorn, och om någon har erfarenhet av minnerna tillsammans med de andra komponenterna.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Du nämnde snabba minnen och tog för givet att det var timings du menade då.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Har själv köpt 3 st Corsair CMX512-3200LL PRO with LED DIMMs från samma ställe där du länkade din produktinfo ifrån & är mycket nöjd, men kör på ett Giga-Byte moderkort, visst kostar dessa lite mer än din config, men det är helt klart värt pengarna "om man vill lägga lite e-xtra"

Thillman

Visa signatur

Comp Spec's --> Enough...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thillman
Har själv köpt 3 st Corsair CMX512-3200LL PRO with LED DIMMs från samma ställe där du länkade din produktinfo ifrån & är mycket nöjd, men kör på ett Giga-Byte moderkort, visst kostar dessa lite mer än din config, men det är helt klart värt pengarna "om man vill lägga lite e-xtra"

Thillman

Jo har kollat på detta, och alla säger samma sak, men det är HUR corsair value minnena funkar som jag skulle vilja veta. Är inte gjord av pengar nämligen :/

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Kör sjäv system enligt sign, stabilt och snabbt.

Permalänk
Medlem

japps, men vad kostar då 512mb kingston khx3500 hyperx..

är det ingen av er som läser frågeställningen ? Enbart Frink som läst hela posten verkar det som.

Överskattade nog detta forumet :/

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Hedersmedlem

Håller med lite där. Alla verkar vara insnöade i högprestanda-prylar att de inte kan tänka på något annat (jag också, köpte Corsair 1GB TWINX-3200LL nyligen ).

Om jag skulle köpa lite billigare minne skulle jag nog ta Kingston eller Samsung. Verkar vara fler som rekommenderar deras lite billigare minnen än Corsairs.

Två såna här borde funka (enligt Kingston, MSI har bara testat den mindre varianten): http://www.dustin.se/shopping/ProductDetail.asp?PID=501005087...

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk

Jag är riktigt grön inom det här ämnet om minnen & moderkort. Jag passar på att fråga en grej i den här tråden så får ja hoppas att någon vill svara.

Du frågar om 2 st. Corsair minnen passar till en AMD64 prolle. Då dyker d upp en liten fråga i min smått förvirrande skalle, AMD64 stödjer inte dual channel har jag läst. Jag vet inte riktigt vad dual channel innebär men ja vet att d är bra iaf Så AMD64 prollen kommer inte stödja dual channel, men kommer den ändå funka bra med 2 st minnen? jag vet att frågan är dum, men jag vill verkligen ha det förklarat för mig som en pappa förklarar något simpelt för sitt barn

Vad är dual channel?

Vilka minnen ska man absolut inte ha ihop samt vilka är ett bra alternativ att använda med K8T800 chipset?

Är det smart att investera i en ny dator idag (AMD64) idag eller ska man vänta?

Permalänk
Hedersmedlem

Man använder 2*512MB istället för 1*1GB för att det inte finns några bra, snabba och prisvärda 1GB-moduler.

De andra frågorna har besvarats många gånger i forumet, det är bara att leta lite.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk

OK, men som jag som inte vet så mycket men ändå vill ha bra grejer som passar med varandra kommer inte märka någon skillnad mellan att ha 2 st 512 stickor & dual channel?

Har letat ganska bra tycker jag, men jag har inte riktigt kommit underfund med allt. Har läst alla FAQ's men vill ändå få mer klarhet över vad allt betyder. Jag ber om ursäkt om någon tycker det är jobbigt eller om någon kanske tycker att ja skulle startat en egen topic om det här men aja...

Förövrigt tar det inte många sekunder för någon som har kunskap om det här jag undrar över att svara på mina frågor

Permalänk
Medlem

Ok vill du ha billiga minnen som passar så ska Kingstons Cas3 minnen som säljs på datorbutiken passa bra. Annars köp deras uppgraderingspaket med twinmos. Maila MSI och fråga eller be datorbutiken rekommendera minnen så kan du om det strular hänvisa till det så byter dem ut dem utan strul.

Fast varför snåla på minnen när man ändå köper en snabb CPU, inget system är bättre än dess svagaste länk. Jag köpte 512mb nu eftersom inte mycket kräver mera just nu och dual stöds inte. Sen när jag sparat ihop till ett till så köper jag det då och har då 2 bra minnen istället för 2 sämre från början.

Permalänk
Medlem

Nu blev det allt fart på er:) Tackar för alla svar..

Stal: det är så att jag inte har bestämmt mig fullt ut än, därför jag ville ha reda på hur dom minnena fungerade, applicationerna jag kör fungerar bättre med 1gig slöa minnen än 512mb med snabba minnen, "konstigt" nog.. (btw, dual minnen är väl slöare i dagsläget än normala ddr ?)

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Som jag fattat det så är inte AMD64 inte lika 'känslig' för höga timings utan funkar bra ändå prestandamässigt.Det folk vill åt med dyrare minnen är stabilitet och överklocknng.Stabilitet kan du nog köpa billigare än 3.000 för 1 GB men inte överklockning kanske.OCZ rekomenderar bla sina Performance (billigare) minnen till ASUS KV8 http://www.ocztechnology.com/support/motherboard/76

Permalänk
Medlem

AMD64 är ganska kräsna och blir faktiskt lite snabbare med bra timings, iaf de tester jag kört. Intel däremot vinner på att köpa DDR466 med sämre timings än DDR400 med bra timings.

Fast sen har ju allt ett pris och visst mina minnen var dyra och klockar man inte så är dem inte mycket snabbare än andra Cas2 minnen med sämre timings. Jag skulle iofs inte köpa andra minnen än Cas2,5, fast helst köper jag alltid Cas2. Men Cas3 skulle jag inte köra med om jag så fick dem gratis.

Permalänk
Medlem

Hittade en grej som kan svara på din fråga Fade-swe.http://forum.msi.com.tw/thread.php?threadid=38255&sid= Läs och dra dina egna slutsatser.

Jag betvivlar dig inte Stal ,det jag vet har jag bara läst = stor skillnad .Vad jag kommer ihåg så jämfördes hur minnens timings påverkade prestanda på Athlon XP och Athlon 64.Jämförelsevis var Athlon 64 inte lika kräsen.

Permalänk
Medlem

Jag har ett par 256MB Corsair value stickor för tillfället, dom funkar bra och stabilt. Har kört mina ända upp i 230FSB med 11/5-3-2-2.0 timings och de var nog inte stopp gränsen heller. Så dom minnena funkar nog kanon Kör på de!

Permalänk
Hedersmedlem

Det är skillnad på Corsair och Corsair.
Du har säkert XMS3200LL, dvs värstingarna, och han snackade om Value-modellen.
Och sen är en Athlon 64 mycket mer kräsen en din Barton.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som känner att det är lite BETA stadie över hela A64. Med tanke på den noga kollen man måste ha? (rätt moderkort till rätt minne etc).. Tänk förr i tiden då allt passade till allt..

Till och med när XP'n lanserades var det ju mer information, (AMD OK) stod det vid de minnen som fungerade bra, men nu förtiden beror ju allt på vad man har för moderkort oxå..

Vad har hänt med STANDARDER!!!

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Hedersmedlem

Säg det till minnestillverkarna.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Tippar att när moderkorten hade minneskontrollen så spela de inte lika stor roll, nu när AMD64 har minneskontrollen inbyggd så verkar de som att man får läsa på sig lite mera. Ser inte själv problemet med det utan att de bara är kul att läsa Inbyggd minneskontroll i CPUn gör ju att man också slipper lite prestanda förlust eftersom informationen i måste skickas vidare på samma sätt.

Permalänk
Medlem

Jovisst kan det vara trevligt att optimera sitt system, men tillslut så tröttnar man när det är strul med hårdvara. Har pysslat med det alldeles förmycket förr i tiden (gammal man låter då)

Och nu för en gångs skull vill jag bara ha ett snabbt / stabilt, system. Har inte heller tid att pyssla så mycket, så får bli så, men ussja, vill inte ha en p4.. bääh

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Hedersmedlem

Förr i tiden, när AMD släppte Athlon och deras 750-chipset så var den precis lika kräsen med minne som Athlon 64 är nu. Förmodligen så körde de för hårt efter standarden att den inte funkade med minne som inte följde standarden till 100% (lite för snälla toleranser i tillverkningen och sånt).
Det gjorde att butiker testade minne och skrev AMD OK på minne som funkade.
Efter ett tag kom det chipset från andra tillverkare som var lite snällare och då blev nästan alla minnen AMD OK.

Ett par år senare kom Athlon XP och AMD 760-chipset och då var det samma gamla visa igen, fast med DDR-minne. Då testades minnen och de som funkade bra märktes med AMD OK. Sen kom det nya chipsets och fler och fler minnen blev AMD OK.

Problemet nu är att Athlon 64 använder samma sorts minne som det mycket snällare nForce2 och Via KT400 mfl. Det som händer då är att många minnen är märkta AMD OK för att de funkar med nForce2 och Vias chipset men funkar inte med Athlon 64.
Enda lösningen jag ser är att butiker testar minne med Athlon 64 också och skriver AMD64 OK på de som funkar.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Nu är det ju tyvärr inte så att minnen som datorn kan boota med inte alltid fungerar som de ska i alla fall.. tyvärr, utan att det behövs massa andra inställningar, delays etc..

Och hur ska man kunna sätta amd64 ok, när det skiljer sig även från moderkort / moderkort..

Nja, den första athlon som kom sket jag ganska fullständigt i, körde min celeron 466@700 på den tiden.

Då drar vi den slutsatsen att man kan likna athlon 64'an som när själva Athlon kom ? dvs, strul strul strul.

Det var väl aldrig något riktigt strul med Xp processorerna, då var det redan märkt i början i butikerna vilka minnen som fungerade, iaf när jag köpte min XP 1800..

Kan tråkigt nog inte minnas när intel hade problem med minnen.. :/ på samma sett som AMD :/

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Det är skillnad på Corsair och Corsair.
Du har säkert XMS3200LL, dvs värstingarna, och han snackade om Value-modellen.
Och sen är en Athlon 64 mycket mer kräsen en din Barton.

Nej de är Value modellen jag snackar om. Och en A64 är kräsnare de vet jag, men står de på MB tillverkarens hemsida att minnena stöds ska de vara lungt egentligen. Sen har de ju kommit en ny stepping på A64an som ska vara mindre kräsen än den tidigare som alla haft problem med...

Permalänk
Medlem

"A64 är ganska kräsen när det gäller timings"

"A64 är inte så känslig för timings"

hur faen går det ihop och vem har rätt egentligen, det skulle jag vilja veta

Visa signatur

Ave!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av distance_runner
...AMD64 stödjer inte dual channel har jag läst.

Gäller bara socket 754. Alla socket 939 (alla nya och halvnya A64) har dualchannel.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Gäller bara socket 754. Alla socket 939 (alla nya och halvnya A64) har dualchannel.

Jo men tråden är 18 mån gammal!

frawg
iofs bara vad jag läst sen jag blev intresserad av AMD för 1 mån sedan, A64 är mindre känslig för timings än vad Intels motsvarighet är om den däremot är känsligare än vad någon äldre AMD prolle är har jag ingen susning om.

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB], [MSI X470 GAMING M7 AC], [Corsair 4x16GB DDR4 2666MHz CL15], [2*Sapphire Radeon RX 580 4GB Pulse][Kylning: Vatten/Luft]