Permalänk

uträkning för bit -> byte

Ok, hur räknar jag tex ut min max hastighet om jag ska tanka, för då anges ju i byte. Tex uträkning för 8mbit -> xxx byte

Permalänk
Medlem

8bit = 1byte

Permalänk
Medlem

8 Mbit = 1000 kB/s

DVS. talet dividerat i 8

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Be Quiet! Dark Rock Pro 4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3600MHz CL16 2x16GB Dual Rank - PNY Geforce RTX 4080 - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Western Digital Black 7200rpm 2TB - Fractal Design Newton R2 800W - Corsair Carbide 300R

Permalänk
Medlem

...eller Kbyte (KB)

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk

Tack för svaren

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mson
8 Mbit = 1000 Kbit

DVS. talet dividerat i 8

uhm.. borde det inte bli 1000 Kbyte ? (dock har jag för mig att 1 kb inte är exakt 1000byte osv, men iaf).

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Jo det ska vara 8 Mbit = 1000 KByte. 1 KB är 1024 bitar.

Permalänk

Att det ska vara så svårt... Drutt har dock rätt...

1 bit = EN etta eller EN nolla (minsta möjliga bit)
8 bit = 1 byte (B)
1024 bytes = 1 kilobyte (KB)
1024 kilobytes = 1 megabyte (MB)
1024 megabytes = 1 gigabyte (GB)

mega BIT per sekund skrivs normalt som "Mbps" medan mega BYTE per sekund skrivs "MB/s". Kilo- således "kbps" för kilo-bit och "KB/s" för kilo-byte.

Uträknat för 8 Mbps:

8 Mbps = 8 * 1.000.000 = 8.000.000 bps (bits per sekund)
8.000.000 bps / 8 = 1.000.000 B/s (bytes per sekund alltså)
1.000.000 B/s / 1024 = 976,6 KB/s
976,6 KB/s / 1024 = 0,95 MB/s

/Anders

Visa signatur

Om det fungerar för bra, installera om det...

Permalänk
Medlem

kilobyte per sekund skrivs kB/s

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FraXioN

Jepp, sant... men kilo skrivs också enligt standard med stort K, alltså KB för kilobyte. Dock ser man en mix av stora/små bokstäver för både bit och byte samt kilo- och mega- därför tycker jag att man inte bör hänga upp sig på det...

Dock kanske man borde anstränga sig mer för att ge BYTE med stort B, så jag editerar ovan...

/Anders

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är IEEE som orsakat förvirringen med litet och stort k. kB = decimalt kilo, dvs med basen 10. KB = binärt kilo, basen 2.

1kB = 1000 bytes.
1KB = 1024 bytes.

Dock verkar inte detta följas av alla...

Dessutom är det så att överföringshastigheter ska mätas med basen 10. Så 1 MByte/s = 1 000 000 byte/s = 8 000 000 bit/s. Lagringskapacitet ska mätas med basen 2. 1 MByte = 1 048 576 byte = 8 388 608 bit.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av formatckolon
Jepp, sant... men kilo skrivs också enligt standard med stort K, alltså KB för kilobyte.

Nej, K är Kelvin, en temperaturskala. Det gemena k ("litet k" på lågstadiesvenska) är däremot prefixet för mängden kilo, vilket är 1000.
Dock skall vi klargöra att man bör använda Kibi för 1024, vilket resulterar i t.ex "5KiB". Detta är vad vi normalt sett skulle kalla "fem kilobyte". Om vi skall vara helt korrekta skall vi inte heller säga byte, utan oktett. Detta då det finns system i vilka har en bytestorlek på t.ex 12 bit. Det fullt korrekta är således "Kio" för kibioktetter.

Edit: Källa: http://www.susning.nu/Enhetsprefix

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FraXioN

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Irlut
Nej, K är Kelvin, en temperaturskala. Det gemena k ("litet k" på lågstadiesvenska) är däremot prefixet för mängden kilo, vilket är 1000.
Dock skall vi klargöra att man bör använda Kibi för 1024, vilket resulterar i t.ex "5KiB". Detta är vad vi normalt sett skulle kalla "fem kilobyte". Om vi skall vara helt korrekta skall vi inte heller säga byte, utan oktett. Detta då det finns system i vilka har en bytestorlek på t.ex 12 bit. Det fullt korrekta är således "Kio" för kibioktetter.

Edit: Källa: http://www.susning.nu/Enhetsprefix

Trodde problemet handlade om uträkningen och inte om gemener eller versaler i förkortningarna...

/Anders

Visa signatur