98 Terabyte hårddisk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nome_Nescio
Ponera att disken är lika snabb som dagens 7200RPMare, gud förbjude.
Hur lång tid tar det att formatera om skiten? Jag form,aterade just en ny Seagte 120GB och det tog ca 40min.

98TB/120GB *40min = 32667min = 544h = 22,7 dagar

Man lär planera sina omformateringar lite nogrannare...

/NN

Jag trodde att hårddiskens storhet var relativ till dess hastighet, men som ni (någon iallafall) kanske märkt så är jag inte särskillt bra på hårddiskar.

Unbegripable:
Ja du kanske gör det, men det gör inget. Tror att SCSI betyder "Small Computer Standard Interface" eller nåt sånt... rätta mig om jag har fel.

Det kan också ha vart ett misslyckat försök i att skapa en ny standard.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313

Jag trodde att hårddiskens storhet var relativ till dess hastighet, men som ni (någon iallafall) kanske märkt så är jag inte särskillt bra på hårddiskar.

Unbegripable:
Ja du kanske gör det, men det gör inget. Tror att SCSI betyder "Small Computer Standard Interface" eller nåt sånt... rätta mig om jag har fel.

Det kan också ha vart ett misslyckat försök i att skapa en ny standard.

Jo, det kan det ha varit, om det inte vore för det faktum att SCSI har varit en standard sen länge. Inte för hemanvändare kanske, men för företag.

En hårddisks "storhet" är helt och hållet beroende av hyp...

Visa signatur

En gång, när en som jag känner var i Afrika för att vaska guld, då såg jag en svan!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Jag trodde att hårddiskens storhet var relativ till dess hastighet, men som ni (någon iallafall) kanske märkt så är jag inte särskillt bra på hårddiskar.

Unbegripable:
Ja du kanske gör det, men det gör inget. Tror att SCSI betyder "Small Computer Standard Interface" eller nåt sånt... rätta mig om jag har fel.

Det kan också ha vart ett misslyckat försök i att skapa en ny standard.

nästan rätt; Small Computer System Interface

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unbegripable
Utvecklats mer procentuellt? Förstår inte riktigt vad du menar.. IDE är alltså ingen "high-end" lösning utan mer riktat mot privatpersoner..

Det finns scsi konfigurationer som skryter med 640mb/s.. du kan ju posta här när IDE har den farten..
Sen läste jag ju att någon inte trodde SCSi var säkrare? nänä.. då är det väl så.... suck..

IDE är skräp, det trodde jag alla visste..

Hade hårddiskarnas prestanda utvecklats i samma takt som övriga komponenter så skulle vi ha ett par hundra megabyte per sekund idag - på "IDE" diskarna.

640 mb/s lär ju vara nästan gratis..

Inga problem att få ihop 640 mb/s teoretiskt med IDE, bara att koppla ihop ett dussin IDE diskar och köra raid 0.

SCSI är i första hand för företag.
Som privatperson är det oftast IDE och SATA man får leka med.

Permalänk
Medlem

Håller inte med om att scsi bara är för företag, ett par 36 för att ha system prg och swapp på och dom hänger med länge då prestandan inte alls utvecklas lika fort och sen har du IDE för ren lagring där du inte behöver hastigheten.

Har själv scsi för min arbetsstation och responsen är klart mycket snabbare än i princip likadana maskiner men med en systemdisk som hänger på ide.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Ja, det är inte så dyrt.. men det är ju inte så snabbt

Hur får du ihop några gig per sekund med IDE då?

http://www.scsita.org/news_events/dirReleases/adaptec040322.h...

Vad skulle ditt motsvarande IDE-system kosta?

Visa signatur

En gång, när en som jag känner var i Afrika för att vaska guld, då såg jag en svan!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unbegripable
Ja, det är inte så dyrt.. men det är ju inte så snabbt

Hur får du ihop några gig per sekund med IDE då?

http://www.scsita.org/news_events/dirReleases/adaptec040322.h...

Vad skulle ditt motsvarande IDE-system kosta?

Jag har inte sagt att IDE är bättre än SCSI för det är det verkligen inte.

Mer att SCSI är för dyrt för de flesta privatpersoner. Visst, hade jag pengarna skulle jag antagligen köpa SCSI men nu är jag student och badar inte direkt i pengar och då tar även IDE diskarna på ekonomin.

Även de enkla SCSI lösningarna om man vill ha två st. diskar eller så kostar ju en hel del. 10 000 kr är inte särskilt mycket i sammanhanget, vilket man får bra mycket annat för. Då skulle jag personligen satsa på ett dual operton system istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unbegripable
Utvecklats mer procentuellt? Förstår inte riktigt vad du menar.. IDE är alltså ingen "high-end" lösning utan mer riktat mot privatpersoner..

Det finns scsi konfigurationer som skryter med 640mb/s.. du kan ju posta här när IDE har den farten..
Sen läste jag ju att någon inte trodde SCSi var säkrare? nänä.. då är det väl så.... suck..

IDE är skräp, det trodde jag alla visste..

På vilket sätt är en identisk disk med olika interface säkrare med det ena istället för det andra?

Vad är det som är SÅ dåligt med IDE som är SÅ bra med SCSI?
Förklara för oss mindre vetande istället för att spela så jävla överlägsen...

EDIT: Dessutom, du kan ju försöka få upp disken i de hastigheterna på riktigt...
IDE klarar ju 133mb/sec, jag har kanske maxat runt 25-30 real-life med en splitter ny disk...

Permalänk
Hedersmedlem

Unbegripable: SCSI-diskar är snabba och säkra för att de är snabba och säkra, inte för att de är SCSI. Skillnaden sitter i disken som helhet, inte bara anslutningen.

Det är ungefär som att säga att de flesta snabba sportbilar har breda däck, men det är ju inte de breda däcken som gör bilen snabb.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Jag har inte sagt att IDE är bättre än SCSI för det är det verkligen inte.

Mer att SCSI är för dyrt för de flesta privatpersoner. Visst, hade jag pengarna skulle jag antagligen köpa SCSI men nu är jag student och badar inte direkt i pengar och då tar även IDE diskarna på ekonomin.

Även de enkla SCSI lösningarna om man vill ha två st. diskar eller så kostar ju en hel del. 10 000 kr är inte särskilt mycket i sammanhanget, vilket man får bra mycket annat för. Då skulle jag personligen satsa på ett dual operton system istället.

Jasså? Två st Atlas 15k 18G á 1605 plus ett kontroller kort för 1534, klart under hälften av det du påstår inte skulle vara särskilt mycket.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Unbegripable: SCSI-diskar är snabba och säkra för att de är snabba och säkra, inte för att de är SCSI. Skillnaden sitter i disken som helhet, inte bara anslutningen.

Det är ungefär som att säga att de flesta snabba sportbilar har breda däck, men det är ju inte de breda däcken som gör bilen snabb.

vem citerar du egentligen? Du har ju fuskat.

Visa signatur

En gång, när en som jag känner var i Afrika för att vaska guld, då såg jag en svan!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Jasså? Två st Atlas 15k 18G á 1605 plus ett kontroller kort för 1534, klart under hälften av det du påstår inte skulle vara särskilt mycket.

My bad (inte för att det är något problem att överstiga dina siffror).
Men fortfarande, det där kostar 4744 kr. Och helst vill man ju ha 64bit PCI och då måste man också ha ett moderkort för 64 bit PCI och då blir det dyrare där också.

Sen för de 4744 kronorna så får man ju i princip noll utrymme. Det är 4744 kr som är enbart för prestanda. Det är fortfarande inte särskilt billigt med tanke på att du "måste" köpa IDE diskar också. Vilket betyder att man i slutändan antagligen kommer behöva lägga över 6k på enbart hårddiskarna om man ska köpa allt från scratch.

Håller man på och uppgraderar så får man ju en halvkomplett bra dator för 5k (CPU, mobo och ram).

Sen en nackdel med dessa SCSI diskar är att de låter en hel del och skulle därför inte passa i min dator.

Men, hade jag haft pengar och inte brytt mig om ljudnivån lika mycket så hade jag kunnat skaffa det.

Permalänk
Avstängd

Om man kollar i en dator idag så är den största flaskhalsen hårddisken/hårddiskarna. Så har det alltid varit. Tänk om man kunde ha hårddiskar som var lika snabba som RAM i datorn. processor och hårddisk skulle köra 1:1 ratio. Då behövs inte RAM längre. Det bästa skulle även vara om man kunde klocka hårddisken också precis som man kan klocka RAM i datorn. Det finns ju program som RAMDRIVE, men att ha en hårddisk på runt 256-512MB är inget att skryta om, trots den extrema hastigheten. Enda fördelen skulle vara att ha operativsystemet installerat på en RAMDRIVE :).

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
My bad (inte för att det är något problem att överstiga dina siffror).
Men fortfarande, det där kostar 4744 kr. Och helst vill man ju ha 64bit PCI och då måste man också ha ett moderkort för 64 bit PCI och då blir det dyrare där också.

Sen för de 4744 kronorna så får man ju i princip noll utrymme. Det är 4744 kr som är enbart för prestanda. Det är fortfarande inte särskilt billigt med tanke på att du "måste" köpa IDE diskar också. Vilket betyder att man i slutändan antagligen kommer behöva lägga över 6k på enbart hårddiskarna om man ska köpa allt från scratch.

Håller man på och uppgraderar så får man ju en halvkomplett bra dator för 5k (CPU, mobo och ram).

Sen en nackdel med dessa SCSI diskar är att de låter en hel del och skulle därför inte passa i min dator.

Men, hade jag haft pengar och inte brytt mig om ljudnivån lika mycket så hade jag kunnat skaffa det.

Nu var det inte utrymme som diskuterades utan diskprestanda. Det är aldrig några problem att köpa dyrt, vad nu det har att göra med saken, skulle tro att alla här kan plocka ihop en larvigt dyr dator även med IDE diskar. Så det är inget argument.

Ett SCSI system håller dessutom betydligt längre eftersom det inte sker så mycket på den mekaniska fronten och det är just den låga accesstiden som gör att scsi funkar så bra som systemdiskar.

Har inga problem att bygga en ok dator för 3k och då är det allt utom skärm.

För ljudnivån så finns det hårddiskkylare/tystare

Det är bara en fråga om prioriteringar, jag föredrar att ha ett så väl balancerat system som möjligt för att få ut mest prestanda och då är scsi ett bra val.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unbegripable
vem citerar du egentligen? Du har ju fuskat.

Men kan du inte svara på det vi säger istället?

Varför är SCSI interfacet säkrare än IDE?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy

Men kan du inte skriva nåt roligt på Japanska istället?

Varför är Tokyo så stort?

Näe, jag kan inte, vet inte. Många hus kanske...

(och så slutar vi att fake-citera från och med nu, ok)

Visa signatur

En gång, när en som jag känner var i Afrika för att vaska guld, då såg jag en svan!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unbegripable
Näe, jag kan inte, vet inte. Många hus kanske...

(och så slutar vi att fake-citera från och med nu, ok)

Vem har fejk-citerat här förutom du?

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear

Vem har fejk-citerat här förutom du?

Du.

Visa signatur

En gång, när en som jag känner var i Afrika för att vaska guld, då såg jag en svan!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unbegripable
Du.

Jag citerade inget.

EDIT: Hela inlägget skrev jag själv och jag skrev ditt namn först för att den var mest riktad till dig.
Och vi bör inte chatta sönder tråden så du får gärna fortsätta diskussionen (om fejkciteringen) genom mail eller PM.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Plattor på 49TB i all ära, men det är fortfarande i tvådimensionell rymd.
Den dag då utvecklingen av hologramminnena tar fart..

Tänk bara hur enormt mycket bättre magnetskivor är än -band. Söktiden t.ex.. Inse denna förbättring en gång till. Vansinnigt kort söktid och datatäthet jämfört med dagens teknik.

Visa signatur

[size="1"]Coder, Absynth Interactive
~ En köpt mod är knappt en mod alls ~ One software - one function(undvik bloat) ~[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unbegripable
Näe, jag kan inte, vet inte. Många hus kanske...

(och så slutar vi att fake-citera från och med nu, ok)

Vad är ditt problem?
Din patetiska människa...

Permalänk
Medlem

Häftigt!!

Tänk om man lägger in en jättehårddisk (stor), 1000 tb, vad är 1000 tb egentligen... 1 ?B?

Edit: Hm, kanske är det petabyte, eller?

Edit: Bekräftat på susning :D. Och 1000 petabyte = 1 exabyte som följs av zettabyte, yottabyte (även kallad yobibyte), nobibyte, doggabyte.

EDIT: Oj då, lite gammal topic, förlåt mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nome_Nescio
Ponera att disken är lika snabb som dagens 7200RPMare, gud förbjude.
Hur lång tid tar det att formatera om skiten? Jag form,aterade just en ny Seagte 120GB och det tog ca 40min.

98TB/120GB *40min = 32667min = 544h = 22,7 dagar

Man lär planera sina omformateringar lite nogrannare...

/NN

Nya diskar kör man väl ändå snabbformat på?
Går på några sekunder.

Visa signatur

Dumdedum.

Permalänk

ett par såna här i RAID och sen en sån där 2,5 tb RAM-disk

Visa signatur

Asus TUF Gaming B650 PLUS WIFI
AMD Ryzen 7 7800X3D
Arctic Liquid Freezer II 420
32 Gb DDR5 6000 MHz CL30
MSI GTX 1660 Ti 6GB OC

Permalänk
Avstängd

formatera om den jäveln kan inte vara roligt