Permalänk

Bygga egen RCA-kabel

Hej.

Jag ska försöka bygga en stereokabel med en RCA-kontakt i ena änden och ren skalad kabel i andra änden, den som ska in i högtalaren.

Min fråga är vad som är plus och vad som är minus på RCA-kontakten.

mvh Alex Robsahm

Visa signatur

Shuttle SN45GV3, AMD XP 3.2GHz, 1Gb DDR 400MHz, 9800Pro 256Mb

Permalänk
Medlem

Re: Bygga egen RCA-kabel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av The moonman
Hej.

Jag ska försöka bygga en stereokabel med en RCA-kontakt i ena änden och ren skalad kabel i andra änden, den som ska in i högtalaren.

Min fråga är vad som är plus och vad som är minus på RCA-kontakten.

mvh Alex Robsahm

Plus är mitten .. och minus är manteln runt.. det som är runt pinnen i mitten..

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Hedersmedlem

Stiftet/hålet på RCA-kontakt ska vara plus, plåten utanpå är jord/minus.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

Tack, nu ska jag visa vilken n00b jag verkligen är, svart = plus & röd = minus? Herregud, har gått el grundkurs och digitalteknik A & B =D

mvh Alex Robsahm

Visa signatur

Shuttle SN45GV3, AMD XP 3.2GHz, 1Gb DDR 400MHz, 9800Pro 256Mb

Permalänk
Hedersmedlem

det är
röd = plus och svart = minus om jag minns rätt...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
det är
röd = plus och svart = minus om jag minns rätt...

ja det stämmer..

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Testa med en multimeter om du kan.
Annars brukar ju som sagt + alltid vara den röda. Är kablarna likfärgade är i regel + märkt på ett eller annat sätt. Det kan vara text eller kanske ett spår som löper längs hela kabeln som markerar +.

Permalänk
Medlem

Väcker tråd från de döda (sen lääänge tillbaka). Vad ska man köpa för typ av sladd? Koaxial, skärmad som tex:
https://www.youtube.com/watch?v=GhbTfhkdQ70

Eller ska det vara en "vanlig" typ:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Kabelinstallation/Kabel-oval...

Vad blir skillnaden?

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Skrivet av Xcym:

Väcker tråd från de döda (sen lääänge tillbaka). Vad ska man köpa för typ av sladd? Koaxial, skärmad som tex:
https://www.youtube.com/watch?v=GhbTfhkdQ70

Eller ska det vara en "vanlig" typ:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Kabelinstallation/Kabel-oval...

Vad blir skillnaden?

Det beror på vad du ska koppla ihop sladden med.

Om du ska koppla från ett slutsteg till en högtalare, så är det alt 2 (lampsladdstyp), 0,75 räcker vid låga effekter och korta längder, annars ta 1,5-2,5.

Är det från en förstärkare till tex ett slutsteg i en sub bass box, så vill du ha enligt alt 1 (en bra skärmad kabel).

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Xcym:

Väcker tråd från de döda (sen lääänge tillbaka). Vad ska man köpa för typ av sladd? Koaxial, skärmad som tex:
https://www.youtube.com/watch?v=GhbTfhkdQ70

Eller ska det vara en "vanlig" typ:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Kabelinstallation/Kabel-oval...

Vad blir skillnaden?

Vad fick dig att väcka en drygt tio år gammal tråd som inte alls handlar om det du vill fråga om?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serpent29:

Det beror på vad du ska koppla ihop sladden med.

Om du ska koppla från ett slutsteg till en högtalare, så är det alt 2 (lampsladdstyp), 0,75 räcker vid låga effekter och korta längder, annars ta 1,5-2,5.

Är det från en förstärkare till tex ett slutsteg i en sub bass box, så vill du ha enligt alt 1 (en bra skärmad kabel).

Det är mellan en DAC och förstärkare Så alt 1 då?

Skrivet av Dunder:

Vad fick dig att väcka en drygt tio år gammal tråd som inte alls handlar om det du vill fråga om?

Det handlar om exakt samma sak, bygga egen RCA-kabel

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

Det handlar om exakt samma sak, bygga egen RCA-kabel

Varför?
Om det inte är pinligt noga med att ha exakt rätt längd är det inte mödan värt att göra egna kablar, speciellt för digital överföring.
RCA med tillräckligt bra kvalitet finns för en 50 lapp(0,5m) och uppåt.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Varför?
Om det inte är pinligt noga med att ha exakt rätt längd är det inte mödan värt att göra egna kablar, speciellt för digital överföring.
RCA med tillräckligt bra kvalitet finns för en 50 lapp(0,5m) och uppåt.

jag vill göra en egen på ca 15 cm då sladden kommer synas. Har gjort egna sladdar förr och tar ingen tid alls att göra. De som finns att köpa är förbannat fula och galet långa för min smak.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Xcym:

Det handlar om exakt samma sak, bygga egen RCA-kabel

Okej... För du skrev "Vad ska man köpa för typ av sladd?"...

EDIT: Jag missförstod, helt enkelt!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

Det är mellan en DAC och förstärkare Så alt 1 då?

Ja, det enda vettiga är att använda skärmad kabel, eftersom det är rätt så klena signaler (ungefär 0.1 - 2 V) blir det känsligt för störningar. Koaxialkabel funkar bra, har själv gjort RCA kablar med det. Med signaler i 0-30 KHz området beter dom sig som en helt vanlig skärmad kabel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xcym:

jag vill göra en egen på ca 15 cm då sladden kommer synas. Har gjort egna sladdar förr och tar ingen tid alls att göra. De som finns att köpa är förbannat fula och galet långa för min smak.

För digital spdif ska du ha en koaxialkabel som har en impedans på 75 ohm dvs en normal antennkabel till tv brukar fungera fint för de är 75 ohm, analogljudkablar brukar ha odefinierad impedans i MHz området så de ska du kolla upp noga eller helst undvika helt om du vill ha bästa möjliga signalöverföring och lågt jitter.
Digitalkablar för AES/EBU ska ha 110 ohms impedans (men eftersom du nämner rca så lär det inte vara en sån kabel för de brukar använda xlr.)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Okej... För du skrev "Vad ska man köpa för typ av sladd?"...

EDIT: Jag missförstod, helt enkelt!

np, ett enkelt misstag när jag utrycker mig så.

Skrivet av Wh1sp:

Ja, det enda vettiga är att använda skärmad kabel, eftersom det är rätt så klena signaler (ungefär 0.1 - 2 V) blir det känsligt för störningar. Koaxialkabel funkar bra, har själv gjort RCA kablar med det. Med signaler i 0-30 KHz området beter dom sig som en helt vanlig skärmad kabel.

Tack för svaret

Skrivet av mrqaffe:

För digital spdif ska du ha en koaxialkabel som har en impedans på 75 ohm dvs en normal antennkabel till tv brukar fungera fint för de är 75 ohm, analogljudkablar brukar ha odefinierad impedans i MHz området så de ska du kolla upp noga eller helst undvika helt om du vill ha bästa möjliga signalöverföring och lågt jitter.
Digitalkablar för AES/EBU ska ha 110 ohms impedans (men eftersom du nämner rca så lär det inte vara en sån kabel för de brukar använda xlr.)

Då köper jag en antenn kabel för detta Tack för ytterliggare ett bra svar qaffe!

Visa signatur

Citera för garanterat svar