Inga fler GeforceFX 5900 XT

Permalänk
Medlem

Fast sen gällandes bildkvalite i tex spel så är faktiskt FX efter alla ATI kort. Kolla bilderna på denna länk för att se skillnaden i bildkvalite(har och göra med att FX kör shaders 1.1 mot ATI som kör 2.0, stor skillnad i bildkvalite). Samt kolla prestanda i tex FarCry eller lite nyare spel. ATI 9600XT ligger inte långt efter och de med mycket snyggare bild.

http://www.hardocp.com/article.html?art=NTk5

Citat från sidan:
In the FarCry demo we have an interesting situation since the GeForceFX cards are running at a lower pixel shader version. Yet even though this is the case the 9600XT ultimately performed and looked better. From what we have shown you in the screenshots, the Pixel Shader 2.0 does seem to us to have a visible difference over PS 1.1 in FarCry.

So what we have here is a sort of back and forth power struggle with the 5900XT and the 9600XT totally depending on the game and the level of shaders being used. What is clear though is image quality; overall the 9600XT came off with the wins in better image quality in games.

Even though the 5900XT does make for excellent competition to the 9600XT, you have to consider all the factors. Considering those prices differences and the performance evaluated in this review and the image quality being shown in these games I don’t think anyone can argue that the 9600XT is the better value overall based on the hardware alone. With the case of the MSI 5900XT you do have to factor in the extras if they are a value to you.

Har själv suttit och jämfört bilder i spel mot ett FX kort nu med mitt sunkiga 9500Pro. Kan bara säga en sak och de är att ATIs Dx9 stöd i spel gör dem mycket snyggare.
Men som en redan sagt så är FX5900XT enda prisvärda FX kortet men tyvärr så har alla FX kort mediokert Dx9 stöd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stal
Fast sen gällandes bildkvalite i tex spel så är faktiskt FX efter alla ATI kort. Kolla bilderna på denna länk för att se skillnaden i bildkvalite(har och göra med att FX kör shaders 1.1 mot ATI som kör 2.0, stor skillnad i bildkvalite). Samt kolla prestanda i tex FarCry eller lite nyare spel. ATI 9600XT ligger inte långt efter och de med mycket snyggare bild.

http://www.hardocp.com/article.html?art=NTk5

Citat från sidan:
In the FarCry demo we have an interesting situation since the GeForceFX cards are running at a lower pixel shader version. Yet even though this is the case the 9600XT ultimately performed and looked better. From what we have shown you in the screenshots, the Pixel Shader 2.0 does seem to us to have a visible difference over PS 1.1 in FarCry.

So what we have here is a sort of back and forth power struggle with the 5900XT and the 9600XT totally depending on the game and the level of shaders being used. What is clear though is image quality; overall the 9600XT came off with the wins in better image quality in games.

Even though the 5900XT does make for excellent competition to the 9600XT, you have to consider all the factors. Considering those prices differences and the performance evaluated in this review and the image quality being shown in these games I don’t think anyone can argue that the 9600XT is the better value overall based on the hardware alone. With the case of the MSI 5900XT you do have to factor in the extras if they are a value to you.

Har själv suttit och jämfört bilder i spel mot ett FX kort nu med mitt sunkiga 9500Pro. Kan bara säga en sak och de är att ATIs Dx9 stöd i spel gör dem mycket snyggare.
Men som en redan sagt så är FX5900XT enda prisvärda FX kortet men tyvärr så har alla FX kort mediokert Dx9 stöd.

Far Cry har fått en patch som förbättrar shader prestandan för FX kort, och i de senaste drivrutinerna så har man fixat grafikbuggarna som visas i testet.

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Medlem

Problemet med dålig grafik är inte bara spelmotorns fel utan FX kassa stöd för shaders 2.0 och de kan ingen patch fixa till.

Permalänk
Medlem

Men man lägger väll ner lite modeller nu när Nv40 kommer,för det lär väll göra dom gammla korten rätt omoderna.Menar med shader 3.0 och 16 pipelines så lär dom gammla reas bort rätt snabbt.För alla Fx kort under 5700U är rätt så usla.
Sedan blir det rätt intressant att se vad Ati hittat på.
Enligt vad som läckt ut så skall det inte stödja shader 3.0 och endast ha 8 pipelines?

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

tja... som sagt... the inquirer.. hehe dom har jag inte litat på på mååånga år. De mesta dom lägger upp dubbelkollar dom ofta inte utan kastar bara ut en nyhet för att den verkar bra.

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes