Permalänk
Medlem

vattnet blir smutsigt

har haft vattenkylningen igång nu i ett par veckor.

Efter första veckan hade vattent blivit helt grönt och grummligt. Jag bytte då ut allt vatten, och körde igenom ~5 liter avjonat vatten, för att sedan fylla systemet igen och sätta till WW.

Nu efter ytterligare en vecka är vattnet grönt och grummligt igen! Och jag har ingen WW kvar, så jag kan inte byta vattnet.

Var kommer smutsen ifrån (värmepaket, DD-block) ? WW tar väl bort alger, så det kan väl inte vara det ?

Kan man köpa WW någonstans i närheten eller måste man beställa nytt från ex gtek? (bor i Hbg)

Visa signatur

Abit IC7-MAX3 : Intel P4-C 3,0 @ 3,7: Corsair TWINX1024 3200LL @ 2-2-6-2 : Powercolor 9800 pro @ 445 / 400 : 2x Maxtor sata 120GB : WD raptor 36GB : Lian-Li PC65 : Antec True Power 380W

Permalänk
Medlem

Vad har du för värmepaket? Är det köpt på skroten eller är det köpt i nån affär?

WW finns att köpa på vissa bensinmackar har jag förstått det som.

Permalänk

kör me destilerat vatten och glykol

Permalänk
Medlem

Värmepaketet är från skroten ja. Men all smuts borde vara borta nu..

Är inte glykol för starkt för ex blocken ?

Visa signatur

Abit IC7-MAX3 : Intel P4-C 3,0 @ 3,7: Corsair TWINX1024 3200LL @ 2-2-6-2 : Powercolor 9800 pro @ 445 / 400 : 2x Maxtor sata 120GB : WD raptor 36GB : Lian-Li PC65 : Antec True Power 380W

Permalänk

kan det vara något galvaniskt skit?

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gecko
Värmepaketet är från skroten ja. Men all smuts borde vara borta nu..

Är inte glykol för starkt för ex blocken ?

Man kan väll späda ut glykolen så att den inte blir så stark eller? =/

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

att det skulle vara något med galvaniskt element tvivlar jag på, men man vet ju aldrig. I så fall är det radiatorerna som får offra sig... någon annan med samma problem ?

Man kan nog späda ut glykolen ja, men det kan väl vara skadligt ändå ? Sen smörjer väl inte glykol som WW heller ?

Visa signatur

Abit IC7-MAX3 : Intel P4-C 3,0 @ 3,7: Corsair TWINX1024 3200LL @ 2-2-6-2 : Powercolor 9800 pro @ 445 / 400 : 2x Maxtor sata 120GB : WD raptor 36GB : Lian-Li PC65 : Antec True Power 380W

Permalänk
Medlem

Jag har kört dest. vatten utan tillsatser i ett halvår nu.
Om jag tar av korken och luktar så luktar det ingenting, och det har normal färg. Tror tricket ligger i att inte låta vattnet komma i kontakt med luft.
Ska dock byta vatten snart och hälla i water wetter. Sägs ju bli bättre temps

Permalänk
Medlem

Min tank är just nu helt öppen, så det kommer i kontakt med luft. Men det ska väl inte spela någon roll med tanke på att vattnet blir skitigt ? Det måste bero på radiatorn...

Får väl åka till någon mack och se om de har WW.

Ingen som vet något ställe vid Helsingborg annars ?

Visa signatur

Abit IC7-MAX3 : Intel P4-C 3,0 @ 3,7: Corsair TWINX1024 3200LL @ 2-2-6-2 : Powercolor 9800 pro @ 445 / 400 : 2x Maxtor sata 120GB : WD raptor 36GB : Lian-Li PC65 : Antec True Power 380W

Permalänk
Medlem

Glykol skadligt för blocken......?
Glykol äger... dödar det mesta, häll i typ så det blir 15%, vid 20% förlorar vattnet lite förmåga att leda värme. Glykol motverkar även vätebindning vilket gör att vattnet glider lättare genom slangar precis som med WW.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gecko
Min tank är just nu helt öppen, så det kommer i kontakt med luft. Men det ska väl inte spela någon roll med tanke på att vattnet blir skitigt ? Det måste bero på radiatorn...

Får väl åka till någon mack och se om de har WW.

Ingen som vet något ställe vid Helsingborg annars ?

hmm om tanken är öppen så kan där väll komma en hel del damm o skit?, fast det är klart på en vecka så är det väll lite överdrivet. Vad vet jag.

Permalänk

Det kan inte vara så att det har ärgat, om det är koppar då?

Permalänk
Medlem

Att köra med avjoniserat vatten är högst dumt.
En professor jag kommit i kontakt med kallar avjoniserat vatten för "aggressivt vatten".
Detta kan förklaras med att avjoniserat vatten tar upp joner från allt som det kommer i kontakt med. Det blir alltså jonvandring från metaller i ditt system. Därmed får du rost och smuts i systemet.

Rekomenderar dig att ordentligt skölja ur det med destillerat vatten, och sen köra det istället.

Visa signatur

Cogito ergo sum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fenrus
Att köra med avjoniserat vatten är högst dumt.
En professor jag kommit i kontakt med kallar avjoniserat vatten för "aggressivt vatten".
Detta kan förklaras med att avjoniserat vatten tar upp joner från allt som det kommer i kontakt med. Det blir alltså jonvandring från metaller i ditt system. Därmed får du rost och smuts i systemet.

Rekomenderar dig att ordentligt skölja ur det med destillerat vatten, och sen köra det istället.

Intressant.. låter faktiskt ganska vettigt.

Men avjonat eller destillerat vatten... vad är egentligen skillnaden ? Och varför säger alla att man ska köra med avjonat vatten om det nu inte är bra ?

Var kan man få tag på destillerat vatten, om man inte orkar stå och koka och kyla ner vatten i köket :D.

Kan även vara ärg eller liknande från radiatorerna ja. Men jag tycker dethär med avjonat vatten låter ganska troligt..kanske är det bådeoch ..

Visa signatur

Abit IC7-MAX3 : Intel P4-C 3,0 @ 3,7: Corsair TWINX1024 3200LL @ 2-2-6-2 : Powercolor 9800 pro @ 445 / 400 : 2x Maxtor sata 120GB : WD raptor 36GB : Lian-Li PC65 : Antec True Power 380W

Permalänk

kan man inte sila vatten?

Permalänk
Medlem

**Obs vill inte kalla mig för expert, endast hemma-pysslare**

Avjoniserat vatten och dest vatten är väldigt lika.

Klart är att båda kan ta upp joner från omgivningen men i vanligt vatten så finns det redan joner där.

Klart du kan sila vatten men lyckatill att hitta en sil som är tillräckligt liten för att fånga upp t.ex. metalljoner som Fe2+ och annats smått... tror t.o.m. att dom går igenom filterpapper.

Det man behöver är något som dödar microoganismer så som alger & bakterier vilka kommer att frodas annars pga den något höjda temperaturen, sen måste man även motverka att det olika metall kompontnerna bildar ett galvaniskt element, gör att metall kommer att upplösas vi ena polen och återbildas vid den andra vilket leder till en massa bös i slangarna. Sen kan man även vilja ha något som motverkar vätebindning mellan vatten molekylerna och mellan vattenmolekylerna och slangarna, eftersom vattnet då flyter lättare genom systemet. Ex. på substanser som klarar av allt detta är WW och Glykol. Själv tycker jag glykol är bäst. Många pumpar ex. Eheim drar in garantin om man kör med WW. Glykol ger dessutom en ganska nice färg på vattnet.

Orkar nog inte förklara vätebindningar för er, gå köp en kemi bok om ni vill veta det.... tror man klara sig med Kemi A för det.

Ska ni köra med glykol försämras vattnets värmeledningsförmåga när man går över 20%, 15% får nog anses som optimalt.

EDIT
Grönt vatten tycker jag låter som att du kanske har koppar oxid i systemet, så det kanse e nått block som oxideras (rostar - ärgar med koppar) av nån anledning, kanske för att det bildas ett galvaniskt element, koppar i vatten med joner bilder detta med tex. aluminium.
Det allmänna grummlet kan även komma från kalkavlagringar som kan bildas när man använder vanligt vatten.

Ett hett tips e nog att söka runt i forumen här och se vad andra har för lösningar. Vet att en del kan köra med kranvatten utan probs, dom lär ha haft tur att det inte kommit in några microorganismer osv. Många kör med WW/Glykol samt avjoniserat/destilerat vatten.

Permalänk

Jag skojade med sil alltså. Därav ":P" tecknet efter meningen.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gecko
Intressant.. låter faktiskt ganska vettigt.

Men avjonat eller destillerat vatten... vad är egentligen skillnaden ? Och varför säger alla att man ska köra med avjonat vatten om det nu inte är bra ?

Var kan man få tag på destillerat vatten, om man inte orkar stå och koka och kyla ner vatten i köket :D.

Kan även vara ärg eller liknande från radiatorerna ja. Men jag tycker dethär med avjonat vatten låter ganska troligt..kanske är det bådeoch ..

Avjonat å destilerat är ganska lika, det är destilerat man skall ha, även kallat batterivatten

Permalänk

KRANVATTEN O GLYKOL

Visa signatur

Abit nf7-s v2.0 | xp 2500@ 11*227| OCZ PC3200 2-2-2-5 | r9800 pro @ 500/400 | 3dmark 6883p | Vatten

Permalänk
Inaktiv

MQ vatten och Glykol =).

Permalänk
Medlem

Applepie:

Okej. Jag har själv läst både Kemi A och en del på Kemi B, så jag förstår vad du pratar om. Men jag har ingen aluminium i systemet överhuvudtaget. Däremot har jag ju radiatorer av mässing och nipplar av krom. Så att kopparblocken får offra sig det tvivlar jag på..

Men 15% glykol, är inte det ganska mycket ? låter farligt.. är det säkert att alla delar klarar av det ? Pumpen blocken av delvis plexi, och tanken av plexi ...

Thakrillo: Vattnet i systemet kommer från en femliters-dunk med namnet "avjoniserat Batterivatten" ..hur hänger det ihop

EDIT: MQvatten ?

Visa signatur

Abit IC7-MAX3 : Intel P4-C 3,0 @ 3,7: Corsair TWINX1024 3200LL @ 2-2-6-2 : Powercolor 9800 pro @ 445 / 400 : 2x Maxtor sata 120GB : WD raptor 36GB : Lian-Li PC65 : Antec True Power 380W

Permalänk

kört me batterivatten/glykol i 2 år utan problem har inte bytt vatten en ända gång o fortfarande helt rent från alger o dyligt..

och glykol från macken e inte alls farligt för block osv tvärtemot, den har tillsatsämnen som motverkar galvaniskaströmmar o har smörjande egenskaper + att den finns i ganska många färger beroende på märke vist ska man inte hälla i sig glykol precis för d e ju ett gift men lite vett får man ju ha.

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||
>>Mods And Stuff<< Min Sida, Uppföljning Utav Lotus Bygge!

Permalänk
Medlem

Kör 5% glykol i mitt system utan några alger eller smuts. Har för mig att WW finns på OKQ8 macken vid statena.

EDIT: Avjonat och destilerat vatten är exakt samma sak. När man destilerar vattnet avjonar man det. Avjonat, destilerat och batterivatten är rent H2O.

Permalänk
Medlem

Okej, jag får väl ta och prova glykol då ...

OCh det är ingen skillnad på avjonat och destillerat vatten ? så då tar jag vanligt batterivatten.

Jag var dessutom hos plåtslagaren precis och fixade en bit zink. Men kan det vara några nackdelar med att ha själva zinkbiten i tanken ? kan vattnet bli smutsigt av det ?
Går det att ha någon annan metall, ex koppar som går från tanken till zinkbiten som då ligger utanför, eller det fungerar inte ?

Visa signatur

Abit IC7-MAX3 : Intel P4-C 3,0 @ 3,7: Corsair TWINX1024 3200LL @ 2-2-6-2 : Powercolor 9800 pro @ 445 / 400 : 2x Maxtor sata 120GB : WD raptor 36GB : Lian-Li PC65 : Antec True Power 380W

Permalänk

WW är aggresivt mot plast. Särskilt akrylplast (läs plexi) som blir sprött och kan spricka om det sitter i spänn med skruvar. Det är just därför som vattenkylningspaket från olika tillverkare har med i sin monteringsanvisning att garantin försvinner om man använder andra medel (t.ex WW) än det rekommenderade.

Batterivatten från macken är destillerat OCH avjoniserat. Ska man få tag i endast destillerat får man nog fixa det själv. Undrar om jag inte ska ta och köpa den där destillationsutrustningen jag såg på en loppmarknad här utanför stan...
Kommer antagligen från något labb, för det är gjort helt i glas.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Inaktiv

Du kan ju hälla i lite svart färgämne så ser du alldrig när det blir skitigt ?! nä men jag har en liten tanke, kan man inte hälla i natriumbensoat (ca: 1 tsk/liter), det motverkar ju jonföreningar som ju alltid sker oavsett dest. vatten eller inte, de går bara fortare med dest. vatten, en av de största problemen är att de bör vara lufttätt för i luften finns de en massa "bajs".

Permalänk
Permalänk
Medlem

Asså ja, destvatten ska va helt rent H2O, avjoniserat vatten kan ibland innehålla vissa joner, typ "billigt" destvatten som inte e helt rent, i praktiken, fast i teori ska det va samma sak. Destilering är en metod för att få helt jon-fritt vatten.

Jag tror inte dina komponenter kommer ha några probs med glykol, möjligvis om slangarna e gjorda av nått organiskt material kan glykolen (som ju är en alkohol) lösa upp dem. Tror inte det e många som har slangar av något organiskt material iaf.
Om du tycker 15% e mkt så ta 10 eller 7 eller 5 eller vad du vill, 5% verkar ju fungera för qiwii.

Tänkte också på det att din tank är helt öppen, mkt möjligt att det kommer in microorganismer den vägen och som sagt, jummet vatten trivs dom rätt bra i. Igen, kranvatten inehåller även kalk och annat som kan avlagras i systemet och grumla det.
Eftersom du inte har koppar i systemet så kommer nog det gröna grumlet från organismer som genomför fotosyntes (alger) samt kalk.

Du behöver alltså byta kran vattnet till rent vatten (få/inga joner - dest/avjoniserat), skölja systemet helt rent och sen använda det rena vattnet med en tillsats som dödar microorganismer samt gärna motverkar att det bildas ett galvaniskt element (dock tror jag inte dina komponenter gör det iaf, fast jag e inte säker, det kan man ju slå upp ^_^)

Permalänk
Medlem

Jag provar systemet med glykol nu, runt 10%. Ska även fixa ett tätt lock till tanken om en stund.

Jag har koppar i systemet (blocken), men det är ju ändå radiatorerna av mässing som bör oxidera / rosta. Har Tygonslang, så det ska itne vara några problem.

Gör även ett "exepriment" med zink.. igår morse la jag i en järnbit i en glasbehållare med vatten, och en likadan järnbit tillsammans med en zinkbit i en annan behållare. De har nu legat där i över ett dygn.

Järnbiten som ligger själv har rostat mycket.

Järnbiten som ligger med zink har också rostat!?, men inte lika mycket... fungerar inte zink som offeranod, eller vad gör jag för fel ?

Visa signatur

Abit IC7-MAX3 : Intel P4-C 3,0 @ 3,7: Corsair TWINX1024 3200LL @ 2-2-6-2 : Powercolor 9800 pro @ 445 / 400 : 2x Maxtor sata 120GB : WD raptor 36GB : Lian-Li PC65 : Antec True Power 380W