Permalänk

FaQ Nya Datorn startar ej

Har ni problem med nya datorn? Kolla in detta

Datorn startar ej, bara svart bild?

1: Kolla om alla sladdar sitter i på baksidan
2: kolla så minnena sitter i ordentligt genom att ta ur det och sätta tillbaka det igen

3: Kolla ifall dina minnen stödjer ditt moderkort

4: Kolla grafikkoret, kan sitta snett, kanske inte stödjer ditt moderkort

5: hdd,cd behöver ej vara inkopplat när du ska starta första gången eftersom du ska kunna komma in i bios utan hdd

6: Processorn, kolla om den sitter i ordentligt och att du följt manualen Ordentligt

7: Kolla så det inte är någon jumper som ligger och stör, brukar stå i manualen

8: Kolla om ditt nätagg är tillräckligt kraftigt, endel kräver mer än vad du har.

9: Kolla om moderkortet är helt, testa prylarna med någon annan

10: Försök ha så lite saker i datorn som möjligt allså 1 minne ingen hdd ingen cd-rom

11: Om inte detta hjälpte så ska ni nog fundera på om det nya är sönder

12: Kom ihåg att läsa manualen, om ny processor ta bort eventuella klisterlappar som sitter på kärnan, och fäll upp armen till socket platsen så du inte förstör/bänder på piggarna, ha på kylpasta över kärnan och smeta ut det över hela kärnan inte bara en klick i mitten och tro att det jämnar ut sig.

13: Kolla så att processorkylaren inte sitter ''snett''.

14: Kolla att distanserna sitter på rätt plats och inte orsakar kortslutning

Visa signatur

Overloaded

Permalänk
Medlem

Du har två st #3

12: Kolla så att processorkylaren inte sitter ''snett''.
13: Kolla att distanserna sitter på rätt plats och inte orsakar kortslutning

Visa signatur

[size="1"]Abit NF7-S v1.2 nForce2
AMD Athlon XP 1700+ JIUHB 0303 XPMW
1*512 DDR TwinMOS-Winbond PC3200
[/size]

Permalänk

tackar...

Visa signatur

Overloaded

Permalänk
Medlem

Ta gjärna upp att MoBos brukar pipa och sådär
Den var då väldans lik mitt felsökningsshema som jag har när jag hjälper kompisar.
GJ!

Visa signatur

"Don't you worry, i'm a gamm-M.U.C.K.:ad signalmekaniker."
AMD Athlon 64 3200+ 1024mb ram PC3200, GF6800GT 128Mb, ~800Gb (Dumma D70 som slukar HDD >.<) Hdd SB Audigy2 platinum
Atmel ATmega8515 @ 4mhz, 5v core. Har full koll på 8 LED iallafall

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CseeZ
Ta gjärna upp att MoBos brukar pipa och sådär
Den var då väldans lik mitt felsökningsshema som jag har när jag hjälper kompisar.
GJ!

Det är så olika från moderkort till moderkort... endel kanske inte ens har system speaker så jag tog inte med det...

Visa signatur

Overloaded

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CseeZ
Ta gjärna upp att MoBos brukar pipa och sådär
Den var då väldans lik mitt felsökningsshema som jag har när jag hjälper kompisar.
GJ!

Kan man få veta mer om den? mitt piper men den står inget om vad det är om.

Permalänk

tänkte kolla en sak

du.. hur har du satt fast dom där Chassi fläktarna brevid Grafikkortet ?!
mvh/bergmanman

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk

tänkte kolla en sak
du.. hur har du satt fast dom där Chassi fläktarna brevid Grafikkortet ?!
mvh/bergmanman

Hur kan du se det ?, jag köpte färdigt från Gtek, Min polare skulle beställa en Tt G4 kylare men det blev fel.. fick denns ist.. men efter ca 1 vecka så hade jag TtG4 kylare oxå

Visa signatur

Overloaded

Permalänk

Re: tänkte kolla en sak

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bergmanman
du.. hur har du satt fast dom där Chassi fläktarna brevid Grafikkortet ?!
mvh/bergmanman

Eerrhm, inte jag som har skrivit det där :>

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk

Re: FaQ Nya Datorn startar ej

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle_p40
Har ni problem med nya datorn? Kolla in detta

14: Kolla att distanserna sitter på rätt plats och inte orsakar kortslutning

ok...vad sjuttsinge är "distanser"?

Permalänk
Medlem

Testa reseta cmos? de borde vara med.

Visa signatur

Doubleint.com - Webben har aldrig varit enklare.

Timesharing.se - En liten tjänst som löser ett stort problem.

Permalänk
Medlem

Re: FaQ Nya Datorn startar ej

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle_p40
Har ni problem med nya datorn? Kolla in detta

Datorn startar ej, bara svart bild?

Glöm inte det viktigaste:
Kolla att alla stömsladdar sitter i ett vägguttag samt att kolla att alla strömbrytare på dator/tillbehör är påslagna.

Det kan också vara bra att försäkra sig om att vägguttaget verkligen ger ström. En säkring kan ju ha gått sönder...

/Roger

Permalänk
Avstängd

Lägg till:

Kolla så att RPM-signal (=fläkt monterad) i moderkortets 3-pins-kontakt bredvid sockeln. Vissa moderkort startar inte annars / börjar tjuta.

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk
Medlem

Kan nätagget ha sönder minnena? typ ge dem fel ström eller nått?Finns det nått man kan göra för att se sånt

Permalänk
Medlem

Bra initiativ. Borde klistras. Det värsta är väl dock att den kanske kommer ignoreras av de som verkligen behöver läsa den dvs inte vi som redan har lite hum om hur man felsöker.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Bra initiativ. Borde klistras. Det värsta är väl dock att den kanske kommer ignoreras av de som verkligen behöver läsa den dvs inte vi som redan har lite hum om hur man felsöker.

Din positiva kritik till initiativtagandet kom ju bara 6½ år efter det togs... men du vet ju vad de säger... "Bättre sent än aldrig"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zpnk
Din positiva kritik till initiativtagandet kom ju bara 6½ år efter det togs... men du vet ju vad de säger... "Bättre sent än aldrig"

Tänkte förstås aldrig på att kolla datumet... TS har väl glömt tråden så här långt efteråt...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W