Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Då kan man ju med säkerhet säga att de misslyckats brutalt med nåt som många av oss här på swec. fixar utan problem med ögonbindel

Men lilla du, det är lite mer avancerade program som inte ni ens får veta att finns som vi använder..:)

Jag säger bara det att när man använder en PC för krävande arbeten så blir den instabil.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Men lilla du, det är lite mer avancerade program som inte ni ens får veta att finns som vi använder..:)

Jag säger bara det att när man använder en PC för krävande arbeten så blir den instabil.

Felet ligger med all säkerhet hos er eller i det program ni använder.

Spelar ingen roll hur "avancerat" ett program är, fungerar det inte med operativsystemet så är det dåligt gjort.

Och menar du PC som i PC eller PC som i windows nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Felet ligger med all säkerhet hos er eller i det program ni använder.

Spelar ingen roll hur "avancerat" ett program är, fungerar det inte med operativsystemet så är det dåligt gjort.

Och menar du PC som i PC eller PC som i windows nu?

Win NT

Och det är inge fel på programmen.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Win NT

Och det är inge fel på programmen.

Om Ericsson utvecklar eller köper program som är "så avancerade att vi inte ens får veta att de finns" så ligger det antagligen en hel del pengar bakom, eller hur?

Och om det är så avancerat och hemligt som du får det att låta så finns det inte en chans i världen att man accepterar att det hänger sig då och då. Hur kan man ens vara säker på att resultaten är tillförlitliga om det hänger sig då och då?

Jag förutsätter att programvaran är utvecklad för NT, och då märker man under utvecklingen av programvaran att det här inte fungerar. Och då gör man så att det fungerar. Inte sitter man och utvecklar ett program och ger blanka fan i om det fungerar eller ej pga. windows. Spelar ingen roll om det är windows fel eller om det är deras fel eller om beror på att månen inte cirkulerar runt jorden som den brukade. Man kan inte bara säga "det är inte vårt fel" utan man fixar det som sagt.

Sen låt oss säga att det är windows som inte fixar så avancerade saker (:rolleyes: ) så lägger man inte så mycket pengar på att utveckla det för windows utan då byter man när man inser att det inte fungerar (och ja, det märker man tidigt - särskilt eftersom vilken erfaren programmerare som helst vet att man inte kan skriva avancerade saker till windows ) och kör eller helt enkelt gör en egen version av någon lämplig linux/unix lösning.

Eller egentligen borde jag kanske bara säga Laughing Out Loud ?

Seriöst, vilken användare av något superavancerat program som helst borde inse att det där är rent BS.

Permalänk
Medlem

man köper en MAC för dom är riktig snygga. och man är inte behov av att spela de senaste spelen finns en rätt stor marknad där..

Permalänk
Medlem

PC är inte windows. Linux finns till båda tex..

Om Mac OS X är så bra, varför säljs det inte som x86 version också?
Vore ju perfekt
De som vill köra macosx men inte betala mer för samma prestanda som de som gillar win XP.

Argumentet att bättre hårvara inte behövs i education håller inte.
Det är ju en fråga om man ska kunna köra framtidens apps och OS också och då spelar prestandan man betalar för en mycket större roll.

Visa signatur

| Gentoo & Win XP | AMD Athlon xp 2,5k+ | 2x 256 ddr sdram, 333 mhz Twinmos standard | epox 8rda+ | club 3d 9600pro | 80 maxtor + 2*250GB samsung | Antec Sonata | Macbook alu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Om Ericsson utvecklar eller köper program som är "så avancerade att vi inte ens får veta att de finns" så ligger det antagligen en hel del pengar bakom, eller hur?

Och om det är så avancerat och hemligt som du får det att låta så finns det inte en chans i världen att man accepterar att det hänger sig då och då. Hur kan man ens vara säker på att resultaten är tillförlitliga om det hänger sig då och då?

Jag förutsätter att programvaran är utvecklad för NT, och då märker man under utvecklingen av programvaran att det här inte fungerar. Och då gör man så att det fungerar. Inte sitter man och utvecklar ett program och ger blanka fan i om det fungerar eller ej pga. windows. Spelar ingen roll om det är windows fel eller om det är deras fel eller om beror på att månen inte cirkulerar runt jorden som den brukade. Man kan inte bara säga "det är inte vårt fel" utan man fixar det som sagt.

Sen låt oss säga att det är windows som inte fixar så avancerade saker (:rolleyes: ) så lägger man inte så mycket pengar på att utveckla det för windows utan då byter man när man inser att det inte fungerar (och ja, det märker man tidigt - särskilt eftersom vilken erfaren programmerare som helst vet att man inte kan skriva avancerade saker till windows ) och kör eller helt enkelt gör en egen version av någon lämplig linux/unix lösning.

Eller egentligen borde jag kanske bara säga Laughing Out Loud ?

Seriöst, vilken användare av något superavancerat program som helst borde inse att det där är rent BS.

Man ska inte snacka bull om sånt man inte vet.

Det funkar fint som fan sålänge man ser till att stänga av datorerna när sista skiftet går hem. Så det funkar sålänge datorerna slipper stå på mer än mellan 06-22. Men det är inte mitt fel att din stolthet går förlorad bara för att ett skitföretag som Microsoft gör OS.

Sen varför de använder Win NT nä'r de förut använde endast Sun datorer är pågrund av ett väldigt lönsamt samarbete mellan Ericsson och Microsoft.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aero

Om Mac OS X är så bra, varför säljs det inte som x86 version också?
Vore ju perfekt
De som vill köra macosx men inte betala mer för samma prestanda som de som gillar win XP.

Mac OS X är (faktist) en killerapplication för att sälja undermålig hårdvara till överpriser. Gillar OS X skarpt som surf-os men Apple kan ta ut tio laxar för sin enknappsmus av någon annan än mig.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Man ska inte snacka bull om sånt man inte vet.

Det funkar fint som fan sålänge man ser till att stänga av datorerna när sista skiftet går hem. Så det funkar sålänge datorerna slipper stå på mer än mellan 06-22. Men det är inte mitt fel att din stolthet går förlorad bara för att ett skitföretag som Microsoft gör OS.

Sen varför de använder Win NT nä'r de förut använde endast Sun datorer är pågrund av ett väldigt lönsamt samarbete mellan Ericsson och Microsoft.

Håller med. Och hade du inte varigt så insnöad så hade du antagligen insett att det där om 'min' stolthet var något missriktat. Läs tråden igen om du inte förstår.

Sen kan du jämföra det du skrev med nu och med det du skrev tidigare och så kanske du själv ser några skillnader?

Citat:

Hmm det där att NT skulle vara stabilt eat shit säger jag. Jag sitter på ericsson och testar 3G komponenter och vi använder Win NT och vet du vad vi får göra ideligen? Jo starta om datorerna då allt hänger sig då och då. Jag har aldrig varit med om att en ny Mac har hängt sig.

Tvivlar inte en sekund på att det inte är några problem att få era NT burkar att stå på över natten också. Såvida inte programmen som ni kör är dåligt skrivna förstås.

Citat:

Om Mac OS X är så bra, varför säljs det inte som x86 version också?
Vore ju perfekt

Därför att om Apple skulle sälja MAC OS X för x86 så skulle de direkt konkurrera med PCn och det skulle innebära att de inte längre har monopol och de skulle vara tvungna att sänka priserna och därför inte gå med lika stor vinst.

Citat:

man köper en MAC för dom är riktig snygga. och man är inte behov av att spela de senaste spelen finns en rätt stor marknad där..

Så man köper endast macen för att den är snygg?
Tror jag väldigt lite på.
Apple satsar visserligen på designen, själv tycker jag att alla stationära innan G5an varigt rent ut sagt fula (G5an är dock snygg). Men som sagt, att de är snygga är ju bara en fördel för de som köper MACen men inte anledningen till det (vill jag tro). Anledningen är som tidigare sagts operativsystemet, det är ju det som gör MACen till en MAC och varför folk tycker så olika om MACen och PCn.

Kanske lockar utséendet personer som ska köpa sin första dator, men den vane användaren väljer nog av andra anledningar (hoppas jag i alla fall).

Sen finns det ju snygga PCs också, tycker att det där argumentet är väldigt uttjatat och taget ur luften.

Permalänk
Medlem

Vad menar ni när ni säger PC? Windows? x86 architekturen? Verkar hemskt otydligt.

PC = Personal Computer = Hemdator. Så det passar in på något av Windows eller x86or.

Säg Windows maskin, Macintosh osv istället. Så det blir lite mindre köttrigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tolle
Vad menar ni när ni säger PC? Windows? x86 architekturen? Verkar hemskt otydligt.

PC = Personal Computer = Hemdator. Så det passar in på något av Windows eller x86or.

Säg Windows maskin, Macintosh osv istället. Så det blir lite mindre köttrigt.

PC == Windows 99% av gångerna, MAC = Media Access Control för övrigt.

Och snälla, OSX och tidigare MacOS är så bra just för att det är så extremt få hårdvarukonfigurationer som stöds, så nån OSX version för x86 kommer antagligen aldrig att existera.

Permalänk
Medlem

Stör mig på folk som kommer och säger Mac är bättre för PC:ar är så instabila och kraschar hela tiden. Vadå krashar? Windows XP är inte samma som windows 98?
Min Pc är hur stabil som helst och har inte kraschat nångång. Sant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
Stör mig på folk som kommer och säger Mac är bättre för PC:ar är så instabila och kraschar hela tiden. Vadå krashar? Windows XP är inte samma som windows 98?
Min Pc är hur stabil som helst och har inte kraschat nångång. Sant.

Samma här, och jag räknas nog in bland dom där galna mac-fantasterna, men, jag föredrar OSX framför XP vilken dag som helst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Håller med. Och hade du inte varigt så insnöad så hade du antagligen insett att det där om 'min' stolthet var något missriktat. Läs tråden igen om du inte förstår.

Sen kan du jämföra det du skrev med nu och med det du skrev tidigare och så kanske du själv ser några skillnader?

Tvivlar inte en sekund på att det inte är några problem att få era NT burkar att stå på över natten också. Såvida inte programmen som ni kör är dåligt skrivna förstås.

Därför att om Apple skulle sälja MAC OS X för x86 så skulle de direkt konkurrera med PCn och det skulle innebära att de inte längre har monopol och de skulle vara tvungna att sänka priserna och därför inte gå med lika stor vinst.

Så man köper endast macen för att den är snygg?
Tror jag väldigt lite på.
Apple satsar visserligen på designen, själv tycker jag att alla stationära innan G5an varigt rent ut sagt fula (G5an är dock snygg). Men som sagt, att de är snygga är ju bara en fördel för de som köper MACen men inte anledningen till det (vill jag tro). Anledningen är som tidigare sagts operativsystemet, det är ju det som gör MACen till en MAC och varför folk tycker så olika om MACen och PCn.

Kanske lockar utséendet personer som ska köpa sin första dator, men den vane användaren väljer nog av andra anledningar (hoppas jag i alla fall).

Sen finns det ju snygga PCs också, tycker att det där argumentet är väldigt uttjatat och taget ur luften.

Det roliga är att vissa av oss på jobbet skiter i att stänga av burkarna helt utan bara startar om den innan de går hem och då står ju burken med endast Win NT på. Sen varför den inte funkar när man kommer dit efter helgen är ju då ett mysterium om NT skulle vara så bra som du säger.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schrebowitz
nån här som byggt in sin pc i en dataskärm?

Jo men visst

http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=106...

Visa signatur

Never underskatta the power of boota om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Och snälla, OSX och tidigare MacOS är så bra just för att det är så extremt få hårdvarukonfigurationer som stöds, så nån OSX version för x86 kommer antagligen aldrig att existera.

Jo, djupt nere i ett valv under Apple HQ i Cupertino

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Och snälla, OSX och tidigare MacOS är så bra just för att det är så extremt få hårdvarukonfigurationer som stöds, så nån OSX version för x86 kommer antagligen aldrig att existera.

Har knappast med det att göra. Inte så smart uppbyggt om så vore fallet.
(sen tidigare MAC OS har ju varigt ett skämt när det kommer till stabilitet)

Apple skulle tjäna bra mer på OS X om de släppte det till x86. Men då skulle de som sagt tjäna mycket mindre på hårdvarubiten varför de skulle gå back totalt sett.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChK
Jo men visst

http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=106...

Då har du ju en TFT skärm inte bildrör som macen har eller hadde förr i tiden iallafall.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo

10 Att NT datorerna hänger sig beror säkert på dåliga drivrutiner eller hårdvara.

20 Jo, dom brukar säga det...
30 Och då undrar jag varför det skall vara så jävla svårt att få riktiga drivrutiner och hårdvara då för helsike...
40 Då lovar dom att fixa det
50 En halv dag dag att få ordning på diskar, skrivare och "user" jag använder...
60 datorjävel kraschar lik förb.
70 goto 10

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Men vad ni håller på det finns inget operativ system som är 100% stabilt, och inte kommer det att finnas i framtiden heller, bara att kolla på någon Star Trek serie
Men jag är rätt säker att alla blir lite stabillare hela tiden iaf..
Så kör det ni vill och var glada och nöjda.

Visa signatur

Intel Core i7-4790K CPU @ 4.00GHz | MSI Radeon HD7850 2048MB TWIN FROZR III OC |Corsair Vengeance DDR3 PC3-12800 1600MHz (2x8GB) | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 - ATX / Intel Z97

Permalänk
Medlem

Vad har ni som hypar OSX för konkreta exempel på att det är bättre än WinXP?

Visa signatur

Livet är ganska bra om man ser till alternativet

Permalänk
Medlem

Min pappa är starkare än din pappa.....

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem

urgh, vi har några salar med osX i plugget och man blir ju helt handikappad när man ska göra något med dom. det går ju inte att navigera sig ordentligt. sen är det ju rätt patetiskt att apples datorer inte klarar av att köra alla flashiga effekter som finns i osX utan att lagga sönder. har visserligen bara arbetat lite i maya/illustrator/word/IExplorer, men det jag har sett hittills är jag inte ett dugg imponerad av.

Visa signatur

Have you witnessed the power of the Twisted Rune?
Linux är bara gratis om din tid är värdelös.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
20 Jo, dom brukar säga det...
30 Och då undrar jag varför det skall vara så jävla svårt att få riktiga drivrutiner och hårdvara då för helsike...
40 Då lovar dom att fixa det
50 En halv dag dag att få ordning på diskar, skrivare och "user" jag använder...
60 datorjävel kraschar lik förb.
70 goto 10

Gör det själv då?

Permalänk
Medlem

Det här är en mycket bättre ny Mac

iNax

Visa signatur

[b]Non illigitamus carborundum [/b]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Då har du ju en TFT skärm inte bildrör som macen har eller hadde förr i tiden iallafall.

Javisst, men tekniken går ju framåt, ska uppgradera den datorn till AMD, vill ha mer fart på den.

Visa signatur

Never underskatta the power of boota om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keen
Det här är en mycket bättre ny Mac

iNax

Ähh det är ju en skräpig Intel.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keen
Det här är en mycket bättre ny Mac

iNax

Hittar många amerikanska trådar där varje inlägg är kul och har en egen poäng i stil med den där.
Varför gör man inte sånt i sverige?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Hittar många amerikanska trådar där varje inlägg är kul och har en egen poäng i stil med den där.
Varför gör man inte sånt i sverige?

Jag håller med helt och hållet! De verkar ju riktigt intelligenta där i forumen.

Visa signatur

Livet är ganska bra om man ser till alternativet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Overkill
Jag håller med helt och hållet! De verkar ju riktigt intelligenta där i forumen.

Eller hur. Fram för billig humor.

Visa signatur

[b]Non illigitamus carborundum [/b]