Radeon X800PRO snabbare än NV40?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreadlock
Enbart satsat på prestanda? Vad mer finns att satsa på? En snygg kartong? Rolig referensdesign?
Men i övrigt - tack för din "insiktsfulla" analys som egentligen bara repeterade vad andra redan har konstaterat.

Hallo.
Bildkvalitet? och prestanda är inte samma sak.

Visa signatur

Oldtimer :)

Permalänk
Medlem

Samma sak med funktioner väl?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

tolkar artikeln som att dom snackar om 2 Ati kort och inte ett ati kort och nv40...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amKo
Hallo.
Bildkvalitet? och prestanda är inte samma sak.

Jo för NVidia har ju alltid varit kända för att ha överlägsen bildkvalitet...

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flaskis
Vem vet?
Nyligen försökte ju the Inquirer betona att NV40 klarade av att få 14k poäng på 3dmark03...

Vilket endast var i kombination med ett DUAL A64-FX53 system.

Visa signatur

"There he goes. One of God's own prototypes. A high powered mutant of some kind, never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die. "

Permalänk
Hedersmedlem

VioL8oR: Går inte att köra två FX53 och det hjälper nog inte i 3dmark03 även om det gick...

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VioL8oR
Vilket endast var i kombination med ett DUAL A64-FX53 system.

Vilket känns dumt, då Athlon FX saknar SMP-stöd.

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Medlem

Jag läste någon "review" om nya GeForce 6800 Ultra, där det stod att Radeon 9800xt hade bättre bildvalitet (iaf inom AA o AF) och man kunde även se detta på bilderna. Och en gpu clock på 400Mhz är inte särskillt imponerande om man jämför med t.ex. Radeon 9600xt som körs i 500Mhz (som någon också påpekade). Jag hade förväntat mig högre hastighet, men förövrigt kan det bli mycket spännande, vem vinner?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
VioL8oR: Går inte att köra två FX53 och det hjälper nog inte i 3dmark03 även om det gick...

Det hade jag missat.
Så stog det iaf där jag läste om det hela, men dom tog det väl ur luften

Visa signatur

"There he goes. One of God's own prototypes. A high powered mutant of some kind, never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die. "

Permalänk
Medlem

Jag kan tyvärr inte så mycket om gpuer och shaderprestanda etc, men att Geforce 6800ultra inte har så hög klockfrekvens gör kanske inte så mycket eftersom det mest påverkar fillraten? Hur mycket spelar den egentligen in, jag menar om nu atis kort är så högt klockat kanske det får stryk iallafall eftersom nvidias shader prestanda kanske är bättre?

Skulle gärna vilja veta, vilket är mest värdefullt shaderprestanda eller fillrate när korten ändå har så hög fillrate, har nvidia bättre shaderprestanda än ati och isåfall är det viktigare än fillrate?

Skulle egentligen vilja ha länk till någon sida där man kan läsa på lite om hur en modern gpu fungerar, jag menar fillrate och minnesbandbredd hänger jag med på men pixelshaders och vertexshaders har jag ingen aning om vad det är... Någon som skulle vilja förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Include
Jag kan tyvärr inte så mycket om gpuer och shaderprestanda etc, men att Geforce 6800ultra inte har så hög klockfrekvens gör kanske inte så mycket eftersom det mest påverkar fillraten? Hur mycket spelar den egentligen in, jag menar om nu atis kort är så högt klockat kanske det får stryk iallafall eftersom nvidias shader prestanda kanske är bättre?

Skulle gärna vilja veta, vilket är mest värdefullt shaderprestanda eller fillrate när korten ändå har så hög fillrate, har nvidia bättre shaderprestanda än ati och isåfall är det viktigare än fillrate?

Skulle egentligen vilja ha länk till någon sida där man kan läsa på lite om hur en modern gpu fungerar, jag menar fillrate och minnesbandbredd hänger jag med på men pixelshaders och vertexshaders har jag ingen aning om vad det är... Någon som skulle vilja förklara?

Pixel Shaders = programmerbar del av pipelinen som applicerar effekter på per pixel (eller kanske snarare quad) basis.
Vertex Shader = programmerbar del av GPUn som sköter transform och lightning av vertices mm. (tänk programmerbar TnL med lite extra fluff )
(ok kanske för korta förklaringar för att det ska vara lönt?)

För att svara på din fråga:
Om man redan har extrem fillrate så är det helt klart mer önskvärd med effektiva pixelshader-ALUs tex. Speciellt om man ändå är bandbreddsbegränsad vilket NV40 och R420 är.

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent
Nvidia har sattsat otroligt mycket kraft på tekniken i NV40. Nvidia kommer att komma snart med ett kort som är mycket snabbare i GPU än dagens. Dom har bara avvaktat lite för att se hur det utväcklas.
Kan tänka mig att efter sommaren ser ett NV 45 eller nåt i klass med GeForce 6900 resp. 7000 där Nvidia har enbart sattsat på prestanda.
Men det är kul att se att det är fight mellan ATi och Nv.
Ati har verkat gått efter den linen att sattsa på prestanda med med R420 eller 500 vad det blir.
/Mike.

Jo för med 6800 kortet så verkar de ju verkligen ha optimerat för bildkvalitet:

http://www20.tomshardware.com/graphic/20040414/geforce_6800-4...

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreadlock
Jo för med 6800 kortet så verkar de ju verkligen ha optimerat för bildkvalitet:

http://www20.tomshardware.com/graphic/20040414/geforce_6800-4...

Hoppas du har läst noga varför det är så för det står ganska väl beskrivet på dom flesta websidorna. Du vet vad det beror oxå att det spelet var optimerat för att det skall flyta nogorlunda bra, men med den patchen som kommer att släppas ut så kommer det att åtgärdas för det är helt andra bullar i GF 6800 än vad det vad i FX serien. Eller ?