Permalänk
Medlem

LCD-lödning

Tänkte bara dubbelkolla med er för att se om vi (okej, det var min kompis som gjorde 99% av lödandet:)) har lött rätt, nånting funkar nämligen inte.
Så här ska det vara:

Och så här lödde vi:
4-14 på lcd:n är ju lätta, från lcd:n till printerportmojen.
Ström och jord är kopplade från molex-y-kontakt(röd och svart) till 1:a på potentiometern resp. 3:e på potentiometern.
De 8 på printerportmojen som ska kopplas till jord kopplade vi till 1:an på lcd:n, som i sin tur även är kopplad till 3:an på potentiometern (som är kopplad till jord).
2:an på potentiometern är kopplad till 3:an på lcd:n, den var också enkel.
Till sist är 1:an på potentiometern (som är kopplad till 5v) kopplad till 2:an på lcd:n.
Det jag oroar mig för är om någon som har med jord eller 5v att göra är felkopplat, går det att jorda som vi har gjort?

Allt som har med ström och 5v att göra.
edit:
Jag får öht ingen bild på displayen, ifall problemet inte framstod

Visa signatur

På internet kommunicerar vi mestadels med text. Så om du skriver, och stavar som en idiot, så kommer du troligtvis att bli betraktad som en sådan.
Förmågan att kunna ändra åsikt skiljer den vise från den envise.

Permalänk
Medlem

grabbar ni har löt feeeeel. eller jag vette fan men kom ihåg att bilden visar framifrån och inte från lödsidan av skrivarportsgrejjen om det e det ni har gjort knepigt... (lägg upp en bild lödningarna)

Permalänk

Nej, de har inte lött fel eftersom de sista pinnarna på paralellporten är jord.

Visa signatur

"Anna, Anna, släpp in mig Anna. Jag har förfrusit drabant-osten Anna, från Riksost du. Annars blir den smullig när den tinar du."

Permalänk
Medlem

det på bilden e rätt ja

Permalänk
Medlem

Det på vilken bild är rätt?
Det verkar som att den inte får ström eller nått i den stilen, för vore det nått fel på informationssladdarna så att säga så borde den ju visa något iaf kan man tycka.

Visa signatur

På internet kommunicerar vi mestadels med text. Så om du skriver, och stavar som en idiot, så kommer du troligtvis att bli betraktad som en sådan.

Permalänk
Medlem

Det man ska göra är att löda efter siffermarkeringarna på kontakten, och inte som det ser ut på bilden.

Visa signatur

You can never escape the Darkness

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wenom
Det på vilken bild är rätt?
Det verkar som att den inte får ström eller nått i den stilen, för vore det nått fel på informationssladdarna så att säga så borde den ju visa något iaf kan man tycka.

Nej, om det är en oled som Wenom köpt så visar den ingenting innan den är initierad och får information.
D.v.s den gör inte som dom flesta LCD'er och aktiverar översta raden när den får spänning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har testat flera olika program, inget händer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

du har laddat ner port95nt va?

Permalänk
Medlem

Japp, men jag är lite osäker på vad man ska göra med det, är det bara en drivrutin som ska installeras?

Visa signatur