Permalänk
Medlem

Robot-prylar...

Hej!

Jag ska bygga en robot och behöver hjälp med komponentvalet, det är första är processorn...

Jag vill ha en billig processor med många I/O-portar, den programering jag behöver är if/else-satser, loopar och timers. Min erfarenhet av programmering är ganska begränsad (lite java).

/Johan

Permalänk
Medlem

Som processor kan jag rekommendera Basic stamp. Jag är ingen expert på området så rätta mig om jag har fel men,

Basic stamp 1 = 8 I/O portar.
Basic stamp 2 = 16 I/O portar.

Sen hur mycket basic stampen kostar är ju en annan sak. Det var den enda processor jag kom och tänka på.

Permalänk
Medlem

Basic stamp är för dyr (Javelin oxå), kanske PIC?

Permalänk
Medlem

Ingen som har URL till ett liknande bygge? skulle vara roligt att se hur det går till osv.

Visa signatur

[ AMD Athlon 64 3000+ ] [ 2x512 DDR 400mhz ] [ Radeon 9600 XT 128mb DDR ] [ Maxtor 160gb 8mb cache ]

Permalänk
Medlem

Fördelen med Basic Stamp är att den är tokenkel att programmera och köra. Man behöver bara ge den spänning and off you go. Andra processorer kräver mer hårdvara. PIC är billigast och du kan ju förvisso köra PICBasic om du vill.

Annars vill jag rekommendera Atmels AVR-serie. Det är den mikroprocessor jag känner till bäst och den är riktigt trevlig att arbeta med.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

PIc är väl "största och populäraste familjen"?

Permalänk
Medlem

Kan ju läsa min och $tiffs slutrapport till vårt projektarbete där vi skulle utveckla varsin robot..

http://moffa.nu/stiff/robot/robot.pdf

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jockeman
Kan ju läsa min och $tiffs slutrapport till vårt projektarbete där vi skulle utveckla varsin robot..

http://moffa.nu/stiff/robot/robot.pdf

Har ni bilagorna liggandes som pdf någonstans också?

Visa signatur

"Memory is like an orgasm. It's a lot better if you don't have to fake it." - Seymore Cray

Permalänk
Medlem

Nej tyvärr..

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.