Permalänk

Intel eller Intel?

Northwood eller Prescott?
Rock Lake moderkort?

Kommer att klockas ner en aning. Måste vara stabilt. Behöver inte vara så snabbt. Kommer att användas till musikproduktion.

Vad säger ni?

Permalänk
Medlem

Northwood då den är snabbare och svalare än prescott !!! helst annat moderkort med...

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Rock Lake är väl Intels egna moderkort? Dem stödjer väl inte klockning i någon form, vare sig under eller överklockning.

Sen ska du köra på Northwood då jag antar att du vill ha datorn så tyst som möjligt.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Medlem

Köp ett bra moderkort, minst 1GB kvalitetsminne och en Pentium 4 Northwood så har du en bra maskin till ditt ändamål. Att nedklocka kommer inte förbättra stabiliteten.

Permalänk

Vad skulle ni rekommendera för moderkort då?

Nedklockningen är inte till för stabiliteten utan för att sänka värmen och därmed inte behöva fläkta så himlars mycket = tyst.

Permalänk
Medlem

rekomendation av moderkort?

Permalänk
Medlem

http://godmode.campus.luth.se/lista.php?q=Asus+P4P800-E+Delux...

Köp en Zalman CNPS 7000A-Cu till så hålls ljudnivån till ett minimum. Att klocka ned är inte lösningen.

Permalänk
Medlem

Har själv ett rocklake så jag vet att det går inte att "klocka" nånting annat än minneslatenserna, lite tråkigt men har å andra sidan aldrig haft några problem med det.

Permalänk

Vilket moderkort du ska välja beror helt på vilka komponenter du ska ha i datorn. Jag rekomenderar Abit IS7-E som jag själv använder. Det är snart ett år gammalt men uppfyller fortförande alla krav samtidigt som det bara kostar runt 700:- idag.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag skulle välja Prescott!

Värmen har inte varit något problem för mig kör
en Zalman 7000 CPU fläkt och ligger på 38° IDLE

Visa signatur

P4E 3,0 • P4C800-E Dlx • X800XT PE ICEQ II • Audigy2 • Maxt200GB • KM1024MB • 172X • 1080Pro • ZM-7000A-CU

Permalänk
Avstängd

Varför välja Prescott? Den är ju inte bättre på någonting?

Permalänk
Medlem

sen så är den varmare min ligger 34-37c idle med tt spark 7 38idle med org kylare

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Vilket moderkort du ska välja beror helt på vilka komponenter du ska ha i datorn. Jag rekomenderar Abit IS7-E som jag själv använder. Det är snart ett år gammalt men uppfyller fortförande alla krav samtidigt som det bara kostar runt 700:- idag.

Har oxå ett IS7-E men tyvärr sitter det som standard en fläkt på nordbryggan som surrar en del. Eftersom Scott Parsley ville ha en så tyst dator som möjligt så borde han välja nåt annat.
Den går iof att byta mot annan kylning men onödigt arbete på ett nytt moderkort.

Har haft ett 845 moderkort från Intel och kan bara säga att det var ruskigt stabilt. Inga klockningsmöjligheter på det heller men det var ju ändå ointressant i detta fall..

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scott Parsley
Vad skulle ni rekommendera för moderkort då?

Nedklockningen är inte till för stabiliteten utan för att sänka värmen och därmed inte behöva fläkta så himlars mycket = tyst.

AsusP4C800-e DeLuxe

ABIT IC7-MAX3

Kostar lite mer, men är de klart bästa på marknaden.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk

Sysslar en del med musik, inspelning osv.
Viktigt att ha mkt minne i datorn, använder AsusP4C800 och är väldigt nöjd med det. Alla verkar säga att man ska ha northwood istället för prescott, så antar att det är bättre då. Sätt in en 120mm papst i baken på burken och skaffa en fläktkontrol, så kan du sänka ljudet om det blir förmkt.

Klocka ner låter konstigt, köp isåfall en processor som inte blir så varm och därmed inte behöver så mkt kylning och lägg mer pengar på snabba minnen.

Visa signatur

E de du eller jag som låter?