Hur får jag många tv-kanaler i datorn?

Permalänk
Medlem

Hur får jag många tv-kanaler i datorn?

Vad behöver man för att använda datorn som decoder? Behöver jag en parabol eller kan man köra via internet på något vis?

Program + övrig utrustning?

Jag har grafikkort med video-in.

Visa signatur

[Datoribyrålåda]-[2500K]-[16GB DDR3]-[120 GB SSD + 60GB SSD + 1TB HDD]-[4TB USB3]-[4TB NAS]

Permalänk
Medlem

Finns digital boxer PCI kort för omkring 1000:- hos pcfund. Även satelitkort men då behöver du parabol.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Tjarven: Du menar alltså på fullt allvar att det finns digitaltv-kort i form av ett PCI-kort som man bara trycker in i datorn??? Följer det med typ kortläsare oxo på samma gång??? Hehehehe... det börjar dyka upp rätt dumma idéer i min hjärna isf... muahahahahaha... kanske man skulle ge sig ut på det stora vida internet och leta efter rolig mjukvara som kan användas för sina egna diaboliska syften...

Permalänk

Thiesen, på fullt allvar.. jaa och dom dumma idéerna är nog du inte först med. Kortläsare behövs inte, du behöver bara emulera det genom kortet.

Det har funnits kort länge. Jag har ett analogt så jag kollar på TV på datorn istället för på TVn.

Visa signatur

Mobo: Gigabyte GA-EX58-UD5, X58 CPU: Intel Core i7 920 Quad Processor Mem: Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3, 6GB GPU: 2x Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB PhysX Windforce3 SLI Lagring: OCZ Vertex2 60gb&120gb (1TB Storage WD) @ Corsair 800D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thiesen
Tjarven: Du menar alltså på fullt allvar att det finns digitaltv-kort i form av ett PCI-kort som man bara trycker in i datorn??? Följer det med typ kortläsare oxo på samma gång??? Hehehehe... det börjar dyka upp rätt dumma idéer i min hjärna isf... muahahahahaha... kanske man skulle ge sig ut på det stora vida internet och leta efter rolig mjukvara som kan användas för sina egna diaboliska syften...

Ja det finns och gör dig inte dummare än vad du verkar. Visioplus är ett känt företag av mängden som gör dessa kort.
Naturligtvis finns det med kortläsare alla olika knepiga former. Några av dom kommer här.
http://www.sadoun.com/Sat/Products/TwinHan/TH1030A.htm
http://www.pcfynd.se/images/digitaltv.htm
http://www.sadoun.com/Sat/Products/TwinHan/TH1020A.htm

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Re: Hur får jag många tv-kanaler i datorn?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Overhard
Vad behöver man för att använda datorn som decoder? Behöver jag en parabol eller kan man köra via internet på något vis?

Program + övrig utrustning?

Jag har grafikkort med video-in.

Det finns 4 sätt du kan få fler kanaler på din dator.

1. Du har en parabol med en medföljande parabolmottagare. Du kopplar signalen via S-video kabel från parabolmottagaren till ditt video-in kort. Om du betalar kan du få ännu fler kanaler som är betalkanaler.

2. Du har en boxer och kan ta in markbunden digital sändning. Då kopplar du signalen via S-videokabel från boxer´n till dittt video-in kort. Om du betalar så kan du få ännu fler kanaler som är betalkanaler.

3. Du skaffar ett parabolkort till din dator. Då kopplar du in parabolen till ditt parabolkort. Om parabolkortet har en dekoder inbyggt kan du betala för att få ännu fler kanaler som är betalkanaler.

4. Du skaffar ett "boxer-kort" till din dator. Då kopplar du in antennen direkt in i datorn och kan ta in markbunden digital sändning. Om "boxer-kortet" har en inbyggd dekoder kan du betala för att få ännu fler kanaler som är betalkanaler.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga , men finns det inga streamade tv-kanaler?

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem

Chrester: och vad tror att Boxer/Viasat/ComHem egentligen är... om inte streamade kanaler??? Dock inte över Internet utan på annat sätt... men det var väl Internet du åsyftade???

Tjarven: Det var som faen... Det behövs bara ett sånt där kort eller behöver man ett vanligt tv-in kort oxo???

Det vore ganska läckert om man kunde pilla in lite ComHem-grejjer direkt i datorn... fast det kanske går det med???

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thiesen
Chrester: och vad tror att Boxer/Viasat/ComHem egentligen är... om inte streamade kanaler??? Dock inte över Internet utan på annat sätt... men det var väl Internet du åsyftade???

Tjarven: Det var som faen... Det behövs bara ett sånt där kort eller behöver man ett vanligt tv-in kort oxo???

Det vore ganska läckert om man kunde pilla in lite ComHem-grejjer direkt i datorn... fast det kanske går det med???

Ska räcka med kortet då vad jag ser har den mpeg dekoder o skit inbyggt. Var jäkligt nära själv att köpa digitaltv kortet för ett tag sen men rann ur i sanden.
Plugg in and play fattar jag som. Osäker hur satelit (kort) kortet fungerar dock.
http://www.databyran.nu/default.asp?katId=30&katUnderId=302&d...
http://www.databyran.nu/default.asp?katId=30&katUnderId=302&d...

Databyrån har en del riktigt fina kort. Bäst är nog att kolla med dom.
http://www.databyran.nu/Default.asp?katId=30&katUnderId=302

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thiesen
Chrester: och vad tror att Boxer/Viasat/ComHem egentligen är... om inte streamade kanaler??? Dock inte över Internet utan på annat sätt... men det var väl Internet du åsyftade???

Tjarven: Det var som faen... Det behövs bara ett sånt där kort eller behöver man ett vanligt tv-in kort oxo???

Det vore ganska läckert om man kunde pilla in lite ComHem-grejjer direkt i datorn... fast det kanske går det med???

Ja , det var över nätet jag menade

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chrester
Ja , det var över nätet jag menade

Dåså... dra hem Winamp (det kanske du redan har gjort) och kolla på Media Library (finns i högerklicksmemenyn)... där har du ju streamad video tex...

Tjarven: Har du nån aning om det går att mickla in ComHems digitaltjosan i ett sånt kort??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thiesen
Dåså... dra hem Winamp (det kanske du redan har gjort) och kolla på Media Library (finns i högerklicksmemenyn)... där har du ju streamad video tex...

Tjarven: Har du nån aning om det går att mickla in ComHems digitaltjosan i ett sånt kort??

Ingen aning faktisk. Varför inte bara ta in boxer sändningen då har inte dessa liknande kanaler?
Går säkert att ta in comhem bara man hittar infon på nätet som kanske kan vara svårt ibland.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|