Permalänk

CSS - inherit och em

1. Kan någon förklara vad "inherit" är/fungerar? Som jag har fattat det så ärver ett element ett annat elements värde med "inherit", men vilket element är det, det direkt innan eller? Kan man länka på något sätt?

2. Kan någon förklara vad "em" är/fungerar (tex width: 3em)? Som jag har fattat det så är det på något sätt någon relation till textstorleken på något sätt.
När är det bra att använda det istället för tex px?

Permalänk
Medlem

måste du skapa en ny tråd om alla dina problem, med bara några minuters mellanrum... testat google nån gång?

testa att sök på saker som

css inherit
css em

första träffen på båda förklarar vad det är, fattar du inte när du läser första sidan, så gå vidare till nästa?

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Hedersmedlem

Titan@Forum: Ja, det får du sluta med. Inga fler topics angående CSS-problem nu för ett tag.

Permalänk

Jag ber så mycket om ursäkt. Syftet var att rubriken skulle berätta mera om problemet så man inte behövde gå in i en tråd i ONÖDAN. Och inte att göra det irriterande, som det tydligen blev.
Ska inte hända igen, ska inte sammla på mig många frågor heller, speciellt inte om samma ämne.

Jag har redan kollat på lite olika sidor, som tex www.w3schools.com och www.w3.org som jag tycker är bra, men trots det hängde jag inte riktigt med hur dom menade (försökte förklara så långt jag fattade). Därför så tänkte jag att någon säkert hade en enkel förklaring på svenska. Jag är väl lite trög så jag får väl försöka igen.

Ber som sakt återigen om ursäkt.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är lugnt. Ett tips är att om du i fortsättningen har frågor om samma ämne, att samla dem i samma tråd. T.ex. "Diverse CSS-frågor" och sen radar du upp dem.