Permalänk

3d-briller

Jag har ett GF4ti4600 (lite halvdammigt sådär) och jag läste i nån manual eller av det nu var att man kan koppla in speciella 3d-briller som man får "riktig" 3d med.

Funkar detta?
Har någon provat liknande elektroniska 3d-briller?

Låter lite för mycket hokus pokus i mina öron...

Visa signatur

"After all, hunting sober is like... fishing" -uncle Jimbo

Permalänk
Medlem

Jodå funkar finfint i många spel. Kolla in www.edimensional.com det är de du ska ha

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

det fungerar bra faktiskt, problemet är att det är coolast i shoot em up
spel, och dom har inte stöd för 3d-läget, så man kan inte sikta ^_^

Permalänk
Medlem

De funkar rätt fint (vissa spel funkar inte så bra), men eftersom uppdateringsfrekvensen halveras (varannan bild visas för varje öga) är det rätt jobbigt i längden om man inte har en monitor som kan använda 160Hz eller högre uppdateringsfrekvens.

Det är mest en kul grej att prova.

Permalänk
Medlem

Nej det är helt felaktigt. Och det här är ingen grej att prova helt enkelt i ett spel som fungerar bra kan du helt enkelt inte vara utan det när du väl prövat. Det är inte bara en rolig gimmick.

edimensionals glasögon är totalt flimmerfria i 120 hertz och högst användbara i 100 hertz. Problemet med de äldre glasögonen var att de inte växlade från ljust till mörkt tillräckligt fort.

När jag hade ett Geforce 4 ti-4600 fungerade de otroligt bra i spel som FS 2002, IL 2, NHL 2004 och Colin McRae och tom Counterstrike. Men som sagt det fungerar inte bra i alla spel men det är mer än bara en rolig grej.

Det skänker faktiskt en hel ny dimension till ditt spelande i vissa spel.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Far Cry ska ha stöd för 3d-brillor! Då snackar vi verkligt!

Permalänk
Medlem

Jo det ska vara gudomligt har jag hört. Skulle passa bra med 3d briller där också då ögongodispatchen kommer som gör aa inkompatibelt då du får gratis aa med 3dbriller

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Fan det låter ju nästan lite trevligt...
fast det verkar kanske lite dyrt

Visa signatur

"After all, hunting sober is like... fishing" -uncle Jimbo

Permalänk
Medlem

En sak förstår jag inte.. Ni säger att man behöver en skärm som stödjer detta och detta osv. Men vad har skärmen för roll? Det är ju glasögonen man tittar i? plus vad klarar dom för upplösningar och hz? Ser det bra ut och måste spelen vara anpassade för dom eller vadå?

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
En sak förstår jag inte.. Ni säger att man behöver en skärm som stödjer detta och detta osv. Men vad har skärmen för roll? Det är ju glasögonen man tittar i? plus vad klarar dom för upplösningar och hz? Ser det bra ut och måste spelen vara anpassade för dom eller vadå?

Man tittar genom glasögonen på skärmen Annars vore det något 2 tums glasögon med 1600 upplösning
Blir iallafall ruskigt hett! Hade sånna på min 600mhzare och det var ruskigt fräckt att köra Rollcage eller Drakan med dem...Fick fan akta mitt huvud för att inte få sakerna från skärmen i huvet typ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fear The Llama
Man tittar genom glasögonen på skärmen Annars vore det något 2 tums glasögon med 1600 upplösning
Blir iallafall ruskigt hett! Hade sånna på min 600mhzare och det var ruskigt fräckt att köra Rollcage eller Drakan med dem...Fick fan akta mitt huvud för att inte få sakerna från skärmen i huvet typ...

haha jasså blir det så fräckt? är det typ avancerade mcdonalds 3d glasögon då eller? Vad kostar dom?

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

600 inkl frakt lite drygt och allt från edimensional...

Angående skärmen så måste du ha en CRT skärm helt enkelt. Helst en som klarar minst 100 hertz i höga upplösningar. Som sagt 120 hertz är helt flimmerfritt 100 hertz är fullt spelbart för mig i alla fall men det är ju högst personligt. Vissa är väldigt känsliga för flimmer.

Du kan inte räkna med att det kommer fungera i alla spel men i de de fungerar i tillfredsställande.

Ja som sagt stöd för stereo3d är enda anledningen till att jag nu bestämt mig för ett 6800 ULTRA det kan jag säga.

Visst stereo3D är inte perfekt men det är billigare än 40000 kronors stereo3D monitorer eller lågupplösta VR glasögon som om du ska ha riktigt bra kvalitet måste punga ut med 40000 eller mer för där också...

I det perspektivet är 600 billigt för något som kan dramatiskt öka spelutlevelsen i många 500 kronors spel

Det finns tom mjukvara för att göra om DVD filmer till 3D men har aldrig testat detta har svårt att tänka mig att det blir bra men men.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Har ett par sådana. Ganska roligt att prova, men jag föredrar att spela utan. Köp om du har en massa pengar över, men annars rekomenderar jag dem faktiskt inte.

(Har eDimensionals då)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Men om glasögonen bara manipulerar bilden från din skärm ska det väl inte spela någon roll ifall du har Geforece eller Radeon eller?

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Men om glasögonen bara manipulerar bilden från din skärm ska det väl inte spela någon roll ifall du har Geforece eller Radeon eller?

Det är bilden på skärmen som ändras...Ser typ ut som när man skelar

Permalänk
Medlem

Re: 3d-briller

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hubcruiser
Jag har ett GF4ti4600 (lite halvdammigt sådär) och jag läste i nån manual eller av det nu var att man kan koppla in speciella 3d-briller som man får "riktig" 3d med.

Funkar detta?
Har någon provat liknande elektroniska 3d-briller?

Låter lite för mycket hokus pokus i mina öron...

Om man kan koppla in 3d glasögonen i grafikkortet med hjälp av en plugg som ser ut som en hörlurskontakt så kan du få köpa mina 3dbrillor som man ska ha till mitt Asus-nånting... for en 20a

Permalänk
Medlem

Alltså grafikkorten måste ha speciella drivrutiner för stereo3d och det är där ATI felar.

Det där asus skiten är knappt värt en 20:a ;). Eller iof det kan ge en idé om det hela. Sen gäller det bara att fantisera hur det är utan flimmer och med bättre 3d effekt

Angående skärmar du MÅSTE ha CRT. 3d effekten uppnås med samma effekt som vi människor använder oss av. 2 ögon. 2 bilder renderas på skärmen en bit placerade ifrån varandra för att skapa illusionen av djup.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Hmmm... trist att man har en monitor som högst klarar 60 Hz

Visa signatur

"After all, hunting sober is like... fishing" -uncle Jimbo

Permalänk
Medlem

Hmm okej.. finns det några bra spel som stödjer 3D stero då oqvist?? Hadde tänkt att sälja min TFT snart och köpa en 19" CRT så om det finns några intressanta titlar till detta så kan det låta rätt intressant!

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

70 hz måste väll räcka om man inte är så pjåkig .
Någon som vet en återförsäljare av dessa glasögon?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dejavo
70 hz måste väll räcka om man inte är så pjåkig .
Någon som vet en återförsäljare av dessa glasögon?

Nix. Jag tror jag körde 85Hz och det var hemskt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av H@sse
Om man kan koppla in 3d glasögonen i grafikkortet med hjälp av en plugg som ser ut som en hörlurskontakt så kan du få köpa mina 3dbrillor som man ska ha till mitt Asus-nånting... for en 20a

Usch. Jag minns de jag hade till mitt ASUS TNT2-kort. Stora, klumpiga och fula.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oqvist
Visst stereo3D är inte perfekt men det är billigare än 40000 kronors stereo3D monitorer eller lågupplösta VR glasögon som om du ska ha riktigt bra kvalitet måste punga ut med 40000 eller mer för där också...

Stereo3D monitorer är ganska coola. Leker med en sån på jobbet just nu. Ger en helt ny dimension. Enda problemet är att man inte får flytta huvudet för mycket. Finns en sweet spot man måste ligga i för att det ska funka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Hmm okej.. finns det några bra spel som stödjer 3D stero då oqvist?? Hadde tänkt att sälja min TFT snart och köpa en 19" CRT så om det finns några intressanta titlar till detta så kan det låta rätt intressant!

Står på deras lista, det funkar till en hel del 3d-spel.

Jag kan personligen inte rekommendera dom, ångrar mitt köp. Det är svårt att hålla fokus (ta t.ex i Dungeon Siege, zoomar man in på gubben så ser man 2 st för att separationen blir helt fel. Samma sak i Battlefield om man hoppar in i fordon om jag minns rätt.)

Jag upplever själv verkligen inte att saker "ploppar" ut ur skärmen, som vissa beskriver det. T.ex att laserskott från JediKnight2 ska flyga ut ur skärmen. Det upplever inte jag.

Det syns som tydligast i FPS spel där man går runt med ett vapen i handen, eller om man står vid kanten av ett hus och tittar rakt upp. Men det är inte så spektakulärt som det låter.

Permalänk
Medlem

Spel det fungerat ytterligt till är IL 2, FS 2002 och NHL 2004. Även op flashpoint och counterstrike fungerade det fint till men man måste tweaka det litegrann.

Det är rätt spektakulärt speciellt i spel med cockpit. Fast det går att ställa in om objekt ska sjunka in eller sticka ut från skärmen. Jag har alltid haft det så att de sjunker in i skärmen.

Väldigt spektakulärt i de spel de fungerar riktigt bra i. Men som sagt räkna ite med att alla spel fungerar bra i det även om de är listade som kompatibla.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dejavo
70 hz måste väll räcka om man inte är så pjåkig .
Någon som vet en återförsäljare av dessa glasögon?

www.strigo.nu

Köpte mina där...

Permalänk
Medlem

Försök inte ens med 70 hertz du måste ha minst 100 helst 120.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dejavo
70 hz måste väll räcka om man inte är så pjåkig .
Någon som vet en återförsäljare av dessa glasögon?

Det lär vara hemkst... blir ju 35 per öga

Rekomenderar dock att du köper från eDimensionals egen shop om du vill köpa. Mycket billigare än att köpa från Sverige. Kan betala via Paypal t.ex. (om man frågar dem snällt vill säga).

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HappySatan
Det lär vara hemkst... blir ju 35 per öga

Rekomenderar dock att du köper från eDimensionals egen shop om du vill köpa. Mycket billigare än att köpa från Sverige. Kan betala via Paypal t.ex. (om man frågar dem snällt vill säga).

Ok, fan tråkigt det där med 100hz skärm, då går det ju inte med TfT känns helt ute! men men, man kan ju köra ett tag då och då bara för att få lite ögongodis

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dejavo
Ok, fan tråkigt det där med 100hz skärm, då går det ju inte med TfT känns helt ute! men men, man kan ju köra ett tag då och då bara för att få lite ögongodis

3D-glasögon går överhuvudtaget inte att använda TFT, utan de funkar bara på CRT.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
3D-glasögon går överhuvudtaget inte att använda TFT, utan de funkar bara på CRT.

jaha, det var tråkigt. Finns det överhuvudtaget "Special 3d-glasögon" för TFT?