Permalänk
Medlem

problem med störande ljud

jag har problem med ett väldigt störande ljud som kommer från min dator.

jag har lyckats komma fram till att det är från hårddisken och jag kan inte tänka mig att det är normalt.

detta ljud kan beskrivas som väldigt högt och ljust. när man stänger av datorn hör man hur ljudet avtar.

ibland så uppkommer ett ljud som varar i max en sekund som kan beskrivas som ljudet av en sågklinga nästan.

jag har en samsung hårddisk på 80gb. det är allt jag vet om den. satt i datorn när jag köpte den.

är det nån som vet vad det kan va för fel?
den ska väl inte låta så?

nån som har tips på vad jag kan göra åt saken?
vill gärna inte köpa en ny hårddisk.

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Medlem

Det låter inte bra, hur länge har den låtit såhär? Låter precis som det är nära en crash :/

Permalänk
Medlem

nu har den vart såhär i säkert 2-3månader.

kom på att ibland när jag startar om så får jag trevligt hardware error eller dyl. i bios men då är det bara att starta om så funkar det men jag kan tänka mig att det har nått samband.

är hårddiskar dyra nu? vad ska man köpa sig för nått om det nu skulle va så att den crashar?

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Medlem

Jag tycker seagate barracuda diskarna funkar skitfint, aldrig crashat för mej. Dessutom är dom tysta och billiga! Nu komemr säkert nån annan ha nån annan teori (solklart) men detta är min :).

Permalänk
Medlem

okej ska kolla runt lite o se vad man kan tänka sig.

föresten har du nått tips på nån billig onlinebutik?
annars har jag iofs ucs, psuperstore och needit.nu här hemma men kan tänka mig att det är lite billigare på nätet.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpeedCat
Jag tycker seagate barracuda diskarna funkar skitfint, aldrig crashat för mej. Dessutom är dom tysta och billiga! Nu komemr säkert nån annan ha nån annan teori (solklart) men detta är min :).

Hehe, det är alltid någon annan som har en annan teori.
Min Seagate Barracuda ATA IV (ST380021A) 80GB crashade för inte så länge sen, mycket mysigt som försvann
Men innan dess så gillade jag också Seagate just pga ljudnivå och pris, lite spill får man räkna med

Permalänk
Medlem

Western Digital Caviar! Tyst och tåligt disk.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem

De bästa och billigaste webbutikerna enligt mig och väldigt många här på forumet är datorbutiken.se samt komplett.se. Om du ska införskaffa en ny hårdisk tycker jag att du bör se över vad du eftertraktar. Dock skulle jag ha köpt en 160 gigabytare från seagate på grund av dess låga ljudnivå samt hyffsade prestanda. Den går loss på runt en tusing.

Visa signatur

En ogrundad optimism. En antirealism.

Permalänk
Medlem

Köp disken och säkerhetskopiera nu istället så slipper du bli av med allt. Bara en tanke... :I

Permalänk

min gjorde också så sen crasha den fast det var på typ en vecka..

Permalänk
Medlem

okej tack för era råd och tips.
det blir nog att köpa mig en ny disk så fort jag får råd.
troligen en 160gb från något av de rekommenderade märkena.

passar på att fråga...det är inte värt att köpa en 200?

Visa signatur

Permalänk

Är det en Samsung spinpoint? Isf, ojojoj... Min lät som ett sågverk, sen nån timme senare dog den. En månad tidigare hade min samsung 60gb gått hädan på samma sätt. No more Samsung-diskar för mig.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

jag vet inte exakta märket...men det kan det mycket möjligt vara.
den är från den tid då 80gb va standard.

Visa signatur

Permalänk

Ok då är det nog det. Ingen av mina två höll ett år ens

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

blir att kolla upp kontot imorn och beställa en ny snarast....blir ju bara räddare för varje gång jag lämnar datorn obevakad....

Visa signatur