Artikel: Coolchip termotunnelkylning

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qweqwe
Det luktar bluff lång väg. Solid state-kylning har man forskat på sedan 60-talet men det stora framsteget väntar vi fortfarande på. Att den här tekniken är två år från lansering tror jag inte en sekund på. Ni som vill köpa aktier i sådant kanske vill köpa några av mina evighetsmaskiner? De är bara *ett* år från lansering och jag kan presentera hur bra siffror som helst!

Ska jag komma med rent praktiska invändningar kan jag hitta på några på rak arm:

Försöker man göra ett peltierelement isolerande, oavsett genom vakuumspalt på något annat sätt, kommer det gissningsvis få försämrad peltiereffekt också. Kanske har de något vettigt här, men att "lösa" problemet med återledning är bluff. Alla material leder värme, och kvanttunnlingen som nämns lite svepande är dubbelriktad.

Termodynamikens andra lag har lite att säga till om att omvandla värme till el. Värmen i sig går inte att omvandla till vare sig elektricitet eller ljus. För att kunna utvinna energi krävs ett nettoflöde av värme, till exempel med ett omvänt peltierelement. Men att para ett peltierelement med ett omvänt sådant har naturligtvis ingen effekt. Varför mellansteget via ljus krävs framgår inte av artikeln, men vi läsare kanske kan gissa?

Ingenstans har det påståtts att det är två år kvar till lansering, däremot att det återstår 2 års grundforskning.

Kvanttunnling är inte dubbelriktat, ytorna består av material med olika benägenhet att avge elektroner, och en spänning över plattorna driver elektronerna i framåtriktiningen. Visst kommer någon enstaka elektron att hoppa tillbaka med lite energi, men det är försumbart i sammanhanget.

Visst kan du utvinna värmeenergin från den varma sidan av ett peltierelement med ett annat peltierelement, men dessa är alldeles för ineffektiva. Det framgår visst vad mellansteget med ljus gör, mitrix har ju läst och förstått.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Tror knappast det är bluff då det tydligen fanns experimentella tester, sen borde det iof vara relativt enkelt att ta reda på då det rör sig om forskning på universitetsnivå, så borde ju gå att ta reda på vad en viss person forskar om via nåt register eller så, universitetsforskning är så vitt jag vet öppen.

Jupp, publikationer här;
http://www.teorfys.lu.se/publications.html

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluescreen
Hur vet du att det inte är svårt att åka dit, vi (människan har ju aldrig varigt där, har du inte sätt alla roliga dokumentärer om det

KLart vi vatt där men den flrsta månlandningen var garanterat fejkad... t.ex. blåser de jue på den amerikanska flaggan i vakum .... och kör man filmerna me dubbel hastighet så ser man att det inte alls e nån lägre gravitation utan astronauterna hoppar fram...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deathclaw
KLart vi vatt där men den flrsta månlandningen var garanterat fejkad... t.ex. blåser de jue på den amerikanska flaggan i vakum .... och kör man filmerna me dubbel hastighet så ser man att det inte alls e nån lägre gravitation utan astronauterna hoppar fram...

Ehhh...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Smidigt... Strömmen kan ju driva fläktar.

Edit: Jäklar föresten...
Vad småskaligt vi tänker... nu kan man ju skrota alla kylflänsar och fläktar i hela världen... jäklar vad man kan få ström.
Och vem vill ha en turbin i ett kärknkraftverk? När man bara behöver klä rören med sånna där saker.
Och sahara lär ju ge en jävla massa ström.

Sahara lär ju inte ge ström då det inte direkt är en liten yta som avger värme utan luften som är skållhet på alla sidor av det tänkta elementet

Visa signatur

A64 3400+ | Neo-FIS2R K8T800 | 2x 512mbmb DDR533 | Radeon X800 Pro |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deathclaw
.... och kör man filmerna me dubbel hastighet så ser man att det inte alls e nån lägre gravitation utan astronauterna hoppar fram...

Kör man min semesterfilm i halv hastighet ser man att min familj hoppar omkring på månen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av qweqwe
Det luktar bluff lång väg. Solid state-kylning har man forskat på sedan 60-talet men det stora framsteget väntar vi fortfarande på. Att den här tekniken är två år från lansering tror jag inte en sekund på. Ni som vill köpa aktier i sådant kanske vill köpa några av mina evighetsmaskiner? De är bara *ett* år från lansering och jag kan presentera hur bra siffror som helst!

..."tekniken ligger åtminstone två, troligen fler år framåt i tiden"...
Så står det i artikeln. Ingen har sagt att tekniken är två år från lansering. Och man vore dum om man trodde på det.

Citat:

Ska jag komma med rent praktiska invändningar kan jag hitta på några på rak arm:

Försöker man göra ett peltierelement isolerande, oavsett genom vakuumspalt på något annat sätt, kommer det gissningsvis få försämrad peltiereffekt också. Kanske har de något vettigt här, men att "lösa" problemet med återledning är bluff. Alla material leder värme, och kvanttunnlingen som nämns lite svepande är dubbelriktad.

Jag är ingen expert på detta men det känns inte som om dina argument duger. För det första talar vi inte om värmeledning genom material eftersom det enligt artikeln ska finnas ett extremt tunt vakum mellan ytorna. För det andra behöver dubbelriktad s.k. kvanttunnling inte alls vara ett problem så länge det finns ett nettoflöde. Med tanke på att varma ytor avger elektroner lättare borde ett nettoflöde kunna uppstå. Sedan är det en helt annan fråga hur stort nettoflödet är... (och därmed effektiviteten av tekniken)

[QUOTE]Termodynamikens andra lag har lite att säga till om att omvandla värme till el. Värmen i sig går inte att omvandla till vare sig elektricitet eller ljus.[/QUOTE]
Vad tror du en ångmaskin drivs på?? vatten?? lol
Summerat: Du har fel.

[QUOTE]
För att kunna utvinna energi krävs ett nettoflöde av värme, till exempel med ett omvänt peltierelement. Men att para ett peltierelement med ett omvänt sådant har naturligtvis ingen effekt. Varför mellansteget via ljus krävs framgår inte av artikeln, men vi läsare kanske kan gissa?
[/QUOTE]

Har du läst artikeln?
Självklart behövs något som är varmare än sin omgivning för att någon energi ska kunna utvinnas. Men sådana saker kryllar det av i den moderna världen eftersom i princip alla elektriska apparater avger spillvärme. Tydligaste exemplet är väl en processor som kan avge uppåt 100W i värme.

Alla ni som tror att det här är något fantastiskt kan ta och lugna ner er rejält. Tekniken fungerar i teorin. I praktiken är effektiviteten för låg för att den ska slå igenom. Men vem vet vad ett par decennier av forskning kan ge...(några 2 år är det inte att tala om)
/ PowerSupply

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Medlem

Låter för bra för att vara sant.

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem

Mycket i historien som har verkat omöjligt har innom relativt kort tid blivit möjligt. Ett ex är väl datoriseringen, för inte mer än tio år sen trodde förmodligen inte många att man t.ex. både skulle kunna betala sina räkningar och handla med en dator, om nu ens alla visste vad en dator och internet var?
På 40-talet skrattade de nog åt en om påstod att det skulle gå att landa en människa på månen.

Jaja, kanske inte de bästa exemplen som finns, men vad jag försöker säga är att vad som verkar som en omöjlighet idag kan vara en självklarhet imorron, hypotetiskt tänkt.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

lite mer info

Lite mer info ang. Peltierelement, köpes hos elfa

Quote: Peltierelement som även går under benämningen termoelektriskt kylelement

utnyttjar Peltiereffekten som upptäcktes 1834 av den franska fysikern Jean-Charles-Athanase Peltier (1785-1845)

---
Källa: http://www.sljus.lu.se/FYS247/PROJECTS02/SB/

Om vi går till elfa.se hittar vi t.ex. under art. namn. Peltier 40x40mm 16,4V 8,4A eller under art. nr. 75-661-77 max kyleffekt: 80,5w , 348Skr

Men dess verkningsgrad ligger säkert bara kring 60-75% i dagsläget.

Se även, DA-020-12-02-00-00 12 20 art. nr. 75-663-26 1 293:00 Skr

eller DA-067-24-02-00-00 24 67 art. nr. 75-663-42 2 981:00 Skr

Kanske inte direkt billiga i dagsläget.

OBS: priser är exkl. moms.

---
källa: elfa.se

Rätta mig om jag har fel, men var isf. specifik.

edit: såg ett fel i min signatur.

Visa signatur

---
P4c 2.6C @3.4 | Abit IC7-Max3 | 2GB DDR Twinmos | 2x34GB WD | 2x250GB | 80GB WD | 120GB WD | 120GB ibm | Radeon9800 | 19" TFT | Athlon 1600+ | 768mb | Gforce3 ti200
| Celeron 300@450 | 640MB | Tnt2

Permalänk

percevan:
Va?
Varför tar du upp priser på helt vanliga peltierelement?
Det tråden handlar om är en "ny sorts peltier" som i princip går baklänges. Dock verkar tekniken mycket bättre och förfinad än den 70 år gamla peltierupptäckten.

Mycket intressant teknik! Helt klart något man kommer fortsätta följa. Jag hoppas verkligen att sweclockers vill/har möjlighet till att följa upp detta under dess utveckling!
Jag kan anmäla mig som betatestare med min bärbara dator... en mångdubblad bateritid skulle inte vara fel! Fatta att kunna köra datorn på batterier hela dagen och bara behöva ladda den under nätterna! det skulle vara likadan batteritid som flera av dagens 3G-mobiler.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Hade jag haft stålarna hade jag finansierat detta samt solenergiforskningen!! Var e folket med feta plånboken!

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 2.66GHz, 4GB DDR3 Corsair, Powercolor HD5850, Corsair TX650, Samsung Spinpoint 1TB, Benq G2420HDB

[ XPS 1530 ][ 2.40Ghz 3MB ][ 8600M GT 512 RAM DDR3 ][ 3GB Ram ][ AUO 1440x900 ][ Hitachi 200GB 7200RPM ]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
percevan:
Va?
Varför tar du upp priser på helt vanliga peltierelement?
Det tråden handlar om är en "ny sorts peltier" som i princip går baklänges. Dock verkar tekniken mycket bättre och förfinad än den 70 år gamla peltierupptäckten.

Mycket intressant teknik! Helt klart något man kommer fortsätta följa. Jag hoppas verkligen att sweclockers vill/har möjlighet till att följa upp detta under dess utveckling!
Jag kan anmäla mig som betatestare med min bärbara dator... en mångdubblad bateritid skulle inte vara fel! Fatta att kunna köra datorn på batterier hela dagen och bara behöva ladda den under nätterna! det skulle vara likadan batteritid som flera av dagens 3G-mobiler.

hm men peltier effekten används bla i rymdforkoster för att utvinna elektricitet via en radioaktivkälla som ger upphov till värme.

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

för mig låter det lika realistiskt som att köra en förbränningsmotor på vatten, visst, det funkar oxå på pappret och i labbet, men problemet är att det kostar mera än vad det smakar, asså, går åt mera energi att utvinna energin ur vattnet än vad man får, troligen kommer det vara samma sak med domdära, måste kyla den kalla sidan med mera effekt än vad man fårut. är inte direct inne på detta så kan mycket väl ha fel, men har inte detta med nått åt kallfusion hållet att göra?

Visa signatur

<TOMT>

Permalänk
Permalänk

Lugna ner er

Alla ni som läst de underbara exemplen på hur tekniken kan användas och hetsat upp er bör coola ner er ett par grader. Övergången mellan värme->el är inte löst på något sätt. Och det är det som verkligen är det svåra. Det nämns i förbifarten att det kanske skulle vara möjligt att använda en värmekänslig diod->solcell-kombination, men denna teknik skulle vara möjlig utan coolchip. Att den inte existerar idag betyder alltså att det finns utveckling kvar på denna teknik också.

/ PowerSupply

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Hedersmedlem

Det är mycket stor skillnad mellan en fotocell som ska arbeta med ett brett spektrum och ett som bara behöver verka inom ett mycket smalt spektrum. De senare kan göras mycket effektiva, det handlar bara om ren antennteknik, det är inte svårare att bygga en bra fotocell än att bygga en bra antenn under motsvarande restriktioner.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

okej!

Visa signatur

AMD Athlon 64 3400+ 2.2 GHz Socket 754, 512 KB cache, BOXED..............DDR-DIMM 1024MB................Gainward GeForce 6800LE 128MB DDR AGP, Tv-Out, DVI, Retail.................... Samsung SpinPoint P80 160GB IDE ATA/133 8MB cache 7200RPM..................... Samsung SpinPoint P80 120GB IDE ATA/133 8MB cache 7200RPM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein
Det är mycket stor skillnad mellan en fotocell som ska arbeta med ett brett spektrum och ett som bara behöver verka inom ett mycket smalt spektrum. De senare kan göras mycket effektiva, det handlar bara om ren antennteknik, det är inte svårare att bygga en bra fotocell än att bygga en bra antenn under motsvarande restriktioner.

Det är kanske inte sollcellen som är problemet utan dioden som ska kunna ge ifrån sig rätt sort ljus enbart driven av värme...

Om detta inte är problemet måste det finnas något annat hinder...annars skulle tekniken som sagt användas idag.

/ PowerSupply

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deathclaw
KLart vi vatt där men den flrsta månlandningen var garanterat fejkad... t.ex. blåser de jue på den amerikanska flaggan i vakum .... och kör man filmerna me dubbel hastighet så ser man att det inte alls e nån lägre gravitation utan astronauterna hoppar fram...

OffT:
Läs: http://www.lunaranomalies.com/fake-moon.htm
Det finns miljontals andra sidor, jusst den där har jag inte läst igenom, men jag tror att den duger - den sidan jag var ute efter hittade jag inte.
Men tro mig, alla de "bevis" du kan gräva fram (eller blint kopiera) finns det en förklaring för.
Lite googlande kommer du långt med om du inte tyckte att den sidan jag länkade till räcker.

OnT:
Tekniken är ju trevlig men även om jag knappt ögnat igenom artikeln så tycker jag att folk är lite överoptimistiska.

Visst kan man säga att saker och ting som troddes vara omöjligt är möjligt idag men så långt tycker jag inte att det argumentet håller.
För varje grej som man trodde var omöjlig men som blev verklighet med tiden har ju tusentals fler saker aldrig blivigt nåt... Möjligheten finns men bara för att möjligheten finns (ur dagens perspektiv) så garanterar inte det direkt nåt

Och som sagt verkningsgraden...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fatalist
Sahara lär ju inte ge ström då det inte direkt är en liten yta som avger värme utan luften som är skållhet på alla sidor av det tänkta elementet

Fast man behöver ju inte ha dom fritt hängande i luften. Man kan ju ha dom på undersidan av svartplåt i marken kanske?

Permalänk

Möjligt att jag missuppfattat vad som menas men jag tycker att exemplen som tas upp i slutet av artikeln låter som evighetsmaskiner av andra graden, dvs maskiner vars funktion bygger på en minskande entropi. Ta exemplet med batteriet som skulle kunna laddas av omgivningsvärmen: Var sker entropiökningen som krävs för att kompensera omgivningens minskade entropi till följd av dess nerkylning?

Permalänk
Avstängd

uh, i batteriet, fast inte i tillräckligt höggrad.

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!