Finns Digital Vibration för ATI?

Permalänk
Medlem

Finns Digital Vibration för ATI?

Har ett lite irriterande problem.
Jag har länge haft nvidia kort och i inställningarna där kan man välja digital vibration (color correction). Sen jag skaffade ATI 9800pro så har jag irriterat mig på att allt är så grått just pga att jag inte kan ställa in digital vibration. Är det någon här som vet hur man ställer in det på ATI eller om det finns nåt program så man kan göra det?

Visa signatur

Älska Sverige.

Permalänk
Medlem

Nej det gör det inte, färgerna ser redan ut som dom ska på ATikort

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nej finns inget sådant har aldrig behövt det heller :).

Men då sitter jag på en Trinitron monitor med Aperture grill vilken monitor du har har naturligtvis stor betydelse.

När jag satt på ett ti-4200 och en gammal Hansol 900P CRT skärm så fann jag digital vibrance to low lämpligt men när jag fick min nya skärm såg det bara äckligt överdrivet och onaturligt ut.

Till och med på min Geforce 4 som i ärlighetens namn är lite efter i bildkvalitet och 32-bit var det en enorm skillnad. Första gången jag körde 3dmark2001se med den nya skärmen det var som att gå från ingen aa och aniso till 4xaa och 8x aniso!

Men om du kör på den där Samsung skärmen borde du inte ha några sådana problem.

Vill du ha den där cartooniga och överdrivna looken kanske ett 6800 skulle vara något

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Här ställer jag en fråga och vad får jag för svar.

1."Nej det gör det inte, färgerna ser redan ut som dom ska på ATikort."

För det första så frågade jag om det på något sätt går att få digital vibration, jag bad inte om dina egna åsikter gällande färgerna.
Jag fick visserligen svar på min fråga med ditt enormt utformade samt innehållsrika svar "Nej det gör det inte". Men med tanke på det som står skrivet efter "," i den meningen så vet jag inte riktigt om jag ska lita på dig och dina kunskaper i detta ämnet.

2."Nej finns inget sådant har aldrig behövt det heller .
Men då sitter jag på en Trinitron monitor med Aperture grill vilken monitor du har har naturligtvis stor betydelse.

När jag satt på ett ti-4200 och en gammal Hansol 900P CRT skärm så fann jag digital vibrance to low lämpligt men när jag fick min nya skärm såg det bara äckligt överdrivet och onaturligt ut.

Till och med på min Geforce 4 som i ärlighetens namn är lite efter i bildkvalitet och 32-bit var det en enorm skillnad. Första gången jag körde 3dmark2001se med den nya skärmen det var som att gå från ingen aa och aniso till 4xaa och 8x aniso!

Men om du kör på den där Samsung skärmen borde du inte ha några sådana problem.

Vill du ha den där cartooniga och överdrivna looken kanske ett 6800 skulle vara något "

Åter igen detta enorma engagemang i vad ni själva tycker. Jag bryr mig inte om vad ni tycker om detta med digital vibration, jag vill veta om det finns! Sedan fortsätter detta svaret med hur bra hans skärm vilket jag inte heller bryr mig om eftersom jag är enormt nöjd med min egen skärm.
Och sen kommer en riktigt intressant mening.
"Men om du kör på den där Samsung skärmen borde du inte ha några sådana problem."
Varför tror du jag frågar om digitala vibrationer?
För att jag redan har en bra skärm och inte har användning för digitala vibrationer?
NEJ!

Sen kommer vi till ett avsnitt som också irriterar mig.
"Vill du ha den där cartooniga och överdrivna looken kanske ett 6800 skulle vara något"

Jag har sagt det förut och säger det igen. Jag är intresserad av digitala vibrationer till ett ATI 9800pro och är i nuläget inte intresserad av att byta till ett 6800 bara pga detta.
Sen kan du gärna bespara mig dina egna tankar om digitala vibrationer eftersom min fråga från början handlade om ifall det går att ordna till det på ett 9800pro eftersom jag är intresserad av att ha denna "cartooniga och överdrivna looken".

Jag vet att det är sent och jag har varit vaken halva natten men jag orkar inte med dessa svaren i vanliga fall heller även om jag kanske inte yttrat mig då.
Men snälla tänk efter innan ni skriver onödiga inlägg som inte ger mig något.
Det hade som sagt räckt med att skriva "Nej det finns inte.".

MVH
Macce

Visa signatur

Älska Sverige.

Permalänk
Medlem

Har du mens?

Visa signatur

För Sverige i tiden

Permalänk
Medlem

ta det lilla lugna du behöver inte bli otrevlig
btw. din sign är alldeles för lång

wolgers: undrar också det

Permalänk
Medlem

Svaret är fortfarande nej...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Denna funktion är faktiskt ganska bra att ha när man sitter med en TFT skärm då dessa i 9 fall av 10 ger en något gråare bild än en vanlig CRT, alla människor har olika preferenser när det gäller just bild och ingenting är fel, att bilden skulle vara cartoonig på 6800 är en åsikt, min åsikt om det är snarare att ATI:s kort har en lite för överdriven röd tint, men det är jag det.......... Jag försöker få samma bild på alla mina bildkällor vare sig det gäller TV eller dator monitor för att jag gillar just det utseendet, med digital vibrence på minimum så får jag en bild som stämmer överens med en vanlig CRT.

Ett sätt att få upp bilden utan digital vibrence kan vara att öka eller sänka färginformationen på skärmen (de flesta har val mellan 5000K & 9600K), funkar inte detta så får man väl byta grafikkort så man får en bild man gillar.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Det finns inget annat svar än nej då ATI inte stödjer digital vibrance så då kan det ju vara bra att tipsa om 6800 om du verkligen vill ha digital vibrance

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Det är ju värt att nämna att dom i forumet på www.rage3d.com har tjatat på ATi i rätt lång tid att dom vill ha den funktionen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

köp 6800GT vännen.. så blir du nöjd.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Thnx för svaren. Nu vet jag.
Hoppas dom ordnar det annars blir det nog ett 6800GT inom nån vecka.
Ber om ursäkt om jag var otrevlig men jag var trött och irriterad.
Hoppas ingen tog illa upp, man kan inte alltid ha bra dagar.

MVH
Macce

Visa signatur

Älska Sverige.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att dom inte lagt in någon "Digital Vibrance" är (om jag fattat det hela rätt) att du kan åstakomma samma "effekt" igenom att "leka" lite med inställningarna i Color tabben på Advanced menyn.

Visa signatur
Permalänk

sry för att ja drar upp en gammal tråd, men vet nån om de har kommit ut nå liknande program eller nåt som har samma effekt som digital vibration?

Permalänk

Sorry för att jag drar upp en gamma tråd, men har det kommit ur än på de senaste ati korten?

Permalänk
Medlem

Bumpar återigen denna tråd efter nästan 1.5 år.

Finns det idag någon digital vibration att aktivera på ATI korten, eller något program eller så som ger samma effekt.
Det skulle hjälpa mig en del som färgblind.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Bumpar återigen denna tråd efter nästan 1.5 år.

Finns det idag någon digital vibration att aktivera på ATI korten, eller något program eller så som ger samma effekt.
Det skulle hjälpa mig en del som färgblind.

Då är det väl bara att sätta allt till svartvitt?
Vad har du för skärm? Finns ofta stora möjligheter att ändra färgtemperaturen i dennas inställningar.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Bumpar återigen denna tråd efter nästan 1.5 år.

Finns det idag någon digital vibration att aktivera på ATI korten, eller något program eller så som ger samma effekt.
Det skulle hjälpa mig en del som färgblind.

Då jag körde med mitt X1950Pro för några år sedan så fanns det en funktion i ati's catalyst control center som hette avivo-färg och det var samma sak som nvidia's digital vibration. Så det bör finnas i inställningarna om dom inte tagit bort det.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.6ghz. PNY GTX 970. 16gb DDR3. Samsung 840 PRO 256gb SSD + toshiba 3tb mekanisk.

Permalänk
Medlem

Aha, tack, ska kolla upp saken.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

haha, trodde det var någon som köpt ett 9800 pro på riktigt. Så visar det sig att tråden är nästan sex år gammal

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davyp3
haha, trodde det var någon som köpt ett 9800 pro på riktigt. Så visar det sig att tråden är nästan sex år gammal

Jag gillar att den är bumpad 2005, 2006, 2008 och 2010...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB