Kan nån enkelt förklara hur man installerar program i Mandrake 10.0?

Permalänk

Kan nån enkelt förklara hur man installerar program i Mandrake 10.0?

Har läst flera trådar men är det olika sätt man gör det på? Hur installerar jag ett program på enklast sätt? Gärna med nåt grafiskt!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

rpm -Uvh <paketnamnet>

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk

Nope, det funkade då inte!
Det står bara No such file or directory

filen har filändelsen tar.gz

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

rpm -Uvh gäller bara för rpm-paket
Du måste packa upp filen först
citerat från FAQen (http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=96522...)
Fråga: Hur gör man för att packa upp en fil?
a) Om det är en tar.gz
b) Om det är en tar
c) Om det är en tar.bz2 (Gannon och Raiche)
Svar:
a) tar xfvz filensnamn.tar.gz
b) tar xfv filensnamn.tar
c) tar xvjf filensnamn.tar.bz2 (om inte j fungerar kan man ersätta det med y)
Kör man tar för mer hjälp

Fråga: Hur gör man för att installera ett program?
(Detta svar förutsätter att det ej är ett rpm-, deb- eller någon liknande fil.)

1. Packa upp filen enligt ovanstående metod.
2. cd [namn på tar(.gz/bz2)filen]
3. less INSTALL (läs igenom installationsanvisningarna.
Oftast behöver man inte läsa INSTALL-filen, men det skadar inte.)
Om du inte vill läsa INSTALL-filen gör såhär:
4. ./configure (kör ett skript som kontrollerar din dator)
5. make
6. make install

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk

Nae, funkade inte heller, finns det inget enklare grafiskt sätt att installera ett program i Mandrake 10.0?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

System->konfiguration->Anpassa datorn->Programhantering->Installera

Så kan du söka på de program som ingår i Mandrake. Kryssa i de du vill ha och klicka på "Installera". Om du vill lägga till fler källor att installera från gå hit: http://urpmi.org/easyurpmi/index.php#third och följ instruktionerna

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk

Alltså jag menar om man vill installera ett program man har laddat hem från nätet, går det inte installera med nåt grafiskt enkelt gränssnitt i Mandrake 10.0?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Alltså jag menar om man vill installera ett program man har laddat hem från nätet, går det inte installera med nåt grafiskt enkelt gränssnitt i Mandrake 10.0?

Enkelt svar: Nej det finns det inte.

Program till linux distribueras på så många olika sätt och ska installeras på så många olika sätt att ingen (såvitt jag vet iaf) har orkat göra ett generellt verktyg för det.

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk

Så det finns ingen enkel Linux dist. där man kan installera program på ett enkelt sätt?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk

Jodå, bla. gentoo med sitt portage, debian med sitt apt-get men det är ju fortfarande consolbaserat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheGoodOne
Jodå, bla. gentoo med sitt portage, debian med sitt apt-get men det är ju fortfarande consolbaserat.

Men du kan ju fortfarande inte enkelt ladda ner program och installera dem. Om de inte finns på någon apt source d.v.s.

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk

Men det måste ju vara en riktigt STOR miss i Linux värdlen att man inte tänkt på att man ska kunna installera program/spel på ett enkelt sätt. Det är väl ändå en av dom mest vanligaste sakerna man gör i ett OS, installera saker!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rokka
Enkelt svar: Nej det finns det inte.

Program till linux distribueras på så många olika sätt och ska installeras på så många olika sätt att ingen (såvitt jag vet iaf) har orkat göra ett generellt verktyg för det.

Vänta nu, hur var det nu, var inte Linux lika lättanvänt som Windows? Det är skandal att det fortfarande inte bara går att peka och klicka för att installera ett program IMO. Well, well, kom igen om 5 år när ni fixat det så kanske det blir någon konkurrens med Windows

PS. Ta inte det här så allvarligt men det är verkligen skrattretande att Linux inte har kommit längre än att man ska sitta hacka i en terminal för att installera program. Det känns väldigt 80-tal och det avskräcker förmodligen 85% av alla potentiella användare...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Miss? varför krångla till det med grafiska installationer?
Istället för att vara negativ så berätta vad som inte fungerar?
Om du inte kunde packa upp arkivet så beror det troligtvis på att du inte har stöd för det arkivformatet.
...och vad skulle du göra i windows om du inte hade stöd för det?

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oreo
Vänta nu, hur var det nu, var inte Linux lika lättanvänt som Windows? Det är skandal att det fortfarande inte bara går att peka och klicka för att installera ett program IMO. Well, well, kom igen om 5 år när ni fixat det så kanske det blir någon konkurrens med Windows

PS. Ta inte det här så allvarligt men det är verkligen skrattretande att Linux inte har kommit längre än att man ska sitta hacka i en terminal för att installera program. Det känns väldigt 80-tal och det avskräcker förmodligen 85% av alla potentiella användare...

Lägg ner.
Du måste inse att det är en väldigt stor skillnad i HUR man laddar ner program till en Linux-desktop och till sin windows-burk. Alla moderna desktop-distributioner har apt/rpm/urpmi-system för installation som närmast kan jämföras med windows-update. Skillnaden är att man därifrån direkt kan ladda ner och installera i princip allt man behöver därifrån.

Det är lite som om du via windows-update skulle kunna installera MS-office, photoshop, apache, icq, winamp... ja, allt du behöver. Så det finns inte något riktigt behov av någonting annat.

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rokka
System->konfiguration->Anpassa datorn->Programhantering->Installera

Så kan du söka på de program som ingår i Mandrake. Kryssa i de du vill ha och klicka på "Installera". Om du vill lägga till fler källor att installera från gå hit: http://urpmi.org/easyurpmi/index.php#third och följ instruktionerna

Läs det som rokka skriver här i quoten igen.. det är exakt det du efterlyser.. ett grafiskt gränssnitt för att tanka och installer program automatiskt. kan inte bli enklare...

Kämpa vidare, det är inte svårt att installera program när man väl fått lite koll på läget.. jag har själv varigt i din sits för något år sedan så jag vet att det kan vara frustrerande i början

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rokka
Lägg ner.
Du måste inse att det är en väldigt stor skillnad i HUR man laddar ner program till en Linux-desktop och till sin windows-burk. Alla moderna desktop-distributioner har apt/rpm/urpmi-system för installation som närmast kan jämföras med windows-update. Skillnaden är att man därifrån direkt kan ladda ner och installera i princip allt man behöver därifrån.

Det är lite som om du via windows-update skulle kunna installera MS-office, photoshop, apache, icq, winamp... ja, allt du behöver. Så det finns inte något riktigt behov av någonting annat.

Jag (och de flesta vanliga användare) skiter i HUR det funkar, det viktiga är ATT det funkar. Om man måste hacka i en terminal för att installera program har Linux misslyckats för hemmaanvändare; det är min enkla mening. Att man inte insett det ännu är ett mysterium för mig och jag förstår inte hur man tror sig kunna locka fler användare om det fortsätter vara på det viset. Gör om, gör rätt helt enkelt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Att det skulle vara jättesvårt att skriva några rader i en terminal är nått ms har tutat i er.. är lika lätt som att klicka på filen.. bara ett annat sätt att göra det på. (imho)

Men men, man kan juh (ska kunna iaf, fungerar inte alltid klockrent) klicka på rpm-filer t ex så installeras de autmatiskt.. så man behöver inte använda terminalen. Likadant om man kör med urpmi (mandrakes pakethanterare).

Tänk på att allt du gör i terminalen kan göras via internet och ssh (putty på windowsspråk).. dvs det är mer flexibelt att kunna göra så mycket som möjligt via terminalen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oreo
Jag (och de flesta vanliga användare) skiter i HUR det funkar, det viktiga är ATT det funkar. Om man måste hacka i en terminal för att installera program har Linux misslyckats för hemmaanvändare; det är min enkla mening. Att man inte insett det ännu är ett mysterium för mig och jag förstår inte hur man tror sig kunna locka fler användare om det fortsätter vara på det viset. Gör om, gör rätt helt enkelt.

Missförstår du mig med flit eller läser du inte mina inlägg!?

Man behöver inte använda terminalen i en modern desktop-dist såsom Mandrake, suse, Linspire. Men man får om man vill.

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rokka
Missförstår du mig med flit eller läser du inte mina inlägg!?

Man behöver inte använda terminalen i en modern desktop-dist såsom Mandrake, suse, Linspire. Men man får om man vill.

Hur kommer det sig då att trådskaparen uppmanas att skriva in massa kommandon i en terminal? Dessutom var det en person som skrev i ett inlägg att det INTE fanns något enkelt grafiskt sätt att installera program på. Det var de sakerna jag baserade mina inlägg på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För att packa upp filen i mandrake 10.0 och se vad den innehåller: högerklicka på filen välj åtgärder packa upp här. Läs sedan readme filen om sådan finns för steg för steg hjälp för själva installationen.

Testa gärna att använda urpmi som någon skrev är väldigt smidigt och grafiskt och har det mesta som kan tänkas finnas.

Har filen som packas upp en filhändelse som slutar på rpm så bara dubbeklicka på den så ska den installeras.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oreo
Hur kommer det sig då att trådskaparen uppmanas att skriva in massa kommandon i en terminal?

Därför att man -kan- göra det på det sättet. Och det är mycket enklare att förklara exakt vad som ska skrivas i en terminal än att förklara exakt vart man ska klicka i varje distribution.

Citat:

Dessutom var det en person som skrev i ett inlägg att det INTE fanns något enkelt grafiskt sätt att installera program på. Det var de sakerna jag baserade mina inlägg på.

*suck* Det börjar kännas poänglöst eftersom jag upprepar mig utan att du verkar förstå.
Fråga: Finns det ett grafiskt sätt att installera saker man laddat ner i Linux?
Svar: Nej. För att varje dist har sitt eget sätt att distribuera sina filer. I Mandrake t.ex. så kan man. Svaret på samma fråga i windows är också Nej. Om du laddar ner en zip-fil så måste du packa upp filen och kan välja om du vill göra det grafiskt, med 7zip eller winzip eller nåt, eller med kommandotolken med pkzip.

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oreo
Vänta nu, hur var det nu, var inte Linux lika lättanvänt som Windows? Det är skandal att det fortfarande inte bara går att peka och klicka för att installera ett program IMO. Well, well, kom igen om 5 år när ni fixat det så kanske det blir någon konkurrens med Windows

PS. Ta inte det här så allvarligt men det är verkligen skrattretande att Linux inte har kommit längre än att man ska sitta hacka i en terminal för att installera program. Det känns väldigt 80-tal och det avskräcker förmodligen 85% av alla potentiella användare...

Vi har även den totala jättemissen i windows att jag inte kan ta ner valfritt program från freshmeat och installera det, det finns ju ingen C-kompilator i windows!

Förövrigt kommer det fler och fler grafiska verktyg för installationer, att källkodsinstallation inte kan ske helt enkelt är inte så konstigt. Även om ./configure && make && make install fungerar i de flesta fall så fungerar det inte alltid och olika program/libs har olika dependencies och installationskrav. Däremot finns det grafiska frontends för de flesta pakethanteringssystem, t.ex. synaptic för apt (inte för att jag har testat det, trivs bättre med apt-get install och apt-cache search eftersom Debians paketdatabas är ENORM).

Om man använder ett välutvecklat desktop enviroment, exempelvis Gnome (bytte ut FluxBox mot Gnome när jag installerade om systemet senast och jag är oerhört nöjd med hur Gnome 2.6 fungerar) har man mycket vunnet när det gäller den grafiska biten.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rokka
Därför att man -kan- göra det på det sättet. Och det är mycket enklare att förklara exakt vad som ska skrivas i en terminal än att förklara exakt vart man ska klicka i varje distribution.

*suck* Det börjar kännas poänglöst eftersom jag upprepar mig utan att du verkar förstå.
Fråga: Finns det ett grafiskt sätt att installera saker man laddat ner i Linux?
Svar: Nej. För att varje dist har sitt eget sätt att distribuera sina filer. I Mandrake t.ex. så kan man. Svaret på samma fråga i windows är också Nej. Om du laddar ner en zip-fil så måste du packa upp filen och kan välja om du vill göra det grafiskt, med 7zip eller winzip eller nåt, eller med kommandotolken med pkzip.

Så om jag kör Mandrake och har tankat hem en komprimerad fil då räcker det med att jag packar upp den sen dubbelklickar på den för att starta installationen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oreo
Så om jag kör Mandrake och har tankat hem en komprimerad fil då räcker det med att jag packar upp den sen dubbelklickar på den för att starta installationen?

He, beror på?

För att installera många av de större spelen (ut,quake,rtcw osv), ja, ifall det är rätt fil man tankat hem så behöver man bara klicka på den.

Ifall man tagit hem rätt paket för sin distribution ja.

Lite av kruxet är att varje dist kan ses som ett eget operativsystem då paketen som paketerats av just den distributören oftast bara funkar på just deras distribution.

Sedan, ifall jag vill ha en ordbehandlare så är det väll jobbigare att behöva surfa omkring och leta rätt på den än att antingen bara dra upp en grafisk pakethanterare och sedan välja den där, eller att bara kasta upp en konsoll och skriva ett kommando?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazer
Att det skulle vara jättesvårt att skriva några rader i en terminal är nått ms har tutat i er.. är lika lätt som att klicka på filen.. bara ett annat sätt att göra det på. (imho)

Ja det är lätt att installera via kommandorad... (emerge *)
Men det är inte pga av MS som folk är rädda för komandorader, det är en mänsklig egenskap som spindelfobi, det finns en anledning till att datorer inte blev populära bland allmänheten förns det grafiska gränssnittet kom.

Och i väldigt många fall så är det grafiska gränssnittet överlägset eftersom det inte kräver förkunskaper. Te.x. råkar jag veta att man kan använda "emerge -s" för att söka, det skulla antagligen vara en tab med namnet "sök" I ett grafiskt gränssnitt. Räcker med att kunna läsa lite på skärmen för det, till skillnad från "-s" som kräver antingen att man kör "man emerge" och läser en lång man-sida eller att man lkäser den flera sidor långa manualen(I fallet gentoo har säkerligen gjort det iofs).
Men som folk säger finns det grafiskt gränssnitt till apt också så just i det fallet så är det ingen nackdel för linux tror jag.

Skulle inte någon linuxkunnig kunna skriva ihop ett program som kör ./configure, make, make install i följd, så kan man lägga den i källkodsmappen? Då får man ett enkelt verktyg som fungerar i många fall...

Hmm oj det här var inte en diskussion om konsol versos GUI va? Kan ju inte lyckas alltid...

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oreo
Jag (och de flesta vanliga användare) skiter i HUR det funkar, det viktiga är ATT det funkar. Om man måste hacka i en terminal för att installera program har Linux misslyckats för hemmaanvändare; det är min enkla mening. Att man inte insett det ännu är ett mysterium för mig och jag förstår inte hur man tror sig kunna locka fler användare om det fortsätter vara på det viset. Gör om, gör rätt helt enkelt.

Håller med fullständigt!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oreo
Så om jag kör Mandrake och har tankat hem en komprimerad fil då räcker det med att jag packar upp den sen dubbelklickar på den för att starta installationen?

OK, då tar vi det en gång till Det funkar på samma sätt som i windows nämligen att om den person som har packat filen vill att den ska gå att installera genom att man dubbelklickar på den så gör den det, annars inte. Men återigen: Det är ett annorlunda koncept eftersom man laddar ner allt från samma ställe, och oftast inte ens behöver dubbelklicka på filen.

Bif. en skärmdump på hur det ser ut när man installerar program i Mandrake.

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rokka
OK, då tar vi det en gång till Det funkar på samma sätt som i windows nämligen att om den person som har packat filen vill att den ska gå att installera genom att man dubbelklickar på den så gör den det, annars inte. Men återigen: Det är ett annorlunda koncept eftersom man laddar ner allt från samma ställe, och oftast inte ens behöver dubbelklicka på filen.

Bif. en skärmdump på hur det ser ut när man installerar program i Mandrake.

Men kan man installera program som man själv har laddat hem med hjälp av programmet där du visar på bild?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Men kan man installera program som man själv har laddat hem med hjälp av programmet där du visar på bild?

Men vilket program är det du ska installera?