Permalänk
Medlem

kombinera IVIKEN(ikea) och uvlampa

som rubriken så fint avslöjar så hade jag tänkt kombinera en IVIKEN från ikea och en uvlampa.

IVIKEN:
http://www.ikea.se/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?c...

tror ni att det kommer funka eller rättare sagt ge tuff effekt?

kanske nån som testat innan o kan berätta om det funkar eller om det är slöseri på pengar.

EDIT: menar alltså lampor som ger sån där mysig effekt på allt som är vitt i princip...inte såna som säljs på teknikmagasinet som bara "glöder".

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Hedersmedlem

Flyttad till "Eget bygge".

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

!? på vilket sätt är det ett eget bygge? tycker verkligen inte att byta en lampa klassas som det...men men om mod. säger så är det ju det som gäller.

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Medlem

Hmmm glas filtrerar bort mycket av de våglängder som uv ljus avger så du kommer inte få mycket av den efekten vanliga uvlampor ger.

Visa signatur

Party Party !! || Stolt dyslektiker
Amd 64 3000+ Winchester -|- 1024mb DDR 3200 -|- GF 6800LE @ 399/800 -|- Msi K8N Neo2 Platinum Server Druon 900 på något MSI mobo -|- 1024mb PC133-|- 4st 120gb 2st 200gb 1st 250gb och en 40gb

Permalänk
Medlem

.. Så du kanske inte ska ha den för att få "blacklight" effekten, utan bara
få glaskuben att lysa tufft

Visa signatur

:: xp 3000+, Asus a7n8x Deluxe, 2*256mb Samsung pc-3200, Hercules Radeon 9500 pro, IBM 180gxp totalt 300gb ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sypher
.. Så du kanske inte ska ha den för att få "blacklight" effekten, utan bara
få glaskuben att lysa tufft

Av första inlägget i tråden att döma så är han ute efter den effekten...

Det kommer inte att fungera jättebra. Lampan var ju i rejält glas...

Permalänk
Medlem

ja men det är alltså en vithinna/färg på insidan av glaset...det är den jag vill ska lysa.

vill alltså inte lysa upp rummet med sånt ljus utan det får om det blir så bara va en trevlig bieffekt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hetzz
ja men det är alltså en vithinna/färg på insidan av glaset...det är den jag vill ska lysa.

vill alltså inte lysa upp rummet med sånt ljus utan det får om det blir så bara va en trevlig bieffekt.

Om det är en vit hinna innanför det tjocka glaset, så kommer den att lysa. Fin idé föresten...

Permalänk
Medlem

hehe...måste bara hitta en uvlampa med smal sockel... än sålänge har jag bara hittat med tjock sockel... iofs kan jag om det verkligen inte gå att få tag på med smal modda/byta ut den befintliga till tjock sockel...bara att byta tror jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hetzz
hehe...måste bara hitta en uvlampa med smal sockel... än sålänge har jag bara hittat med tjock sockel... iofs kan jag om det verkligen inte gå att få tag på med smal modda/byta ut den befintliga till tjock sockel...bara att byta tror jag.

Om du "Bara kan byta" en E14 till en E27 sockel beror väl lite på hur sockeln sitter i armaturen. Det kan du kanske kolla på IKEA?

Permalänk
Medlem

kan kolla nu..står armaturen står o lyser med vanlig lampa bredvid min mus...

edit:ska nog gå smärtfritt

Visa signatur