Hjälp: VPU Recover has reset your graphics accelerator

Permalänk

Hjälp: VPU Recover has reset your graphics accelerator

Kanske är en nybörjar fåga, men jag har ett allvarligt problem.

Jag uppgraderade min syrras dator nyligen. Hon hade en riktigt gammal dator från 97. Jag köpte budget delar som ändå gav henne mer prestanda än hon använder sig av. Och hon hade en väldigt liten budget så det fick bli billiga saker.

Tyvärr verkar inte graffekortet fungera som hon fick. Hon har Radeon 9200 SE. ATI är tillverkaren.

När jag installerar drivrutinerna och startar om datorn så ser det ok ut till en början. Men efter ett litet tag (30 sekunder) så blir skärmen svart 5 sekunder och när bilen kommer tillbaka blir grafiken helt defekt. Antingen blir det konstiga tecken i windows fönstrena, eller så smälter fönstrena samman och/eller fryser. Och så går det inte att göra nåt nästan. Och så efter 20 sekunder så bli skärmen svart igen osv.
Varje gång det händer så får jag upp ett felmedelande som säger:

VPU Recover has reset your graphics accelerator...blablabla
och så kan man välja på att skicka felrapport till ATI. Men det går inte heller för det fryser och går inte att göra något.

Om jag startar datorn i felsäkert läge så går det bra. Och jag avinstallerar drivrutinerna. Och så startar jag upp datorn i normal läge och då går det bra, förutom att det är som att ha en dator utan graffe kort, dvs as fult.

Jag har provat att installera om det flera gånger och provat men samma resultat varje gång.
Jag har provat att göra "clean install" där jag tar bort alla ATI nycklar i registret innan jag installerar om drivrutinerna.
Jag börjar bli arg och desperat

Om någon har något tips skulle det vara väldigt bra. För nu vet jag inte vad jag ska göra.

Jag har följt guiden på http://www.rage3d.com/board/forumdisplay.php?f=46
men det har inte hjälpt heller.

Permalänk
Medlem

Stäng av VPU recover. Den fungerar bara OK med 9800 och senare. Och även på dessa hade jag valt o stänga den. Har hört massor som har strul med den.

Stänga av gör du i inställningar för bildskärm --> avancerat --> fliken VPU recover. bocka AV rutan vid VPU recover.

Visa signatur

Undras egentligen om jag faktiskt ÄR dum i huvudet?!

Permalänk
Medlem

Bara en fråga har du stoppat in ström kabeln i grafik kortet???
det måste du göra vettu!

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk

9200SE behöver väl knappast någon extra ström?

Permalänk

Jag ser ingen flik som heter VPU recover.

Edit: Fliken kommer fram med ATI control center, som inte laddas när man kör i felsäkert läge. Jag provade i normal läge och lyckades klicka bort VPU recover.
Istället för att det blir VPU recovery nu så hänger sig datorn istället

Permalänk
Medlem

Haar du testat med olika drivrutiner?

Stäng av fastwrite i bios eller i ATI controlsettings och sätt agp på 4x

/Martin

Permalänk

jag gick in a bios, stängde av fastwrite
när windows sedan laddade, så ändrade jag fort till 4X och nu funkar det bra.

problem i vissa spel men jag tror hon ändå inte kommer spela dom

Permalänk
Avstängd

Jag har precis råkat ut för samma sak, VP Recovery yadayada. Prövade först att stänga av det, men kraschade ändå. Efter att ha installerat om en massa olika program och dylikt utan någon ändring (bytte bios och la in senaste Via 4in1 också) så aktiverade jag VPU recovery igen och första gången jag spelade så kraschade det igen, men denna gången stannade grafiken kvar i 800x600 så jag startade spelet igen i den upplösningen och då funkade det. Ändrade sedan upplösningen till 1024x768 i spelet och inga krascher då heller. Så du kan ju pröva att minska upplösningen på skrivbordet om du ska spela. Verkar funka fint för mig

*edit*

Efter lite spelande så inser jag att VPU Recovery kommer tillbaka, men vad jag gör nu är att inte släcka den där varningsskylten som kommer upp utan startar upp spelet igen och då funkar det fint. Har även släckt rutan och startat och då funkar det igen. Mysko.