Permalänk

hej N4 kommer troligen om ett halvår

Visa signatur

EVGA 980 GTX SC | AMD Ryzen 2600 | ASUS B450-F | 16Gb Corsair 3000Mhz CL16 | Corsair 850w | Corsair 600T

Permalänk
Avstängd

Hoppas bara dom kan göra något bra PCI-E lås.

Permalänk

Ferrat - AGP-porten är i grunden en vidareutveckling av PCI-porten, att moderkorten bara har 1 (och ingen orkat fixa kort med 2) kan ha flera orsaker - bland annat att det inte behövs.
Att byta "för att något är nytt" eller för att "det är trevligt att grafikkortets port också har PCI-e i namnet" är inte försvarbara anledningar

Skulle de ha kunnat tillverka XP-processorer på 4GHz som passade i KT133-kort så skulle jag vara bra mycket gladare! Det är inget negativt med bakåtkompatibilitet förutom när det kostar pengar eller prestanda...

Att Intel och AMD inte har problem med att göra snabbare processorer är INTE en bra anledning för att inleda byte av utbyggnadsplatser (som används i allt mindre utsträckning dessutom!)
Ge mig "super AGP" som klarar både AGP-kort och AGP100x-hastighet så kommer jag som användare att vara gladare än om jag måste skaffa PCI-E 100x med motsvarande prestanda till samma pris (jag skulle ju tvingas att byta grafikkort i PCI-E-alternativet - ofstast byter man grafik ändå, men påstå inte att ett _bytestvång_ är en positiv egenskap hos PCI-E)
Jag skulle till och med kunna påstå att fler användare skulle tjäna på ett moderkrot med "superAGP" och helt utan PCI-platser än på ett motsvarande PCI-E-moderkort med några PCI-E 1x platser (beroende på att PCI-platserna används så pass sällan idag)

PCI-E bytet skulle passat mycket bättre om processortillverkarna kunde erbjuda 3GHz AMD64 resp 5GHz PresHottar - man skulle kunnat byta datorn helt för att man fick en stor prestandaökning och INTE för att de bra delar man har idag inte passar

sen har vi de problemen som icke fungerade/existernade PCI-E och S-ata -lås innebär för överklockare...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
Ferrat - AGP-porten är i grunden en vidareutveckling av PCI-porten, att moderkorten bara har 1 (och ingen orkat fixa kort med 2) kan ha flera orsaker - bland annat att det inte behövs.
Att byta "för att något är nytt" eller för att "det är trevligt att grafikkortets port också har PCI-e i namnet" är inte försvarbara anledningar

Ja det är en utveckling av PCI men anpassad för just grafik, det är iaf så jag uppfattat det, därav finns PCI kvar till alla andra olika kort

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ferrat
Ja det är en utveckling av PCI men anpassad för just grafik, det är iaf så jag uppfattat det, därav finns PCI kvar till alla andra olika kort

sant, men på samma sätt kommer ju PCI-e 16x också att vara en utpräglad "grafikkontakt" på alla vanliga hemdatorer att tag framöver - inte för att den är konstruerad specielt för den uppgiften utan för att inget annat kommer använda den

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Varför klaga på PCIe? Samma hastighet i båda riktningarna, SAMTIDIGT!
4GB/s (PCIe x16), det är mycket... snart kommer vi att få se hur svag AGP egentligen är.

ISA, MCA, VL-bus, PCI, PCI-X och AGP är dyra i jämförelse med prestandan som de ger.
Det är ju många här på Sweclockers.com som snackar om pris/prestanda.
Just nu verkar som om ni bara pratar om en hastighet i en riktning, d.v.s. 2GB/s vs. 4GB/s.

Fram tills nu så har alla ledningar behövt vara lika långa, PCIe kräver inte det eftersom den är konstruerad på ett annat sätt.
Sedan så kräver PCIe färre ledningar för att uppnå samma prestanda som AGP och PCI.
Jag tror att många här vet att tillverka moderkort inte är lätt, det är trångt. PCIe är ett sätt att lösa platsbristen.