Permalänk
Medlem

Det hela måste automatiseras lite. Jag har en del ideer om hur man kan göra det

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Medlem

Nästa tävling får väl jag vara med i och vinna.. Men jag tycker du borde presentera den på fredagsnatten alt. på lördagsmorgonen och summera den på söndagskvällen.. bidrar till fler bidrag och bättre kod..

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shark^
Nästa tävling får väl jag vara med i och vinna.. Men jag tycker du borde presentera den på fredagsnatten alt. på lördagsmorgonen och summera den på söndagskvällen.. bidrar till fler bidrag och bättre kod..

Mjo.. denna kom lite sporadiskt men nästa helg skall det bli lite mer förvarning. Funderat på att automatisera det hela lite också men det värsta är att folk kan köra lebbigkod och sabba ens dator om man inte verifierar koden först.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hrm... min andra version (http://www.cplusplus.se/paste.php?id=114) var inte så slö trots allt... inte på min dator iaf. Jag körde testen (10 ggr var, tog bästa tiden) på min dator (P3 1GHz). Resultat:

ice 984.445 eighty2 1032.75 psionicist 1229 sunray 1297.52 vg132 1306.03 etono 1351.6 madah 1390.2 matricks 1485.79 eighty 1559.12 ookk 1594.21 don_tomaso 2420.16 cide 21728.2

Men ice kom fortfarande först. Grattis till honom!

edit: Optimeringar var inte påslagna i detta test.

Visa signatur

:€

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eighty
Hrm... min andra version (http://www.cplusplus.se/paste.php?id=114) var inte så slö trots allt... inte på min dator iaf. Jag körde testen (10 ggr var, tog bästa tiden) på min dator (P3 1GHz). Resultat:

ice 984.445 eighty2 1032.75 psionicist 1229 sunray 1297.52 vg132 1306.03 etono 1351.6 madah 1390.2 matricks 1485.79 eighty 1559.12 ookk 1594.21 don_tomaso 2420.16 cide 21728.2

Vilken kompilator och hur mycket ram har du? Sedan, körde du med full optimering?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

256MB RAM. Kompilerade med g++ -fno-rtti -s.

Jag kan pröva i VC++ också. Kommer tillbaka med resultat...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

256MB RAM. Kompilerade med g++ -fno-rtti -s.

Jag kan pröva i VC++ också. Kommer tillbaka med resultat...

Du missade alla optimeringar -O3

Sedan bör du kanske ha mer ram. tar minst 114mb programmet + alla tabeller etc folk har skapat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hehe. Med optimeringar påslaget (fortfarande g++):

ice 508.973 eighty2 627.011 etono 652.4 vg132 760.122 madah 805.784 sunray 841.004 psionicist 849.103 ookk 911.68 eighty 923.573 matricks 958.483 don_tomaso 1307.3 (orkade inte vänta på cide)

Och att jag har lite RAM påverkar nog en hel del till min fördel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hehe. Med optimeringar påslaget (fortfarande g++):

ice 508.973 eighty2 627.011 etono 652.4 vg132 760.122 madah 805.784 sunray 841.004 psionicist 849.103 ookk 911.68 eighty 923.573 matricks 958.483 don_tomaso 1307.3 (orkade inte vänta på cide)

Och att jag har lite RAM påverkar nog en hel del till min fördel.

Oj oj. Min tvär dog på din dator. Lite spännande. Är det för att g++ inte optimerar lika bra eller är det något annat? Din P3:a kanske har lite cache som min algorithm gillar. Kan du kolla hur mycket du har? (http://www.cpuid.com)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Resultat (20 iterationer) från körning under VC++ (2003) (med optimeringar):

ice 478.789 matricks 558.553 etono 647.047 psionicist 657.912 eighty2 764.087 vg132 736.148 don_tomaso 786.174 ookk 795.717 madah 803.611 sunray 819.236 eighty 872.506

Här gick det bättre för nästan alla utom mig, som det gick sämre för, för båda mina implementationer, jämfört med g++... konstigt.

L1 Data/Instructions Cache size: 16 kB
L2 Cache size: 256 kB
Line size 32 B.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

okej.. g++ suger på att optimera med andra ord. Sedan så har du lite cache vilket min algo inte tycker om. Ganska intressant.

Btw, här har ni anledningen varför spelkonsoller är så kraftfulla. Det går att optimera till dom eftersom det är fast hårdvara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker det låter riktigt trevligt med en nästa helg som sträcker sig från fre-sön...

Man lär sig sjukt mycket på sånna här saker. hade ingen aning tex om att if satser är så slöa. Sen att jag är så kass på att hantera minne var nästan sorgligt att upptäcka
Man kan ju undra varför man får lära sig massa agoritmer i skolan som passar bra för större datamängder men man får inte lära sig hur man hanterar stora datamängder...

Visa signatur

LAN i stockholmv9
http://www.hazard.nu

Permalänk
Medlem

kanske en tävling som inte är lika beroende av sråk nästa gång?
Aja jag ska iaf vara med även om jag inte är bra på att kancka gryma algoritmer

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att tävla om något större program, typ ett enkelt spel som ska ta så lite plats som möjligt?

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem

Mindre språkberoende vore trevligt... så lite grafiskt som möjligt tycker jag. det känns som en helt annan sak att göra saker grafiska.
Någon ska nog lyckas komma på något.

Visa signatur

LAN i stockholmv9
http://www.hazard.nu

Permalänk

Hitta på nåt riktigt klurigt till nästa helg så ska vi se om jag vågar vara med. Gärna nånting som inte alls anknyter till detta problem så ingen kan återanvända idéer.

Permalänk
Hedersmedlem

Testprogrammet borde starta och time'a det slutgiltiga programmet inkl. filinläsning, på det sättet så blir det mindre språkberoende och fler kan delta.

Men om det nu inte är en time'ing som krävs så finns det ju andra metoder...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Jag är med nästa helg om det blir mindre språkberoende, kan inte C++.

Visa signatur

ERx -> Alltid Trött IWill KK400-RS | Athlon Xp 2000+ | 256mb ddr | 48x cdrw | Samsung dvd | Nec ND-1300A DVD+-RW | GF4Mx440 128mb | Wd 80GB + Ibm/Hitachi 120Gb | Tvkort
"Fascism är den enda ideologin som fungerar" - Koffe

Permalänk
Medlem

Tråkigt med språkberoende tävlingar, som många redan har sagt. Jag vill gärna ställa upp med Delphi, men förstår ju såklart att "flerspråkiga" tävlingar är svårdömda.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Som sagt. Det är svårt att hitta på något språk oberoende. Men jag skall försöka. Det fina med denna tävling var att vi kunde testa på flera burkar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tävlingen behöver inte nödvändigtvis vara bäst körningstid eller dylikt. Kan ju lika gärna göra en tävling om att kalkylera pi, så kan alla koda i vilket språk de nu vill. Vinnaren kan väl vara den som räknar fram flest korrekta decimaler

Visa signatur

CTMod Developer (WoW UI Mod)
http://www.CTMod.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cide
Tävlingen behöver inte nödvändigtvis vara bäst körningstid eller dylikt. Kan ju lika gärna göra en tävling om att kalkylera pi, så kan alla koda i vilket språk de nu vill. Vinnaren kan väl vara den som räknar fram flest korrekta decimaler

Erh. det blir ju samma sak som hastighet. Storlek är en annan sak man kan gå på fast då vinner asm överlägset. Sedan att tima med inläsning av data etc vorde inte så bra på den tävlingen vi körde nu för då får du 300 till variabler med i räkningen. Att ladda filen kommer bli en större task än att tolka den eftersom man kan köra asyncront. Sedan får man beräkna med filecache och massa annat juxx och det skulle handlat om allt annat än att parsa morsekoden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur du menar med "att det blir samma sak som hastighet". Om man bortser från hur länge det tar att räkna ut och istället tittar på hur bra resultatet är. Man kan ju givetvis sätta en maxgräns på 20 sek eller nått. Kom ihåg att det bara var ett exempel

Visa signatur

CTMod Developer (WoW UI Mod)
http://www.CTMod.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cide
Förstår inte hur du menar med "att det blir samma sak som hastighet". Om man bortser från hur länge det tar att räkna ut och istället tittar på hur bra resultatet är. Man kan ju givetvis sätta en maxgräns på 20 sek eller nått. Kom ihåg att det bara var ett exempel

Men asså. Den som har den snabbaste algorithmen kommer hinna räkna ut flest. Dessutom den som har en mycket snabbare dator hinner räkna ut fler också.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Säg att man ska räkna ett visst antal decimaler då, och så kollar man vilka som har mest rätt/alla rätt...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Att få alla rätt är inga problem. Det som är problemet. Speed och size är typ det man kan tävla om. Sedan estetisk. Vi kan göra som Ludum dare. Göra ett spel på 48 timmar Var med på en sådan förut fast hade bara tid med 13 timmar. Var kul.

Visa signatur

Permalänk

Minnesanvändning kan man väl också tävla i, men det är svårare att mäta.

Edit: Eller lös något artificiellt. T.ex. skapa en AI som löser ett specifikt problem. Uppgiften är inte att lösa själva problemet utan att skapa ett program som löser problemet åt en. Beroende på problemets natur kan man mäta resultatet. Ska se om jag kommer på ett bra exempel...

Edit: Hmm, svårt att hitta på ett problem som inte har en optimal lösning. Man börjar lätt nudda på NP-fullständighet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pink Lemonade
Minnesanvändning kan man väl också tävla i, men det är svårare att mäta.

Edit: Eller lös något artificiellt. T.ex. skapa en AI som löser ett specifikt problem. Uppgiften är inte att lösa själva problemet utan att skapa ett program som löser problemet åt en. Beroende på problemets natur kan man mäta resultatet. Ska se om jag kommer på ett bra exempel...

Edit: Hmm, svårt att hitta på ett problem som inte har en optimal lösning. Man börjar lätt nudda på NP-fullständighet.

Minnes användning är svårt. AI kan man dock tävla i. Något simpelt spel där två AIs skall köra mot varandra dock kan testningen ta en FÖRBANNAD tid p.g.a. att en AI brukar kunna tänka några minuter per drag. Det är lätt att wasta massa tid i en AI. Där emot kan man kanske göra något realtids greja där AI:erna måste reagera snabbt också. Jag skall tänka lite på det så kanske jag kommer på något vackert. Problemet blir att jag eller någon annan måste skriva en hel del kod för att folk skall kunna köra det dom motvarandra och det blir fortfarande problem med olika språk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varsin AI som ska tävla i schack, i en turnering?

Tidsbegränsade matcher också såklart, 5 minuter/match.

Visa signatur

Light travels faster than sound. Is that why some people appear to be smart before they speak?
It's a big rock. I can't wait to tell my friends. They don't have a rock this big.

Permalänk
Medlem

Tror jag kommer bli ganska svårt, + att det kommer bli VÄLDIGT jobbigt att skriva programmet som ska aggera "server".

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!