Abit Fatal1ty-moderkort på fredag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Jag håller faktiskt med. Jag följer alla nyhetstrådar och på i princip alla trådar är det folk som slänger ut sig det ena efter det andra, och alltid negativt.

Om man trodde att Abits Gamer/entusiast-inriktade moderkort skulle vara helt passivt kylt har man antingen ingen koll alls på Abits tidigare MAX-kort eller så känner man bara att klaga - på något som man inte vet säkert än.

Skulle Ferrari släppa en ny sportbil med en V12:a bör man inte klaga på att den drar mycket soppa, och lite av samma känner jag i detta fall. Som jag förstått det handlar det om utseende och överklockningsprestanda/kylning på detta moderkort, och förstår man inte det genom att titta på det, och sedan klagar, är det något fel.

Man får väldigt gärna klaga på saker som verkligen är negativt och som är bekräftade att de verkligen är dåligt tex, men att bara slänga ut sig saker för sakens skull tycker jag inte tillför forumet/kommentarerna ett skvatt.

håller med till 100%

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Men så länge fläktarna gör så liten skillnad tycker jag dom skulle satsa på riktiga flänsar. Det är ju som om Ferrari skulle släppa en ny modell som måste servas dubbelt så ofta och låter 50% mer bara för en liten smådetalj som ger 2 hästar mer.

Permalänk
Medlem

Fatality var väl Q3-geek? eller var det CS?

Permalänk
Medlem

vadå död åt skrivarporten... jag ser här inne att det är ett fåtal som har en LCD-display i datorn ;D annars är det ett mkt tufft moderkort för ev. överklocking

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
Och so what om där är fläktar? bra kylning = bra oc.
Fan skaffa lite ljudisolering till burken så hör ni inte mycket.
Sen vet ni inte vilka rpm dom spinner på heller.

Innan ni börjar klaga ner på allt så kanske ni ska vänta och se hur det är i praktiken först. Sen kan ni börja att säga att det suger osv.

So what?
Det låter och alla kanske inte vill ha en dator som låter mycket?

Skaffa ljudisolering?
Ska du ljudisolera bakplåten? Eller ska du bara täcka igen fläkthålen? Då lär de spinna upp och låta ännu mer
Sen är ljudisolering ingen dum idé i vilket fall, men bara för att man har ljudisolering så betyder det inte att man kan skita i att ha tysta komponenter. Det är inte direkt så att jag skiter i att sätta dit en passiv fläns på nordbryggan bara för att jag har ljudisolering.

Spelar ingen roll vilken rpm de spinner på.
Antingen så snurrar de långsamt och då gör de verkligen ingen nytta. Eller så snurrar de i "normal" hastighet eller snabbare och då låter de. Små fläktar har verkligen kass prestanda sett till ljudnivån (som en bonus så får man ett extra tjutigt och störande ljud), finns i mina ögon ingen som helst anledning att ha dessa fläktar där.

Skaffa ett par riktiga kylflänsar istället, de kommer kyla lika bra och har man ett nätagg precis ovan eller någon annan fläkt i närheten så kommer de kyla mycket bättre än de där små fläktarna.

Visst, alla bryr sig inte om ljudnivån. Men bara för att man gör det betyder det inte att man inte vill ha ett bra top-of-the-line moderkort. Och då får man ju ofta sån här skit på köpet (jusst den här sortens skit är visserligen exklusiv för abit men blir detta en trend så...).

Nä, låt överklockaren göra något själv - då blir det antingen både tystare och bättre eller bara mycket bättre.

Visst, man ska inte klanka ner på saker som är nya bara för att de är nya.
Men man ska verkligen inte heller välkomna allt nytt som kommer bara för att de marknadsförs som något bra. Att marknadsföra något negativt som en positiv grej verkar fungera riktigt bra, inte bara det att de kommer undan med något negativt, de får det att bli positivt då många recensioner ser det som ett plus eftersom marknadsföringen skryter om det. Detsamma gäller användarna som dessutom känner sig säkra och övertygade att de har de bästa bara för att de har något unikt.

Verkar ju som om ett sånt här moderkort säljer bättre än ett kort med passiva lösningar skulle bara för att användarna tror att det är bättre. Om så är fallet så förstår jag att Abit släpper detta, men annars har jag liten förståelse för deras "lösning".

Permalänk
Medlem

Bort med PS/2, COM, LPT, Floppy, IDE !
ABIT började bra med IT7-MAX men sen gick dom tillbaka och satte ditt dom förbanade PS/2 portarna.
Det ska va USB, FireWire och SATA.
För er som kör LCD display, bygg en usb omvandlare.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Jag plockade bort OTES-fläkten och plasten på mitt IC7-MAX3 moderkort och det överklockade precis lika bra utan som med OTES-kylning. Det tog bara en massa onödigt utrymme och fläkten lät mera än 92mm fläkten på cpu:n.
Visst kan man få ned varvtalet på fläktarna eller ta bort dem men de är ju inte gratis. Nog kunde de välle hitta på någon bättre lösning med passiv kylning om de vill göra något innovativt tycker jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pluxor
Fatality var väl Q3-geek? eller var det CS?

Fatal1ty är ett gaming "fenomen", han har spelat de flesta FPS spelen i stora 1on1 turneringar och vunnit. Han är känd för att kunna byta spel och bli bra på det efter någon vecka, men i Cs där gick han bet Individualister fungerar sällan bra i lagspel...

Hursomehelst, varför ska gamers veta mer om prestanda än någon annan? De gamers jag har stött på genom mina 3 år i CS-scenen vet oftast inte ett SKIT om datorer. Fan, tror dom att det blir "bättre" feeling i det där moderkortet gentemot ett annat eller? Ett annat moderkort med samma sockel ger antagligen samma resultat, utan alla onödiga fläktar. Överklockning, visst men det sysslar gamers inte med. Vilken gamer pallar att fippla i bios med vcore och multipels för att tjäna nån fps? Vilken gamer pallar att spelet låser sej pga för låg volt ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bom
Jag plockade bort OTES-fläkten och plasten på mitt IC7-MAX3 moderkort och det överklockade precis lika bra utan som med OTES-kylning. Det tog bara en massa onödigt utrymme och fläkten lät mera än 92mm fläkten på cpu:n.
Visst kan man få ned varvtalet på fläktarna eller ta bort dem men de är ju inte gratis. Nog kunde de välle hitta på någon bättre lösning med passiv kylning om de vill göra något innovativt tycker jag.

Jag sa åt en polare ett testa dra ur kontakten på OTES kylningen på sitt MAX3 kort som sitter monterat i en ljuddämpad Sonata låda. Kan meddela att den flänkten inte har snurrat mer då den lät mer än hela burken i övrigt.

Permalänk
Medlem

braa annu mer fläktar...som om de inte låter nog mkt som det är.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arch

Hursomehelst, varför ska gamers veta mer om prestanda än någon annan? De gamers jag har stött på genom mina 3 år i CS-scenen vet oftast inte ett SKIT om datorer. Fan, tror dom att det blir "bättre" feeling i det där moderkortet gentemot ett annat eller?

Det är för att sälja till kiddies som "ser upp" till honom, precis som folk kopierar configs, etc etc etc...

Permalänk
Medlem

Ja, folk köper ju Nike Jordan-pjuck och annat som är celebrity branding, så varför inte. Personligen är jag ute efter ett socket 939 från just Abit och det kommande AN8-Fatal1ty kanske kan vara det jag väntar på. Det som till slut avgör är vad kortet kan erbjuda och vad det kostar, inte vilken gamingstjärna som är tillverkarens gullegris och affischnamn.
Dessutom vill jag nog se benchmarks innan jag halar upp lädret ...

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

jag som är trött. elr vart tog de integrerade ljudet vägen?

Visa signatur

Hem: MSI K8N Neo2 Platinum 54G ][ A64 3200+ @ 9x290 1:1 ][ 2x512MB Corsair 3200XL Samsung TCCD ][ OCZ MODSTREAM 520w ][ Asus 6800GT 430/400 ][

Jobb: P4 3.0Ghz ][ 512mb

Permalänk
Medlem

verkar monster

Permalänk
Medlem

varför är det bara jag å ExIzteNz som reflekterar på att det faktiskt inte finns en enda ljudutgång på bakplåten. svårt med intrigerat 7.1 i detta fall

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

ljudet sitter säkert på en bracket, med andra ord sitter det ett ljudchip nånstans med en kontakt i närheten, när man pluggar i den här mammaplankan i ett chassie får man väll välja om man ska ha ljud eller inte

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Medlem

dumt om det är på det viset imo då om man nu har en massa pci-platser upptagna så blir det 1 en massa mer kablar som skall tyglas 2 mindre plats att sätta in riktiga pci-kort.

eller skall jag säga pci-e kort

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExIzteNz
jag som är trött. elr vart tog de integrerade ljudet vägen?

Du som är trött:

"Det har fyra stycken DDR2-platser för maximalt 4 gigabyte minne, integrerat ljudkort som har stöd för 7.1-ljud samt dubbla nätverkskort varav ett stödjer Gigabit."

Om du menade att du inte såg några utgångar så vet inte jag heller..

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Bort med PS/2, COM, LPT, Floppy, IDE !
ABIT började bra med IT7-MAX men sen gick dom tillbaka och satte ditt dom förbanade PS/2 portarna.
Det ska va USB, FireWire och SATA.
För er som kör LCD display, bygg en usb omvandlare.

oh yes!

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Avstängd

riktigt bra moderkort som har slängt onödiga portar som inte används! mer frammåt strävande vill vi se!

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

varför klaga på fläktarna?

om ni inte vill ha dom för lite extra OC så kan ni köpa ett annat moderkort eller helt enkelt koppla ur dom.

svårare är det inte

Visa signatur

Antec SLK3000B | Tagan 480W | AMD A64 3000+ Winchester | Zalman CNPS7000B-CU | MSI RS480M2 | 1x512 A-data Vitesta PC4000 | Sapphire X700Pro 128mb | Seagate 120+200GB
var snäll och CITERA när du skriver till mig :)

Permalänk
Medlem

Jag håller med till viss del när det gäller att få bort alla gammla portar, såsom COM och Printer.
Jag personligen skulle inte kunna leva utan åtminstonde en Comport eftersom att jag kör min underbara winampcontroller på COM1.

Nån kommer kanske säga det nu att man kan köra hotkeys i winamp osv, men vad är sporten i det?
Det finns antagligen folk som andvänder pararellporten till en fasligt massa saker som är hur häftiga somhellst.
Som jag ser det så skulle det bästa vara att skicka med PCI-brackets med portarna på, då får man välja om man vill ha dom eller inte, visst man blir av med en eller två PCI-platser men vafan, det kan man offra.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Tur att modellen inte hette Heaton.

Visa signatur

För kass dator för rig in sig, m8.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Men så länge fläktarna gör så liten skillnad tycker jag dom skulle satsa på riktiga flänsar. Det är ju som om Ferrari skulle släppa en ny modell som måste servas dubbelt så ofta och låter 50% mer bara för en liten smådetalj som ger 2 hästar mer.

Helt offt. men det låter som om du har beskrivit Ferrari väldigt väl. Man byter t.ex. kamremmar varje 1.000 mil så dom kräver mer service än många andra bilar och det egentligen utan att plocka ut speciellt mycket effekt, har du hört en Ferrari med raka rör (utan ljuddämpare)? låter finfint men mycket. Men varför köper folk då såna bilar? jo därför att det är Ferrari. Tänk likadant med Abit.

Visa signatur

P4C 2,4@3,0 / P3 733@770

Permalänk
Avstängd

Jo, men jag vill inte ha en ferrari heller.

Permalänk
Medlem

fruktansvärt irriterande och meningslöst jobbigt me massa småfläktar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Faktum är att 40x30-millimtersfläktarna på moderkorten är det hög kvalitet på. Abit har ju använt dem på bland annat KV8-MAX3-moderkorten och mig veterligen är det väldigt få som har gått sönder.

Som Kr^PacMan säger så är det inga sleetna budgetfläcktar med glidlager i utan riktiga fläktar med kullager i som i regel nästan aldrig blir utslitna.

Visa signatur

Intel P4 2.8@Massa NW Malaysia
226w Peltier Idel: -16 Full: +3
ATI 9800Pro

Permalänk
Medlem

Abit tycker det är viktigt att ha två stycken 40mmfläktar som pustar på kondensatorerna

Sånt är bara till för galningar som tycker det är coolt med en flänkt i 1/0-plattan.

Dom blåser ju tillochmed åt fel håll. Baksidan är reserverad för utblås

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sniffer
Som Kr^PacMan säger så är det inga sleetna budgetfläcktar med glidlager i utan riktiga fläktar med kullager i som i regel nästan aldrig blir utslitna.

Va bra, då låter de alltså ännu mera :\\

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför folk klagar på fläktar på ett moderkort?

Att kyla nordbryggan är ju rätt bra, speciellt vid överklockning

Och vad gäller Abits OTES-kylning så är den praktiskt taget ljudlös.. åtminstone på IC7MAX3

Det här kortet lär vara grymt.. och kostar säkert en slant med!