Ingen P4 4,0 gigahertz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
men dom måste ju sänka priser! jag menar vem i hela fan har råd med photoshop för 13k?

Proffsprogram kostar så mycket att utveckla, vet du hur många rader kod (eller rättare sagt, hur mycket av deras arbetstid som lagts ner) som behövs för att Photoshop?

Sen finns ju argumentet om att Kalle använder warezversionen på ett företag för att sen när han bli äldre köpa det.
När han har råd med det dvs.

Permalänk
Medlem

PalmiNio har nästan rätt men inte helt o hållet.

TCPA hette den första alliancen men sedan bröt sig några stora
players ur denna för de var inte nöjda med utvecklingen. De startade
då "Trusted Computing Group", TCG, https://www.trustedcomputinggroup.org/

Nästan alla medlemmar i TCPA har nu gått över till TCG, förövrigt har de enormt
många medlemmar, det är i princip alla stora företag som "matters".

Det de flesta blandar ihop i implementeringen av sjävla "Trusted Computer"
platformen är hårdvaru och mjukvaru delarna.

Hårdvaru delen kallas "Trusted Platform Module",TPM, och ska/skulle först
implementeras som ett chip på moderkortet, ett så kallat "Fritz-Chip".
Senare så ska TPM:en implementeras direkt i CPUn. Det kommer att krävas
att stöd implementras i BIOS och förmodligen en hel del mer. Det som är viktigt
att nämna här är att detta jobbas det hårt med i denna stund. Alla som är med
att utveckla detta jobbar för fullt, tåget rullar på bra, det kommer att komma
fortare och i större utsträckning än de flesta inser.

Mjukvaru delen, iaf Microsofts, kallas "Next-Generation Secure Computing Base",
NGSCB, http://www.microsoft.com/resources/ngscb/default.mspx det är detta som förr
kallades"Palladium". Detta kommer att implementeras i Longhorn men förmodligen inte vid
release utan senare via Service Pack, kanske även för Windows XP.

När jag först läste om detta så var jag helt emot det och var helt inne på att detta
kommer utvecklas till slutet för "PC as we know it". Men de sidor jag läste, se länkarna
i slutet, är lite väl paranoida även om de innehåller en hel del valida åsikter. Läs gärna
dessa sidor med läs också informationen på TCG's hemsida o andra källor.

TPM:en kommer att kunna stängas av, antingen i BIOS, eller som Microsoft har föreslagit
i Windows. Första gången jag håller med Microsoft om nått så här kontroversiellt, men
det är ju en hel del smidigare att kunna stänga av det utan att behöva starta om datan
hela tiden.
Vad jag tror att detta kommer att leda till är att det i slutet kommer att finna två olika
helt skillda platformar på PC:n. "Insecure/Untrusted Computer" och "Trusted Computer".
Nästan ingen komunikation eller delande av information/filer kommer att vara möjlig mellan
dessa två. Så man får köra allt som kräver TPM:en med den på och resten med den av.

Jag vet mycket mera om TCG o allt vad det innebär men orkar inte skriva ner allt här.
En sak är dock klar, det kommer i slutändan vara omöjligt att kringgå detta system.
Helst så skulle jag ju naturligtvis önska att detta aldrig kommer att hända, men det
kommer det, hoppas bara att det inte blir så illa som många tror.

OBS! Detta kommer inte bara "skada" de som piratkopierar.
Det finns många fler orosmoment som "privacy" och censur.
Frågetecken kring hur detta kommer att påverka "Open Source"
program. Kommer TPM:en att tillåta Linux som opertativsystem?
Inlåsning i program, dvs, Word dokument kommer endast att
fungera i Word p.g.a krypteringen och det blir svårt att byta
till ett annat program då om man har hundratals dokument
man vill kunna använda. Indentitets stöld, om certifikatserverarna
blir hakade och banker o dylikt använder sig av TCG. Plus alla andra
"Big Brother" saker ni kan komma på o mycket mer.

http://www.againsttcpa.com/
http://www.notcpa.org/

Permalänk
Medlem

IBM har kört med TPM-chipet i deras thinkpad serie i flera år (och har byggt en drivare för linux). Som bygger på öppna standarder så vem som helst kan använda det, så Microsoft kontrollerar inte micron för att TCG finns. Skräcksenariot är inte här än och man kan mycket väl använda TPM under andra operativsystem än Microsofts. Finns många stora medlemmar förutom MS och de vill nog inte se stängda standarder knutet till MS OS. Tar nog ett tag innan vi behöver oroa oss och tycker man inte det är värt att köpa microsofts OS så finns det alternativ, men då begränsas man ju av saknaden av DRM och RMS vilket är synd.
Dock bör de tänka över hela systemet och erbjuda billiga licenser till privatpersoner, många utbildar/lär sig idag på piratkopierad mjukvara hemma och skulle inte ha några medel att lära sig produkterna ordentligt om de inte kunde piratkopiera, detta förlorar MS inga pengar på, dessa människor jobbar med deras produkter och hjälper till att fixa problem.

TPM hindrar idag inte datorer från att boota, det är en hårdvarufeature mjukvara kan använda sig av om de vill det.
Word-dokument kan man göra oläsbara med annat än Word/IE idag med RMS, så om det börjar användas storskaligt måste man använda MS OS, MSWord/IE för att läsa dem, utan att de behöver integrera TCG/TPM i hårdvaran så man inte kan starta datorn med annat än godkänd mjukvara. Det samma med DRM. Så MS har inget behov av att tvinga en använda deras mjukvara med hårdvaran än.

Permalänk
Medlem

Lagligt sett så skulle inte MS kunna stänga ut open sorce eller linux i sina produkter . Skulle vara många organisationer som skulle stämma MS ass
Dom skulle lätt bryta mot konkurens lagarna om dom gjorde att dom fick kontrollera vad som skulle läsas på sitt operatiiv system ..
Det är bara överdrivna scenario folk vissar upp..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Vad tycker MrTT om detta? Jag bara undrar?;)

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

amen LOL... tror ni verkligen att det här kommer skada någon, som om det inte skulle gå att emulera att man har det här security-skitet påslaget eller något. Pliiiiz... det är omöjligt att bekämpa kraften från de tusentals hackers och crackers där ute.
Det man vill stoppa är ju massa noobs som köper Dell och HP o sådant som det i princip inte går att göra något åt hårdvaran än det de har ställt in, och det är faktiskt, hur svårt det än är att tro för oss SWECare en extremt mycket större skara av folk som använder, som växer snabbare och snabbare per år. Medan vi som vet vad vi köper bara växer i en mycket långsammare takt.

Permalänk
Medlem

äääähh, den dag det inte går att använda piratkopierad programvara längre kommer folk sluta använda programvara som kostar pengar, både privat och proffesionellt, helt enkelt eftersom man kommer lära sig grattisprogramvara hemma och det kommer inte finnas nån anledning till att köpa dyra program. Den dag detta införs kommer utvecklingen inom gratisprogramvara att explodera och programmen kommer snabbt bli lika bra/bättre än dom betalprogram som finns. Om detta införs tror jag det blir slutet för mjukvaruindustrin som vi idag ser den.

Visa signatur

A7N8XE-d, xp2500@3200, 1 GB twinmos ddr 400, radeon 9800pro, 2*120gb segate raid 0 +400 gb segate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
men dom måste ju sänka priser! jag menar vem i hela fan har råd med photoshop för 13k?

Ja men använd inte Photoshop då, är väl knappast Adobes problem att du inte har råd med deras produkter. Om du själv kan göra ett likvärdigt program, sälja det billigare och ändå göra vinst så gör det och bli rik istället för att whina.

"jag menar vem i hela fan har råd med ferrari enzo för 6500k?"

Visa signatur

Det är vetenskapligt bevisat att forskning orsakar cancer hos möss

Permalänk
Medlem

Ok jag antar den här förbannade diskussionen har tjatats ihjäl vid det här laget angående piratkopiering eller inte piratkopiering. Men inse detta: Utan piratkopiering skulle datorer inte ens vara en tiondels så populära som dem är idag. Och tack vare det skulle kanske utvecklingen ligga på 386-486 stadiet.

whine all u want but you wouldn't be sittin' here without piracy.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
Lagligt sett så skulle inte MS kunna stänga ut open sorce eller linux i sina produkter . Skulle vara många organisationer som skulle stämma MS ass
Dom skulle lätt bryta mot konkurens lagarna om dom gjorde att dom fick kontrollera vad som skulle läsas på sitt operatiiv system ..
Det är bara överdrivna scenario folk vissar upp..

MS bryr nog sig inte om så mycket om lagar.
ett av dom är att dom säger att dom har patent på fat-systemet trots att dom inte hade patent på det, och självklart tog ms betalt för den fejkade patenträtten eller nåt liknade iaf.

http://www.idg.se/ArticlePages/200410/01/20041001101534_MD/20...

http://www.idg.se/ArticlePages/200410/01/20041001101534_MD/20...

http://www.idg.se/ArticlePages/200312/04/20031204062915_NOK/2...

Visa signatur

Gammal

Permalänk
Medlem

Låter som intel spyr ut massa ord som t.ex Palladium, för mer än tomma ord är det inte, inga nyheter om det ingenting bara ett tafatt försök att försöka få folk att fokusera på något annat än deras enorma problem. för problem har dom. Enligt the inq kommer dubbleringen av L2 chase endast ge "200mhz mer prestanda" medans antalet transistorer i chipen (och därmed tillverknings kostnaden) ökar drastiskt. 1066Mhz busses kommer enligt samma källa endast att återfinnas på 7xx-serien, dvs. EE processorerna och om dessa mot förmodan skulle prestera bättre än AMD's FX serie så får dom inte mycket för det ändå då dessa processorer säljs i väldigt små mängder.

Dom dubbla kärnorna som intel gärna pratar om nu kommer inte förbättra någonting egentligen, eftersom en winchester eller newcastle är bättre än en prescott så kommer 2 winchester vara... eller hur?

Allt detta medans AMD ser ut att klara övergången till 90nm galant och deras winchester processorer ser mycket lovande ut.

Alla som är intreserade av ämnet bör läsa the inq's artikel om det. Tveklöst det bästa jag läst på the inq.
Del 1: http://www.theinquirer.net/?article=19105
Del 2. http://www.theinquirer.net/?article=19110

För att sammanfatta: Intel's drömmar om 10 Ghz slutar vid 3.8.
Och "Up until late 2006, there is little Intel can do."

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

kommer inte amd också sluta snart att göra procc med mer mhz ? hade för mig vid att år 2006 - 2005 så måste dom att komma på en ny sorts procc enligt nån sorts [ glömt namnet på ingenjören ] "lag" pga dom kommer inte kunna lägga in mer transistorer

Visa signatur

Gammal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
Oki, varför är ni rädda för plladium, kan det vara för att några har fått tag på winxp olagligt eller några spel kanske filmer ?
Finns inte en enda jävul som inte har något olagligt på datorn som sitter på swe...
Hur många av er hatar ms men ändå använder deras produkter ..
Genom detta system så kan du glöma att tanka ner något från nätet olagligt.. Och det är rätt om du har något som du inte ska ha på datorn eller inte betalat för att systemet tar o sabbar din dator..

Men pleeeze bror duktig. Microsoft har monopol så man får inte många alternativ.
Eller blir du lika less på folk som gnäller på att medicin bara sääljs på apoteket samtidigt som dom faktist köper sina preparat där?

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem

Moors lag har gått i väggen!

Nu får vi tålmodigt stå ut med flerkärnorsprollar till atomspinnsprollarna kommer fram om något decennium.

Avseende piratkopiesnacket så är det bara delar av någon procent av förlorad försäljning som drabbar producenterna. Hemanvändare skulle ändå inte ha råd att köpa till fullpris - det man är ute efter är oseriösa företag som kör piratkopierat framförallt i asiatiska länder med svag ekonomi.

Sverige tillhör toppligan bland de ärligaste i världen och det beror inte på att vi är ärligare än andra utan att vi är "upplysta" angående upphovsrätten samt oviljan/rädslan att hamna inför skranket.

Så det går alltså att på andra vägar (juridik och upplysning) komma åt illegal piratkopiering om samhällets institutioner samt lagstiftning jobbar med frågan. Kina och Vietnam tillhör de värsta i världen och det beror på motsatsen, dvs att man har haltande lagstiftning avseende upphovsrätten, därtill har man inte råd att vara så "noga" med att skydda utländska immateriella rättigheter.

Permalänk
Medlem

64-bits var före med nyhet igen

Permalänk
Medlem

Som säkert nämnts tidigare är detta bara ett steg till i vår kära storebrorsvärld!
Angående programmen, så köper inte jag iallafall argumentet från utvecklarna att de skulle bli billigare. Jag är helt bregsäker på att programmen blir dyrare eftersom de inte behöver oroa sig över att ngn kör med piratkopia av deras program pga man tycker att de är svinigt dyra o inte har råd med dessa!
Nä. MS o gänget skjuter sig själv i foten den här gången! Programutvecklingen kommer så småningom att sakta ned o nya "stjärnor" inom programmeringsvärlden dyker inte upp i samma skala som tidigare pga de inte har råd att "leka" med köpesprogram!

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
<font style="font-size: 10pt"><b>Ingen P4 4,0 gigahertz</b></font> <small class="small">lördag 16 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
Just nu finns det inte mycker mer information än så, men vi skall kontakta Intel och försöka få klarhet i detta.

Lol, lycka till...(akta så inte näsan är i vägen bara, så ruskigt lång...)

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neuz
Ja men använd inte Photoshop då, är väl knappast Adobes problem att du inte har råd med deras produkter. Om du själv kan göra ett likvärdigt program, sälja det billigare och ändå göra vinst så gör det och bli rik istället för att whina.

"jag menar vem i hela fan har råd med ferrari enzo för 6500k?"

Get bent, hur ska någon annars lära sig några program? Sitta i skolan dygnet runt och hoppas att dom har programmen?
Hur tror du en nybörjare tjänar ihop till Photoshop, med demo-versionerna man inte kan spara i?

Tjänar man pengar med/med hjälp av ett program brukar man betala för det, ungefär.
Adobe eller andra förlorar inga pengar eftersom personen i fråga inte skulle kunna ha köpt det ändå, och snälla, jämnför inte datorprogram med fysiska saker som bilar osv.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
64-bits var före med nyhet igen

Nej jag var först:

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=35207

Ang Intel's tankar så tror jag inte att dom kommer gå ifrån sin frekvenshysteri. Dom kommer väl antagligen att inverstera miljarder med kronor på att köra 65nm tillverkningsprocess så att dom kan trycka upp sina processorer ännu högre. Moores lag är nog det sista dom släpper. Dom har ju vid många tillfällen pratat om processorer på 7 och 10Ghz.

Nu kanske dom byter namn på sin processor också till Pentium5? Pentium4 är ett rätt fånigt namn att använda idag då som har gjort så mycket ändringar i processorn sedan Willamette kom.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

Even if everything goes perfectly for AMD during this time, Intel is far from dead. AMD can provide about 30% of the market demand for X86 CPUs, so even if Intel came out with nothing from now to Merom, AMD would only double its market share

Del 2. http://www.theinquirer.net/?article=19110

enligt dem så är inte Intel i fara i alla fal... inte för att jag skulle tro de med deras gigantiska företag.... de är mycket större än amd men de ser ut att inte hänga med under de nästa 2 åren. Lite synd för då kommer det nog att bli dyrt med processorer under en tid på grund av låg konkurans.
Eller så sänker Intel priserna på sina processorer så mycket att amd får svårt att sälja sina lika biligt

Visa signatur

Temporär dator: DV5204

Permalänk
Medlem

Ja asså - jag har sagt det förut och säger det igen: För att Intel skall bli hotat av AMD krävs en kraftig framgång i OEM marknaden och det lär AMD inte klara ännu på många år oavsett hur mycket bättre pris/prestanda AMD presterar.

Det handlar om att kunna leverera tonvis med prollar i tid till OEM marknaden och det kan INTE AMD göra ännu på många år.

Sorry, men störst är bäst i de STORA grabbarnas kretsar.

Bara för att sossarna är störst behöver dom inte vara bäst. Just för att dom är störst och innehar makten kan dom manipulera och styra mot sina egna mål som är att förbli vid makten.

Money and power rules.

Kan utveckla det här för er som inte fattat galoppen men avstår tv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Vad tycker MrTT om detta? Jag bara undrar?;)

Jadu. Han har ju skrivit en tråd i bestämd form att den skulle komma. Så det är bäst att han tar o går ut i verkstan o bygger en 4ghz Prescott av en gammal smörgosgrill o en radio från början av 1900-Talet.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Ja asså - jag har sagt det förut och säger det igen: För att Intel skall bli hotat av AMD krävs en kraftig framgång i OEM marknaden och det lär AMD inte klara ännu på många år oavsett hur mycket bättre pris/prestanda AMD presterar.

Det handlar om att kunna leverera tonvis med prollar i tid till OEM marknaden och det kan INTE AMD göra ännu på många år.

Sorry, men störst är bäst i de STORA grabbarnas kretsar.

Bara för att sossarna är störst behöver dom inte vara bäst. Just för att dom är störst och innehar makten kan dom manipulera och styra mot sina egna mål som är att förbli vid makten.

Money and power rules.

Kan utveckla det här för er som inte fattat galoppen men avstår tv.

"Money&Power rules"

I mina ögon så är det inte alls fräckt att Intel och microsoft har så mycket pengar som dom har. Jag väljer hellre AMD och UNIX/Linux då jag kan köra *NIX utan problem. Dock så kör jag MS för att jag har en spel som jag inte har kommit ifrån än. Vet du hur fort AMD har ökat sina marknadsandelar på sistone? Ingenting är omöjligt, lär dig det. Sen är störst inte alltid bäst. Det tycker inte heller alltid "dom stora gubbarna". Kallar du SUN, IBM och HP för smågubbar?

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Inaktiv

Men ger det verkligen så mycket att köra på 2MB L2 cache? jag menar eftersom cache minnet blir större så blir det ju viss del slöare också, och eftersom det inte är så stor skillnad mellan 512kb/1024kb, så bör ju detta inte ge så mycket eller? sen så bör ju processorerna bli mycket dyrare att tillverka. Förstår inte från första början varför dom skulle envisas med att öka pipelenghten. Dom skulle kört samma PL som på northwood å bara lagt till SSE3 och extra cachen tycker jag.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RollE2k
Men ger det verkligen så mycket att köra på 2MB L2 cache? jag menar eftersom cache minnet blir större så blir det ju viss del slöare också, och eftersom det inte är så stor skillnad mellan 512kb/1024kb, så bör ju detta inte ge så mycket eller? sen så bör ju processorerna bli mycket dyrare att tillverka. Förstår inte från första början varför dom skulle envisas med att öka pipelenghten. Dom skulle kört samma PL som på northwood å bara lagt till SSE3 och extra cachen tycker jag.

Varför prescott fick 1MB L2 till skillnad från northwood var för att den inte skulle bli långsammare. Instruktionsuppsättningar som SSE3 kan man alltid lägga till. Varför dom ökade pipelinen var för att möjliggöra högre frekvenser. Jag vet inte riktigt vad det är som gör prescott till en sådan varm processor men det har nog med deras "Strained Silicon" att göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Moors lag har gått i väggen!

Nej, Moores lag är om hur många tranistorer som ryms på en yta om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem

tycker dom skulle avslutat prescott med 4 Ghz 3,8 känns lite halvt, fast dom har väl stora problem med 4 g förmodar jag

Permalänk
Avstängd

Jaaaa aaa duuuu.

Mama mia du har inte sett den svenska upphovsrätten än.........
Pröjsa för billiga kopior av vad några maskin kodare uppfann på 70-talet...
Ingen vill pröjsa för MS-BS det man pröjsar för är standardisering vilket MS försöker upphovsrättsskydda........LOL

Visa signatur

frihetskämpen

Permalänk
Medlem

Ett passande svar på många inlägg: yada yada

Visa signatur

|Shuttle SN25P|AMD64 3500+|2Gb DDR 400MHz|36Gb 10k rpm SATA + 250Gb 7.5k rpm SATA|ATI Radeon 800XL 256Mb|NEC Dual Layer|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Jag vet inte riktigt vad det är som gör prescott till en sådan varm processor men det har nog med deras "Strained Silicon" att göra.

Jo, deras strained silicon är det som skapar problemen med strömläckage. IBM och AMD har inte samma problem pga att de kör SOI. Men Intel kör ju Strained Silicon på dothan också, så det har nog med den höga frekvensen att göra också finns fler faktorer inblandande, hur som helst ett misslyckande.
Fast IBM kör också strained. AMD kör strained via en biprodukt av att designa på ett specifikt sätt istället för att ha wafers som är sSOI.