Oäkta Radeon 9600 Pro

Permalänk
Melding Plague

Oäkta Radeon 9600 Pro

<font style="font-size: 10pt"><b>Oäkta Radeon 9600 Pro</b></font> <small class="small">måndag 18 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Henrik</a></small><br>
<a href="http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20041018053632.htm..." target="_new">X-bit labs</a> rapporterar att det har sålts grafikkort baserade på Radeon 9550-kärnan som Radeon 9600 Pro-kort. De oäkta korten har sålts under märket PowerColor.
<br />
<br />PowerColors ägare Tul har dock nekat till anklagelserna och sagt att korten inte är tillverkade i någon av deras fabriker.
<br />
<br />"<i>At least some of ‘Power Color’ RADEON 9600 PRO graphics card that are available on the market today use RADEON 9550 graphics chip with re-soldered resistors, instead of the RADEON 9600 PRO visual processing unit, according to a brief investigation of an X-bit labs bureau in Moscow, Russia. At least one retail store in the capital of the Russian Federation had Power Color RADEON 9600 PRO graphics cards with RADEON 9550 VPU in stock on Friday, the 15th of October, 2004.</i>"
<br />
<br />Även om kretsarna är i grunden lika har de i många fall hårt satta klockfrekvenser och man kan råka på problem om man ändrar dessa.
<br />
<br />Det verkar tyvärr bli allt vanligare att grafikkortstillverkare tar sig friheter när det gäller produktmärkningen. Tidigare i år uppmärksammades det att Sapphire sålde billiga Radeon 9800-baserade kort med en 128-bitars minnesbuss. Detta framgick dock inte av annat än en liten text på förpackningen. Utomlands påträffades även liknande kort tillverkade av just PowerColor.
<br />
<br />Hela nyheten läser ni hos <a href="http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20041018053632.htm..." target="_new">X-bit labs</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

jäkla bra sätt att skaffa sig flera kunder på.. eller inte.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem

har svårt att tror det är powercolor som ligger bakom det hela.

Permalänk

Fyfan vad ruttet gjort. Hur trodde de att de skulle komma undan med det?:confused:

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv

tråkigt och åter tråkigt.. jag som trodde det var slut med fusket!

Permalänk
Medlem

Tråkigt tråkigt.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

undra om det är samma på 9800pro korten ? kompisen har ett 9800pro som är redigt slött av märket power color

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Avstängd

Satan vad mitt kort blir slött direkt

Visa signatur

Amd 1833mhz@2370mhz | 333mhz@431mhz | Q-Tec 350W | Twinmos Pc3200 2x256@8-3-3-3.0 |Big LoL! Airwolf pwned -http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=362234

Permalänk
Medlem

Men måste dom hålla på så. Man har inget emot om dom håller på klockar eller sänker vad fasen dom gör bara dom MÄRKER UPP tydligt på kartongen så köparen har den möjligheten att välja plus priset bör ju ändras oxå. Eller vad tycker ni andra?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sb
har svårt att tror det är powercolor som ligger bakom det hela.

Vad grundar du det på egentligen? Visst, de har inte haft nå dåligt förflutet (iallafall vad som har uppdagats eller vad jag har förstått/läst), men detta betyder juh inte att det kan ske. Sapphire var juh också "rena" före skandalen i för ett tag sedan.

Visa signatur

Intel Core i7 965 | Intel DX58SO | Intel X25-M 80 GB SSD | OCZ Platinum 6 GB | Gigabyte 4850 1 GB | Corsair HX 620 | Samsung F1 1TB | Thermaltake DH 101 VF7000BNS

Permalänk

oj då. kom tänkande på att det finns nästan bara Powecolor x800xt kort i lage. hos många affärer. har beställt en sådan från kylning. det kanske är samma sak det handlar om eller?
annars hade ju andra märken oxå släpt sina :S hoppas att ja har fel

Permalänk
Medlem

Ryssland var det ja. Samma land som man har kunnat köpa läckta versioner av Doom 3 och Half-Life 2 i butik i evigheter.

Permalänk
Medlem

Precis....Ryssland är pirattillverkarnas näste 2K4 Där jobbar Vladomir med att limma på 9550-cores på 9600 PCB för 5:-/dagen.

Visa signatur

Intel Core i5 3570k @ 4.2 / ASRock Z77E-ITX / Sapphire 7950 OC @ 1150/6200 / A-Data 8GB 1600MHz / Kingston V300 120GB + WD 3 TB / Noctua NH-L12 / Bitfenix Prodigy / bq! E9-CM 480W / LG IPS236V / Ett fan av tysta datorer.

Permalänk
Medlem

Hehe tja det var ju tråkigt.. nå jag är glad att jag fick ett 9800xt istället för ett 9800pro av Connect3D :D.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halldin
Ryssland var det ja. Samma land som man har kunnat köpa läckta versioner av Doom 3 och Half-Life 2 i butik i evigheter.

Man kan inte dra alla över en linje. Sen e ju så att dom som sysslar med lite olagligt såna personer finns ju överallt, e kanske duktigare att upptäcka såna saker. Tro inte det pågår mindre PIrAt i "Swe".

Permalänk
Inaktiv

Det är idiotiskt av powercolor att släppa såna kort. All badwill de får pga detta förstör definitivt mer än vad det smakar. Tror inte att powercolor har gjort detta med flit. Dessutom är resistorer RIKTIGT dåligt lödda, kan inte vara nån robot som har gjort detta.

Permalänk
Medlem

tack för det chip och korts tillverkare

ni har redan krånglat till djungeln med "chip med det men utan det, kort med det men utan det"
FX dit och PRO hit SE åt ett annat håll

ati och nvidia borde se över sina chipserier och tvinga korttillverkarna att vara tydliga i sina specifikationer.

ser oxå att cpu marknaden börjar luta åt att vara svårförståelig för gemene svensson

Celeron D bla Semprom bla s939 bla bla bla

fuck of chips tillverkare

Visa signatur

¤ SLÅ DET HÄR OM NI KAN ¤
duron 1600 - K7S8X - Diamond Viper z200 32 mB (skit) - 384 mB 2100 DDR - 160 gb Seagate 2 mB

Permalänk
Medlem

Hehe. Ballt.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

jävligt fult att lura folk sådär...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Inaktiv

ja dom måste fixa upp det snart.

lite lättare för oss som kan det där och har ett intresse av nya graffekort etc.

tycker synd om alla dom som köpte GeForce 4MX korten i tron om att dom var bättre än GeForce3..

dom borde ha en lätt märkning vad sägs om:

9800
9800+pro
9800+superpro
9800+turboextrapro ..ja ni förstår själva..

Permalänk
Medlem

Jag tycker det såg riktigt dåligt Lödet ut på bilden med 9550 GPUn. Känns inte riktigt som att PowerColor ligger bakom det här när kortet hittats i ryssland.

*Edit* kom just på att kortet hade 2.8ns minnen. Ett vanligt 9550 brukar ha 4ns. :S

Permalänk
Avstängd

“We never did this kind of product as well as wondered why this kind of thing was happened in Russian market. We will do our best to make thing more clear,” Alicia Yu, a spokeswoman for Tul Corp. told X-bit labs on Monday.

står också i xbit labs articel.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Det verkar vara förfalskat av någon annan, finns mycket förfalskningar i Ryssland så de är inte så konstigt. Förmodligen någon rik som ville bli ännu rikare genom att köpa in ett bunt kort och sedan förfalska dem. Kartonger kan kommit från någon stor datorfirma som slängt dem när de monterat färdigt datorerna.

Permalänk
Avstängd

ja ryssland liksom. noga. piotr lurade mig !?!? buhuhu falsk kaviar.

Permalänk
Medlem

Börjar tröttna på dom är skandalerna. Borde man inte kunna få pengarna tillbaka om man köpt ett 9600 pro av powercolour, man har ju blivit lurad!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent
Man kan inte dra alla över en linje. Sen e ju så att dom som sysslar med lite olagligt såna personer finns ju överallt, e kanske duktigare att upptäcka såna saker. Tro inte det pågår mindre PIrAt i "Swe".

Kan bara upplysa dig om att det finns butiker (ja butiker, i varuhus, på gatan osv) där de säljer piratkopierade spel, program, album osv. Ryska regeringen gör inga krafttag mot piratkopiering utan det är snarare företag vars produkter är utsatta som aktivt försöker göra något åt saken. MS är ett av de större företag som gör så.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Har nu insätt att jag kanske har gått på det där.. Jag har nämligen ett PowerColor Radeon 9600Pro 256mb

Vad tycker ni jag ska göra?

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

jag är inte helt förvånad...

mitt power color kort känns inte solid...inte sen första dagen jag köpte den.

buuh.

Visa signatur

GPU: NVIDIA GeForce 3070, CPU: AMD Ryzen 7 5800x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jine
Har nu insätt att jag kanske har gått på det där.. Jag har nämligen ett PowerColor Radeon 9600Pro 256mb

Vad tycker ni jag ska göra?

skicka tilbax skiten och säg att du ska ha ett riktigt 9600 pro lr pengarna tebax

jag stavar dåligt (=

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Dock så är inte kortet "nytt" och så är även kartongen ommoddad till en bärbar dator..

Men jag har även upptäckt att det är lite slö prestanda om man jämför med andra radeon 9600pro kort..

Går det att bara lämmna tbx kortet utan låda osv?

Mvh Jim

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn