Permalänk
Melding Plague

Intel Pentium M 765

<font style="font-size: 10pt"><b>Intel Pentium M 765</b></font> <small class="small">onsdag 20 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
Intel har idag <a href="http://www.intel.com/pressroom/archive/releases/20041020comp...." target="_blank" >lanserat</a> en snabbare processor i Pentium M-familjen processorer. Modellen heter Pentium M 765 och har en frekvens om 2,1 gigahertz. Den erbjuder två megabyte nivå 2-cache samt en bussfrekvens på 400 megahertz (100 MHz QDR). Den är tillverkad med en 0.09 mikrometers tillverkningsprocess och kostar motsvarande cirka 4500 Svenska kronor i kvantiteter om 1000.<br /><br /><I>Santa Clara, 20 oktober 2004 - Intel lanserar idag en ny processor för Intel Centrino Mobile Technology. Nya Intel Pentium M 765 har en klockfrekvens på 2,10 GHz, 2 MB Level 2 cacheminne och en systembuss på 400 Mhz. Processorn har också Enhanced Intel Speedstep technology - som anpassar energiförbrukningen och därmed möjliggör längre batteritid.</I><br /><br />Läs pressmeddelandet hos <a href="http://www.intel.com/pressroom/archive/releases/20041020comp...." target="_blank" >Intel</a>. När ska Pentium M dyka upp i detaljhandeln för persondatormarknaden tro?

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas att det inte dyker upp allt för tidigt till stationära datorer, har ju precis köpt LGA775.

Skämtosido. Tror hårt på denna arkitektur(?) Bara den kommer till stationära datorer. Intel har väl inget val nu när LGA775 "floppat"

"floppat" = Tror inte att den sålt enligt förväntningarna Intel hade.

Mvh dabean

Permalänk
Hedersmedlem

mjo det har de.... de säljer bra. enda problemet var fläkt helvetet.
men nu är det löst av olika oem. men pentium M äger

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
mjo det har de.... de säljer bra. enda problemet var fläkt helvetet.
men nu är det löst av olika oem. men pentium M äger

Löst & löst?

Jag har en Fijutsi Siemens Scaleo800 med LGA775 Sockel. Siemens har löst det genom att sätta dit en fläns med öppen kärna och ett rör på det som går till bakre fläkthålen i chassit. Mitt på röret sitter det en 80mm "Hydraulic Bearing" fläkt som är specad till 55db. (6000rpm)

Visst har dom löst det men lösningen var inte direkt ljudlös ^^ .

Mvh dabean

Permalänk
Medlem

Personligen anser jag att Intel nu står på alla fyra och blir *ja ni vet vad* av AMD, just nu använder AMD en sån där räfflad brödkavel, skulle Intel däremot lansera Pentium M för den stationära marknaden (som de snackats om länge) så skulle brödkaveln bytas ut mot en penna.
Trevlig metafor va?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dabean
Löst & löst?

Jag har en Fijutsi Siemens Scaleo800 med LGA775 Sockel. Siemens har löst det genom att sätta dit en fläns med öppen kärna och ett rör på det som går till bakre fläkthålen i chassit. Mitt på röret sitter det en 80mm "Hydraulic Bearing" fläkt som är specad till 55db. (6000rpm)

Visst har dom löst det men lösningen var inte direkt ljudlös ^^ .

Mvh dabean

Låter som en jumbojet med andra ord?

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_guru
Personligen anser jag att Intel nu står på alla fyra och blir *ja ni vet vad* av AMD, just nu använder AMD en sån där räfflad brödkavel, skulle Intel däremot lansera Pentium M för den stationära marknaden (som de snackats om länge) så skulle brödkaveln bytas ut mot en penna.
Trevlig metafor va?

Skulle snarare säga att Intel reser sig upp och de båda går längs samma väg mot kallare tystare och effektivare processorer.

Permalänk
Inaktiv

var inte länge sen alla sa, Köp iNTEL om du vill ha en tyst och kalldator (med avseende på CPUn). AMD är oförlitliga och de är skitvarma. AMD är också mindre stabil.. shit.. vad snabbt saker och ting kan ändra sig.

Permalänk
Medlem

Klämde på en IBM T42p med Pentium M 2.1 GHz idag. Det var en demoburk med ATI FireGL kort 128 mb. Blev väldigt stor vill ha faktor på den.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Avstängd

Nästa gång jag köper en ny dator står det mellan en Centrino-laptop och en iBook/Powerbook. Svårt val, som vanligt. Synd att jag inte har råd med båda.

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Potatisen
Nästa gång jag köper en ny dator står det mellan en Centrino-laptop och en iBook/Powerbook. Svårt val, som vanligt. Synd att jag inte har råd med båda.

Vill du slänga bort pengar på ett varumärke så kan du köpa en iBook. Jag skulle tagit en Asus-laptop med Centrino.

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|