Pentium 4 670 med EM64T i Q2-05

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
Måste bara fråga, det är väl IBM som tillverkar prollarna till Apple burkar? E nästan helt säker på det men jag frågar för att bli 100% säker

Ja, det är IBM och de tillverkas med deras sSOI-teknik. Just nu heter den aktuella modellen (av G5-serien) PowerPC970FX.
De tillverkar också kretsar åt många andra stora företag som t ex nVidia.

Var ett tag sedan motorola tillverkade cpuer till Apple-burkarna nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Ja, det är IBM och de tillverkas med deras sSOI-teknik. Just nu heter den aktuella modellen (av G5-serien) PowerPC970FX.
De tillverkar också kretsar åt många andra stora företag som t ex nVidia.

Var ett tag sedan motorola tillverkade cpuer till Apple-burkarna nu.

Är inte G4-processorn som sitter i t.ex. powerbook från ett dotterpolag till motorola?

om intel dual core nästa år http://anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2252&p=1

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
Är inte G4-processorn som sitter i t.ex. powerbook från ett dotterpolag till motorola?

Verkar vara så ja, så jag får ta tillbaka att det var länge sen de körde Motorola då de fortfarande köper fler G4 chip än G5
Freescale Semiconductors heter dotterbolaget. De har utvecklats tillsammans med IBM iaf och IBM har tillverkat G3 processorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Tycker det är dags för hårddisk tillverkarna att genomföra nån slags revolution. Snabbare hårddiskar skulle jag hellre ha än snabbare CPU's.

Edit: Dualcore från intel redan Q3 05 enligt anandtech.

på tal om hårddiskrevolution, var tog dom där "plasma-hårddiskarna" som man läste om för 2-3 år sedan vägen. som på nått vänster arbetade med nån flytande vätska eller nått skit. skulle tydligen vara snabba och stora som satan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtimmyx
på tal om hårddiskrevolution, var tog dom där "plasma-hårddiskarna" som man läste om för 2-3 år sedan vägen. som på nått vänster arbetade med nån flytande vätska eller nått skit. skulle tydligen vara snabba och stora som satan.

Hur skulle marknaden se ut om man släppte en hårddisk på 500TB samt hade en överföringshastighet på säg 1Gb/s. Skulle inte finnas nån marknad efter det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Hur skulle marknaden se ut om man släppte en hårddisk på 500TB samt hade en överföringshastighet på säg 1Gb/s. Skulle inte finnas nån marknad efter det.

Synd att det är så ändå, om jag kom på ett sätt att få bilar att gå på vatten skulle jag banne mig se till min ide används:D

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Hedersmedlem

Frågan är om hårddisktillverkarna håller tillbaks större diskar eftersom marknaden måste hållas levande? Eller är det så stor konkurans mellan dom att allt som funkar kommer ut på marknaden? Jag tror knappast AMD och Intel spar på sina processorer, ATI och Nvidia gör det knappast heller.
*
Jag tror det ser väldigt mörkt ut för Intel ett tag fram över. Det var inte länge sedan de bestämde sig för att inte lansera 3.8an? eller var det 4.0? Självklart var det skitsnack. Dom kunde inte leverera den, den funkade inte tillfredsställade. Jag tror knappast vi kommer få se något nytt innan DualCore runt 2006. Bara en massa överklockning och nödlösningar av äldre modeller. Om AMD inte har några problem med sin produktion är ju detta den lucka som dom behöver. Säg att Intel stannar kring 4 Ghz och AMD kan dra upp sina till 5000+ så har dom ett rejält försprång i iaf ett år.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Synd att det är så ändå, om jag kom på ett sätt att få bilar att gå på vatten skulle jag banne mig se till min ide används:D

Om du kom på ett sätt som _kanske_ funkade men skulle kosta X antal 100 000 :- å forska fram samtidigt som GM gav dej en check på 40 miljoner om dom fick ditt patent ?

Visa signatur

Det är sorgligt att leva i en tid då det är lättare att klyva en atomkärna än att spränga en fördom. // Albert Einstein

Permalänk
Medlem

The_7_Eleven : det där har väll hänt en två tre ggr iaf om jag inte minns fel

om man e lite smart skulle man sätta sig vid ritbordet å snickra ihop en lögn om en vattendriven motor för bil och sen sälja den lite halvdyrt till bilbolagen

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Medlem

Finns flertal sätt man kan utvinna bränsle ur vatten direkt i bilen (väte, men även kolbränslen om man lägger till kolet). Både för förbränning och bränsleceller

Så det är inget du får nobellpris eller 40 miljoner SEK för.

Permalänk
Medlem

Tror Olje bolagen skulle bli lite sura på dig om du kom på en lösning och dom skulle nog köpa patenten på en gång o sedan se till att den inte användes ..
Då Olje bolagen skulle tappa massa miljarder samt staten skulle inte kunna ha sin 10miljoner kr pipeline från bilisters plånbok varje dag

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Hedersmedlem

Precis, halva anledningen till att forskningen kring alternativa bränslen går så långsamt är ju att Oljebolagen skulle förlora miljarder.

Permalänk
Medlem

Men det finns ju Cykel!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Så det är inget du får nobellpris eller 40 miljoner SEK för.

Nej kanske inte men jag bara drog till med en summa, ni fatta ju va ja mena iaf

Visa signatur

Det är sorgligt att leva i en tid då det är lättare att klyva en atomkärna än att spränga en fördom. // Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
Tror Olje bolagen skulle bli lite sura på dig om du kom på en lösning och dom skulle nog köpa patenten på en gång o sedan se till att den inte användes ..
Då Olje bolagen skulle tappa massa miljarder samt staten skulle inte kunna ha sin 10miljoner kr pipeline från bilisters plånbok varje dag

Det var precis det jag menade men det tycks nästan ingen förstå. Om det var upp till mig skulle jag inte hålla tillbaka ny teknik som oxå är bättre. Vad det finns efterfrågan på eller om marknaden dör skulle jag strunta i. Jag vill ha en snabbare hårddisk prestanda, inte snabbare CPU's.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Varför blir en processor bättre av fler transistorer? Har ett hum om det, någon som har en bra förklaring hur det påverkar?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kume
Varför blir en processor bättre av fler transistorer? Har ett hum om det, någon som har en bra förklaring hur det påverkar?

Som ett exempel så består så består en processors cacheminne av transistorer vilket gör den mer högpresterande ju mer cacheminne man har. Dock så kan man inte mäta hur kraftfull en processor är baserat på hur många transisiorer den består av. Det kan man ju se tydligt på grafikprocessorerna idag:

ATi R420: 16x miljoner transistorer
nVidia NV40: 222 miljoner transistorer

nVidia kortet är knappast ca 27% snabbare i genomsnitt än ett ATi kort.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Som ett exempel så består så består en processors cacheminne av transistorer vilket gör den mer högpresterande ju mer cacheminne man har. Dock så kan man inte mäta hur kraftfull en processor är baserat på hur många transisiorer den består av. Det kan man ju se tydligt på grafikprocessorerna idag:

ATi R420: 16x miljoner transistorer
nVidia NV40: 222 miljoner transistorer

nVidia kortet är knappast ca 27% snabbare i genomsnitt än ett ATi kort.

Okej, men vad gör alla dessa transistorer för nytta då, vad fyller de för funktion?

Permalänk
Medlem

antagligen lite noobfråga men den som inget frågar får inget veta. hehe. närman snackar tranistorer i processorer snackar vi om såna jävlar man löder och så i elektroniken i skolan och så eller är det någonting annat som också heter transistorer. för om det är såna som man löder (alltså ett fysiskt objekt) så lär dom ju vara förbannat små asså.